De tweeter met 0,5 dB dempen maakte bij mij ooit het verschil tussen net wel of net niet tevreden.b_force schreef:Je tweeter 1dB zachter zeggen geeft wel verschillen, maar ik wil het niet als duidelijk hoorbaar bestempelen en al helemaal niet dat je naar een totaal anders systeem zit te luisteren. Je tweeter 1dB zachter is hoorbaar, maar het is vrij subtiel vind ik. Om het hoog net iets meer rust te geven.
Met de tweeter 0,5 dB harder dan een gevonden niveau bleven bepaalde klanken na enig luisteren te hard naar voren treden. Met de tweeter 0,5 dB onder dat niveau miste ik na enige tijd telkens een beetje openheid, wat net het verschil maakte luisteren naar "live" muziek of naar een installatie. Dan was ik niet eens erop uit om elke procent verbetering eruit te persen. Ik wilde slechts dat de hele dag muziek kon blijven aanstaan zonder dat iets me stoorde, waarbij ik dus niet al te aandachtig luisterde. Was ik kieskeurig, dan had ik beslist verder kunnen gaan...
Daarmee stond voor mij vast dat een verschil van 0.5 dB of minder over een breder bereik in staat is om de algehele balans te verstoren.