Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Tok

Bericht door Tok »

Theduboracle schreef:
Tok schreef:
Theduboracle schreef:
Mijn erewoord, fantastische speakers, ik heb nog nooit zo een goed perfect geluid gehad, of gehoord.
Mijn erewoord op het forum.

De normaale luidsprekers van pioneer spreken mij ook niet zo aan, moet ik zeggen, als ze echt nog beter moetten klinken weet ik niet.
De grootste luidsprekers en ook duurre hadden een metalen raster voor de tweeter en dat zegt wel wat.
:D In die eerste zin zeg je het denk ik. Het ontbreekt een beetje aan een referentiekader wellicht?

En wat zegt dat metalen raster? Tringelingeling (nee, dat zegt het belletje).
Bedoel je je eigen apparatuur beste Tok ?
Nee, want mijn apparatuur heeft toch niks te maken met jouw referentiekader.

Als je wilt zeggen / suggereren dat ik bagger spullen heb, prima, heb ik waarschijnlijk ook, vergeleken met de gemiddelde eigenbouw van het forum hier. Maar ik bedoel meer te zeggen dat het echt lastig is om
- goed te luisteren
- goed te horen
- (blind) te kunnen vergelijken met ander materiaal

Kortom, ik zeg niet dat je setje zwaar zuigt (maar als ik eerlijk mag zijn, dan denk ik dat wel, wanneer je dat gaat vergelijken met de referentie hier), maar dat het best eens zo zou kunnen zijn dat jij niet goed weet hoe goed iets goeds kan klinken.

Ik heb eenzelfde deja-gevoel als Bart, dus laat ik het hier maar bij houden. Veel plezier met bouwen/afwerken en luisteren, maar probeer ook een beetje een open-mind te houden.

Nou, veel liever kan ik het niet brengen.

*editededed foor den speling
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Theduboracle schreef:
Ik heb er ook Van den Hull CZ-122 kabel bij besteld, en met het filter wordt het helmaal top.
Van den Hul CS-122 is echt een van de meest ranzige kabel die er bestaat als je in kabels gelooft. Maar als je van veel bas en hoog houdt is het wellicht wel een goede keuze. Maar als je wat meer een serieuze kabel wilt (voor minder geld) kan ik je VLS aanraden voor 8 euro per meter. Dan heb je 2x 6mm².

Afbeelding

Anyhow, dat roostertje bij metaldometweeters is vaak een verbetering voor het geluid dan een verslechtering: het zorgt voor demping van de breakup.
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

Interficior schreef:
Theduboracle schreef:
Ik heb er ook Van den Hull CZ-122 kabel bij besteld, en met het filter wordt het helmaal top.
Van den Hul CS-122 is echt een van de meest ranzige kabel die er bestaat als je in kabels gelooft. Maar als je van veel bas en hoog houdt is het wellicht wel een goede keuze. Maar als je wat meer een serieuze kabel wilt (voor minder geld) kan ik je VLS aanraden voor 8 euro per meter. Dan heb je 2x 6mm².

Afbeelding

Anyhow, dat roostertje bij metaldometweeters is vaak een verbetering voor het geluid dan een verslechtering: het zorgt voor demping van de breakup.
Ik hoop echt dat die kabel beter is, echt.
Kon ik hem maar luisteren.
De Van der Hull CZ 122 heeft wel echter veel prijzen gewonnen en is beroemd om zijn kwaliteit, maar het is maar een verhaal natuurlijk.
Ik heb al behoorlijk wat kabels thuis gehad maar ze klonken allemaal minder dan de Van Der Hull.

Zoals. Supra-Tasker-Ixos-Oelbach-wat onbekande merken, en de kabels uit de huis tuin en keuken winkels.
Het waren allemaal koperen kabels, de enige koper kabel die het wel goed deed was de Mission solid core 1,2mm.
Maar mijn D/A converter is ook van Mission en die kwaliteit hebben ze ook hoog te houden.
Toen de tijd had ik de CZ-122 oude versie en die was evengoed, het verschil was amper te horen ( bi-wired op de tweeter).

Ik heb ook even op het web gezocht naar een kabel test revieuw maar ik kon niks vinden, jammer.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb ooit de cs122 een tijd gehad (gekregen), maar toen ik overstapte op OFC koper was ik erg happy en baalde ik dat ik het niet eerder heb gedaan.... Overigens hangt er nu solid koper van de bouwmarkt achter :twisted: Merk geen verschil met de duurdere kabels.

Jan
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Theduboracle schreef:
Maurice01 schreef:
http://www.pioneer.nl/nl/content/press/odr.html

In ieder geval heel veel plezier met de beste speakers voor jouw oortjes :wink:
Ja, inderdaad die ODR, ik heb al gemailed er over naar www.digitalstreet.nl , maar ze zijn nog niet leverbaar.
Die tweeter belooft heel veel, zo te zien, maar als het echt zo is.
Misschien dat die tweeter meer wat voor deze mid/low speaker is want de midden toner ziet er niet zo veel belovend uit, maar uiterlijk hoeft niks te zeggen natuurlijk.

Mijn oortjes worden elke dag met fluweel ingelegd met deze luidsprekers.
:D :D
De ODR word al velen jaren geleverd hoor, en ik heb ze in diverse internationale wedstrijd auto's ook gehoord.

maargoed, back Ontopic..
Theduboracle

Wowly schreef:
Ik heb ooit de cs122 een tijd gehad (gekregen), maar toen ik overstapte op OFC koper was ik erg happy en baalde ik dat ik het niet eerder heb gedaan.... Overigens hangt er nu solid koper van de bouwmarkt achter :twisted: Merk geen verschil met de duurdere kabels.

Jan
Niet te geloven, maar ik wil nog eens 2.5mm 220V draad aan mijn luidspreker aansluitten, alleen maar omdat dat mission solid core zo goed was.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Gewoon back to Basic!

Die vls kabel ziet er wel beafy uit trouwens! Ik ga eens kijken waar dat te koop is.
Theduboracle

Voor wie ook met deze luidsprekers bezig is, moet ik even zeggen dat de tune met een 5cm buis van +/- 20cm lengte op precies 50 Hz zit dus de buis moet langer voor een lagere tune.
bartsegers

hangt allemaal samen met je kast volume, dus er is zo niets over te zeggen.

een buisje van 5 rond en 20 lang kan ook tunen op 10 hz.... (bv.)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik kan je vertellen dat er verder niemand met deze luidsprekers bezig is daar het hier auto luidsprekers betreft, dus je zou je heil moeten zoeken op het showyoursound forum. alleen met het verschil dat ze daar in auto's worden ingebouwd.
Voor de prijs die je aan het geheel kwijt bent zullen de medeforummers hier veel sneller kiezen voor een mooi seas, peerless, viva of ander projectje.
Zoals de Seas Hatt:
http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html
Je zit dan in de zelfde prijsregio voor een luidspreker welke geheel afgestemd en bedoeld is voor high-end doeleinden in de huiskamer, het geluid overstijgd ver dat van de pioneer autoluidspreker.
Ik lees je bezigheden altijd met een tweeledig gevoel, aan de ene kant vindt ik het heerlijk vermakelijk en denk dan best wel terug aan mun eigen tienerjaren van tussen de 12 en de 16 jaar toen ik ook de "allerbeste luidsprekers te wereld " bezat met dien verschil dat ik open stond voor andere impulsen en dus nu mooie high end luidsprekers bezit.
Het tweede gevoel wat ik er bij heb is toch wel een "nee "schudden tijdens het lezen en een algehele verbazing dat iemand zo vast zit in een overtuiging van het onmogelijke,
Ik ben heel nieuwsgierig naar je leeftijd, ik denk dat je nog heel jong bent wat het dan uiteraard allemaal minder bezwaarlijk maakt, wel is het dan jammer dat al je dure spaargeld opgaat aan de pioneer speakers en dure mundorf onderdelen en kabels.
Toch denk ik dat er een kans in zit dat als we een aantal jaar verder zijn we er een serieus forumlid bij hebben en dat is uiteraard altijd leuk, maar tot die tijd : educate yourself !
fluppie

Bericht door fluppie »

Stephen2006 schreef:
...Het tweede gevoel wat ik er bij heb is toch wel een "nee "schudden tijdens het lezen en een algehele verbazing dat iemand zo vast zit in een overtuiging van het onmogelijke...
Zie ook: http://www.homerecording.be/forum/t6139-2.htm je vaststellingen worden nogmaals bevestigd. Alsook de vermoedens van meerdere mensen...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik zie het probleem niet zo..

De topicstarter is enthousiast over zijn pioneer creaties.

Elke zelfbouwer gaat een bepaald traject af voor hij/zij het "licht" ziet. Als anderen vertellen hoe het moet dan heeft dat vaak geen zin, omdat iedereen een ander idee heeft van wat goed is en alleen met praktijkervaring maak je stapjes.. Het ontwerp blijven afkraken heeft vrij weinig zin en maakt het bouwen alleen maar minder leuk..

Uiteindelijk draait elk systeem uit op my-fi trouwens of je nou commerciële avalons hebt of dikke dipools.

Gek dat mensen die >3mille uitgeven aan kabels op het HTforum niet voor gek worden verklaard..
Theduboracle

bartsegers schreef:

Ik heb een low sweep gedaan en er zat een flinke piek op precies 50 Hz.
Ik zal de buis langer maken voor een lagere tune, een centimer langer was al een heel verschil om te horen dus het lijkt mij makkelijk te doen.
Anders zal ik wat extra isofix er in doen voor een kleiner kast volume.

Wat alle kritiek weer aangaat moet ik zeggen dat je ze even moet horen.
Meer valt er niet van te zeggen, ze klinken beter dan de CM serie van B&W die al veelle awards heeft gewonnen.
Waar gewoon niks aan te doen is, midden in de roos deze aanschaf.
Als je makkelijk 291 euro op kunt hoesten zou ik ze zeker kopen, maar wie ben ik, of wie ben jij of jullie.
Mijn erewoord, het zijn fenominaale luidsprekers die echt op een goede versterker zitten te wachten.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Theduboracle schreef:
bartsegers schreef:

Ik heb een low sweep gedaan en er zat een flinke piek op precies 50 Hz.
Ik zal de buis langer maken voor een lagere tune, een centimer langer was al een heel verschil om te horen dus het lijkt mij makkelijk te doen.
Anders zal ik wat extra isofix er in doen voor een kleiner kast volume.

Meer valt er niet van te zeggen, ze klinken beter dan de CM serie van B&W die al veelle awards heeft gewonnen.
Als je makkelijk 291 euro op kunt hoesten zou ik ze zeker kopen, maar wie ben ik, of wie ben jij of jullie.
Mijn erewoord, het zijn fenominaale luidsprekers die echt op een goede versterker zitten te wachten.
En zo is het! 8)
Theduboracle

Wat homerecording.be betreft kan ik zeggen dat je nogwel dan wat te lezen hebt.
De reden waarom ik gebanned ben is door de diccussie over isolatie.
Het profesionneelle advies van homerecording.be zou moetten komen van Bert Stollenberg die je vervolgens doorstuurt naar o.a zijn eigen bedrijf, of andere bedrijven die je duizenden euro's afhandig willen maken aan de echte isolatie ( snap het ), terwijl je zelf met simpele manieren je kamer of je studio goed kan dempen of isoleren zonder echt veel te investeren.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Dat worden mooie speakers! 8)
Theduboracle

Theduboracle schreef:
Voor wie ook met deze luidsprekers bezig is, moet ik even zeggen dat de tune met een 5cm buis van +/- 20cm lengte op precies 50 Hz zit dus de buis moet langer voor een lagere tune.
Het valt ook wel mee bij nader inzien, de frequentie afgifte van het laag met een breedere buis heeft minder peikken en dalen in volume dan met een smallere buis.
Dom van mij loos alarm, voor wie er mee bezig is dan.
Niks aan de hand.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Zoals eerder vermeld is de afstemming van een BR poort geheel afhankelijk van de behuizing.

Zomaar een pijpje groter of kleiner maken. zal niet werken.
Je kan het beste een impedantie meting doen om te zien waar je BR frequentie licht.
bartsegers

Wat is nu de volgende stap, als je speakers af zijn?
Zoals het nu klinkt, kan het bijna niet beter.

Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je wat betreft het laag kan tippen aan oa. de set die jij aanhaalt.

Kan dat zelf niet beoordelen, heb die "dure" nooit gehoord.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

bartsegers schreef:
Gewoon back to Basic!

Die vls kabel ziet er wel beafy uit trouwens! Ik ga eens kijken waar dat te koop is.
Bij De Audiofabriek. Ik moet zeggen (ik ben zelf niet zo'n kabelgelover) dat ik het gewoon een erg prettige kabel vind. Soepel, dik (6mm²) en mooi. En niet extreem prijzig.
De Van der Hull CZ 122 heeft wel echter veel prijzen gewonnen
Har? :shock:

Desondanks wil ik ze graag horen na al je enthousiaste verhalen! Waar woon je ergens in de buurt?
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Theduboracle schreef:
De CM7 kost 800 euro dus op zich kom je met een speakerset van 300 euro op een vergelijkbaar geluid uit. Maar voor 300 euro moet je zelf ook nog de kast maken, plamuren, verven etc.....

Dus lijkt mij geloofwaardig dat je set straks net zo goed of beter klinkt :wink:
Theduboracle

amanda schreef:
Theduboracle schreef:
De CM7 kost 800 euro dus op zich kom je met een speakerset van 300 euro op een vergelijkbaar geluid uit. Maar voor 300 euro moet je zelf ook nog de kast maken, plamuren, verven etc.....

Dus lijkt mij geloofwaardig dat je set straks net zo goed of beter klinkt :wink:
Ik ben bang dat het geluid verre boven de heelle B&W serie licht.
B&W klinkt wel strak natuurgetrouw, vooral in het midden, maar ik mis de volle warme klank die deze speakers hebben.
Net alsof ik een deel van het geluid mis bij B&W, maar het klinkt wel strak.
B&W heeft ook wat resonantie van die beroemde geelle conus, hij heeft wat bijklank, en dat hebben de pioneers niet.
Ook de tweeter heeft geen bijklank of resonantie, en dat hebben de metal domes van de CM serie wel.
Ook bij hardere volumes hadden de CM's nogal wat vervorming.
Met andere woorden hebben ze een natuurlijker vollere warmere klank dan de B&W zonder resonatie van de conussen.
De B&W speakers van 10000 euro klinken wel iets strakker dan de pioneers moet ik zeggen, maar ik mis gewoon de warmte, de volheid.
De bass was ook totaal ontwricht in het geluids beeld, en er was wat resonatie van de geelle conus.
Begrijp goed wat ik bedoel met strakker trouwens, het directe, echtheid, hifi.
Ik had een stukje muziek waar ze ( zo klonk het ) met boomhars ingesmeerde handen over het paardehaar van een strijkstok wreven, een Iiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeehh zo te zeggen.
Het klonk zo echt, zo strak, je zag het gewoon voor je.
Of met je nagels over een schoolbord gierren, dat soort klanken.
Ik blijf deze speakers eren, echt.
Ik sta er ook van de kijken wat pioneer even bewerkstelligt.

Een volgende stap in mijn hifi keten kan ik mij voorlopig niet voorstellen.
Een nieuwe Cyrus versterker of een mission converter als ik het geld ervoor zou hebben, zoiets.
Wat het schelen zou vraag ik mij wel af, de nieuwe en de oude versterker hebben evenveel THD, 0.003 op 1khz ofzo
De converter heeft 0.0001 THD, ja echt.

Ik blijf bij dit spul, luidsprekers zijn direct glad ijs voor mijn idee, vooral na de B&W gehoort te hebben bij mijn hifi winkel.
Tonnoy hebben ze niet meer, maar daar ben ik ook zeer benieuwt naar wat die tegenwoordig hebben, net zoals Mission luidsprekers.
Dat was toen de tijd het beste spul.

Even komen luisteren hier gaat wat ver, maar koop ze gerust als je een zeer goede versterker hebt.
Bijlagen
PICT0009.JPG
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Theduboracle schreef:
..... maar ik mis de volle warme klank die deze speakers hebben.
ik denk dus nog steeds dat jou smaak gewoon anders is dan die van de meeste audiofielen...

de uitnodiging is al gedaan, en ik herhaal 'm maar eens: neem je speakers mee naar een luisterdag, dan kunnen we t allemaal zelf beoordelen. je enthousiasme is in elk geval al schitterend....
Chance117
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Enthousiasme is mooi en geweldig (meen ik echt)
Maar het moet wel een beetje bij de realiteit blijven.

Voor de rest volg ik dit toppic graag en zou dan ook het resultaat graag een keer beluisteren.

Keep it up :thumbs up:
Theduboracle

Henkjan schreef:
Theduboracle schreef:
..... maar ik mis de volle warme klank die deze speakers hebben.
ik denk dus nog steeds dat jou smaak gewoon anders is dan die van de meeste audiofielen...

de uitnodiging is al gedaan, en ik herhaal 'm maar eens: neem je speakers mee naar een luisterdag, dan kunnen we t allemaal zelf beoordelen. je enthousiasme is in elk geval al schitterend....
Je wil ergens over klankkleur beginnen en daar gaat het niet over.
Netzo als klankkleur van kabels, filters ed.
Ze zijn echt bedoelt als studio monitoren en voldoen aan die eisen.
ik zou ze graag meenemen om te laten horen, maar ik heb niet de middelen noch de motivatie om dat te doen.
Gesloten