Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Jammer ;)

Bedankt voor de info in elk geval.
Mark D.

Bericht door Mark D. »

Ik zag in de documentatie zo snel niet de ingangsimpedantie van 't apparaat staan. De UCD100oem heeft 1.8Kb, maar ik neem aan dat dit voor de AS2.100 toch wel wat hoger is?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mooi product Jan-Peter,
eindelijk een DIY oplossing met een digitaal-in.

1. Dus met een SPdif signaal rechtstreeks van een digitale bron binnen komen en is er nergens D/A, A/D omvorming tussen de bron en het DSP gebeuren.

2. De verdere verbinding naar de (ingebouwde) eindtrappen, hoe loopt die?
De UCD versterking werkt volgens het PWM princiepe als ik het goed begrijp. Gaan jullie dan van het digitale signaal rechtstreeks naar een PWM signaal, of is er eerst een D/A conversie en daarna een analoog/PWM conversie?

3. Lyngdorf regelt het geluidsvolume dmv de voedingsspanning van de PWM versterkers. Is dat eventueel een optie op de UCD module?

4. wat is één Biquad? kan met één Biquad één volledige parametrische equaliser bediend worden. Voor DSP in het laag heb je slechts 2 of 3 smalbandige notches nodig, dus dan zouden 3 Biqueds voldoende moeten zijn om het grootste ruimteprobleem in het laag te corrigeren.

Ben alvast benieuwd naar die High-end voortrap.
Denken jullie daarbij ook aan surround (4 of 5+1 bvb) mogelijkheden? ... zal dan wel via 'analoog in' moeten omwille van decodering van meerkanaals software.

Ed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan-Peter, ik probeer wat soep voor mezelf te maken van de manier van importeren van meet data, en dan in het bijzonder wat nou de aanpak is voor frequenties in het grijze gebied, dus onder het punt waar de quasi-anechoic klopt. er wordt in de handleiding gesproken over combineren van near-field met de gated meting, maar (en misschien lees ik niet goed) mij is niet duidelijk hoe dat in de praktijk te doen is.

andere vraag: hoe gaat de filter designer om met het nivo van de subwoofer? er is immers maar 1 sub en 2 sats, maar in de filterdesigner doe je 1 sub en 1 sat...
Paul

Bericht door Paul »

ik las op diyaudio iets over een touchpanel als bedieningsoptie, ik ben erg benieuwd......
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics

Bericht door Hypex_support »

Hallo allemaal, even een kleine introductie. Ik ben Matthijs, werkzaam bij Hypex en mede verantwoordelijk voor producten als de AS2.100. Vandaar dat ik hier ook antwoorden zal gaan geven.

asterduc schreef:
mooi product Jan-Peter,
eindelijk een DIY oplossing met een digitaal-in.

1. Dus met een SPdif signaal rechtstreeks van een digitale bron binnen komen en is er nergens D/A, A/D omvorming tussen de bron en het DSP gebeuren.

2. De verdere verbinding naar de (ingebouwde) eindtrappen, hoe loopt die?
De UCD versterking werkt volgens het PWM princiepe als ik het goed begrijp. Gaan jullie dan van het digitale signaal rechtstreeks naar een PWM signaal, of is er eerst een D/A conversie en daarna een analoog/PWM conversie?

3. Lyngdorf regelt het geluidsvolume dmv de voedingsspanning van de PWM versterkers. Is dat eventueel een optie op de UCD module?

4. wat is één Biquad? kan met één Biquad één volledige parametrische equaliser bediend worden. Voor DSP in het laag heb je slechts 2 of 3 smalbandige notches nodig, dus dan zouden 3 Biqueds voldoende moeten zijn om het grootste ruimteprobleem in het laag te corrigeren.

Ben alvast benieuwd naar die High-end voortrap.
Denken jullie daarbij ook aan surround (4 of 5+1 bvb) mogelijkheden? ... zal dan wel via 'analoog in' moeten omwille van decodering van meerkanaals software.

Ed.
>1 Digitaal in, wordt wel omgezet naar een ander digitaal formaat maar dit komt zeker ten goede van de audio kwaliteit.

>2 Inderdaar de UcD's van Hypex werken volgens een PWM principe, maar dit moet niet verward worden met een digitaal signaal. Digitaal is een 1 óf 0 met een bepaald spannings niveau. PWM is een puls met een onbepaalde breedte, dus er komt geen clock, 1 of 0 aan te pas. En daarom kan het ook niet digitaal bewerkt worden. Ik ben er wel van op de hoogte dat er versterkers zijn waar wel digitaal in kan worden gegaan maar dit is zeker niet het geval bij de UcD modules.
Wel gaan we volledig gebalanceerd van de DAC naar de amps.

>3 Sorry dit antwoord kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar ik zou zeggen van niet omdat ik nog nooit zoiets heb gehoord bij ons.

>4 Een Biquad kan gezien worden als een digitaal 2e orde filter. Het kan dus als hf / lp / notch etc worden ingevult. De gebruiker is hier volledig vrij in. Is ook makkelijk te zien in de Hypex filter software.

ik probeer wat soep voor mezelf te maken van de manier van importeren van meet data
Op dit moment kan onze software alleen overweg met een impuls meting, welke één waarde per sample heeft, voor minimaal 32k samples. Maar we zijn nog aan het uitzoeken wat de beste import mogelijkheid zal worden zodat iedereen tevreden gesteld kan worden.

Paul:
k las op diyaudio iets over een touchpanel als bedieningsoptie
Klopt, (ben er zelf ook al enthousiast over) die komt deze week (of volgende week) met foto's op de webshop en zal niet lang daarna leverbaar zijn.

Mark d.:
Ik zag in de documentatie zo snel niet de ingangsimpedantie van 't apparaat staan.
Als het goed is staat er in dat deze 10k is

Mvg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom is de US versie goedkoper dan de EU versie?
Vind ik wel erg merkwaardig. Qua trafo scheelt het nmlk vrij weinig.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dag Matthijs en welkom op dit forum.

Bedankt voor de deskundige en waardevolle uitleg.
Ik kon het nog net vatten :lol:

Dat gedoe met PCM, PWM en andere digitale en analoge vormen is voor menig DIYer toch nog niet echt duidelijk. Dat merk ik regelmatig als het onderwerp ter sprake komt. Misschien voer voor een apart topic!

Ed
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lees wikipedia even hoe class-d werkt, dat moet wel te snappen zijn.

Zal toch een stukje proberen uit te leggen.
Maar het is enigszins een beetje te vergelijken als modulatie zoals AM en FM.

Wat je doet is een sinus aansijden met een zaagandsignaal dmv een comparator. Gevolg is dat je een blokgolf signaal krijg dat in breedte varieert op de sinus. Hierdoor is het niet daadwerkelijk een digitaal signaal. Wat wel mooi is dat je wel bepaalde dingen kunt schakelen met logische porten (zo heeft International Rectifier via een AND port beveiligingen ingebouwd, maybe tipje voor Hypex??).

Hierna gaat het signaal door een MOSFET driver die twee mosfets aanstuurt (een beetje zoals een class-b schakeling). Deze driver zorgt er tevens voor dat het signaal voor de bovenste (HI) en odnerste (LO) MOSFET goed zitten qua delay tijd.

De MOSFETS schakelen vervolgens het signaal vol naar de voedingspanning, waarna een passief laagdoorlaat filter volgt om zo weer een sinus terug te krijgen. (daarom zul je altijd wat residu vinden van je modulatie signaal).

Dit is in een notendop het basisprincipe van een class-d versterker. Per merk en ontwerp zal dit uiteraard verschillen.

Maargoed doordat je dus een pulsbreedte gemoduleerd signaal hebt van twee analoge signalen kun je dus niet zomaar een digitaal signaal als input gebruiken. Het wordt nmlk een beetje moeilijk om een stuk gegeven, dat gecodeerd is in enen en nullen, te combineren met een een ander signaal. Je krijgt dan als output onzin zegmaar. Een digitaal signaal hoeft nmlk niet per definitie een soort modulatie zijn op een analoog signaal. Je zult dus met andere woorden volgens mij altijd een DA convertor nodig hebben.
Maargoed misschien zijn er best vernuftige technieken voor om zoiets te gebruiken. Daar heb ik me nog niet verder in verdiept.
Hypex_support

Paul schreef:
ik las op diyaudio iets over een touchpanel als bedieningsoptie, ik ben erg benieuwd......
Door een technisch probleempje tijdens vakantietijd staat hij nog niet op de webshop maar vanaf volgende week is hij daadwerkelijk te bestellen.
Afbeelding

Deze komt ter vervanging van de huidige controller met drukknoppen. Door de touchknoppen is het paneel ook luchtdicht!
Mark D.

Bericht door Mark D. »

Ik heb m'n stereo setjes subwoofers nu met de AS2.100 aan de praat, en e.e.a. draait als een zonnetje. :)

2 vragen nog:

Als ik m'n universele afstandsbediening (Logitech Harmony) wil programmeren zodat ik de AS2.100 kan bedienen, wat voor codes kan ik dan gebruiken? Of is er misschien een voorbeeldapparaat met overeenkomende codes?

En het zou handig zijn als de software (het filter-design window) naast een horizontale ook een verticale scrollbar zou kennen, zodat op de wat lage resolutie van m'n HTPC schermpje (800x600) je er nog mee uit de voeten kunt.
Paul

Bericht door Paul »

Matthijs_Hypex schreef:
Paul schreef:
Door een technisch probleempje tijdens vakantietijd staat hij nog niet op de webshop maar vanaf volgende week is hij daadwerkelijk te bestellen.
Afbeelding

Deze komt ter vervanging van de huidige controller met drukknoppen. Door de touchknoppen is het paneel ook luchtdicht!
Naais!

Als je de digtiale inputmodule (met meerdere digitale ingangen als ik het goed begrijp) bij de nog op te leveren 6channel high end dsp neemt, is dan de sourcekeuze dmv deze module te bedienen? / hoe werkt dat uberhaupt?

Nog een vraagje; voor roomcorrectie gebruik ik nu een behringer fbq2496 met analoge ingang; deze clipt / vervormt / hoe je het maar wilt noemen keihard als de cd speler een te hoog signaal uitstuurt . (

De cd speler is een gewone denon dcd1500 AE met een uitgangsvoltage van 2 volt.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

bvd :wink:
Hypex_support

Mark D. schreef:
Ik heb m'n stereo setjes subwoofers nu met de AS2.100 aan de praat, en e.e.a. draait als een zonnetje. :)

2 vragen nog:

Als ik m'n universele afstandsbediening (Logitech Harmony) wil programmeren zodat ik de AS2.100 kan bedienen, wat voor codes kan ik dan gebruiken? Of is er misschien een voorbeeldapparaat met overeenkomende codes?

En het zou handig zijn als de software (het filter-design window) naast een horizontale ook een verticale scrollbar zou kennen, zodat op de wat lage resolutie van m'n HTPC schermpje (800x600) je er nog mee uit de voeten kunt.
1: We maken gebruik van standaard Philips RC5 commando's, onder andere de code van een Philips Miniset MCD-908 zou werken maar hier nog de codes voor mensen die daar wat mee kunnen:
> Device= 0 (TV1)
> On/off= 12
> Vol up= 16
> Vol down=17
> Mute = 13

2: Oke, misschien een goed idee. Ben net met het updaten bezig dus dat moet geen probleem zijn. hij is vast gezet zodat de grafiek niet geschaald buiten beeld valt.

Paul:
Dit touchpanel is alleen nog voor de AS2.100. De bedoeling is dat de 6channel een geheel eigen platform wordt, met eigen ingangsselectie board, knoppen panel, display panel etc. De gebruiker kan dan zelf kiezen hoe hij zijn totaal systeem samenstelt. Maar voor nu gaat het alleen om de 6 kanaals DSP print en daarna kijken we verder.
Hypex_support

Software en firmware versie

Even een mededeling voor gebruikers van de AS2.100, de nieuwe firmware versie en software versie is te downloaden vanaf onze website. Een aantal functionaliteiten zijn toegevoegd, onvolkomenheden weggelaten en en 3tal biquads op the subwoofer kanaal toegevoegd.
Gr.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff voor de duidelijkheid: zowel de software als de firmware zitten in deze download
http://www.hypex.nl/docs/AS2.100/HypexF ... erv1.2.zip

manual download
http://www.hypex.nl/docs/AS2.100/Manual ... 20V1.2.pdf
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik ben nieuw hier, dus hallo allemaal.

Heb vanmiddag mijn twee as2.100 opgehaald, ziet er strak uit. Alleen vallen me twee dingen op ten opzichte van de eerste batch:

1. Op de hoodprint zit nu aan de onderzijde een heel klein printje op de pinnen van het dspbordje gesoldeerd en loopt er een draadje vandaan naar een ic. Ontwerpfoutje ontdekt nadat de productie van de 2e batch gestart is?

2. Om de dsp electronica te voorzien van spanning is er een extra wikkeling om de trafo gemaakt, in de eerste batch was dit gedaan met geisoleerd draad en een net stekkertje op de print. In de 2e batch is er gelakt dun koperdraad voor gebruikt en rechtstreeks op de print gesoldeerd met een klodder smeltlijm er op.

Dit ziet er nogal knullig uit. :?

Verder valt het mij op dat er nog een header genaamd J7 op de print zit die niet genoemd wordt in de manual, waar is deze voor?

Groet Gerhard
Hypex_support

Hallo,
ds23man schreef:
Ik ben nieuw hier, dus hallo allemaal.

1. Op de hoodprint zit nu aan de onderzijde een heel klein printje op de pinnen van het dspbordje gesoldeerd en loopt er een draadje vandaan naar een ic. Ontwerpfoutje ontdekt nadat de productie van de 2e batch gestart is?

2. Om de dsp electronica te voorzien van spanning is er een extra wikkeling om de trafo gemaakt,

Verder valt het mij op dat er nog een header genaamd J7 op de print zit die niet genoemd wordt in de manual, waar is deze voor?

Groet Gerhard
Vragen staat vrij en gelukkig weet ik de antwoorden:
1. Inderdaad een aanpassing ten opzichte van de eerste batch, verbetering voor de Sub-out uitgang

2. Klopt, dit is gewoon een hulpspanning. Koperdraad is gebruikt omdat dit een stuk dunner is dan het geisoleerde draad van de eerste batch.

Verder wordt J7 niet gebruikt omdat dit alleen voor het programmeren is.

Groeten Matthijs
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dankje voor je snelle antwoord. :D

Gaan jullie bij toekomstige batches een trafo gebruiken die wel standaard deze wikkeling heeft?

Ik hoorde trouwens dat de huidige batch al weer op is? \:D/

Groet Gerhard
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Matthijs_Hypex schreef:
1. Inderdaad een aanpassing ten opzichte van de eerste batch, verbetering voor de Sub-out uitgang
iets waar de eigenaren van de 1e serie zich zorgen over moeten maken?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Dag Matthijs en welkom op dit forum.

Bedankt voor de deskundige en waardevolle uitleg.
Ik kon het nog net vatten :lol:

Dat gedoe met PCM, PWM en andere digitale en analoge vormen is voor menig DIYer toch nog niet echt duidelijk. Dat merk ik regelmatig als het onderwerp ter sprake komt. Misschien voer voor een apart topic!

Ed
Hoi Ed,
Er zijn verschillende keuzes van het gebruik van PWM in een versterker. Een mogelijkheid is om het digitale ingangsignaal direct om te zetten naar PWM, waarna de converterende power stage komt. Dit gebeurt in de digitale versterkers van TACT bv. Die zijn daarmee volledig open loop. De UcD van Bruno werkt zeer bewust niet volgens dit principe. Bruno gebruikt een tegenkoppeling van het analoge uitgangsignaal, dat per definitie analoog is anders kan je luidspreker er niks mee, waarmee het noodzakelijk is dat het ingangsignaal analoog is. Er moet dus eerst DA conversie plaatsvinden voordat het signaal de UcD versterker in kan.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bedankt Jeroen,
zoals ik het nu begrijp heeft klasse D versterking verschillende varianten en het hangt van die variant af hoe hij moet of kan worden aangestuurd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Software en firmware versie

Bericht door Henkjan »

Matthijs_Hypex schreef:
....en en 3tal biquads op the subwoofer kanaal toegevoegd
nog een extra reden om frd bestanden te kunnen inlezen, dan kan je die biquads tenminste gebruiken om t laag aan de ruimte aan te passen 8)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is er een reden dat de delay beperkt is tot 1ms? ik zat te denken aan een systeem met de subs verder weg van de mains, zoals bv bij het Lyngdorf systeem met de subs in de hoek.

nu we t toch over subs hebben:
de handleiding schreef:
The output signal of the subout channel van be controlled in the “Subout control” panel.
Normally this will be set to L+R to use one subwoofer, but if you want to use a subwoofer on both sides you can set the subout to only use left or right input signal.
leg eens wat meer uit. dat bij 1 sub je L+R moet kiezen snap ik, dan wordt er dus van links en rechts het signaal samen gevoegd en een mono naar de sub. maar waar moet je dan het filter voor de sub instellen? in de master unit? en dan dus L or R, hoezo verschillend? ik zou denken dat dit voor stereo subs is, dan dus gewoon 1 per kant?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Als die delay beperkt is tot 1 ms, dan staat de afstand verkeerd gespecificeerd in de handleiding van de AS2.100 V2. Er staat 340.3 cm, maar dat zou dan 34 cm moeten zijn.

Wel jammer trouwens, cornerwoofers doen het leuk in vergelijking met dipool heb ik net ontdekt:
viewtopic.php?p=1439304#1439304

Dan heb je toch al gauw 3 ms nodig. Een As2.100 per kanaal is voldoende, het midhoog kan dan gewoon passief.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
is er een reden dat de delay beperkt is tot 1ms?
oei, dat is inderdaad weinig.
Ik kom met de 17msec van de Lyngdorf bij sommige opstellingen al in de problemen!

Ik heb mij trouwens al dikwijls afgevraagd hoe ze voor mekaar krijgen om al die real-time informatie zo lang vast te houden.
Nml 16bit, 100kHz, 4 onafhankelijke delays tot 17msec. ... hoe doe je dat? gaat die datastream in een buffergeheugen of zo of ... en in welke orde van grootte is zo'n geheugenblik dan uitgevoerd.
Plaats reactie