yep, zie bv die dipool sub van Edo: http://www.xenophonics.net/dipool/dipool.htmb_force schreef:Ik weet niet wat je groot vind, maar met een goede 15inch in een h-frame kun je een heel eind komen. Is al veel kleiner dan een gesloten box.
zelfbouw ESL hybrid... maar welke (sub)woofer?
Moderator: Beheerdersteam
is deze geschikt voor bij een ESLHenkjan schreef:yep, zie bv die dipool sub van Edo: http://www.xenophonics.net/dipool/dipool.htmb_force schreef:Ik weet niet wat je groot vind, maar met een goede 15inch in een h-frame kun je een heel eind komen. Is al veel kleiner dan een gesloten box.
gr,koen
-
justice strike
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
met een ESL die immers een dipool is leek mij een dipool woofer dan ook een betere keus dan een monopool woofer. deze van edo heb ik zelf gehoord en die klinkt erg goed, en is ook nog eens mooi compact. de dipool woofers zoals bv jeroen_d die heeft in z'n OB speaker zijn een stuk groter (kwa ruimte in de kamer dan)
wel een waarschuwing: voor filmexplosies is een dipool woofer totaal ongeschikt.
wel een waarschuwing: voor filmexplosies is een dipool woofer totaal ongeschikt.
Hoi HenkjanHenkjan schreef:met een ESL die immers een dipool is leek mij een dipool woofer dan ook een betere keus dan een monopool woofer. deze van edo heb ik zelf gehoord en die klinkt erg goed, en is ook nog eens mooi compact. de dipool woofers zoals bv jeroen_d die heeft in z'n OB speaker zijn een stuk groter (kwa ruimte in de kamer dan)
wel een waarschuwing: voor filmexplosies is een dipool woofer totaal ongeschikt.
Het is ook niet de bedoeling dat ik het gebruik voor films
Ik luister alleen stereo opzich geven de ESL’s ook wel laag weer, maar net niet genoeg dus wil ik iets proberen met twee subs erbij voor elke kant 1
Ik wil de ESL’s verbouwen zegmaar de omlijsting met een nieuwe grondplaat met de sub erop en de ESL ervoor
Gr,koen
-
justice strike
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
En op welke manier moet een sub dan matchen met de ESLkoen29 schreef:Hoi HenkjanHenkjan schreef:zou niet weten waarom niet
Omdat ik dacht dat je niet zomaar iedere willekeurige sub neer kan zetten![]()
Het moet toch ook matchen met de ESL of is dat geen probleem![]()
Voorbeeld ik heb een set audio static’s ES100 en daar kan ik deze sub bij gebruiken![]()
Gr,koen
Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.
[/quote]En op welke manier moet een sub dan matchen met de ESL
Behalve dan de (instelbare) crossoverfrequentie en het (instelbare) niveau?
Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.[/quote]
Hoi ik vraag het maar
omdat ik hier en daar op andere forums mensen hun sub zie verkopen of klachten hebben dat hun sub niet match met de speakers en daarom vraag ik het
Gr,koen
Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.[/quote]
Hoi ik vraag het maar
Gr,koen
Omdat je veel spl verliest door de dipool werking (fase uitdoving). Je hebt daardoor erg veel conus-oppervlakte en xmax nodig om de benodigde spl te halen op lage frequenties.justice strike schreef:waarom geen films met een dipool? je kunt natuurlijk een bottom firing sub hebben, maar meeste subs die verkocht worden die hebben toch de speaker naar voren... ik kan me niet voorstellen dat een die naar vorenn en achteren vuurt heel anders zou zijn.
Verder bouw je geen druk op in de kamer (weer door de dipool werking) wat ook wenselijk is bij explosies e.d.
-
justice strike
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13
En op welke manier moet een sub dan matchen met de ESLkoen29 schreef:
Er moet gewoon goed en net sublaag uitkomen.[/quote]
Hoi ik vraag het maar
Gr,koen[/quote]
nou de sub moet wel matchen in het feit dat hij even snel moet zijn. en dat is bij een esl verdomd snel
Een sub kan niet echt snel of langzaam zijn (in de zin van versnelling). Voor een bas golf is helemaal geen hoge versnelling van de woofer nodig namelijk, voor een hoge toon daarentegen wel.
Een langzame woofer kan dus slechts minder hoog. Het klinkt misschien raar maar misschien verduidelijkt het volgende plaatje het wel :

Zoals je ziet moet voor een hogere toon de woofer veel meer versnellen dan voor de lage toon.
Het enige wat een sub "traag" kan maken is de group delay. Wil je deze laag houden dan moet je voor een grote gesloten sub gaan, het liefst met een q-factor van onder de 0.707.
Een dipoolsub is ook nog steeds een goede optie aangezien deze qua afstraling erg lijkt op de eletrostaat die je hebt wat waarschijnlijk erg fijn is.
Een langzame woofer kan dus slechts minder hoog. Het klinkt misschien raar maar misschien verduidelijkt het volgende plaatje het wel :

Zoals je ziet moet voor een hogere toon de woofer veel meer versnellen dan voor de lage toon.
Het enige wat een sub "traag" kan maken is de group delay. Wil je deze laag houden dan moet je voor een grote gesloten sub gaan, het liefst met een q-factor van onder de 0.707.
Een dipoolsub is ook nog steeds een goede optie aangezien deze qua afstraling erg lijkt op de eletrostaat die je hebt wat waarschijnlijk erg fijn is.
Die uitspraak durf ik te betwisten. Als je een driver hebt met een grote aandrijving, zal die zeker sneller zijn. Jij beweert dat de motor in een auto niet belangrijk is voor hoe hard hij kan.Vleer schreef:Een sub kan niet echt snel of langzaam zijn (in de zin van versnelling).
Bij een woofer hoeft het ook niets te maken te hebben met laag gaan of niet. Zie maar eens het verschil tussen een paar subs op een stukje percussie. De ene sub geeft dit weer als wat gerommel in de diepte, terwijl je bij de andere sub elke individuele klap misselijkmakend je maag voelt tergen
Groeten,
Mischa
Nee dat beweer ik niet. Je haalt denk ik een paar dingen door elkaar.mischa72 schreef:Die uitspraak durf ik te betwisten. Als je een driver hebt met een grote aandrijving, zal die zeker sneller zijn. Jij beweert dat de motor in een auto niet belangrijk is voor hoe hard hij kan.Vleer schreef:Een sub kan niet echt snel of langzaam zijn (in de zin van versnelling).
Groeten,
Mischa
Ten eerste, elke woofer die een bepaalde toon weergeeft heeft de zelfde snelheid bij een bepaalde uitwijking. (de woofer moet namelijk in een vast-staande tijd heen er weer bewogen zijn, anders wordt het een andere toon)
Ten tweede, natuurlijk kan een woofer met een zwakkere motor minder snel versnellen dan eentje met een sterkere. Wat ik probeer te zeggen dat dit geen invloed heeft op de weergave van lage tonen omdat daar die versnelling helemaal niet nodig is. Bekijk anders de afbeelding nog een keer goed, de lijn stijgt veel snelle bij de hoge toon. Voor hoge tonen heb je dus die versnelling wél nodig.
Laatst gewijzigd door Vleer op ma 31 aug 2009, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
justice strike
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13
ik moet me hier toch wel bij aansluiten. Er is wel degelijk een verschil in hoe "snel" een sub is. Of je alle klappen apart hoort of niet is dan het eind resultaat.mischa72 schreef:zie mijn aanvullingVleer schreef:Wat ik probeer te zeggen dat dit geen invloed heeft op de weergave van lage tonen omdat daar die versnelling helemaal niet nodig is.
We luisteren niet naar een sinus, muziek heeft andere, veel complexere golfvormen. Het is zaak dat de beweging van de luidspreker of het samenstel van luidsprekers zo goed mogelijk deze golfvorm volgt. Een plotselinge klap op een drumstel heeft een snelle stijgtijd, zowel de woofer, de middentoner als de tweeter moeten in actie komen zodat het geluidsfront gelijktijdig bij de luisterplaats komt. Als het muzieksignaal stopt zouden alle luidsprekerunits gelijktijdig stil moeten staan, zonder naslingeren of naijlen. In principe zou een luidspreker blokgolven perfect weer moeten kunnen geven.
Er zijn maar heel weinig luidsprekers die dit echt goed kunnen, enkele voorbeelden zijn Mangers, de ESL 63 en de luidsprekers van Dunlavy.
Er zijn maar heel weinig luidsprekers die dit echt goed kunnen, enkele voorbeelden zijn Mangers, de ESL 63 en de luidsprekers van Dunlavy.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Je bedoelt gewoon dat de sub snel moet zijn? Volgens mij zeg je gewoon hetzelfde als ik: Neem een goeie sub. Je bent toch geen snelheden aan het matchen?justice strike schreef:nou de sub moet wel matchen in het feit dat hij even snel moet zijn. en dat is bij een esl verdomd snel
Een 'snelle' sub is volgens mij namelijk altijd het streven. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die een 'langzamer' subwoofer wilde maken om de sub 'evensnel' te maken als de rest van zijn systeem. Iedereen wil bij elke set die sub hebben die alle laag gedetailleerd, dynamisch en krachtig weergeeft. Zo ook bij deze set.
(ik doe 'snel' en 'langzaam' tussen aanhalingstekens, omdat ik het vage termen vind).
Conclusie: Voor deze speakers heb je gewoon een goeie sub nodig. Niks 'even snel' ofzo, gewoon een die goed klinkt. En gevoelsmatig zou ik zeggen dat het afstraalgedrag van een dipool laagweergever het best past bij het dipool karakter van een ESL
PS: Volgens mij kan een flinke dipool sub prima filmwegeld weergeven hoor
De set van Jag (4x 15" in W-frame) is daar wel het bewijs van. Daar heb ik menig film mee gekeken (en zelfs 9 maanden in mijn huis getolereerd
-
justice strike
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:13
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
We gaan een beetje offtopic, maar die 4x 15" is zwaar overgedimensioneerd. Uiteraard moet een dipool wel harder werken dan een normale speaker. Maar het is niet zo dat een dipool op een andere manier druk opbouwt.Henkjan schreef:dipool voor film: er is niets dat de excusrie van een dipool remt, en dan moet die al harder werken dan een gewone. je gaat met een film echt zo over de Xmax heen (of erger)... tuurlijk kan t wel, maar die 4 stuks 15" zullen het voor filmdreunen zwaarder hebben dan 1 in BR...
