Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Netto geldt, de kastvorm van Ed dempt de resonanties niet volledig, en er is nog steeds sprake van hoorbare kastkleuring. Daarom moet je naar mijn idee wol gebruiken, en als consequentie daarvan het filter aanpassen als je het effect daarvan wilt vergelijken.
goed Marc, I got the message.

Ik heb momenteel een derde setje Concaeve SATelite dat bijna klaar is.
Daarmee zal ik de test doen.
- leeg
- de lijn gedempt
- volledig gedempt
- de driver zal ik ook zonder kast proberen meten.

Wat het filter betreft, ik stuur het signaal voor de midunit vanuit de Lyngdorf, met een digitale cross op 200 hz. Er komt geen filter bij kijken.
arjank

Bericht door arjank »

Hahah, ik vind het wel leuk die discussies.

Ik heb effe dat artikel waar ik het over had ingescand, het gaat dus om een tweeter waarbij door reflekties (of resonanties) dippen en pieken ontstaan. Waarschijnlijk is het in dit voorbeeld het zachte membraan van de dome dat vreemd gaat doen door de " reflekties" tegen de poolkern.
Maar goed, spreken we hier van reflekties, of ontstaat er tussen de dome en de poolkern een staande golf (effe rekenen :D )

Maar een ding is zeker, asterduc gaat door met experimenteren (optimaliseren)
Bijlagen
resonanzen.jpg
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

asterduc schreef:
- leeg
- de lijn gedempt
- volledig gedempt
Ik wil wel een keer komen mee kijken/meten als je dat leuk vind? (lees: ik in ieder geval :D ).
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
- leeg
- de lijn gedempt
- volledig gedempt
Ik wil wel een keer komen mee kijken/meten als je dat leuk vind? (lees: ik in ieder geval :D ).
absoluut, dat kunnen we zeker doen.
Het zal ergens mid september zijn want ik heb nu enkele drukke weken voor de boeg.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Volgende tekst kwam ik tegen op het internet. Het betreft de 12MU Illuminator

"I thought i would never live to see the day when somebody would put out a midrange driver design that wasn't idiotic, but here it is !

Either Scan-Speak has been reading my work over the years or they been taking smart pills because this driver is perfect !

First of all the Underhung Neodymium motor. As i have been saying for quite some time now this is THE ONLY WAY to build high-end midrange and tweeter drivers. Of course it is also the most expensive way. While tweeters based on this approach ( tweeter motors are cheaper to make because of small size ) have been proliferating for years now it has only been recently that this design started to trickle down to larger drivers.

When Scan-Speak introduced its Illuminator line i have commented that it was essentially a perfect technology put to waste because they released drivers too small for bass and too slow for midrange. There is simply no point in 5" driver with 10mm xmax except for maybe some car audio installs where only a 5" will fit. If you want bass you use a 12", 15" or 18" driver. If you want midrange you use a fast driver with 1mm to 4mm xmax, not a slow driver with 10mm xmax.

This has now changed with the release of 12MU. The 12MU has a shallower motor with only 1/3 xmax of its midbass counterparts but this allows for lower voice coil mass and shorter voice coil former which results in better high-frequency response and better sensitivity. Instead of a useless midbass we now have a perfect midrange !

The cone is paper with some corrugations for damping. This is a tried and true strategy. Audio Technology ( Skaaning ) also makes an ultra-high-end underhung cone midrange but it uses a plastic cone. Plastic is better suited for cheap-shit car audio than high-end audiophile drivers. In the old days it seemed as if plastic would become the material of choice for speaker cones due it its excellent damping but it is now apparent that plastic simply sounds disgusting. Audio Technology / Skaaning is an old company and while it used to represent a pinnacle of engineering it is clear that they are now stuck in the past with their plastic cone. plastic has turned out to be a failed promise. Other companies are too eager to jump into the future with materials like Aluminum and Ceramics and as a result make missteps too. Scan-Speak uses the best technologies of the past ( paper, faraday rings ) along with the best modern technologies ( underhung, neodymium, finite element analysis ) for perfectly balanced products that enjoy tremendous popularity and for a good reason. The 12MU in particular is a perfectly balanced product.

So 12MU shines on the engineering side. On the performance side it does even better. Frequency response is near-ideal both on-axis and off-axis and most importantly the two curves track each other in a downright eerie fashion. This tracking ensures that a system optimized for flat on-axis response will have a smooth off-axis and power response. It also makes sure that the system optimized for flat power response will have a smooth on and off axis response. The driver appears to have been optimized for power response over on-axis response - this in itself commands respect and proves that the admirable off-axis response is there by design, as opposed to accidental.

I haven't seen distortion measurements but an underhung motor by Scan-Speak should keep it very low.

I am fairly confident making a prediction that this driver will over the course of next couple years find its way into many ultra-high-end 3-way speakers such as Sonus Faber. It should be on your short list of midranges to try."
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Waar komt dit stukje vandaan/wie heeft het geschreven?
fluppie

Bericht door fluppie »

GeertM2 schreef:
http://www.diy-av.net/forum/viewtopic.php?f=42&p=585 :D
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

fluppie schreef:
GeertM2 schreef:
Ik vind het maar een rare schrijver, die "troll", wie het ook moge zijn.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

GeertM2 schreef:
fluppie schreef:
GeertM2 schreef:
Wikipedia:
Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken.[1]
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

asterduc schreef:
GeertM2 schreef:
Wikipedia:
Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken.[1]
Ach zo.. dat maakt zijn schrijfsels inhoudelijk een stuk minder interessant dan.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

GeertM2 schreef:
Ach zo.. dat maakt zijn schrijfsels inhoudelijk een stuk minder interessant dan.
misschien, maar zijn verhaal klopt wel als je het roman gedeelte eruit haalt!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

echt vaart zit er momenteel niet in, maar we blijven wel in beweging.

De frontplaat is terug uit 10mm plexi gefreesd.
De vorige gaten waren getapt met een setje handtappen. Voor de laatste frontplaat heb ik nu een enkele machinetap gekocht en dat gaat toch wat vlotter.

Met de boormachine vanuit de losse hand was minder succesvol. de bouten stonden daarbij niet volledig haaks.
Mijn schoonvader heeft gelukkig nog zo'n oudewetse boorstaander. Na een kwatiertje aanpaswerk past de Metabo daar netjes in.
Op die manier is foutloos tappen in Plexi kinderspel.
Bijlagen
026 [640x480].JPG
006.JPG
008 [640x480].JPG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Voor de montage van de frontplaat is voor het eerste paar Kontaktlijm gebruikt. Dat ging redelijk goed maar laat geen corrigeren toe en beide delen moeten mooi tegen elkaar aan passen.

Voor het tweede paar is een 2-komponenten PU lijm gebruikt. Ook dat werkt lekker.

De laatste set is gelijmd met Tec-7, een MS Polymer kit.
Bij het gebruik van dergelijke kit met vullend vermogen hoeven beide delen niet perfect te passen. Voor een goede hechting moet de plexiplaat wel opgeschuurd worden.
Door de kit is de frontplaat nu zwevend opgehangen waardoor er minder trillingen aan de kast worden doorgegeven. Of dit voor- of nadelen heeft voor de weergave, zal binnenkort blijken tijdens de trillingsmeting met de acceleratiesensor.
Bijlagen
023 [640x480].JPG
012.JPG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Volgende meting is uitgevoerd:
- nieuw Concaeve SATelite 7 met en zonder wol
- willekeurig ovalen kastje met en zonder wol
- als referentie de driver gemeten in een 2m² grote baffle

De meting is near-field, op 1 cm voor de rolrand en steeds op dezelfde locatie. Hiervoor heb ik een malletje gebruikt om telkens de microfoon op dezelfde plaats te kunnen uitrichten.
Bijlagen
014 [800x600].JPG
SATelite 7 vs Oval w Baffle ref.png
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb je de test al gezien in hobby-hifi van de 12 MU 4731 T00? Extreem lage 5de orde harmonische vervorming. De 2de orde is vrij hoog maar dat boeit niet. Ook een hele nette waterval, de driver is daarmee uitstekend te gebruiken met lage orde filtering op relatief hoge frequentie. Wel even met je DSP corrigeren voor de dip net beneden 2000Hz.

Even los van scan speak, de Wavecor drivers doen het erg goed en zijn zeer aantrekkelijk qua prijs!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Heb je de test al gezien in hobby-hifi van de 12 MU 4731 T00?
nee, ik ga hem onmiddelijk halen :D
---edit--- hebbes!
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 16 sep 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
k.p.

Bericht door k.p. »

Wat een project =D> . Ik ben niet heel goed in het analysren van deze grafieken maar de oval's lijken mij beter te presteren. Hoe denken anderen hier over?
fluppie

Bericht door fluppie »

Vanaf 400 tot 480hz krijg je een "dip" van nog geen dB, die heeft de ovale kast niet. Enig idee waardoor dat dat komt ?

Wel maakt hij het gebied van 1-2 khz minder rommelig, valt gelijkmatiger af ( we spreken wel maar over 2 dB :D )

Klopt het dat ik de dipoolcurve niet zie ? De linetype staat op none :P.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
Vanaf 400 tot 480hz krijg je een "dip" van nog geen dB, die heeft de ovale kast niet. Enig idee waardoor dat dat komt ?
klopt, maar ik weet nog niet wat de oorzaak is. Met 23cm zou het de hoorn kunnen zijn, maar de vorige vorm heeft het niet en die heeft nogthans dezelfde hoorn (zie kurve hieronder). Heel bizar.

De Dipole curve heb ik eraf gelaten omdat die van geen betekenis is voor deze metingen. De Baffle curve vervangt hem, maar dan met een gigantisch grotere frontplaat.

---edit--- speciaal voor Bart & Co: de groene curve is de SATelite met parallele wand achter de driver, dus niet met puntkamer anchter de driver. De andere curves zijn dezelfde als de eerder getoonde curve.
Bijlagen
SATelite 7 vs Oval w Baffle ref and SATelite 6.png
Laatst gewijzigd door asterduc op do 17 sep 2009, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Extreem lage 5de orde harmonische vervorming. De 2de orde is vrij hoog maar dat boeit niet.
waarom Jeroen? ik ben die opmerking al meer tegengekomen!
jeroen_d schreef:
Wel even met je DSP corrigeren voor de dip net beneden 2000Hz.
Ik vermoed dat dit een mechanische backwave is van het membraan.
De spoel drijft het membraan aan die op zijn beurt de rolrand in beweging zet. Het terugveren van de rolrand zet dan opnieuw het membraan in beweging gevolgd door de spoel die een emk opwekt.
De 15M in de Concave had datzelfde probleem, maar dan rond 900 hz omdat de membraandoorsnede groter was.
Het 12MU membraan is echter veel lichter (totaal bewegende massa is nog geen 5 gram !!!) en ook de rolrand is minder terugverend (schuim ipv rubber). Daardoor is het effect sterk geminderd.
Bij andere drivers merk ik dit euvel ook, maar minder opvallend. De oorzaak is volgens mij te zoeken in het feit dat de San's een homogenere curve tonen en deze terugslag daardoor duidelijker zichtbaar is omdat het onder de 5khz eigenlijk de enige afwijking is.

Ed.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Extreem lage 5de orde harmonische vervorming. De 2de orde is vrij hoog maar dat boeit niet.
Het is keer op keer getest en gepubliceerd (o.a. Geddes), ik heb het laatst nog zelf gedaan. 1% 2de orde is slechts bij uitzondering hoorbaar en mocht je tegen die uitzonderlijke muziekpassage aanlopen waarin het wel hoorbaar is dan is het nog niet eens erg. In blinde testen geven de meeste mensen de voorkeur aan de passage met 2de harmonische vervorming boven de weergave zonder vervorming. Een bekende heeft me een tijd terug een boek laten zien over opnametechniek, waarin wat geheimen uit de doeken werden gedaan. Sommige geluidstechnici schijnen zelfs bewust 2de en 3de orde harmonische vervorming toe te voegen om de opname lekkerder te laten klinken. Salt and pepper noemen ze dat. Je moet dan trouwens stevig boven die 1% zitten, anders heeft het geen effect en zal het gros van de mensen het niet kunnen waarnemen.
fluppie

Bericht door fluppie »

jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Het is keer op keer getest en gepubliceerd (o.a. Geddes), ik heb het laatst nog zelf gedaan. 1% 2de orde is slechts bij uitzondering hoorbaar en mocht je tegen die uitzonderlijke muziekpassage aanlopen waarin het wel hoorbaar is dan is het nog niet eens erg. In blinde testen geven de meeste mensen de voorkeur aan de passage met 2de harmonische vervorming boven de weergave zonder vervorming. Een bekende heeft me een tijd terug een boek laten zien over opnametechniek, waarin wat geheimen uit de doeken werden gedaan. Sommige geluidstechnici schijnen zelfs bewust 2de en 3de orde harmonische vervorming toe te voegen om de opname lekkerder te laten klinken. Salt and pepper noemen ze dat. Je moet dan trouwens stevig boven die 1% zitten, anders heeft het geen effect en zal het gros van de mensen het niet kunnen waarnemen.
Dus daarom is ScanSpeak zo goed :-D:-D:-D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Lees dit bijvoorbeeld maar eens: http://www.proaudioreview.com/article/882

Dan zie je hoe met zo'n apparaat het ouderwetse tape geluid wordt gereproduceerd (veel lagere orde vervorming), omdat de moderne digitale tape te 'droog' klinkt. Zelfde verhaal als vinyl vs CD. Vinyl geeft zout en peper terwijl CD correct weergeeft.

N.B. deze review gaat dus over een product voor de high end mastering studio. Bob Katz (was volgens mij ook de schrijver van dat boek over opnametechniek) geeft samenvattend aan:

This box is habit-forming, especially in these days when I often receive grainy, brashy digital mixes that need serious help. The HEDD allows me to dial in a sound that used to require a whole analog chain to achieve. I have not thrown out my analog mastering gear, but I am using it a lot less these days. Heresy? Try it yourself and be amazed. With the addition of the HEDD-192 and a Weiss DS1-MK2, my digital processing chain is now comparable to the best analog chains. Unfortunately, good-sounding digital processing is still very expensive.

Als je de review doorleest, dan blijken er knoppen op het apparaat te zitten met verschillende mixen van 2de, 3de en 5de orde vervorming. Dit om triode, penthode en tape geluid na te bootsen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

boeiend Jeroen!
fluppie schreef:
jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
Sommige geluidstechnici schijnen zelfs bewust 2de en 3de orde harmonische vervorming toe te voegen om de opname lekkerder te laten klinken. Salt and pepper noemen ze dat. Je moet dan trouwens stevig boven die 1% zitten, anders heeft het geen effect en zal het gros van de mensen het niet kunnen waarnemen.
Dus daarom klinkt ScanSpeak zo goed :-D:-D:-D
goed opgemerkt Philippe :lol: :lol:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar is Scanspeak nou ook weer niet ZO uniek in hoor :lol: 8)
(toch zijn het desalniettemin nog wel goede drivers :wink: )

De wavecors zijn qua metingen zeker goede drivers. Zeker de WF146WA02, echter is de korf niet helemaal van top kwaliteit. Ook weet ik niet hoe de toleranties liggen bij die dingen.

Ed, mooie meting van de kast. Verschillen vind ik eigenlijk in die zin niet eens zo schokkend. Gebied van 1-2kHz tover je weg, maar je krijgt er wel weer een gigantische dip voor terug op een frequentie die minder gemakkelijk aan te pakken is.

Begrijp ik het goed dat de laatste groene curve met een andere kast is en een grote baffle?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”