T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Oooo dus het hoeft niet meteen helemaal goed op die pinnetjes, ik dacht al :shock:

Je moet er dus eerst flux op doen, dan tin en dan met litze al het overbodige eraf halen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd, daar komt het op neer. Beste kun je daar dan een 3 mm platte "schroevendraaier" punt voor gebruiken. Pas wel op dat je het IC niet oververhit: Snel werken dus en eventueel tussentijds af laten koelen.

De flux wel eerst laten drogen anders gaat het oplosmiddel spetteren bij verhitten en dat moet je niet hebben.
Rudy

Bericht door Rudy »

Je kan ook flux kopen in de vorm van gel ( kleine 25mL spuitjes ), deze laat wel een vettige brei achter, en moeten eventueel opgekuisd worden.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach heb het zo met dat litze vaak genoeg gedaan zonder extra flux. Als eerst het tin goed doorgevloeid is gaat het ook goed. Gebruik in geen geval zgn "soldeerwater" voor loodgieterswerk. Misschien wat overbodig, maar toch :roll:
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pff, lastig met zo'n warm weer zeg :P

Net een 1.2K weerstandje in het tapijt gevlogen :( Morgen op het werk dus ff nieuwe halen ;)

Gaat verder redelijk goed. wat soldeer op een pad. met pincet componentje plaatsen (door tin weer warm te maken). dan andere kant vertinnen. Werkt echt prima. Vooral niet veel tin gebruiken!
Wijx

Bericht door Wijx »

vooral de diode met 3 pootjes monteren is gepriegel :P
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Mischa »

Heb me eerst een hulp middeltje gemaakt om 2 handen vrij te hebben om te solderen.
voodooless
Contacteer:

Pff, dat was een fixe soldeersessie :P

Ben net klaar, en kan jullie de pics natuurlijk niet onthouden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Te laat om nog compleet te gaan aansluiten. Dat bewaar ik dan voor morgen ;) Mischien valt het op dat ik de condensatoren van het uitgangsfilter al vervangen heb. De ingangselko's wil ik ook nog doen. Kan natuurlijk nooit kwaat :)

Koelblokje zit er nog niet op. Ik ben me nog aan het bedenken hoe ik dat het beste vast kan maken. Er is een gleuf aanwezig om schroefjes in te draaien, maar dan mis ik ook meteen een stuk koeloppervlak. Denk dat ik dus nog zelf wat gaatjes ga boren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Joh, dat koeloppervlak heb je helemaal niet nodig. Dit ding wil helemaal niet warm worden! Waarom zeg ik dat? De mijne speelt :!:

Afbeelding

Gewoon alles met mijn zogenaamd veel te zware Wellerstation en fijne punt gesoldeerd. Zonder litze maar wel met heel dun zilversoldeer, van een collega speciaal voor dit doel gekregen.

Hoe klinkt ie? Fantastisch, zo recht uit de doos. Mijn Rotel kan in de verkoop... Nee hoor, mooi voor de surround, maar de hoofdkanalen gaan via dit beestje in de toekomst. Het verschil is zo duidelijk dat ik dat na een half uurtje spelen al kan zeggen.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Damn, je maakt me nu toch echt nieuwsgierig :P Maar het is echt al te laat om de buren nog te gaan plagen ;) Dus ik moet me ff koest houden.
JuuL

Bericht door JuuL »

Zow, jullie gaan als een speer!
Ziet er goed uit!
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Dat ziet er goed uit jongens! En het werkt nog ook, dat is altijd leuk meegenomen :wink: . Al gaat het wel te koste van je nachtrust, gezien de tijden van posten. Maar vandaag waarschijnlijk weer gewoon aan het werk en dan kan je weer wat uitrusten.
voodooless
Contacteer:

Bij mij werkt nog niks hoor ;) Maar idd, lekker aan het werk vandaag. Buiten dat het laat was heb ik door de hitte ook nog bijna geen oog dichtgedaan :shock:

Daarnaast heb ik nog een complete amp te gaan. ben ik weer een avondje zoet mee (bovendien heb ik gisteren ook nog aan mijn Picolina's gewerkt, was dus dubbele pret)
weidok

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
Joh, dat koeloppervlak heb je helemaal niet nodig. Dit ding wil helemaal niet warm worden! Waarom zeg ik dat? De mijne speelt :!:

Afbeelding

Gewoon alles met mijn zogenaamd veel te zware Wellerstation en fijne punt gesoldeerd. Zonder litze maar wel met heel dun zilversoldeer, van een collega speciaal voor dit doel gekregen.

Hoe klinkt ie? Fantastisch, zo recht uit de doos. Mijn Rotel kan in de verkoop... Nee hoor, mooi voor de surround, maar de hoofdkanalen gaan via dit beestje in de toekomst. Het verschil is zo duidelijk dat ik dat na een half uurtje spelen al kan zeggen.

Groet, Jeroen
Mooi werk Jeroen

Ik zei toch dat er een hoop versterkers straks te koop zullen
worden aangeboden...

Geniet nog alle dagen van de SI T amp..

Vooral de "stage" wat dat ampje weet neer te zetten is verbluffend..
Zelfs zgn. slechte CD's klinken nu stukken beter..

Benieuwd hoever de andere amp bouwers zijn ??? :)
voodooless
Contacteer:

weidok schreef:
Vooral de "stage" wat dat ampje weet neer te zetten is verbluffend..Zelfs zgn. slechte CD's klinken nu stukken beter..
Sinds waneer zit er een dynamic range decompressor (wat onmogelijk is) en anti clip mechanisme in de T-amp [-(

Maar ben zelf heel benieuwd hoe hij het zal doen ten op zichte van mijn Parasound. In ieder geval heb ik hierop mijn werk al de verloren SMD weerstandjes weer gevonden, zodat ik ook de 2e amp kan maken. Maar eerst het eerste ampje testen :)
weidok

Bericht door weidok »

deepspace schreef:
weidok schreef:
Vooral de "stage" wat dat ampje weet neer te zetten is verbluffend..Zelfs zgn. slechte CD's klinken nu stukken beter..
Sinds waneer zit er een dynamic range decompressor (wat onmogelijk is) en anti clip mechanisme in de T-amp [-(

Maar ben zelf heel benieuwd hoe hij het zal doen ten op zichte van mijn Parasound. In ieder geval heb ik hierop mijn werk al de verloren SMD weerstandjes weer gevonden, zodat ik ook de 2e amp kan maken. Maar eerst het eerste ampje testen :)
Dessentie van het verhaal over de D amps is toch de T van Tripath
of zie ik dat verkeerd..

Die Parasound komt dus ook te koop .. :) :)

Je hoort na vijf minuten wel het verschil .. denk ik :?
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
De mijne speelt :!:
Review! :D
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

deepspace schreef:
Dat is wel mogelijk hoor, zoiets heet een expander. Maar dit terzijde.

Paul.
JuuL

Bericht door JuuL »

weidok schreef:
Benieuwd hoever de andere amp bouwers zijn ??? :)
Dan moet ik je helaas teleurstellen, ik moet nog beginnen :P.

Zou zon dingetje van jeroen ook beter klinken dan een LM3886, want ik heb zo'n eentje gemaakt nl.? Kheb geen flauw benul.
Je zou zeggen dat zo'n AB versterker beter zou klinken, maar goed er zijn nog veel meer factoren...
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 24 jun 2005, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Paul Jenner schreef:
Dat is wel mogelijk hoor, zoiets heet een expander. Maar dit terzijde.
Knap als je dat kunt. Je kunt misschien wel iets doen, maar het zo herstellen zoals het was kan niet. Dat kan alleen als je precies weet op welke moment welke compressie is toegepast. Je weet nooit of al die harde stukken no opeens zachter zouden moeten. Met expanden schiet je imho dus niets op.

De Parasound gaat sowiso niet weg, omdat ik voor mijn projectje 3 amps/kanaal nodig hebt. Twee maal T-amp, en een maal Parasound. Bovendien geeft de parasound een flinke berg meer vermogen.

Een impressie kan ik helaas nog niet geven. Zal wel na het weekeind worden ben ik bang, want vriendin eist de tijd op ;)
Laatst gewijzigd door voodooless op za 25 jun 2005, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul Jenner
Contacteer:

deepspace schreef:
Knap als je dat kunt. Je kunt misschien wel iets doen, maar het zo herstellen zoals het was kan niet. Dat kan alleen als je precies weet op welke moment welke compressie is toegepast. Je weet nooit of al die harde stukken no opeens zachter zouden moeten. Met expanden schiet je imho dus niets op.
Helemaal eens. Maar ik wilde alleen aangeven dat die apparaten bestaan. Vormen doorgaans een onderdeel van een ruisonderdrukkingssyteem, zoals DBX.

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
De mijne speelt :!:
Review! :D
Ow, daar ben ik niet goed in. Op zich is dit wel leuk: ik heb het met Marieke verder helemaal niet over deze versterker gehad, behalve dan natuurlijk dat ze het bouwproces heeft gezien. En dan vraag ik of ze verschil hoort. Het droge antwoord is: "het klinkt wat helderder". Moet gezegd worden dat ik van haar altijd alleen maar commentaar krijg over het klankkarakter, andere zaken let ze blijkbaar niet op.

Toch is dat "wat helderder" best een goede aanduiding. Het gaat hierbij niet alleen om het hoog, alles is helderder, doorzichtiger. N.B. deze amp werkt alleen op mijn monitor, dus vanaf 100 Hz. Toch is ook de kwaliteit van de bas beter doordat de boventonen mooier worden weergegeven. Dus ook de bas is droger en doorzichtiger. Al deze eigenschappen maken ook dat verhaal van die 'grote soundstage' verklaarbaar. En het is inderdaad zo, de illusie van dat er een orkest voor je zit wordt met deze versterker heel mooi gewekt. Het geluid plakt nog minder aan de boxen vast (en ik zat al op een hoog niveau wat dit betreft), blijkbaar heeft dit verschijnsel niet alleen met de box te maken...

Verklaren kan ik het voor geen meter, de vervormingscijfers van deze versterker zijn niet zo goed als die van de Rotel. De Rotel heeft uitstekende specs vergelijkbaar met de uitstekende specs van de LM3886. Ik verwacht dus eigenlijk dat gehoormatig deze Tripath chip de LM3886 eruit speelt ook al kan je dat niet uit de specs afleiden.

De dynamiek is ook groter geworden. Je schrikt er soms gewoon van, vooral met goede opnames zonder noemenswaardige compressie. En het gekke is, je hebt eerst de neiging te denken dat die dynamiek er niet inzit omdat het zo fluweelzacht klinkt in het midden en hoog. Boterzachte strijkers niet alleen in het hoog maar vooral ook wanneer de wat lagere tonen worden gespeeld, bijna echt (echt wordt het natuurlijk nooit, maar ja). En dan toch in één keer die dynamiek als het bronmateriaal dat aangeeft.

Wat ook erg mooi is, het klankkarakter blijft veel beter bewaard. Als ik mijn Rotel hard zet, maar nog lang niet zo hard dat hij gaat klippen daar zit ik nog ver vandaan, dan begint het toch wat blikkerig te klinken. Ik dacht dat dat aan de boxen lag. Nee dus. Met de T-amp geen enkel probleem, het blijft dynamisch en fluweel van klank.

Dat was het wat mij betreft. Anderen kunnen dit vast aanvullen en hebben misschien betere referentieversterkers om mee te vergelijken.

Groet, Jeroen
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Mischa »

Ik zou het kunnen vergelijken met een paar amps de denon poa 800 een phase linear 400 en een HK citation 16a .

denk dat de poa verliest maar of het de PL en HK kan verbeteren lijkt me sterk .. Maar goed we zullen zien :)
Paul Jenner
Contacteer:

Heel interessant Jeroen. IS er meer info, ook aangaande de prijzen ?

PAul.
teacher

Bericht door teacher »

ik wilde eerst een maat van mij met meer smd ervaring (en een scoop!) voor mijn karretje spannen, maar volgens mij moet ik met heel veel geduld en heel eind komen met bouwen.

Maar vooralsnog is eerst de auto aan de beurt; daar heb ik allemaal nieuwe spulletjes voor :D
Plaats reactie