Ik heb uitermate lang zitten inlezen in de karakterestieke van esl (ruim 3 jaar) en was eigenlijk ook wel van plan om een full range esl te maken... daar ben ik ook deels op terug gekomen omdat je gigantische panelen dan nodig zult hebben. Dus vandaar dat ik toch maar weer ben gaan kijken naar een hybrid oplossing.
Nu is het zo dat je niet zomaar een driver bij een esl kan plakken en kan verwachten dat het maar even goed werkt. Drivers hebben andere karakteristieken dan esl. Na wat uitzoeken ben ik erachter gekomen dat een hoorn model wel ongeveer dezelfde karakterstieken zou moeten hebben als een ESL speaker. Maar of een Hoorn design nu het beste model is om mee te beginnen... ik vraag het me af. Verder wilde ik kwa esthiek ook wel een ronde for zijkant hebben.
De houtsoort die ik waarschijnlijk wil gebruiken is teak hout (maar eerst even een test model maken met wat goedkoper hout
overigens heb ik ook gedacht aan een isobarische speaker (voor achter) mij gevoel zegt dat je daarmee ook een heel eind in dezelfde richting komt kwa karakterestieken ivm esl speaker.
Heeft iemand hier ervaring mee? heeft iemand tips of opmerkingen voornamelijk met datgene waar je op moet letten?