HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

En we gaan verder knoeien. Dit is helemaal niets. Een en ander krijgt beslist meer lucht maar de dynamiek is weg. Er is wel laag maar dat is voor mijn smaak te "clean"
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Leeuwarden schreef:
En we gaan verder knoeien. Dit is helemaal niets. Een en ander krijgt beslist meer lucht maar de dynamiek is weg. Er is wel laag maar dat is voor mijn smaak te "clean"
Misschien ook de elco's tussen de dac en de opamp en de uitgangs elco aanpakken. Verder zie ik een bypass over de condensator van het pll filter. De waardes van het pll filter mogen niet te veel gewijzigd worden.
Ook het ic na de opamp zou ik overbruggen.
zie
http://rockgrotto.proboards39.com/index ... 672&page=5
Arie
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Die C van pll. Welke is dat?
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Leeuwarden schreef:
BC 100uF 63V en volgens mij komen die uit serie 038.
C22 en C23
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Thanks. Ik heb er alleen een op C23 zitten. Is geen BC maar een film-c-tje. Ik ga hem er even afhalen en dan even luisteren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmm Ietsje beter. Krijg de neiging om al die overbrugging c-tjes (grijze) één voor één even een pootje te lichten. Kijken hoe dat klinkt..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Snap nu ook waarom ik op C 22 een c heb gesoldeerd. Ik heb netjes onderstaande plaatje van Lukasz zitten overnemen...
Bijlagen
Herkomst afbeelding: www.lampizator.eu
Herkomst afbeelding: www.lampizator.eu
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Heb je überhaupt al gemeten wat er over die elco's staat?
De meeste worden namelijk gebruikt als koppel condensator.
Een BC elco wil je liever niet in je signaal weg hebben.

Als er geen spanning op de uitgang van de DAC IC staat, en op de uitgang van de Opamp. Kan je ze net zo goed weg laten en gewoon overbruggen.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

ik schreef:
Ik heb met de digitale uitgang/DAC elke keer als ik een van liedje verander een klikje in men speakers.
Ray op gathering.tweakers.net schreef:
Als het tussen de nummers is zal het dus een dac lock probleem zijn. Hier is behoorlijk veel over te lezen en een bekend probleem. Schijnbaar stuurt je dvd speler even geen klok signaal dan naar de reciever die dan op zijn beurt niet weet wat hij moet doen. Als het volgende nummer begint krijgt hij weer een signaal en herkent dit als pcm 44.1 Die herkenning / dsp inlading veroorzaakt de tik.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo, ik heb zo te zien heel wat updates gemist...

Binnenkort moet ik ook maar eens aan de DAC gaan beginnen. Eerst nog een radio projectje afronden dat al veel te lang op mijn werktafel staat.

De 6N1P is wel een lekker buisje hoor. Ik heb voor de vakantie een koptelefoonversterker met deze buisjes gebouwd, die heel leuk klinkt. Er moet nog wat aan gewijzigd worden, maar de laatste tijd krijgt de soldeerbout erg weinig aandacht.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

eeeeeehh robert we wachten allemaal op jou hahahaha :D :D

Fijne vakantie gehad?

Jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb ik vakantie gehad?
O, ja, een paar weken terug.... ik ben het alweer vergeten.

Er zijn even wat klussen in huis tussendoor gekomen, vandaar dat ik nog niet veel heb kunnen doen. Verder ben ik ergens in April aan mijn knie geopereerd en ben ik heel veel bezig met trainen / revalideren. Daarna ben ik dan zo moe dat ik niet meer ga zitten prutsen met een paar honderd volt....

Binnenkort gaat het wel weer beginnen denk ik. Vooral die DAC lijkt me leuk, maar ik heb ook nog twee versterkers in de planning staan...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

http://rockgrotto.proboards39.com/index ... 672&page=5

idd een erg leuke link. Hebben al erg veel gexpirimenteerd.
Enkele foto's? Misschien dat de kenners er wat van kunne zeggen???

Jan
Bijlagen
modded1.jpg
modded2-1.jpg
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 14 sep 2008, 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Jan schreef:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/posti ... 672&page=5

idd een erg leuke link. Hebben al erg veel gexpirimenteerd.
Enkele foto's? Misschien dat de kenners er wat van kunne zeggen???

Jan
Ik heb dit ook zo gemodificeerd, ik heb aan de uitgang 2 x een Audyncap van 10 uf gezet.
De 2 uitgangen van de opamp zijn rechtstreeks aan de uitgangsconnector verbonden met een draadje aan de onderkant van de print.
Gebruik als opamp 2x opa627 of LM4562.
Ben nog aan het uitproberen welke opamp het definitief wordt.
De kwaliteit is dusdanig dat mijn cdspeler, een Arcam cd72 overtreft wordt.

Arie
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oef!! Die Arcam is niet de minste!! Ik moet ook zeggen dat ik de kwaliteit van de DAC ongelofelijk vind. Maar die Arcam is een vrij moderne speler!!

Heb je hem aan de buitenzijde geplaatst of ingebouwd?

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

WOW :shock:

Dat schept mogelijkheden. Dan maar goed dat ik een 2e bijgekocht heb :D

Voor het geld hoef je het ook echt niet te laten.

Enig idee hoeveel je kwijt was voor de modificatie?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De multiplexer aan de onderzijde zag ik trouwens niet terug in onderstaand schema. Wat doet die eigenlijk?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de Os-cons vandaag opgehaald! En natuurlijk net met mijn nieuwe fantastische aoyue soldeerstation erop gezet, alsmede de mods welke in dit plaatje worden gemaakt (bypassen capjes en de blob bij de multiplexer):
Oorspronkelijk<br />http://i273.photobucket.com/albums/jj220/kingbusoms/modded2-1.jpg
Oorspronkelijk
http://i273.photobucket.com/albums/jj220/kingbusoms/modded2-1.jpg
Oorspronkelijk<br />http://i273.photobucket.com/albums/jj220/kingbusoms/modded1.jpg
Oorspronkelijk
http://i273.photobucket.com/albums/jj220/kingbusoms/modded1.jpg
Ik ben het nu ff aan het inspelen, maar wat ik nu hoor is waarschijnlijk fors wishful thinking, maar de verbeterig is ERG groot........

Ga nu alles klaarzetten om eens lekker te gaan luisteren, en zal jullie straks mijn ervaringen delen!

groetjes

jan
Laatst gewijzigd door Wowly op wo 01 okt 2008, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou ja, flink intensief geluisterd naar heel erg bekende stukken.

Een aantal conclusie's die ikzelf kan trekken (nogmaals, anderen zouden het makkelijk anders kunnen zien)

1 de Os-Con met de overbrugging en de "blob" maken de DAC niet een beetje beter, maar bijna een klasse beter dan het standaard DAC bordje. Er komt een enorme hoeveelheid detail, ruimtelijkheid, transiënt vrij, alsmede dat ie ook wat luider gaat spelen (wat ik heb gecorrigeerd met de volumeknop) En dat alles met de NE 5532 erin.

2 De DAC met de LM erin geeft nog steeds een forse verbetering van het geluid. Opnieuw een klasse beter naar mening.

2 De DAC verbeterd op verschillende punten de TEAC. De ruimtelijkheid, presence, snelheid is flink beter dan de TEAC. De TEAC daarentegen heeft nog steeds een onovertroffen basis, grond, stabiliteit, teruggehouden pin-point (daar waar de HKDAC meer forward pin-point heeft) maar bovenal een mooie klankkleur, timbre. En naar mijn mening spreken we dan over topklasse beoordelingen. Alsof de HKDAC wat synthetischer klinkt da de TEAC. Een beetje als een oude luchtgekelde porsche en de huidige watergekoelde porsche's. Die nieuwe rijden gewoon beter sneller en meer recht voor zijn raap, waar de oude luchtgekoelde meer beleving, realiteit en hartstocht geeft. Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe ik het moet uitleggen.

Ik hoop dat de Tube-outputstage gaat brengen wat ik mis aan betrokkenheid.

Voor de anderen. Die Os-con's zijn een flinke verbetering op de kwaliteit, al kan ik nog niet mee gaan met Lampizator's "feeling of beeing there". Mocht nou die betrokkenheid er wel komen, ben ik bang dat mijn TEAC voortaan met een werkeloze DAC als transport gaat dienen. De stap daarna is de Rotel uit te rusten met een tube en HKDAC en kijken wat dan nog de verschillen zijn.

Keep you posted!

jan

PS: ben nu keith don't go aan het draaien, maar het hogere tonen gitaarwerk van nils lofgren staat als een huis volstrekt moeiteloos voor mijn neus. Dit kan de TEAC niet! Heb ik nog niet eerder gehoord! Hiermee zou ik op de VAD-show hele drommen fans mee maken denk ik als ik hiermee zou demonstreren hahaha!

Ps: leeuwarden: gooi die oscons erin, en vertel eens wat jij ervan vind. Oja, pas op het board, de tracks zijn haarfijn en volgens mij erg makkelijk kaopt te maken! Laat dit een waarschuwing zijn voor de anderen: BE CAREFUL
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Dat zijn heftige vaststellingen ! Nu maak je me wel erg benieuwd om os-cons op men dac-bordje te zetten... Ik denk dat vooral het bypassen van elco's in de signaalweg een grote invloed heeft. Heb je nog een elco/goede cap in de signaalweg zitten ? Fotootje van het gemodde bordje ?

Gr.

Philippe
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb nog enkele smd caps in de signaal weg zitten, weet alleen niet zo goed welke waarde ik ze kan vervangen. Heb nog 0,1 uf audynplus caps liggen. Zou ik die erin kunnen zetten?

Ik sta er toch wel van te kijken dat componenten wat met het geluid doen. Maar we moeten oppassen, wishful thinking ligt op de loer!

Jan

Ik zal straks de foto's hier neerzetten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat voor waardes zitten er nu in Jan?
0,1 lijkt mij altijd wat weinig, maar ik zou zeggen probeer het gewoon.

Waar had jij die OsCons gekocht? Ik heb nog wat siemens elco's liggen die ik erin wil zetten, maar na jouw betoog over OsCon moet ik dat toch nog maar eens heroverwegen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Er zit nu in : 10 cfk 328z8 (dat staat er op de smd cap)

De caps van 0,1 Uf zijn behoorlijk jongens, ze zijn naat elkaar gelegd even groot als de Dac-print hahaha. Maargoed, dat zegt niks over de waarde. Ik heb ook nog 4 2Uf Obbligato's liggen, die eigenlijk zijn bedoeld voor de Lampucera (waar ik nog geen 6,3V trafo voor heb). Die zijn per sruk al even groot als de print.

Enfin, die Os-cons heb ik via E-bay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... IBSA:NL:11

Oja, je zijn erg klein, veel kleiner dan ik had gedacht. Die obbligato's waren weer veel groter dan ik dacht....
Bijlagen
DAC, obbligato, audyn plus, Os-con 100
DAC, obbligato, audyn plus, Os-con 100
bij de middenste (de nieuwe gemodificeerde) kun je rechtsonder twee kleine blobjes zien die de twee contacten met elkaar verbind als je de foto opent en met een vergrootglasje kijkt via de Pc)
bij de middenste (de nieuwe gemodificeerde) kun je rechtsonder twee kleine blobjes zien die de twee contacten met elkaar verbind als je de foto opent en met een vergrootglasje kijkt via de Pc)
De nieuwe, nieuwe gemodificeerd en d oude naast elkaar
De nieuwe, nieuwe gemodificeerd en d oude naast elkaar
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Die RP2 ( onde de coax ) op de nieuwe versie heeft 3 verbonden pinnetjes ( klodder-achtig ). De oude versie heeft dit niet. Iemand een idee waarom dat zou zijn ? 473 staat er op.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Triest gezicht hier in Leeuwarden.... Ik lig al de hele dag door de brievenbus te turen en het enigste wat ik zie zijn regendruppels.... :?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”