Subtiele sub voor muziek
Moderator: Beheerdersteam
Subtiele sub voor muziek
Update op pagina 3; De sub heb ik gemaakt, maar valt niet goed te combineren met mijn luidsprekers. Met kleinere "satellieten/boekenplankers" is een Ripole erg goed geschikt.
Ik heb een aardig stereosetje staan, maar denk dat een beetje ondersteuning tot zeg 50-80Hz wel welkom zou zijn. Ik zie echter ontzettend veel mogelijkheden op het i'net en weet niet goed waar ik moet beginnen. De sub zou dienen als ondersteuning in een stereoset, zonder subout. Een eventuele plateamp zou een high level input moeten hebben!
Wensen;
Formaat maximaal 50*50*50 (intern +/-100 liter!), natuurlijk liever kleiner
Laagweergave zonder te (veel) vervormen, ik heb al genoeg ellendige luidsprekers gehad die het huis uit elkaar dreunde.
Hoeft niet "hard", hij hoeft alleen te ondersteunen, niet domineren.
Totaalbudget 200 euro (als het veel meer wordt dan dit kan ik beter tegen korting bij mijn werk een sub kopen, Rel t3 ofzo)
De sub hoeft dus zeker geen langsvliegende straaljagers te overstemmen, maar moet gewoon een subtiele aanvulling zijn op muziek en films. Voorwaarde is dat het allemaal gecontroleerd moet gebeuren. Ik weet niet waar te zoeken.;
Amerikaanse fora zijn wat betreft producten niet interessant omdat ze alleen maar spullen van partsexpress halen (niet in NL) en ik wil niet te veel af gaan op mensen die zeggen dat hun sub fantastisch is "omdat hij zo vet die dieptebommen bij U-571 kan laten dreunen".
Met andere woorden, is er iemand hier die dergelijke aanvulling zocht voor een klein budget en dat ook daadwerkelijk heeft gevonden?
SuperR
Ik heb een aardig stereosetje staan, maar denk dat een beetje ondersteuning tot zeg 50-80Hz wel welkom zou zijn. Ik zie echter ontzettend veel mogelijkheden op het i'net en weet niet goed waar ik moet beginnen. De sub zou dienen als ondersteuning in een stereoset, zonder subout. Een eventuele plateamp zou een high level input moeten hebben!
Wensen;
Formaat maximaal 50*50*50 (intern +/-100 liter!), natuurlijk liever kleiner
Laagweergave zonder te (veel) vervormen, ik heb al genoeg ellendige luidsprekers gehad die het huis uit elkaar dreunde.
Hoeft niet "hard", hij hoeft alleen te ondersteunen, niet domineren.
Totaalbudget 200 euro (als het veel meer wordt dan dit kan ik beter tegen korting bij mijn werk een sub kopen, Rel t3 ofzo)
De sub hoeft dus zeker geen langsvliegende straaljagers te overstemmen, maar moet gewoon een subtiele aanvulling zijn op muziek en films. Voorwaarde is dat het allemaal gecontroleerd moet gebeuren. Ik weet niet waar te zoeken.;
Amerikaanse fora zijn wat betreft producten niet interessant omdat ze alleen maar spullen van partsexpress halen (niet in NL) en ik wil niet te veel af gaan op mensen die zeggen dat hun sub fantastisch is "omdat hij zo vet die dieptebommen bij U-571 kan laten dreunen".
Met andere woorden, is er iemand hier die dergelijke aanvulling zocht voor een klein budget en dat ook daadwerkelijk heeft gevonden?
SuperR
Laatst gewijzigd door SuperR op di 29 sep 2009, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
strak budget.....
hier staat een 2de hands plate amp te koop op de prijs te drukken
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9079
hier staat een 2de hands plate amp te koop op de prijs te drukken
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9079
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Volgens mij keuze genoeg.
Je moet even kijken wat in je budget gaat vallen.
Dayton, Peerless, CSS, Mivoc. Het valt redelijk in het budget.
Echter moet er natuurlijk ook nog een versterker bij. Voor 200 euro zit je dan wat krap. Met Mivoc zou je wel uit kunnen komen, maar is kwalitatief iets minder dan de rest.
DS1.2 met een AWM124 of AW3000 denk ik dan aan.
Je moet even kijken wat in je budget gaat vallen.
Dayton, Peerless, CSS, Mivoc. Het valt redelijk in het budget.
Echter moet er natuurlijk ook nog een versterker bij. Voor 200 euro zit je dan wat krap. Met Mivoc zou je wel uit kunnen komen, maar is kwalitatief iets minder dan de rest.
DS1.2 met een AWM124 of AW3000 denk ik dan aan.
Ok stel dat ik voor de versterker 100 euro kwijt ben, dan zou ik nog +/- 80 euro over hebben voor een driver. Wat is dan wijsheid? Welk merk? Welke diameter? Dat is een beetje het probleem. Ik wil dan voor die resterende 100 euro een zo goed mogelijke driver+diversen kopen maar ga dat niet doen n.a.v een plaatje..
Dat is het hem juist. Ik heb geen idee?! Zo'n klein TB subje met een conrad versterkertje. Kan dat uberhaupt wat fatsoenlijks zijn? Ik heb nu aardige luidsprekers staan op een aardige versterker met idem geluidskaart.
Focal Chrorus 816V, Philips FA777, M-audio Audiophile 2496
Ik wil niet voor >100 euro iets in elkaar beunen wat vervolgens de kast in gaat om te verstoffen. Dat is het hem. Ik heb al het advies nodig want op het gebied van subs weet ik (bijna) niks.
ps. Mooi werk dat mensen zelf na half 12 op zondagavond nog bij willen springen met kennis!
Focal Chrorus 816V, Philips FA777, M-audio Audiophile 2496
Ik wil niet voor >100 euro iets in elkaar beunen wat vervolgens de kast in gaat om te verstoffen. Dat is het hem. Ik heb al het advies nodig want op het gebied van subs weet ik (bijna) niks.
ps. Mooi werk dat mensen zelf na half 12 op zondagavond nog bij willen springen met kennis!
Laatst gewijzigd door SuperR op zo 30 aug 2009, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig, dat is dan al een zorg minder. Dan zou ik met zo'n conrad versterker al geholpen zijn. Het vermogen is met mijn doel meer dan genoeg toch?
Vervolgens de driver. Die zou met het gegeven maximum volume om het vermogen van (zeg 60 Watt) voldoende ondersteuning moeten bieden. Waar doe ik dan verstandig aan? Een kleine 5inch TB, een "Audes" 10 incher of toch iets anders, zoals die Movic, waar ik geen webwinkels bij kan vinden in NL
even googlen op die AM120...
Dus je raadt dit aan;
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... _ct_en.htm en dan CT196?
Vervolgens de driver. Die zou met het gegeven maximum volume om het vermogen van (zeg 60 Watt) voldoende ondersteuning moeten bieden. Waar doe ik dan verstandig aan? Een kleine 5inch TB, een "Audes" 10 incher of toch iets anders, zoals die Movic, waar ik geen webwinkels bij kan vinden in NL
even googlen op die AM120...
Dus je raadt dit aan;
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... _ct_en.htm en dan CT196?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Wanneer je wel de liters kwijt kan is een TL erg mooi. Dit zou wel eens die subtiele laag onder je bestaande set kunnen geven waarnaar je opzoek bent. Kijk bij die laatste link maar eens bij de Cheap Trick 219,220 en 221.
De Peerless SLS 8", 10" en 12" zijn stuk goede units die in een transmissielijn tot hun recht komen.
Ik zou persoonlijk altijd kijken naar een subversterker met traploze fasedraaiing. Een 180 graden switch levert niet altijd een optimale aankoppeling.
De Peerless SLS 8", 10" en 12" zijn stuk goede units die in een transmissielijn tot hun recht komen.
Ik zou persoonlijk altijd kijken naar een subversterker met traploze fasedraaiing. Een 180 graden switch levert niet altijd een optimale aankoppeling.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ondersteuning en een 5innch subje ??????
Je kon toch liter kwijt? Dan zou ik het ook gebruiken en voor een 12inch gaan of anders 10inch. Ik zou zeer zeker ook gen TL nemen voor een muzikale subwoofer. Met een leuke 12 of 10 inch kun je gesloten al redelijk laag en hard (30-35Hz moet zeker te doen zijn)
Die Audes moest geloof ik echt in een giga kast.
Mivoc is verkrijgbaar in Duitsland. Deze webshop is heel erg goedkoop:
http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm
Ze kunnen gewoon Engels, mocht je niet goed zijn in Duits.
Verzendkosten zijn nauwelijks duurder dan in Nederland.
Je kon toch liter kwijt? Dan zou ik het ook gebruiken en voor een 12inch gaan of anders 10inch. Ik zou zeer zeker ook gen TL nemen voor een muzikale subwoofer. Met een leuke 12 of 10 inch kun je gesloten al redelijk laag en hard (30-35Hz moet zeker te doen zijn)
Die Audes moest geloof ik echt in een giga kast.
Mivoc is verkrijgbaar in Duitsland. Deze webshop is heel erg goedkoop:
http://www.plus-elektronik.de/shop/index.htm
Ze kunnen gewoon Engels, mocht je niet goed zijn in Duits.
Verzendkosten zijn nauwelijks duurder dan in Nederland.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Even een zijpad: met wat je nú suggereert begin je dat systeem toch wérkelijk tekort te doen. "Zeer zeker" geen TL voor een muzikale subwoofer? Waar haal je het vandaan! De vele liefhebbers waarderen TL-systemen met náme om hun muzikale weergave.b_force schreef:Ik zou zeer zeker ook gen TL nemen voor een muzikale subwoofer.
Misschien mag ik je herinneren aan een discussie 2 jaar geleden, toen ik vond dat je mensen op een dwaalspoor zette. Ik vind dat je dat nu weer doet. M.u.v. vorige week, toen je een TL voor een ander soort toepassing afraadde, hoorde ik je al die tijd niet meer over TL's. Ik heb dan ook niet de indruk dat je jezelf nog met deze twijfeling bezighield om te horen of het ook anders kan. Des te meer verbaast het me dat je het systeem nu zelfs zijn bestaansrecht lijkt te willen ontnemen op het gebied waar hij volgens velen uitblinkt.
Wellicht zal blijken dat de topicstarter tot degenen behoort die de laagweergave van een TL wat minder waarderen, of wellicht wordt het simpelweg te groot, maar ik vind dat hem geen keuzes ontzegd mogen worden op basis van persoonlijk oordeel. Is het werkelijk een subtiele laagweergave wat hij zoekt: slechts weinig systemen zijn in staat om het laag subtieler weg te zetten dan een TL.
--
Ter compensatie voor eventueel ontstane twijfels over muzikale kwaliteiten volgt hieronder een uitspraak van een bouwer wiens vele ontwerpen vooral worden nagebouwd vanwege de muzikale prestaties. Het betreft een van zijn weinige, zoniet enige ontwerp voor een transmissielijn.
Ieder zijn smaak en mening, maar ook dit onderschrijft allerminst wat werd gesuggereerd.Over de Optimo, Tony Gee schreef:Listening impressions and remarks
A lot has already been mentioned in the previous part but to some thing up it is a very coherent speaker. Bass is powerful and easy sounding; the midrange is open and direct and the treble is smooth and very detailed without getting too bright. It’s not a background music speaker, it grabs your attention. Due to the revealing nature of this speaker it is very sensitive to the type of components used in the crossover but also to the other equipment and cables used in the rest of the system – it brings out their characters too. Dynamics are also very good considering the relatively small woofer. As far as two-ways go this is one of the best!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Kan het ook zijn dat het om een iets lager bereik gaat? Je luidsprekers ken ik niet, maar een vluchtig bekeken test van een Focal Chorus 816V sprak over een rijke laagweergave door het 2.5-weg bassreflex systeem. Naar de foto te oordelen wordt het laag verzorgd door 2 stuks 8" drivers. De 8" focal woofers die ik in het verleden bekeek bleken in het laag behoorlijk te presteren. E.e.a. geeft niet echt een goede indicatie voor onvoldoende laagweergave, tenzij je de impact van erg veel konusoppervlakte mist.SuperR schreef:Ik heb een aardig stereosetje staan, maar denk dat een beetje ondersteuning tot zeg 50-80Hz wel welkom zou zijn.
Zie je een mogelijkheid om het gemis en je wensen wat inzichtelijker te maken, zodat lezers wellicht een gerichter advies kunnen geven? Kan je bijvoorbeeld nader omschrijven wat je in de laagweergave mist, en wanneer of bij welke muziek? Kent je luisteromgeving akoestische problemen? Enz.
Ik heb onlangs een test-ripool gebouwd met 1 enkele SLS-12. Dit worden uiteindelijk twee dubbele ripools, maar ik verbaas me er nog steeds over hoeveel die enkele al weergeeft. Zolang het niet erg hard moet zou je hier wellicht een mooi kast aan hebben. Binnen jouw bouwvolume zou je zelfs een dubbele kwijt kunnen. Het enige dat beperkend is is dat je met jouw budget een analoog filter moet bouwen voor de laagcorrectie, ipv een dsp module zoals ik die gebruik....
Gr Rody
Gr Rody
De luidsprekers die ik heb staan doen het meer dan prima, maar zijn wat onrustig in het laag. Wanneer er wat vermogen wordt verbruikt staan ze hun mannetje wel, maar dan komt die onrust in de muziek naar boven. Ze lijken wat te bonken. (kan ook aan de kamer liggen van 20m^2, welke overigens is voorzien van VEEL stof. Wollen kleed, gordijnen, bank, bed) Als ik niet op hoge volumes draai lijken de drivers goed in hun element. Alles is vrij strak, maar dan mis ik het gemak in het (sub)laag.Marp schreef:Zie je een mogelijkheid om het gemis en je wensen wat inzichtelijker te maken, zodat lezers wellicht een gerichter advies kunnen geven? Kan je bijvoorbeeld nader omschrijven wat je in de laagweergave mist, en wanneer of bij welke muziek? Kent je luisteromgeving akoestische problemen? Enz.
Het liefst zou ik de luidsprekers willen ontzien van de sublaag weergave en dat over laten nemen door een losse sub. Ik denk dat het hele frequentiebereik beter in evenwicht is, ongeacht het volume.
Naar aanleiding van wat heb je die dimensies destijds bepaald? Ik kan op het i'net bijna niks vinden over deze driver.mipo schreef:Valt wel mee hoor, die kast meet 44x 44x 44 en staat hier overbodig te wezen.Die Audes moest geloof ik echt in een giga kast.
Als je m wilt hebben mag je m op komen halen inlusief de audes woofer
voor 40 euro ( de plate amp heb ik een tijdje geleden al verkocht, die moet je er nog even bijzoeken )
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Subtiele sub voor muziek
Dat laagweergave ontzien klinkt dan inderdaad als de mooiste oplossing, maar drijft tevens het kostenplaatje verder op. Van de andere kant heb je de laagextensie van het bassreflexsysteem niet meer nodig, indien je de laagste laagweergave overlaat aan een dedicated subwoofer. Het 1e wat in me opkomt is om dan van de Focals een gesloten systeem te maken door de poorten af te sluiten.
Nu ik het toch daarover heb: heb je al eens geprobeerd in hoeverre de laagweergave verbetert met 1 of beide poorten geheel of gedeeltelijk gesloten? Je bent beslist niet de eerste die met een opgerolde handdoek of een bol sokken in de reflexpoort speelt om van het gebonk (soms alleen in een bepaalde ruimte) af te komen.
De laagopbrengst neemt wel af, maar de weergavekwaliteit komt het vast ten goede.
Nu ik het toch daarover heb: heb je al eens geprobeerd in hoeverre de laagweergave verbetert met 1 of beide poorten geheel of gedeeltelijk gesloten? Je bent beslist niet de eerste die met een opgerolde handdoek of een bol sokken in de reflexpoort speelt om van het gebonk (soms alleen in een bepaalde ruimte) af te komen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Jeetje Marp dat jij nog discussies kent van 2 jaar terug, ik ben ze allang vergeten.
Maarooed er is toch niks mis mee dat ik zeg dat ik een TL sub niet muzikaal genoeg vind?
Wat de TS met die info doet moet hij/zij zelf weten. Het is gewoon een feit dat een TL zijn laag niet uit het niets haalt. Er is extra tijd nodig om een dergelijke staande golf op te bouwen en weer uit te doven.
Tot nu toe hebben TL systemen mij dan ook absoluut niet bekoren. Zeker niet met de wat snellere metal muziek. Maar voor de meeste klassiek kan ik me voorstellen dat mensen het wel iets vinden. Kwestie van smaak.
Nogmaals ik ontzeg totaal geen mogelijkheden of keuzes, geef enkel mijn mening op basis van eigen theorie en praktijk.
Buiten het feit over de klank, lijkt het mij gewoon onpraktisch groot worden met een TL, terwijl een gesloten kist in veel gevallen genoeg laag biedt en gemakkelijker te maken is.
Maarooed er is toch niks mis mee dat ik zeg dat ik een TL sub niet muzikaal genoeg vind?
Wat de TS met die info doet moet hij/zij zelf weten. Het is gewoon een feit dat een TL zijn laag niet uit het niets haalt. Er is extra tijd nodig om een dergelijke staande golf op te bouwen en weer uit te doven.
Tot nu toe hebben TL systemen mij dan ook absoluut niet bekoren. Zeker niet met de wat snellere metal muziek. Maar voor de meeste klassiek kan ik me voorstellen dat mensen het wel iets vinden. Kwestie van smaak.
Nogmaals ik ontzeg totaal geen mogelijkheden of keuzes, geef enkel mijn mening op basis van eigen theorie en praktijk.
Buiten het feit over de klank, lijkt het mij gewoon onpraktisch groot worden met een TL, terwijl een gesloten kist in veel gevallen genoeg laag biedt en gemakkelijker te maken is.
Hallo SuperR,
Sommige woofers voor gebruik in een auto komen ook zeer goed tot zijn recht in een woonkamer. Hangt wel sterk van de specs af, maar je kan toevallig op eentje stuiten voor een leuke prijs. Je zal dan even moeten kijken hoe de woofer het zal doen in WinISD.
Vermogen kunnen ze genoeg hebben. Verder presteert de SLS213 (het 8 inch broertje) ook lekker in een kast van +/- 50 liter (ander project dat ik heb gehoord).
De SLS263 in een kast van 40x40x45 (=72 liter) zal dus wel ene nette sub geven. Bijgevoegd een WinISD screenshot, je kan zien dat een kleinere kast voor de SLS263 wat minder gunstig is (bult)
Edit: Als je nog laag wilt toevoegen bij zuilen die al laag geven, en deze zuilen wat wilt ontzien, dan moet je echt een sub maken die flink laag gaat. Anders dan speelt de sub in een gebied dat de zuilen ook al weergeven en dan krijg je weer teveel laag. Jouw zuilen en de sub kunnen elkaar echt flink versterker wanneer ze in de juiste fase staan.
Succes ermee,
Olav
Sommige woofers voor gebruik in een auto komen ook zeer goed tot zijn recht in een woonkamer. Hangt wel sterk van de specs af, maar je kan toevallig op eentje stuiten voor een leuke prijs. Je zal dan even moeten kijken hoe de woofer het zal doen in WinISD.
Verder heb ik de SLS263 (10 inch) als woofer in mijn zuil luidsprekers en daar haal je echt ziek diep laag uit. Ze spelen in een kast van 75 liter.b-force schreef:Je moet even kijken wat in je budget gaat vallen.
Dayton, Peerless, CSS, Mivoc. Het valt redelijk in het budget.
Vermogen kunnen ze genoeg hebben. Verder presteert de SLS213 (het 8 inch broertje) ook lekker in een kast van +/- 50 liter (ander project dat ik heb gehoord).
De SLS263 in een kast van 40x40x45 (=72 liter) zal dus wel ene nette sub geven. Bijgevoegd een WinISD screenshot, je kan zien dat een kleinere kast voor de SLS263 wat minder gunstig is (bult)
Edit: Als je nog laag wilt toevoegen bij zuilen die al laag geven, en deze zuilen wat wilt ontzien, dan moet je echt een sub maken die flink laag gaat. Anders dan speelt de sub in een gebied dat de zuilen ook al weergeven en dan krijg je weer teveel laag. Jouw zuilen en de sub kunnen elkaar echt flink versterker wanneer ze in de juiste fase staan.
Succes ermee,
Olav
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Olaffel op ma 31 aug 2009, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij deze:b_force schreef:Probeer het hele zooitje even incl filters met de SPL grafiek te zien. Samen met de x-max en maxspl zegt dat meer dan de TM grafiek.
Filter: Lowpass Butterworth (n=2, fc=80)
SLS 263 vented@72L (groen)
SLS 263 vented@60L (blauw)
SLS 263 closed (geel)
SLS 213 vented@50L (oranje)
De max SPL schiet gewoon uit het venster, geen idee hoe je kan uitzoomen in WinISD. De cone excursion is wanneer de speaker wordt belast met 50W.
Verder de impedance en impedance phase toegevoegd.
Gr Olav
