zelfbouw ESL hybrid... maar welke (sub)woofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ik weet niet wat je groot vind, maar met een goede 15inch in een h-frame kun je een heel eind komen. Is al veel kleiner dan een gesloten box.
yep, zie bv die dipool sub van Edo: http://www.xenophonics.net/dipool/dipool.htm
Gebruikersavatar
koen29
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:28
Locatie: den haag

Bericht door koen29 »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Ik weet niet wat je groot vind, maar met een goede 15inch in een h-frame kun je een heel eind komen. Is al veel kleiner dan een gesloten box.
yep, zie bv die dipool sub van Edo: http://www.xenophonics.net/dipool/dipool.htm
is deze geschikt voor bij een ESL

gr,koen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou niet weten waarom niet
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

dat is wel een hele mooie speaker :) esthetisch verantwoord ;)
Gebruikersavatar
koen29
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:28
Locatie: den haag

Bericht door koen29 »

Henkjan schreef:
zou niet weten waarom niet
Hoi Henkjan

Omdat ik dacht dat je niet zomaar iedere willekeurige sub neer kan zetten :?:

Het moet toch ook matchen met de ESL of is dat geen probleem :?:

Voorbeeld ik heb een set audio static’s ES100 en daar kan ik deze sub bij gebruiken :?:

Gr,koen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met een ESL die immers een dipool is leek mij een dipool woofer dan ook een betere keus dan een monopool woofer. deze van edo heb ik zelf gehoord en die klinkt erg goed, en is ook nog eens mooi compact. de dipool woofers zoals bv jeroen_d die heeft in z'n OB speaker zijn een stuk groter (kwa ruimte in de kamer dan)

wel een waarschuwing: voor filmexplosies is een dipool woofer totaal ongeschikt.
Gebruikersavatar
koen29
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:28
Locatie: den haag

Bericht door koen29 »

Henkjan schreef:
met een ESL die immers een dipool is leek mij een dipool woofer dan ook een betere keus dan een monopool woofer. deze van edo heb ik zelf gehoord en die klinkt erg goed, en is ook nog eens mooi compact. de dipool woofers zoals bv jeroen_d die heeft in z'n OB speaker zijn een stuk groter (kwa ruimte in de kamer dan)

wel een waarschuwing: voor filmexplosies is een dipool woofer totaal ongeschikt.
Hoi Henkjan :wink:

Het is ook niet de bedoeling dat ik het gebruik voor films :lol:

Ik luister alleen stereo opzich geven de ESL’s ook wel laag weer, maar net niet genoeg dus wil ik iets proberen met twee subs erbij voor elke kant 1

Ik wil de ESL’s verbouwen zegmaar de omlijsting met een nieuwe grondplaat met de sub erop en de ESL ervoor 8)

Gr,koen :wink:
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

waarom geen films met een dipool? je kunt natuurlijk een bottom firing sub hebben, maar meeste subs die verkocht worden die hebben toch de speaker naar voren... ik kan me niet voorstellen dat een die naar vorenn en achteren vuurt heel anders zou zijn.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

koen29 schreef:
Henkjan schreef:
zou niet weten waarom niet
Hoi Henkjan

Omdat ik dacht dat je niet zomaar iedere willekeurige sub neer kan zetten :?:

Het moet toch ook matchen met de ESL of is dat geen probleem :?:

Voorbeeld ik heb een set audio static’s ES100 en daar kan ik deze sub bij gebruiken :?:

Gr,koen
En op welke manier moet een sub dan matchen met de ESL :?: Behalve dan de (instelbare) crossoverfrequentie en het (instelbare) niveau?

Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.
Gebruikersavatar
koen29
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:28
Locatie: den haag

Bericht door koen29 »

[/quote]En op welke manier moet een sub dan matchen met de ESL :?: Behalve dan de (instelbare) crossoverfrequentie en het (instelbare) niveau?

Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.[/quote]

Hoi ik vraag het maar :roll: omdat ik hier en daar op andere forums mensen hun sub zie verkopen of klachten hebben dat hun sub niet match met de speakers en daarom vraag ik het :wink:

Gr,koen
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

justice strike schreef:
waarom geen films met een dipool? je kunt natuurlijk een bottom firing sub hebben, maar meeste subs die verkocht worden die hebben toch de speaker naar voren... ik kan me niet voorstellen dat een die naar vorenn en achteren vuurt heel anders zou zijn.
Omdat je veel spl verliest door de dipool werking (fase uitdoving). Je hebt daardoor erg veel conus-oppervlakte en xmax nodig om de benodigde spl te halen op lage frequenties.
Verder bouw je geen druk op in de kamer (weer door de dipool werking) wat ook wenselijk is bij explosies e.d.
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

koen29 schreef:
En op welke manier moet een sub dan matchen met de ESL :?: Behalve dan de (instelbare) crossoverfrequentie en het (instelbare) niveau?

Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.[/quote]

Hoi ik vraag het maar :roll: omdat ik hier en daar op andere forums mensen hun sub zie verkopen of klachten hebben dat hun sub niet match met de speakers en daarom vraag ik het :wink:

Gr,koen[/quote]

nou de sub moet wel matchen in het feit dat hij even snel moet zijn. en dat is bij een esl verdomd snel
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Een sub kan niet echt snel of langzaam zijn (in de zin van versnelling). Voor een bas golf is helemaal geen hoge versnelling van de woofer nodig namelijk, voor een hoge toon daarentegen wel.
Een langzame woofer kan dus slechts minder hoog. Het klinkt misschien raar maar misschien verduidelijkt het volgende plaatje het wel :
Afbeelding
Zoals je ziet moet voor een hogere toon de woofer veel meer versnellen dan voor de lage toon.

Het enige wat een sub "traag" kan maken is de group delay. Wil je deze laag houden dan moet je voor een grote gesloten sub gaan, het liefst met een q-factor van onder de 0.707.

Een dipoolsub is ook nog steeds een goede optie aangezien deze qua afstraling erg lijkt op de eletrostaat die je hebt wat waarschijnlijk erg fijn is.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vleer schreef:
Een sub kan niet echt snel of langzaam zijn (in de zin van versnelling).
Die uitspraak durf ik te betwisten. Als je een driver hebt met een grote aandrijving, zal die zeker sneller zijn. Jij beweert dat de motor in een auto niet belangrijk is voor hoe hard hij kan.

Bij een woofer hoeft het ook niets te maken te hebben met laag gaan of niet. Zie maar eens het verschil tussen een paar subs op een stukje percussie. De ene sub geeft dit weer als wat gerommel in de diepte, terwijl je bij de andere sub elke individuele klap misselijkmakend je maag voelt tergen :twisted: .

Groeten,
Mischa
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

mischa72 schreef:
Vleer schreef:
Een sub kan niet echt snel of langzaam zijn (in de zin van versnelling).
Die uitspraak durf ik te betwisten. Als je een driver hebt met een grote aandrijving, zal die zeker sneller zijn. Jij beweert dat de motor in een auto niet belangrijk is voor hoe hard hij kan.

Groeten,
Mischa
Nee dat beweer ik niet. Je haalt denk ik een paar dingen door elkaar.
Ten eerste, elke woofer die een bepaalde toon weergeeft heeft de zelfde snelheid bij een bepaalde uitwijking. (de woofer moet namelijk in een vast-staande tijd heen er weer bewogen zijn, anders wordt het een andere toon)
Ten tweede, natuurlijk kan een woofer met een zwakkere motor minder snel versnellen dan eentje met een sterkere. Wat ik probeer te zeggen dat dit geen invloed heeft op de weergave van lage tonen omdat daar die versnelling helemaal niet nodig is. Bekijk anders de afbeelding nog een keer goed, de lijn stijgt veel snelle bij de hoge toon. Voor hoge tonen heb je dus die versnelling wél nodig.
Laatst gewijzigd door Vleer op ma 31 aug 2009, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met goed matchen dacht ik idd aan vergelijkbare afstraalpatronen. plus een stuk gevoelsmatig, omdat bij de dipoolsubs die ik heb gehoord de bas er "gewoon is", het enorme gemak, niet plaatsbaar. dat zelfde gemak ervaar ik ook bij een goede ESL
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vleer schreef:
Wat ik probeer te zeggen dat dit geen invloed heeft op de weergave van lage tonen omdat daar die versnelling helemaal niet nodig is.
zie mijn aanvulling :wink:
Gebruikersavatar
koen29
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:28
Locatie: den haag

Bericht door koen29 »

Mooi zo heren :D

Ik begin het langzaam aan een beetje te begrijpen :D hier kan ik nog wat van leren :P

Dus als ik het goed begrijp is een dipool sub beter voor bij men ESL’s ofwel audiostatics

Gr,koen
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

mischa72 schreef:
Vleer schreef:
Wat ik probeer te zeggen dat dit geen invloed heeft op de weergave van lage tonen omdat daar die versnelling helemaal niet nodig is.
zie mijn aanvulling :wink:
ik moet me hier toch wel bij aansluiten. Er is wel degelijk een verschil in hoe "snel" een sub is. Of je alle klappen apart hoort of niet is dan het eind resultaat.
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Ik denk ook zeker dat er verschillen zijn tussen subs ik denk alleen dat je daarvoor naar andere dingen moet kijken. Denken in termen van versnelling likt mij onlogisch. Ik zal vast fouten maken in mijn redeneringen en ben alleen maar blij als iemand me die kan aanwijzen :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

We luisteren niet naar een sinus, muziek heeft andere, veel complexere golfvormen. Het is zaak dat de beweging van de luidspreker of het samenstel van luidsprekers zo goed mogelijk deze golfvorm volgt. Een plotselinge klap op een drumstel heeft een snelle stijgtijd, zowel de woofer, de middentoner als de tweeter moeten in actie komen zodat het geluidsfront gelijktijdig bij de luisterplaats komt. Als het muzieksignaal stopt zouden alle luidsprekerunits gelijktijdig stil moeten staan, zonder naslingeren of naijlen. In principe zou een luidspreker blokgolven perfect weer moeten kunnen geven.
Er zijn maar heel weinig luidsprekers die dit echt goed kunnen, enkele voorbeelden zijn Mangers, de ESL 63 en de luidsprekers van Dunlavy.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

justice strike schreef:
nou de sub moet wel matchen in het feit dat hij even snel moet zijn. en dat is bij een esl verdomd snel
Je bedoelt gewoon dat de sub snel moet zijn? Volgens mij zeg je gewoon hetzelfde als ik: Neem een goeie sub. Je bent toch geen snelheden aan het matchen?

Een 'snelle' sub is volgens mij namelijk altijd het streven. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die een 'langzamer' subwoofer wilde maken om de sub 'evensnel' te maken als de rest van zijn systeem. Iedereen wil bij elke set die sub hebben die alle laag gedetailleerd, dynamisch en krachtig weergeeft. Zo ook bij deze set.

(ik doe 'snel' en 'langzaam' tussen aanhalingstekens, omdat ik het vage termen vind).

Conclusie: Voor deze speakers heb je gewoon een goeie sub nodig. Niks 'even snel' ofzo, gewoon een die goed klinkt. En gevoelsmatig zou ik zeggen dat het afstraalgedrag van een dipool laagweergever het best past bij het dipool karakter van een ESL :).

PS: Volgens mij kan een flinke dipool sub prima filmwegeld weergeven hoor :). Een gesloten sub bouwt namelijk echt geen druk op in een kamer. Tenminste, niet anders dan dat een dipool dat ook kan. Wel gewoon geluidsdruk (gemeten in decibellen) maar geen luchtdruk :). Je hebt alleen wat meer woofers nodig.

De set van Jag (4x 15" in W-frame) is daar wel het bewijs van. Daar heb ik menig film mee gekeken (en zelfs 9 maanden in mijn huis getolereerd :P) :).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dipool voor film: er is niets dat de excusrie van een dipool remt, en dan moet die al harder werken dan een gewone. je gaat met een film echt zo over de Xmax heen (of erger)... tuurlijk kan t wel, maar die 4 stuks 15" zullen het voor filmdreunen zwaarder hebben dan 1 in BR...
justice strike
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13

Bericht door justice strike »

maar wel beter geluid ;)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Henkjan schreef:
dipool voor film: er is niets dat de excusrie van een dipool remt, en dan moet die al harder werken dan een gewone. je gaat met een film echt zo over de Xmax heen (of erger)... tuurlijk kan t wel, maar die 4 stuks 15" zullen het voor filmdreunen zwaarder hebben dan 1 in BR...
We gaan een beetje offtopic, maar die 4x 15" is zwaar overgedimensioneerd. Uiteraard moet een dipool wel harder werken dan een normale speaker. Maar het is niet zo dat een dipool op een andere manier druk opbouwt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”