speakON connectoren van pa versterker
Moderator: Beheerdersteam
speakON connectoren van pa versterker
In mijn PA versterker zit een luidruchtige papst ventilator.
Deze ben ik aan het vervangen voor een stillere variant.
OP de speakON chassis connector(en) zitten de volgende 4 aansluitingen:
+1 gebruikt
-1 gebruikt
+2 ONgebruikt
-2 ONgebruikt
In de aansluitingen van de connector die naar de subwoofer loopt kan maximaal 2,5mm2 in.
Bij verdubbeling wordt dit dus 5mm2.
Kan ik de volgende aansluitingen parallel zetten voor een verbetere
verbinding tussen subwoofer en versterker?
+1 en +2 verbinden
-1 en -2 verbinden
of gaat dit voor problemen zorgen als de versterker weer voor PA doeleinde wordt gebruikt?
OP de speakON chassis connector(en) zitten de volgende 4 aansluitingen:
+1 gebruikt
-1 gebruikt
+2 ONgebruikt
-2 ONgebruikt
In de aansluitingen van de connector die naar de subwoofer loopt kan maximaal 2,5mm2 in.
Bij verdubbeling wordt dit dus 5mm2.
Kan ik de volgende aansluitingen parallel zetten voor een verbetere
verbinding tussen subwoofer en versterker?
+1 en +2 verbinden
-1 en -2 verbinden
of gaat dit voor problemen zorgen als de versterker weer voor PA doeleinde wordt gebruikt?
Schoonmaken kan ook al behoorlijk schelen, of een temperatuur geregelde aansturing zoals bij een computer.Peertje schreef:In mijn PA versterker zit een luidruchtige papst ventilator.
Alles kan, maar ik zou het niet doen, de aansluitingen van Speakon zijn gestandaardiseerd, ik zou me daar aan houden.Kan ik de volgende aansluitingen parallel zetten voor een verbetere verbinding tussen subwoofer en versterker?
http://www.neutrik.com/client/neutrik/m ... 103905.pdf
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
In sommige PA versterkers zit een 110V fan. Jag heeft deze in zijn PA versterkers vervangen door 220V fans die daarna op halve snelheid draaien.
Is dat een idee?
Daarnaast zou ik niet die speakon kabel aanpassen. 2,5mm is zat om de speaker aan te sluiten. Tenzij je kabel 50m lang is natuurlijk. Maar dat zal wel loslopen
.
Is dat een idee?
Daarnaast zou ik niet die speakon kabel aanpassen. 2,5mm is zat om de speaker aan te sluiten. Tenzij je kabel 50m lang is natuurlijk. Maar dat zal wel loslopen
Over de ventilator.
Er zit nu een Papst 3414 ventilator in, deze wordt vervangen door:
De Papst 3414NGM 72m3 er uur en 28dB(A) bij 2300rpm (24V en 75mA)
Waarschijnlijk haal ik nog een potmeter voor frontmontage waarmee ik het toerental/geluidproductie in kan stellen.
Ik ben niet z'n fan van temperatuur gestuurde ventilatoren.
A) ik heb hekel aan vaak wisselende snelheden/toonhoogte, dit vind ik irritanter als continue een iets hardere toon.
B) waar moet je meten? headsink? misschien worden er andere onderdelen ook wel erg warm?
C) "normale" fan is al binnen.
Over de speakON connectoren
2.5mm2, kabellengte 3m heeft bij een stroompiek van 50 ampere 2,1 volt spanningsverlies.
toch wel erg veel lijkt me.
Is er geen andere oplossing dan?
misschien normale schroef terminals parallel over de speakon connectoren zetten, zodat er tot 6mm2 in past?
Er zit nu een Papst 3414 ventilator in, deze wordt vervangen door:
De Papst 3414NGM 72m3 er uur en 28dB(A) bij 2300rpm (24V en 75mA)
Waarschijnlijk haal ik nog een potmeter voor frontmontage waarmee ik het toerental/geluidproductie in kan stellen.
Ik ben niet z'n fan van temperatuur gestuurde ventilatoren.
A) ik heb hekel aan vaak wisselende snelheden/toonhoogte, dit vind ik irritanter als continue een iets hardere toon.
B) waar moet je meten? headsink? misschien worden er andere onderdelen ook wel erg warm?
C) "normale" fan is al binnen.
Over de speakON connectoren
2.5mm2, kabellengte 3m heeft bij een stroompiek van 50 ampere 2,1 volt spanningsverlies.
toch wel erg veel lijkt me.
Is er geen andere oplossing dan?
misschien normale schroef terminals parallel over de speakon connectoren zetten, zodat er tot 6mm2 in past?
Besef je wel hoe gruwelijk veel 50 ampère is voor speakers? Dat ga je in een normale huiskamersituatie van je langzalzeleven niet halenPeertje schreef:Over de speakON connectoren
Maak je liever druk over relevantere dingen
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
[q]dat noem ik pas overkill! [/q]Dat is het ook. 
En hoe kan je het over spanningsverlies hebben? Welke spanning er op het begin en eind van een weerstand (de kabel) staat, hangt 100% af van de weerstand van de speaker.
je speekspoel van de woofer is waarschijnlijk orde van grote 0,01mm2. Daar past die 50 ampere ook doorheen
en ik vermoed dat de weerstand ervan wel een factor 100 hoger is dan de weestand van 3m kabel
. (dus ook de spanning over de speaker zal wel een factor 100 hoger liggen).
En hoeveel volt een versterker met 1800w uitstuurt. Laten we een speaker van 4Ohm nemen en er vanuit gaan dat dit de weerstand is. Dan loopt er een 20A aan stroom en staat er 80V spanning op. Dat is al een zieke belasting. Als je van 50A stroom uitgaat met een 4ohm speaker, dan heb je het over 10KiloWatt aan vermogen ofzo.
Dat soort vermogens gebruik je nooit in een thuis situatie. Je hebt het dan over spelen op 115-130db. Dat slaat nergens op.
En hoe kan je het over spanningsverlies hebben? Welke spanning er op het begin en eind van een weerstand (de kabel) staat, hangt 100% af van de weerstand van de speaker.
je speekspoel van de woofer is waarschijnlijk orde van grote 0,01mm2. Daar past die 50 ampere ook doorheen
En hoeveel volt een versterker met 1800w uitstuurt. Laten we een speaker van 4Ohm nemen en er vanuit gaan dat dit de weerstand is. Dan loopt er een 20A aan stroom en staat er 80V spanning op. Dat is al een zieke belasting. Als je van 50A stroom uitgaat met een 4ohm speaker, dan heb je het over 10KiloWatt aan vermogen ofzo.
Dat soort vermogens gebruik je nooit in een thuis situatie. Je hebt het dan over spelen op 115-130db. Dat slaat nergens op.
Omdat een potmeter alleen geschikt is spanning met een laag vermogen.
voor zover ik weet zal met 75 ma de koolbaan (langzaam) gaan verbranden. of je moet een draadgewonden exemplaar gaan gebruiken.
Om een ventilator te regelen wordt normaal gesproken zo'n ding gebruikt:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html
Maar je kunt ook kant en klare modules kopen.
voor zover ik weet zal met 75 ma de koolbaan (langzaam) gaan verbranden. of je moet een draadgewonden exemplaar gaan gebruiken.
Om een ventilator te regelen wordt normaal gesproken zo'n ding gebruikt:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html
Maar je kunt ook kant en klare modules kopen.