ik zal de volgende keer een beetje beter luisteren.
Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Dat CAPs en Coils meer doet dan alleen "dozen schuiven" blijkt uit een tip welke ik vandaag van Roland heb ontvangen.
Bedankt Roland.
Quote;
Heb je wel iemand om de juiste polariteit te controleren van je filter etc? Je zal niet de eerste en de laatste zijn die daar de mist mee ingaat!
unquote
Ik heb geen idee wat hij bedoeld maar kennelijk is daar na samenstellen sprake van een polaritiet, ik ga ervan uit dat Camiel weet wat Roland bedoeld.
Het zijn die kleine "weetjes" die maar beter gecommuniceerd kunnen worden aan beginners. In geval dat je zoiets al weet "schaad" het niet ..................maar omgekeerd wel.
gr
Paul
Bedankt Roland.
Quote;
Heb je wel iemand om de juiste polariteit te controleren van je filter etc? Je zal niet de eerste en de laatste zijn die daar de mist mee ingaat!
unquote
Ik heb geen idee wat hij bedoeld maar kennelijk is daar na samenstellen sprake van een polaritiet, ik ga ervan uit dat Camiel weet wat Roland bedoeld.
Het zijn die kleine "weetjes" die maar beter gecommuniceerd kunnen worden aan beginners. In geval dat je zoiets al weet "schaad" het niet ..................maar omgekeerd wel.
gr
Paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Het “weer” is te mooi om me nu in het zweet te werken.
Ondertussen de afgelopen weken genoten van het resultaat zover.
Ik ben langzaam aan alles van de pianist Lang Lang aan te schaffen. Ik ben op de helft. Wat kan die knaap spelen. Mijn laatste aanwinst van hem is het album, en boek, Dragon Songs.
Chinese klassieke melodieën. Zo romantisch als de pest. Prachtig. Anders dan het gebruikelijke en tot de verbeelding sprekend.
Het DTS spoor is kraak en kraak helder van deze dvd.
Camiel heeft alvast een paar van die hele grote baspoorten aangeschaft voor me zodat het spulletje nog wat “doorgaat” in het laag.
Nu met deze mooie dagen krijgt het brouwsel regelmatig bezoek van Okidokie die ik er dan vanaf schiet (met fototoestel, don’t worry).
Filter materiaal komt langzaamaan binnen maar houdt de afbouw niet op zo meteen.
Zodra de temperatuur omlaag gaat ga ik weer aan de slag.
Gr
Paul.
Ondertussen de afgelopen weken genoten van het resultaat zover.
Ik ben langzaam aan alles van de pianist Lang Lang aan te schaffen. Ik ben op de helft. Wat kan die knaap spelen. Mijn laatste aanwinst van hem is het album, en boek, Dragon Songs.
Chinese klassieke melodieën. Zo romantisch als de pest. Prachtig. Anders dan het gebruikelijke en tot de verbeelding sprekend.
Het DTS spoor is kraak en kraak helder van deze dvd.
Camiel heeft alvast een paar van die hele grote baspoorten aangeschaft voor me zodat het spulletje nog wat “doorgaat” in het laag.
Nu met deze mooie dagen krijgt het brouwsel regelmatig bezoek van Okidokie die ik er dan vanaf schiet (met fototoestel, don’t worry).
Filter materiaal komt langzaamaan binnen maar houdt de afbouw niet op zo meteen.
Zodra de temperatuur omlaag gaat ga ik weer aan de slag.
Gr
Paul.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
en het klinkt ook lekker...........dre schreef:mooie spullen in het filter
Nog slechts een paar weerstanden moet ik ontvangen en dan gaat het filtertje in elkaar gezet worden.
Het filter wordt ondergebracht achterin de “laagkast”. Ver van de grote Eton magneet.
Ik zal geen afscherming aanbrengen tenzij jullie dit adviseren. Graag vermelden welk materiaal afscherming te gebruiken, lood, ijzer……etc.
Ik denk dat het haaks op elkaar zetten van de componenten, vooral van de spoelen een juiste is, echter, indien jullie hierover een mening hebben die daar weer “haaks op staat” dan hoor ik die heel graag. En uitleg en motivaties waarom zus of zo hebben we allemaal wat aan. Ik “leer graag” van jullie. Jullie input wordt gewaardeerd.
Ik heb een voorbeeld geplaatst van een Tony Gee filter. Alles onder rechte hoeken geplaats, al dan niet opzettelijk.
Gr
Paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Omdat je schuurt, plamuurt en grond zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Je vraagt je af; is het nu mooi rond en glad of moet ik verder……?
Ik heb daarom maar besloten een spuitbus zwart van de HEMA er op te legen.
Een mond masker is trouwens geen overbodige luxe, je sluit jezelf op in een soort tent en je bent blij als het spuiten achter de rug is………LUCHT…..!!!!!!!!!!
Overigens heb ik wat forums nagelezen over spuiten met een kleine hobby spuit compressor en daar is men niet lyrisch over de resultaten. Oorzaak; Te weinig druk.
Een busje zou daarom een betere oplossing zijn, vandaar.
Ik heb de ruimte stofvrij gemaakt en je ziet toch het stof op de lak. Wel een voordeel dat als je eenmaal gespoten hebt alle wanden zodanig kleverig zijn dat het stof daarop voorlopig is gefixeerd.
Afijn, proef was leuk om te doen en morgen als de boel droog is eens even kijken.
Ik heb nu al gezien dat het dekkend spuiten pas na een aantal keer zal lukken en dat stof enemy numero uno is.
Daar gaan we eens goed over nadenken.
Gr
Paul
Je vraagt je af; is het nu mooi rond en glad of moet ik verder……?
Ik heb daarom maar besloten een spuitbus zwart van de HEMA er op te legen.
Een mond masker is trouwens geen overbodige luxe, je sluit jezelf op in een soort tent en je bent blij als het spuiten achter de rug is………LUCHT…..!!!!!!!!!!
Overigens heb ik wat forums nagelezen over spuiten met een kleine hobby spuit compressor en daar is men niet lyrisch over de resultaten. Oorzaak; Te weinig druk.
Een busje zou daarom een betere oplossing zijn, vandaar.
Ik heb de ruimte stofvrij gemaakt en je ziet toch het stof op de lak. Wel een voordeel dat als je eenmaal gespoten hebt alle wanden zodanig kleverig zijn dat het stof daarop voorlopig is gefixeerd.
Afijn, proef was leuk om te doen en morgen als de boel droog is eens even kijken.
Ik heb nu al gezien dat het dekkend spuiten pas na een aantal keer zal lukken en dat stof enemy numero uno is.
Daar gaan we eens goed over nadenken.
Gr
Paul
Kan ik me toch moeilijk voorstellen, want een professionele spuiter spuit bij een druk van 3 a 4 bar dat moet een huis tuin keuken compressor toch zat kunnen leveren.Paul groot schreef:Overigens heb ik wat forums nagelezen over spuiten met een kleine hobby spuit compressor en daar is men niet lyrisch over de resultaten. Oorzaak; Te weinig druk.
Dat kan die ook wel,maar niet lang achter elkaarB@rtje schreef:Kan ik me toch moeilijk voorstellen, want een professionele spuiter spuit bij een druk van 3 a 4 bar dat moet een huis tuin keuken compressor toch zat kunnen leveren.Paul groot schreef:Overigens heb ik wat forums nagelezen over spuiten met een kleine hobby spuit compressor en daar is men niet lyrisch over de resultaten. Oorzaak; Te weinig druk.
kwestie van geduld hebben he, op die manier heb ik al trekkers auto`s speakers en noem maar op gespotenCarloPJB schreef:Dat kan die ook wel,maar niet lang achter elkaarB@rtje schreef:Kan ik me toch moeilijk voorstellen, want een professionele spuiter spuit bij een druk van 3 a 4 bar dat moet een huis tuin keuken compressor toch zat kunnen leveren.Paul groot schreef:Overigens heb ik wat forums nagelezen over spuiten met een kleine hobby spuit compressor en daar is men niet lyrisch over de resultaten. Oorzaak; Te weinig druk.
Als een compressor niet het aantal liters per minuut lucht kan leveren dat de verfspuit nodig heeft, dan kom je met geduld ook niet echt verder.
Maar Paul, als je zo binnen spuit zonder afzuiging, heb je naast stof ook nog de spuitnevel die terug slaat op je werkstuk. Misschien zijn de polijstkunsten van Bartsegers iets voor jou?
Maar Paul, als je zo binnen spuit zonder afzuiging, heb je naast stof ook nog de spuitnevel die terug slaat op je werkstuk. Misschien zijn de polijstkunsten van Bartsegers iets voor jou?
Okeey dat is natuurlijk zo, maar stel dat je een compressor hebt die 180 liter lucht aanzuigt per minuut zou je bij 3 bar uitkomen op 60 liter per minuut. Een verfspuit met een niet al te grote spuitopening gebruikt ook 60 liter per minuut. als je dan begint met een volle tank met 25 liter heb je nog een beetje een buffer. Dus dan kun te toch aardig ver komen? of neemt de aanzuig capaciteit van een compressor sterk af als de druk toeneemt?Arno schreef:Als een compressor niet het aantal liters per minuut lucht kan leveren dat de verfspuit nodig heeft, dan kom je met geduld ook niet echt verder.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ik ben geen ervaring deskundige maar het blijkt inderdaad dat een beperkte buffer en pulserend gedrag het probleem is.dre schreef:zonder grote luchtbuffer gaat de spuit pulseren dor de zuigerslagen van de compressor![]()
huur dan een electrische spuit bij de gamma....
Ik heb het topic niet meer bij de hand (op de zaak gelezen, ahum) anders had ik een link geplaatst.
Elektrisch Spuiten………..who knows.
Ja Arno die polijst kunsten ga ik misschien uitproberen, dat was een aantal pagina’s terug een mooie tip.
Moet de boel eerst vlak en rond zijn en daar ben ik nog lang, lang niet gearriveerd…………..helaas.
Wel een goeie ervaring nu eerst met dit centerje. Het valt me vies tegen hoe lastig/moeilijk schuren en vlak maken is. Maar ik geef natuurlijk niet op. Duurt alleen wat langer.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ik heb nu even de verf gerold ipv gespoten.
Dit om weer oneffenheden waar te nemen. (ja ja….die zijn er nog zat).
Wat ik nu ook zie is dat op de rondingen helemaal niet een mooie bocht of parabool maken maar doordat de planken op elkaar zijn verlijmt, de lijm richels zelf iets harder zijn waardoor er meervoudige ei-vormige curves zijn gevorm. Zie foto, valt niet meteen op maar ze zijn er wel.
Dat moet ik opvullen met plamuur, of de richels wegvlakken.
Tja, in speakerbouwland sta je soms voor dramatisch lastige keuzen……… ha ha.
Dit ga ik dus ook tegenkomen bij de links-rechts kasten. Hmmmmmmm. Die zijn effe groter. Ik hoef weer niet naar fitness.
Ik probeer het centertje voor inspectie
van de geachte ervaren interieur bouwer Dre dit weekend 90% gereed te hebben. Units zullen er nog wel niet in in zitten dan.
Dit om weer oneffenheden waar te nemen. (ja ja….die zijn er nog zat).
Wat ik nu ook zie is dat op de rondingen helemaal niet een mooie bocht of parabool maken maar doordat de planken op elkaar zijn verlijmt, de lijm richels zelf iets harder zijn waardoor er meervoudige ei-vormige curves zijn gevorm. Zie foto, valt niet meteen op maar ze zijn er wel.
Dat moet ik opvullen met plamuur, of de richels wegvlakken.
Tja, in speakerbouwland sta je soms voor dramatisch lastige keuzen……… ha ha.
Dit ga ik dus ook tegenkomen bij de links-rechts kasten. Hmmmmmmm. Die zijn effe groter. Ik hoef weer niet naar fitness.
Ik probeer het centertje voor inspectie
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Binnen……………….Paul groot schreef:
Ik verwacht nog 4 stuks Duelund weerstanden maar houd de afbouw niet op.
Het heeft even geduurd maar daar zijn dan de laatste filter componentjes.
Ik ben even naar de site van Duelund gegaan, zie onder verhaaltje over resistors, om eens te lezen waarom ik nu precies deze moest hebben…….
Ik bouw alvast het placebo effect in zalk maar zeggen.
Kost een paar centen…………….
Dit weekend een mooi pakketje maken van alle spulletjes.
Resistors
Thus far the resistor has been regarded as a necessary evil, something that was needed out of necessity but scorn for its negative impact on the fidelity of the signal.
This has changed with the introduction of the Duelund Coherent Audio Resistor. When designing this component the task was that the voicecoil of the speaker and the resistor was viewed as a whole rather than two separate entities.
The result is a resistor which seemingly has no sound of its own and it allows the drivers to perform at their very best.
Our "humble" opinion is that this resistor is the best "bang for the buck" upgrade available. Simply replace the resistor in series with your tweeter for unparalled transparency and dynamic ability.
Standard sizes 0,47 ohm - 50 ohm other values available on request.
Nominal power handling 10w unless otherwise specified.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
