Pimp My Amp: van transistor naar buizenbak.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kijk, een creative oplossing die alleen maar van een zelfbouwer af KAN komen :wink: Handig opgelost. Misschien ga ik een hier logerende Philips versterker nog voorzien van een nieuw binnenleven. Hey, ik weet ineens in welke behuizing mijn LM3886-versterker komt. Misschien zelfs aangestuurd vanuit een buizenvoortrap.

He, wat een leuke hobby is dit toch :P

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De massa van de gloeispanning kun je het beste met een dikke condensator aan het sterpunt leggen.

Bij de methode die Tubehead aanhaalt die in de Phonodude wordt gebruikt, wordt de gloeispanning in zijn geheel op een potentiaal gebracht. Dat is noodzakelijk in schakelingen waarbij de kathodespanning van één van de buizen op een vrij hoge DC spanning staat.
In de specs van een buis kun je ook altijd het maximale spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode terugvinden.
Meestal is dat iets van 75V.

In de phonodude voeren de kathodes van de bovenste delen van de versterkertrappen een spanning van rond de 150 volt. De gloeispanning wordt daarom op een potentiaal gelegd van iets van 90 volt.

Mooi Project Ray.

@Mischa ik ben nu (eindelijk) met de HongKongDAC bezig, maar wil binnenkort beginnen aan een 3875 versterker met een 6N1P als stuurbuisje. Waarschijnlijk kun je met jouw chip zo'n zelfde versterker maken. Binnenkort krijg ik van Markplaats twee mooie aluminium behuizingen binnen, waarvan er één voor de Hybride Amp wordt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik hoop dat Ray het niet erg vindt dat ik mijn toekomstige plan toon, maar dit wordt de behuizing voor mijn hybride. Ik wil ingangsselectie, volume, mute en de powerschakelaar hergebruiken, maar de rest lam leggen. De leds boven de filter- en monitorknoppen kan ik gebruiken als indicatieleds voor hoogspanning, gloei en bedrijfsspanningen voor de LM3886.

Groeten,
Mischa
Bijlagen
306_01.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Copycat :!: :!: :twisted: :twisted: (zal je niet eerst die UCD afmaken?)

vet groovy behang trouwens......past goed bij die amp....

On topic:
ik zag net dat de originele voeding van deze voortrap ook van dat zelfde idee gebruik maakt. Dan ga ik dat zo maar uit voeren.
Wel gek dat ik in mijn CD speler er geen last van heb gehad, maar goed, dat is een andere schakeling en andere buis, natuurlijk.

@Mischa, waneer ga je die RC volumepotmer unit bestellen?
Bijlagen
edospreampvoeding.gif
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bedenk me net dat ik haast geen 2 watt weerstanden in huis heb.
Alleen laagohmige. nou dacht ik:
als ik nou de verhouding van de spanningsdeler aanhou, (1:6.2) en ik ga hoger zitten met de waardes, kan ik dan ook 0.5 watt weerstanden gebruiken?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Copycat :!: :!: :twisted: :twisted: (zal je niet eerst die UCD afmaken?)
Ja hoor, geen paniek. Die bouw ik als eerste af.
ray5150 schreef:
vet groovy behang trouwens......past goed bij die amp....
Is het appartement van een vriend van mij, totaal in jaren 70 stijl inclusief alle accessoires. Het is te koop en ligt in Smeermaas (in België, naast Maastricht)
ray5150 schreef:
@Mischa, waneer ga je die RC volumepotmer unit bestellen?
Even kijken, dat was de DIYclub groupbuy. Die loopt eind september af. Vervolgens moet iedereen even wat centjes overmaken en dan ga ik bestellen. Ik streef ernaar tegen eind oktober/begin november alle spullen bij iedereen thuis te hebben. Voor details kun je beter even in het topic kijken. Maar jij staat er toch nog niet bij? Interesse ergens in?
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Maar jij staat er toch nog niet bij? Interesse ergens in?
Ja, ik sta er wel bij
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
Maar jij staat er toch nog niet bij? Interesse ergens in?
Ja, ik sta er wel bij
ray5150 schreef:
Ik heb misschien ook wel belangstelling in zo'n MV-02 set.
Ik had je er nog niet bij gezet omdat ik daar nog geen bevestiging van had. Ik ga er vanuit dat je hem wel wil, dus ik heb je aan het lijstje toegevoegd.

Groeten,
Mischa
TubeHead

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
wordt de gloeispanning in zijn geheel op een potentiaal gebracht. Dat is noodzakelijk in schakelingen waarbij de kathodespanning van één van de buizen op een vrij hoge DC spanning staat.
In de specs van een buis kun je ook altijd het maximale spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode terugvinden.
Meestal is dat iets van 75V.

In de phonodude voeren de kathodes van de bovenste delen van de versterkertrappen een spanning van rond de 150 volt. De gloeispanning wordt daarom op een potentiaal gelegd van iets van 90 volt.
Interesant om te weten ! :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

schiet niet op zo,
Heb het potentiaal van de gloiestroom massa omhoog gebracht met de spanningsdeler en de elko uit het schema van de originele voeding tot ruim 40 volt. nog steeds brom...

volgens een datasheet van Tung-sol staat er wel iets over dit spanning verschil, help eens even...

Wel gek dat de brom verdwijnt als ik de potmeter helemaal open draai,
zou dan toch....?
Ik zou ook de input op de loper kunnen zetten in plaats van de output.
morgen weer experimenteren...
Bijlagen
tung-sol-6sn7.pdf
(256.35 KiB) 42 keer gedownload
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Ik zou ook de input op de loper kunnen zetten in plaats van de output.
morgen weer experimenteren...
Zou ik niet doen. Bij niveau nul sluit je dan namelijk de uitgang van je bron kort.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens de datasheet mag het spanningsverschil tussen kathode en heater bij een kathode met een positieve potentiaal niet meer dan 100V bedragen.

Dat bromprobleem is gek. Eerder schreef je dat de versterker zonder brom en ruis werkte. Nu is er ineens brom.

Het enige dat je hebt veranderd is de plaats van de potmeter.
Maakt de behuizing van de potmeter wel goed contact met de behuizing?
Ik heb eens een ALPS vastgezet in een houten behuizing. Die had echt nog een draadje van het sterpunt naar de behuizing van de potmeter nodig, anders bromde je de tent uit. Wellicht is jouw frontpaneel niet elektrisch verbonden met het chassis, of is de geleiding slecht.
Met een simpel draadje probeer je dat zo uit.

Als ik naar het schema kijk zou het hooguit zo kunnen zijn dat er een enorme brom op de massa van de versterker staat, maar dat zou niet verklaren waarom het eerst wel goed werkte.

Wat ik wel zou doen is een stopweerstandje van 1 of 2k voor het rooster van de onderste triode zetten. Dat onderdrukt allerlei oscillaties en HF instraling. Zo dicht mogelijk op de buisvoet plaatsen
ray5150

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Dat bromprobleem is gek. Eerder schreef je dat de versterker zonder brom en ruis werkte. Nu is er ineens brom.
Ik zal het je nog gekker vertellen:
De eerste test deed ik met de zelfbouw CD speler: geen brom. (nou ja , een heel klein beetje als de volume helemaal open staat, tis meer ruisss..)

De tweede test deed ik met een Sony (fabrieks, ongemodificeerd) CD speler: de beruchte brom...

Net de zelfbouw speler weer aangesloten: geen brom. :?: :?:

op een andere versterker brommen geen van beide spelers.....

Het ziet er naar uit dat het toch een massa probleem is, en niet aan de potmeter ligt.
Ik ga maar weer eens wat experimenteren met de massa aansluitingen.
RobertD schreef:
Volgens de datasheet mag het spanningsverschil tussen kathode en heater bij een kathode met een positieve potentiaal niet meer dan 100V bedragen.
Kun je dat wat simpeler uitleggen?, het is me niet helemaal duidelijk. :oops: :cry:
sietse

Bericht door sietse »

Als ik het fotootje van de ingangs plugjes en zo zie, heb ik maar steeds het idee dat je de massa van die plugjes fout hebt gedaan. Maar kan het niet echt goed zien.
ray5150

Bericht door ray5150 »

sietse schreef:
Als ik het fotootje van de ingangs plugjes en zo zie, heb ik maar steeds het idee dat je de massa van die plugjes fout hebt gedaan. Maar kan het niet echt goed zien.
Verklaar je nader....
Bijlagen
IMG_0031.JPG
IMG_0030.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef:
Kun je dat wat simpeler uitleggen?, het is me niet helemaal duidelijk. :oops: :cry:
De DC spanning op de gloeidraad is meestal nul volt. (Vaak is er een verbinding met massa via een potmeter van 100Ohm ofzo).

De kathode van de bovenste triode in de SRPP trap voert soms een DC spanning van 150 Volt.
Dan is het verschil tussen die spanningen dus te groot en zul je het DC niveau van de gloeispanning op moeten tillen met een spanningsdeler zoals je nu hebt gedaan.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een vraagje over de bedrading naar je uitgang:

Ligt de GND van beide draden aan elkaar op de strook? Aan de uitgangskant liggen deze namelijk aan elkaar. Verder zie ik een blauwe en een groene draad. Komen die buiten het massavlak nog ergens bij elkaar?

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Yes! hij is doodstil!! Ik ben blij!

Wat was het nou?

Ik werd hierdoor op het goede spoor gezet:
RobertD schreef:
Wellicht is jouw frontpaneel niet elektrisch verbonden met het chassis, of is de geleiding slecht.
Met een simpel draadje probeer je dat zo uit.
Ik ging dus eens wat meten met de multimeter (Ohm-stand), potmeter maakte goed kontakt met het frontpaneel, dat was het niet.
gemeten tussen sterpunt en potmeter, ook goed. vervolgens tussen frontpaneel en sterpunt, helemaal niets...

Het frontpaneel zit met 6 schroeven van aan de kast, dus dat geleidt ook goed. Zou ik dan de verbinding tussen sterpunt en kast vergeten zijn?

effe een draadje erin gefrunnikt, alles ingeschakeld, potmeters opengedraaid, Diepe stilte... ik denk is er iets kapot?
potmeters dicht, muziek gestart en langzaam opendraaien, ja hoor, muziek zonder brom!!

Draadje losgehaald, brom en ruis....

Weer wat geleerd..... :oops: :oops: :shock: volgende keer ga ik het een stuk beter en doordachter aanpakken.
mischa72 schreef:

Ligt de GND van beide draden aan elkaar op de strook? Aan de uitgangskant liggen deze namelijk aan elkaar. Verder zie ik een blauwe en een groene draad. Komen die buiten het massavlak nog ergens bij elkaar?
Van de ingangsbussen loopt een draad naar het sterpunt en van de uitgangsbussen loopt een draad naar het sterpunt. beiden zijn geel.

Welke blauwe en groene draad bedoel je precies? er lopen meerdere...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Lekker van genieten Ray !!

Het is altijd leuk om zo'n foutje te vinden en dan het resultaat te horen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:

Van de ingangsbussen loopt een draad naar het sterpunt en van de uitgangsbussen loopt een draad naar het sterpunt. beiden zijn geel.

Welke blauwe en groene draad bedoel je precies? er lopen meerdere...
Wil je het nog steeds weten of vindt je het wel goed nu hij stil is?

Ik heb overigens een tijdje geleden exact hetzelfde gehad. Bleek er geen massaverbinding te zijn tussen een voor- en eindversterker. En brommen dat dat kreng deed :x . Toen merkte ik de losse verbinding op, ook even een draadje ertussen geprutst en alles was stil.

In elk geval veel plezier ermee en: weer wat geleerd!

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
Het is altijd leuk om zo'n foutje te vinden en dan het resultaat te horen.
Ik zal je vertellen dat het een hele opluchting was....
Op een gegeven moment gaat zoiets de hele dag door je hoofd spoken.

RobertD schreef:
Wat ik wel zou doen is een stopweerstandje van 1 of 2k voor het rooster van de onderste triode zetten. Dat onderdrukt allerlei oscillaties en HF instraling. Zo dicht mogelijk op de buisvoet plaatsen
Dat vind ik op zich een heel goed idee ware het niet dat ik dan de hele versterker uit elkaar moet slopen om die buisvoeten te bereiken. :cry: :cry:
Ik ga dat zeker meenemen in versie II, Deal?
mischa72 schreef:
Wil je het nog steeds weten of vindt je het wel goed nu hij stil is?

Ik heb overigens een tijdje geleden exact hetzelfde gehad. Bleek er geen massaverbinding te zijn tussen een voor- en eindversterker. En brommen dat dat kreng deed :x . Toen merkte ik de losse verbinding op, ook even een draadje ertussen geprutst en alles was stil.

In elk geval veel plezier ermee en: weer wat geleerd!
Neuh, niet echt, normaal gesproken besteed ik altijd veel aandacht aan de massa aansluitingen en een goede routing van alle GND lijnen, (echt waar!) kan de beste gebeuren....
En jij natuurlijk ook bedankt voor de moeite en hulp. :D :D :wink:
sietse

Bericht door sietse »

Zie het nu beter. Toch wel goed gedaan.
En gefeliciteerd dat ie het nu doet. :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Even een tipje van de sluier oplichten, dit word dus de kast van de MKII buizenvoorversterker:
Geen rotzooi, kast is van 1,8 mm plaatstaal.... :?
Bijlagen
IMG_0052 (Custom).JPG
IMG_0051 (Custom).JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

En het is de bedoeling dat hij hierop gaat lijken:...
Bijlagen
L1010337.jpg
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
En het is de bedoeling dat hij hierop gaat lijken:...
Dan zul je wat audio research moeten doen.. :lol: flauw.. :roll:

Ik ben effe in de war, Ray, is deze VV niet definitief, of ga je er gewoon nòg een bouwen, of is het gewoon hardop dromen?
Sowieso gefeliciteerd met dit resultaat, ziet er puik uit 8)
Plaats reactie