He, wat een leuke hobby is dit toch
Groeten,
Mischa
Moderator: Beheerdersteam
Ja hoor, geen paniek. Die bouw ik als eerste af.ray5150 schreef:Copycat![]()
![]()
![]()
(zal je niet eerst die UCD afmaken?)
Is het appartement van een vriend van mij, totaal in jaren 70 stijl inclusief alle accessoires. Het is te koop en ligt in Smeermaas (in België, naast Maastricht)ray5150 schreef:vet groovy behang trouwens......past goed bij die amp....
Even kijken, dat was de DIYclub groupbuy. Die loopt eind september af. Vervolgens moet iedereen even wat centjes overmaken en dan ga ik bestellen. Ik streef ernaar tegen eind oktober/begin november alle spullen bij iedereen thuis te hebben. Voor details kun je beter even in het topic kijken. Maar jij staat er toch nog niet bij? Interesse ergens in?ray5150 schreef:@Mischa, waneer ga je die RC volumepotmer unit bestellen?
ray5150 schreef:Ja, ik sta er wel bijmischa72 schreef:Maar jij staat er toch nog niet bij? Interesse ergens in?
Ik had je er nog niet bij gezet omdat ik daar nog geen bevestiging van had. Ik ga er vanuit dat je hem wel wil, dus ik heb je aan het lijstje toegevoegd.ray5150 schreef:Ik heb misschien ook wel belangstelling in zo'n MV-02 set.
Interesant om te weten !RobertD schreef:wordt de gloeispanning in zijn geheel op een potentiaal gebracht. Dat is noodzakelijk in schakelingen waarbij de kathodespanning van één van de buizen op een vrij hoge DC spanning staat.
In de specs van een buis kun je ook altijd het maximale spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode terugvinden.
Meestal is dat iets van 75V.
In de phonodude voeren de kathodes van de bovenste delen van de versterkertrappen een spanning van rond de 150 volt. De gloeispanning wordt daarom op een potentiaal gelegd van iets van 90 volt.
Ik zal het je nog gekker vertellen:RobertD schreef:Dat bromprobleem is gek. Eerder schreef je dat de versterker zonder brom en ruis werkte. Nu is er ineens brom.
Kun je dat wat simpeler uitleggen?, het is me niet helemaal duidelijk.RobertD schreef:Volgens de datasheet mag het spanningsverschil tussen kathode en heater bij een kathode met een positieve potentiaal niet meer dan 100V bedragen.
De DC spanning op de gloeidraad is meestal nul volt. (Vaak is er een verbinding met massa via een potmeter van 100Ohm ofzo).ray5150 schreef:Kun je dat wat simpeler uitleggen?, het is me niet helemaal duidelijk.![]()
Ik ging dus eens wat meten met de multimeter (Ohm-stand), potmeter maakte goed kontakt met het frontpaneel, dat was het niet.RobertD schreef:Wellicht is jouw frontpaneel niet elektrisch verbonden met het chassis, of is de geleiding slecht.
Met een simpel draadje probeer je dat zo uit.
Van de ingangsbussen loopt een draad naar het sterpunt en van de uitgangsbussen loopt een draad naar het sterpunt. beiden zijn geel.mischa72 schreef:Een vraagje over de bedrading naar je uitgang:
Ligt de GND van beide draden aan elkaar op de strook? Aan de uitgangskant liggen deze namelijk aan elkaar. Verder zie ik een blauwe en een groene draad. Komen die buiten het massavlak nog ergens bij elkaar?
Wil je het nog steeds weten of vindt je het wel goed nu hij stil is?ray5150 schreef:Van de ingangsbussen loopt een draad naar het sterpunt en van de uitgangsbussen loopt een draad naar het sterpunt. beiden zijn geel.mischa72 schreef:Een vraagje over de bedrading naar je uitgang:
Ligt de GND van beide draden aan elkaar op de strook? Aan de uitgangskant liggen deze namelijk aan elkaar. Verder zie ik een blauwe en een groene draad. Komen die buiten het massavlak nog ergens bij elkaar?
Welke blauwe en groene draad bedoel je precies? er lopen meerdere...
Ik zal je vertellen dat het een hele opluchting was....RobertD schreef:Het is altijd leuk om zo'n foutje te vinden en dan het resultaat te horen.
Dat vind ik op zich een heel goed idee ware het niet dat ik dan de hele versterker uit elkaar moet slopen om die buisvoeten te bereiken.RobertD schreef:Wat ik wel zou doen is een stopweerstandje van 1 of 2k voor het rooster van de onderste triode zetten. Dat onderdrukt allerlei oscillaties en HF instraling. Zo dicht mogelijk op de buisvoet plaatsen
Neuh, niet echt, normaal gesproken besteed ik altijd veel aandacht aan de massa aansluitingen en een goede routing van alle GND lijnen, (echt waar!) kan de beste gebeuren....mischa72 schreef:Wil je het nog steeds weten of vindt je het wel goed nu hij stil is?
Ik heb overigens een tijdje geleden exact hetzelfde gehad. Bleek er geen massaverbinding te zijn tussen een voor- en eindversterker. En brommen dat dat kreng deed. Toen merkte ik de losse verbinding op, ook even een draadje ertussen geprutst en alles was stil.
In elk geval veel plezier ermee en: weer wat geleerd!
Dan zul je wat audio research moeten doen..ray5150 schreef:En het is de bedoeling dat hij hierop gaat lijken:...