HongKongDAC en aanverwanten items
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Misschien ook de elco's tussen de dac en de opamp en de uitgangs elco aanpakken. Verder zie ik een bypass over de condensator van het pll filter. De waardes van het pll filter mogen niet te veel gewijzigd worden.Leeuwarden schreef:En we gaan verder knoeien. Dit is helemaal niets. Een en ander krijgt beslist meer lucht maar de dynamiek is weg. Er is wel laag maar dat is voor mijn smaak te "clean"
Ook het ic na de opamp zou ik overbruggen.
zie
http://rockgrotto.proboards39.com/index ... 672&page=5
Arie
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Heb je überhaupt al gemeten wat er over die elco's staat?
De meeste worden namelijk gebruikt als koppel condensator.
Een BC elco wil je liever niet in je signaal weg hebben.
Als er geen spanning op de uitgang van de DAC IC staat, en op de uitgang van de Opamp. Kan je ze net zo goed weg laten en gewoon overbruggen.
De meeste worden namelijk gebruikt als koppel condensator.
Een BC elco wil je liever niet in je signaal weg hebben.
Als er geen spanning op de uitgang van de DAC IC staat, en op de uitgang van de Opamp. Kan je ze net zo goed weg laten en gewoon overbruggen.
ik schreef:Ik heb met de digitale uitgang/DAC elke keer als ik een van liedje verander een klikje in men speakers.
Ray op gathering.tweakers.net schreef:Als het tussen de nummers is zal het dus een dac lock probleem zijn. Hier is behoorlijk veel over te lezen en een bekend probleem. Schijnbaar stuurt je dvd speler even geen klok signaal dan naar de reciever die dan op zijn beurt niet weet wat hij moet doen. Als het volgende nummer begint krijgt hij weer een signaal en herkent dit als pcm 44.1 Die herkenning / dsp inlading veroorzaakt de tik.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Zo, ik heb zo te zien heel wat updates gemist...
Binnenkort moet ik ook maar eens aan de DAC gaan beginnen. Eerst nog een radio projectje afronden dat al veel te lang op mijn werktafel staat.
De 6N1P is wel een lekker buisje hoor. Ik heb voor de vakantie een koptelefoonversterker met deze buisjes gebouwd, die heel leuk klinkt. Er moet nog wat aan gewijzigd worden, maar de laatste tijd krijgt de soldeerbout erg weinig aandacht.
Binnenkort moet ik ook maar eens aan de DAC gaan beginnen. Eerst nog een radio projectje afronden dat al veel te lang op mijn werktafel staat.
De 6N1P is wel een lekker buisje hoor. Ik heb voor de vakantie een koptelefoonversterker met deze buisjes gebouwd, die heel leuk klinkt. Er moet nog wat aan gewijzigd worden, maar de laatste tijd krijgt de soldeerbout erg weinig aandacht.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Heb ik vakantie gehad?
O, ja, een paar weken terug.... ik ben het alweer vergeten.
Er zijn even wat klussen in huis tussendoor gekomen, vandaar dat ik nog niet veel heb kunnen doen. Verder ben ik ergens in April aan mijn knie geopereerd en ben ik heel veel bezig met trainen / revalideren. Daarna ben ik dan zo moe dat ik niet meer ga zitten prutsen met een paar honderd volt....
Binnenkort gaat het wel weer beginnen denk ik. Vooral die DAC lijkt me leuk, maar ik heb ook nog twee versterkers in de planning staan...
O, ja, een paar weken terug.... ik ben het alweer vergeten.
Er zijn even wat klussen in huis tussendoor gekomen, vandaar dat ik nog niet veel heb kunnen doen. Verder ben ik ergens in April aan mijn knie geopereerd en ben ik heel veel bezig met trainen / revalideren. Daarna ben ik dan zo moe dat ik niet meer ga zitten prutsen met een paar honderd volt....
Binnenkort gaat het wel weer beginnen denk ik. Vooral die DAC lijkt me leuk, maar ik heb ook nog twee versterkers in de planning staan...
http://rockgrotto.proboards39.com/index ... 672&page=5
idd een erg leuke link. Hebben al erg veel gexpirimenteerd.
Enkele foto's? Misschien dat de kenners er wat van kunne zeggen???
Jan
idd een erg leuke link. Hebben al erg veel gexpirimenteerd.
Enkele foto's? Misschien dat de kenners er wat van kunne zeggen???
Jan
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 14 sep 2008, 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb dit ook zo gemodificeerd, ik heb aan de uitgang 2 x een Audyncap van 10 uf gezet.Jan schreef:http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/posti ... 672&page=5
idd een erg leuke link. Hebben al erg veel gexpirimenteerd.
Enkele foto's? Misschien dat de kenners er wat van kunne zeggen???
Jan
De 2 uitgangen van de opamp zijn rechtstreeks aan de uitgangsconnector verbonden met een draadje aan de onderkant van de print.
Gebruik als opamp 2x opa627 of LM4562.
Ben nog aan het uitproberen welke opamp het definitief wordt.
De kwaliteit is dusdanig dat mijn cdspeler, een Arcam cd72 overtreft wordt.
Arie
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
De multiplexer aan de onderzijde zag ik trouwens niet terug in onderstaand schema. Wat doet die eigenlijk?

Ik heb de Os-cons vandaag opgehaald! En natuurlijk net met mijn nieuwe fantastische aoyue soldeerstation erop gezet, alsmede de mods welke in dit plaatje worden gemaakt (bypassen capjes en de blob bij de multiplexer):
Ik ben het nu ff aan het inspelen, maar wat ik nu hoor is waarschijnlijk fors wishful thinking, maar de verbeterig is ERG groot........
Ga nu alles klaarzetten om eens lekker te gaan luisteren, en zal jullie straks mijn ervaringen delen!
groetjes
jan
Ik ben het nu ff aan het inspelen, maar wat ik nu hoor is waarschijnlijk fors wishful thinking, maar de verbeterig is ERG groot........
Ga nu alles klaarzetten om eens lekker te gaan luisteren, en zal jullie straks mijn ervaringen delen!
groetjes
jan
Laatst gewijzigd door Wowly op wo 01 okt 2008, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou ja, flink intensief geluisterd naar heel erg bekende stukken.
Een aantal conclusie's die ikzelf kan trekken (nogmaals, anderen zouden het makkelijk anders kunnen zien)
1 de Os-Con met de overbrugging en de "blob" maken de DAC niet een beetje beter, maar bijna een klasse beter dan het standaard DAC bordje. Er komt een enorme hoeveelheid detail, ruimtelijkheid, transiënt vrij, alsmede dat ie ook wat luider gaat spelen (wat ik heb gecorrigeerd met de volumeknop) En dat alles met de NE 5532 erin.
2 De DAC met de LM erin geeft nog steeds een forse verbetering van het geluid. Opnieuw een klasse beter naar mening.
2 De DAC verbeterd op verschillende punten de TEAC. De ruimtelijkheid, presence, snelheid is flink beter dan de TEAC. De TEAC daarentegen heeft nog steeds een onovertroffen basis, grond, stabiliteit, teruggehouden pin-point (daar waar de HKDAC meer forward pin-point heeft) maar bovenal een mooie klankkleur, timbre. En naar mijn mening spreken we dan over topklasse beoordelingen. Alsof de HKDAC wat synthetischer klinkt da de TEAC. Een beetje als een oude luchtgekelde porsche en de huidige watergekoelde porsche's. Die nieuwe rijden gewoon beter sneller en meer recht voor zijn raap, waar de oude luchtgekoelde meer beleving, realiteit en hartstocht geeft. Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe ik het moet uitleggen.
Ik hoop dat de Tube-outputstage gaat brengen wat ik mis aan betrokkenheid.
Voor de anderen. Die Os-con's zijn een flinke verbetering op de kwaliteit, al kan ik nog niet mee gaan met Lampizator's "feeling of beeing there". Mocht nou die betrokkenheid er wel komen, ben ik bang dat mijn TEAC voortaan met een werkeloze DAC als transport gaat dienen. De stap daarna is de Rotel uit te rusten met een tube en HKDAC en kijken wat dan nog de verschillen zijn.
Keep you posted!
jan
PS: ben nu keith don't go aan het draaien, maar het hogere tonen gitaarwerk van nils lofgren staat als een huis volstrekt moeiteloos voor mijn neus. Dit kan de TEAC niet! Heb ik nog niet eerder gehoord! Hiermee zou ik op de VAD-show hele drommen fans mee maken denk ik als ik hiermee zou demonstreren hahaha!
Ps: leeuwarden: gooi die oscons erin, en vertel eens wat jij ervan vind. Oja, pas op het board, de tracks zijn haarfijn en volgens mij erg makkelijk kaopt te maken! Laat dit een waarschuwing zijn voor de anderen: BE CAREFUL
Een aantal conclusie's die ikzelf kan trekken (nogmaals, anderen zouden het makkelijk anders kunnen zien)
1 de Os-Con met de overbrugging en de "blob" maken de DAC niet een beetje beter, maar bijna een klasse beter dan het standaard DAC bordje. Er komt een enorme hoeveelheid detail, ruimtelijkheid, transiënt vrij, alsmede dat ie ook wat luider gaat spelen (wat ik heb gecorrigeerd met de volumeknop) En dat alles met de NE 5532 erin.
2 De DAC met de LM erin geeft nog steeds een forse verbetering van het geluid. Opnieuw een klasse beter naar mening.
2 De DAC verbeterd op verschillende punten de TEAC. De ruimtelijkheid, presence, snelheid is flink beter dan de TEAC. De TEAC daarentegen heeft nog steeds een onovertroffen basis, grond, stabiliteit, teruggehouden pin-point (daar waar de HKDAC meer forward pin-point heeft) maar bovenal een mooie klankkleur, timbre. En naar mijn mening spreken we dan over topklasse beoordelingen. Alsof de HKDAC wat synthetischer klinkt da de TEAC. Een beetje als een oude luchtgekelde porsche en de huidige watergekoelde porsche's. Die nieuwe rijden gewoon beter sneller en meer recht voor zijn raap, waar de oude luchtgekoelde meer beleving, realiteit en hartstocht geeft. Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe ik het moet uitleggen.
Ik hoop dat de Tube-outputstage gaat brengen wat ik mis aan betrokkenheid.
Voor de anderen. Die Os-con's zijn een flinke verbetering op de kwaliteit, al kan ik nog niet mee gaan met Lampizator's "feeling of beeing there". Mocht nou die betrokkenheid er wel komen, ben ik bang dat mijn TEAC voortaan met een werkeloze DAC als transport gaat dienen. De stap daarna is de Rotel uit te rusten met een tube en HKDAC en kijken wat dan nog de verschillen zijn.
Keep you posted!
jan
PS: ben nu keith don't go aan het draaien, maar het hogere tonen gitaarwerk van nils lofgren staat als een huis volstrekt moeiteloos voor mijn neus. Dit kan de TEAC niet! Heb ik nog niet eerder gehoord! Hiermee zou ik op de VAD-show hele drommen fans mee maken denk ik als ik hiermee zou demonstreren hahaha!
Ps: leeuwarden: gooi die oscons erin, en vertel eens wat jij ervan vind. Oja, pas op het board, de tracks zijn haarfijn en volgens mij erg makkelijk kaopt te maken! Laat dit een waarschuwing zijn voor de anderen: BE CAREFUL
Ik heb nog enkele smd caps in de signaal weg zitten, weet alleen niet zo goed welke waarde ik ze kan vervangen. Heb nog 0,1 uf audynplus caps liggen. Zou ik die erin kunnen zetten?
Ik sta er toch wel van te kijken dat componenten wat met het geluid doen. Maar we moeten oppassen, wishful thinking ligt op de loer!
Jan
Ik zal straks de foto's hier neerzetten.
Ik sta er toch wel van te kijken dat componenten wat met het geluid doen. Maar we moeten oppassen, wishful thinking ligt op de loer!
Jan
Ik zal straks de foto's hier neerzetten.
Er zit nu in : 10 cfk 328z8 (dat staat er op de smd cap)
De caps van 0,1 Uf zijn behoorlijk jongens, ze zijn naat elkaar gelegd even groot als de Dac-print hahaha. Maargoed, dat zegt niks over de waarde. Ik heb ook nog 4 2Uf Obbligato's liggen, die eigenlijk zijn bedoeld voor de Lampucera (waar ik nog geen 6,3V trafo voor heb). Die zijn per sruk al even groot als de print.
Enfin, die Os-cons heb ik via E-bay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... IBSA:NL:11
Oja, je zijn erg klein, veel kleiner dan ik had gedacht. Die obbligato's waren weer veel groter dan ik dacht....
De caps van 0,1 Uf zijn behoorlijk jongens, ze zijn naat elkaar gelegd even groot als de Dac-print hahaha. Maargoed, dat zegt niks over de waarde. Ik heb ook nog 4 2Uf Obbligato's liggen, die eigenlijk zijn bedoeld voor de Lampucera (waar ik nog geen 6,3V trafo voor heb). Die zijn per sruk al even groot als de print.
Enfin, die Os-cons heb ik via E-bay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... IBSA:NL:11
Oja, je zijn erg klein, veel kleiner dan ik had gedacht. Die obbligato's waren weer veel groter dan ik dacht....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
