Advies nieuw project zelfbouw high end monitor systheem.
Moderator: Beheerdersteam
Ach, beterder vind ik dan ergens ook wel weer passen in de context hier. TheDub heeft als doel een superlatieve monitor te bouwen, en dat zou je dan kunnen omschrijven als beterder.. Laten we hier (nu we toch allen al zo vergevings gezind zijn in dit topic) dan ook de dichterlijke vrijheid goed in stand houden!
Ik wil mij ook aansluiten bij alle voorgaan tips! Het 'beterdst' wat je nu denk ik kan doen, is de Trym bouwen. In jou verhaal komt iedere keer weer naar voren dat jou dat een mooie speaker lijkt. Deze heeft ook een iets grotere woofer dan het andere model dat je laat zien, en de tweeter matcht mooier met de woofer door het koperen randje.
Doe mij (en de rest van de mensen hier op het forum) wel een plezier, en bouw deze, iig als vergelijkings materiaal, 100% zoals deze op de site van Seas staat!
Succes met bouwen!
Groetjes!
Ik wil mij ook aansluiten bij alle voorgaan tips! Het 'beterdst' wat je nu denk ik kan doen, is de Trym bouwen. In jou verhaal komt iedere keer weer naar voren dat jou dat een mooie speaker lijkt. Deze heeft ook een iets grotere woofer dan het andere model dat je laat zien, en de tweeter matcht mooier met de woofer door het koperen randje.
Doe mij (en de rest van de mensen hier op het forum) wel een plezier, en bouw deze, iig als vergelijkings materiaal, 100% zoals deze op de site van Seas staat!
Succes met bouwen!
Groetjes!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
Off topic:
Het is een 62" diameter subwoofer ooit bedoeld om de hoogst mogelijke geluidsdruk op te wekken in een auto. De woofer was ingebouwd in een oude geld transport wagen.
Is de reincarnatie van een woofer gebouwd door ene Richard Clark in samen werking met MTX audio uit USA.bertor schreef:Theduboracle,
Sinds je eerste post vraag ik me al iets af:
Wat is er in hemelsnaam te zien op de foto die je als avatar gebruikt, onder je naam? Het lijkt op een enorme luidspreker, maar dat is moeilijk te zien. Heb je er ook een grote versie van, ben wel benieuwd
Het is een 62" diameter subwoofer ooit bedoeld om de hoogst mogelijke geluidsdruk op te wekken in een auto. De woofer was ingebouwd in een oude geld transport wagen.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Beterder is toch wel een woord ?, het is wel in de strekking van pierewurm ed, dus het klopt wel.bartsegers schreef:Ik kan het misschien gemist hebben, maar speel je ook met een subwoofer, of is daar geen behoefte aan?
Hoe groot is je luisterruimte nu?
Wat bevalt je NIET aan de pioneers nu ?
Wat wil je dus ZEKER beter... maken?
Mijn luisterruimte is 6 bij 3.5 meter, maar het kan altijd nog weleens groter worden, het gaat mij voornamijk om de volheid van het geluid door grotere speakers.
Een losse woofer zie ik niet zitten, de bas klinkt voor mij dan nog al uit verband met de rest, dat vind ik ook van 3 weg speakers.
Anders is het een enkel vloeiend geheel op dezelfde plek of conus.
Dat is mijn mening al zullen velen wel een losse woofer hebben.
Ook een center speaker vind ik onzin voor surround systhemen, dat is voor mij eerder een veredelde de woofer.
Een woofer stel ik mij onder de zitting voor, maar ik weet niet of dat wel in het stereo plaatje past zoals ik dat benoemde.
Surround vind ik ook ergens een poging om van slechte speakers toch een werking te krijgen van wat goede speakers zouden doen.
Zelfs een mono kanaal, dus een enkele speaker kan ruimtelijk klinken op een goed systheem terwijl op andere mindere systhem zelfs met twee speakers het stukken minder ruimtelijk klinkt.
Ik haal er wel weer van alles bij, maar ja.
Mijn pioneers bevallen mij zeer goed, onlangs heb ik er nog mundorf suprime silver gold condensatoren voor gekocht.
Klaziek is nu veel meer te waarderen in kwalteit, toch een deel vervorming is verdwenen ten opzichte van de mundorf suprime cap.
De kwaliteit van opnames valt zeer erg op, soms dof en wat vervormd tot echt super realistisch.
Er zit heel veel verschil tussen.
Het is makelijk te horen bij jazz bijvoorbeeld of in de opname bij de bekkens twee verschillende kwaliteiten microfoons zijn gebruikt.
Je hoort ragfijn de brushes, en stemmen klinken super, netzo als alle andere acoustisch opgenomen geluiden.
Als de telefoon in een film overgaat kon hij nog wel eens echt in mijn ruimte staan, zo klinkt het.
Het hang wel allemaal van de opname kwaliteit af natuurlijk, je hoort direct verschillen.
Een tijdje geleden was de eerste rambo film er op, maar dat klonk ook super, echt een bioscoop effect, zeer goed opgenomen.
Soms denk ik dat ik een gebrek hoor maar dat licht dan aan de opname, als ik naar een andere zender schakel (TV dus ) is het verdwenen.
Ik heb mijn pioneers nog op geen enkele plek kunnen betrappen op inperfectheden, het lag altijd aan de opname zelf.
Ik heb ook met sucses een andere intelink bedacht trouwens, gemaakt van draden uit de VdH Hyrid D-103-3.
Ik heb gewoon de draden niet samengevoegt in een dunne geleider, maar juist uit elkaar geplaatst met de gedachte dat de geleiders elkaar wel eens beinvloeden zouden kunnen, en dat was dus ook zo.
Dus een flatwire, waarvan ik de aarde mantel heb gemaakt van dun aluminium folie, die ook nog eens verder weg van kern licht omdat ik de draden ook verdikt heb door wol omwikkellingen, dit ook met de gedachte van beinvloeding dus.
Als ik de aarde mantal aansluit maakt het echter geen verschil in klank.
Het effect is dat het stereo beeld meer open gaat, het is wijdser en onvervormder.
Er zit ook meer stilte, zwart, contour tussen geluid en geen geluid, dus tussen stilte en geluid.
Standaard interlinks klinken echt naar ophanging, zo te zeggen, letterlijk en figuurlijk.
Waarom het beter klinkt is omdat om elke geleider een magnetisch veld licht, liggen bij een draad de geleiders te dicht bij elkaar gaan ze elkaar beinvloeden, zo werkt een trafo immer ook als je het voor de geest kunt halen.


Ik raad iedereen aan om dit eens te proberen als je op een hoog nivo zit te luisteren, pak de soldeer bout eens ter hande zou ik zeggen.
Mijn insteek voor een betere speaker zal zijn dat het geluid nog meer los kan komen van de conus, en dat de ruimtelijkheid in de weergave groter is.
Voor mijn idee zit ik al heel goed te luisteren, maar je blijft fantaseren over nog beter, ik weet niet hoe die seas kunnen klinken hier.
Zoals gezegt is het ergens gaan luisteren de beste optie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Gelukkig, je hebt dus met je vraag om advies nu voldoende info (bevestiging) in de goede richting. Hopelijk kun je ze ergens beluisteren, ik ben benieuwd of het is wat je zoekt. Laat maar weten wanneer je ze gehoord hebt.
Enne, bedenk wat ik getypt heb. Je merkt de reactie....
Op een zelfbouw forum heeft men over het algemeen wel eens een soldeerbout ter hand genomen...
en op een hoog niveau zitten luisteren...
je hebt een hoog niveau van tevredenheid bereikt, hou dat vast!
Enne, bedenk wat ik getypt heb. Je merkt de reactie....
Je hele verhaal geeft weer hoe snel jij natuurkundige conclusies trek uit je eigen soldeerwerkjes. Wellicht ben je leergierig aan het lezen en studeren geslagen om je bevindening te staven aan de kennis die anderen allemaal hebben opgeslagen in boeken, internet etc. etc. ik bespeur je niet op deze wens achter de werkelijkheid te komen, en heb daarom geen vertrouwen in je conclusies in het algemeen. Misschien begrijp je waarom.Ik raad iedereen aan om dit eens te proberen als je op een hoog nivo zit te luisteren, pak de soldeer bout eens ter hande zou ik zeggen.
Mijn insteek voor een betere speaker zal zijn dat het geluid nog meer los kan komen van de conus, en dat de ruimtelijkheid in de weergave groter is.
Voor mijn idee zit ik al heel goed te luisteren,
Op een zelfbouw forum heeft men over het algemeen wel eens een soldeerbout ter hand genomen...
en op een hoog niveau zitten luisteren...
Laatst gewijzigd door wouter op wo 09 sep 2009, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Ik ben er wel uit kan ik zeggen.wouter schreef:Gelukkig, je hebt dus met je vraag om advies nu voldoende info (bevestiging) in de goede richting. Hopelijk kun je ze ergens beluisteren, ik ben benieuwd of het is wat je zoekt. Laat maar weten wanneer je ze gehoord hebt.
Of het moet nog duurder worden met de ceramic drivers ed, ceramiek met opgedamp diamant, het wordt echt te gek.
Het wordt SEAS dat staat wel een beetje vast.
Alsnog bedank voor de links, we zien wel weer.
Creatief gedaan zo die interlinks! Zien er netjes uit, en dat geeft mij ook altijd een goed gevoel!! Wanneer ga je hout halen voor je Tryms?
** Over je interlinks! Misschien als je de kabels achterlangs legt het klinkt alsof je achter de band zit..! Of, als je die kabels nou eens fluo-geel maakt! Dan klinken ze vast wat feller! Als alternatief kan je ze ook nog in zijn geheel inwikkelen met paardenhaar! Denk dat de gallop-bas loopjes van Iron Maiden dan helamaal niet te versmaden zijn!
** Over je interlinks! Misschien als je de kabels achterlangs legt het klinkt alsof je achter de band zit..! Of, als je die kabels nou eens fluo-geel maakt! Dan klinken ze vast wat feller! Als alternatief kan je ze ook nog in zijn geheel inwikkelen met paardenhaar! Denk dat de gallop-bas loopjes van Iron Maiden dan helamaal niet te versmaden zijn!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Theduboracle is wel instaat om een verdomd zeer goede interlink te bouwen
maar vraagt wel advies voor een monitor speaker daar kom ik als
zelfbouwer met mijn verstand niet bij
en het verhaal van kp is heel simpel, een kabel past zich niet aan een
versterker, de versterker moet zich aanpassen aan de kabel en daarom
hoor je het geluid verschil
maar vraagt wel advies voor een monitor speaker daar kom ik als
zelfbouwer met mijn verstand niet bij
en het verhaal van kp is heel simpel, een kabel past zich niet aan een
versterker, de versterker moet zich aanpassen aan de kabel en daarom
hoor je het geluid verschil
Een versterker gaat zich echt niet 'aanpassen' aan een kabel, en andersom evenmin. Dit kun je hooguit zelf doen door een andere kabel of versterker te nemen. En daar vind ik het terecht van KP om te stellen dat dat verschil mogelijkerwijs niet te horen is.
Daarnaast vraagt zelfs de meest doorgewinterde zelfbouwer hier wel eens advies over 'what-to-do'.. Ik vind jou reactie zo mogelijk nog minder respectvol dan de toch al wat 'cynische' reacties in dit topic.
Daarnaast vraagt zelfs de meest doorgewinterde zelfbouwer hier wel eens advies over 'what-to-do'.. Ik vind jou reactie zo mogelijk nog minder respectvol dan de toch al wat 'cynische' reacties in dit topic.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
graag on-topic blijvenwol5455 schreef:die interlink is zeer interessant ontwerp om hen na te bouwen ,zeer goed doordacht ontwerp maar ik wil eens weten op welke versterker die word aangesloten
(ja ik weet het, de TS begint zelf over z'n interlinks, maar als je dat intereseert open dan een nw topic in de kabel hoek)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Ondanks goede bedoelingen ging het delen van je ervaring met interlinks bouwen niet helemaal goed. Je hebt er verder geen woord aan vuil gemaakt, nice!Gelukkig, je hebt dus met je vraag om advies nu voldoende info (bevestiging) in de goede richting. Hopelijk kun je ze ergens beluisteren, ik ben benieuwd of het is wat je zoekt. Laat maar weten wanneer je ze gehoord hebt.
Ik hoop dat je vindt wat je zoekt, en wellicht ben je later van mening dat ook in de discussie echt leerzame dingen gemeld zijn door forumleden. Hoe dan ook: Succes
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Tja, luisteren gaat moeilijk, er is hier in de buurt niet zo even een die die dingen heeft staan, en naar het westen even rijden kan ik niet, jammer dat ik zo afgelegen woon.bartsegers schreef:Dus je gaat nu voor een SEAS setje.
(zonder te luisteren?)
Ik kan de meeste beweegredenen echt niet meer volgen zo...
EDIT BY MOD
Ik moet zo goed mogelijk op verhalen af gaan op het internet en de seas blijken toch wel zeer goed om de hoek te komen.
Mijn pioneers zijn nieuw en bevallen zeer goed, de seas is voor als nog een punt voor verdere studie.
Het is gewoon een mooie hobby, maar dat wil niet zeggen dat ik direct geld over de balk ga gooien.
Misschien voor later, de seas in de woonkamer en de pioneers in de slaapkamer, dat is ook een optie.
Waar woon je dan? (Hoef je adres niet te hebben, een plaats of omgeving is voldoende, want niet alles zit in het westen).Theduboracle schreef:Tja, luisteren gaat moeilijk, er is hier in de buurt niet zo even een die die dingen heeft staan, en naar het westen even rijden kan ik niet, jammer dat ik zo afgelegen woon.
Ik moet zo goed mogelijk op verhalen af gaan op het internet en de seas blijken toch wel zeer goed om de hoek te komen.
Mijn pioneers zijn nieuw en bevallen zeer goed, de seas is voor als nog een punt voor verdere studie.
Het is gewoon een mooie hobby, maar dat wil niet zeggen dat ik direct geld over de balk ga gooien.
Misschien voor later, de seas in de woonkamer en de pioneers in de slaapkamer, dat is ook een optie.
Maar ook al zou alles in het westen zitten, zo duur is een treinkaartje toch niet?
Ik bedoel, aan je vorige project heb je iets van €600 uitgegeven terwijl je niet eens wist of het wat zou worden, dus dan stelt een treinkaartje toch niks voor?

