Ik wist niet dat KEF de 104aB ook als kit verkocht heeft. De CS5 is van latere datum, ik schat omstreeks 1984. Wat ik wilde aangeven is dat de CS5 qua concept (2-weg met 20cm woofer plus passieve radiator) overeenkomt met de 104aB. De commerciele variant van de CS5 is de Carlton III.SARK schreef:Even mierenneuken, de zelfbouwversie van de 104aB is de 104aBCornelisJ schreef:Zoals al opgemerkt door b_force, de zelfbouwversie van de 104AB is de "KEF Constructor Series CS5".
Eerste project: KEF
Moderator: Beheerdersteam
Oke, ik heb ze binnen! Ik heel veel zin om er mee bezig te gaan. Filter is ook aanwezig dus dat komt allemaal goed.
Typenummers zijn:
Tweeter: Visaton DSM 25 FFL
Midden: SP1003
Laag: Kan geen typenummer vinden. Hij lijkt op precies dezelfde als uit mijn start post. Alleen de rand is anders. De andere woofer (niet op de foto) heeft dezelfde rand als die in mijn start post. Het zijn wel dezelfde drivers volgens die vent alleen de behuizing is dus anders.
Fotos:



Typenummers zijn:
Tweeter: Visaton DSM 25 FFL
Midden: SP1003
Laag: Kan geen typenummer vinden. Hij lijkt op precies dezelfde als uit mijn start post. Alleen de rand is anders. De andere woofer (niet op de foto) heeft dezelfde rand als die in mijn start post. Het zijn wel dezelfde drivers volgens die vent alleen de behuizing is dus anders.
Fotos:



- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ziet er uit als het oudere type van Kef, de 6171.
http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... Units.html
Zou je een foto met wat mee resolutie kunnen nemen en zo dat ik mijn nek niet verdraai
Let goed op alle nummers die je kunt vinden. Wellicht staat er op de speaker uit de andere kast wel iets?
edit:
Overigens is de SP1003 WEL een B110 en GEEN B200.
http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... Units.html
Zou je een foto met wat mee resolutie kunnen nemen en zo dat ik mijn nek niet verdraai
Let goed op alle nummers die je kunt vinden. Wellicht staat er op de speaker uit de andere kast wel iets?
edit:
Overigens is de SP1003 WEL een B110 en GEEN B200.
Ok, het gaat dus om een 3-weg systeem.
De 104aB die getoond wordt in de startpost is geen 3-weg maar een 2-weg systeem dat in het laag ondersteund wordt door een passieve resonator van het type BD139B. Een passieve resonator dient als vervanging voor een basreflex poort. De BD139B is een B139B zonder aandrijving, en dus ook zonder magneet.
KEF heeft in de loop der tijd diverse drieweg systemen aangeboden met B139 woofer en B110 middentoner.
Van oud naar nieuw:
KEF Concerto, dit is een basreflex systeem met een inhoud van ca 62 liter. Zie ook KEF Museum. De zelfbouw versie is de KEFKit3.
KEFKit Cantata, dit is een gesloten systeem van ca 60 liter. Kijk hier voor foto's.
KEF CS7, dit is een gesloten systeem met een inhoud van ca 70 liter (foto).
De Concerto maakt gebruik van de middentoner B110 SP1003, terwijl de andere twee systemen gebruik maken van de B110 SP1057. Qua drivers lijkt het systeem van de topic starter dus het meest op de Concerto/KEFKit3.
De 104aB die getoond wordt in de startpost is geen 3-weg maar een 2-weg systeem dat in het laag ondersteund wordt door een passieve resonator van het type BD139B. Een passieve resonator dient als vervanging voor een basreflex poort. De BD139B is een B139B zonder aandrijving, en dus ook zonder magneet.
KEF heeft in de loop der tijd diverse drieweg systemen aangeboden met B139 woofer en B110 middentoner.
Van oud naar nieuw:
KEF Concerto, dit is een basreflex systeem met een inhoud van ca 62 liter. Zie ook KEF Museum. De zelfbouw versie is de KEFKit3.
KEFKit Cantata, dit is een gesloten systeem van ca 60 liter. Kijk hier voor foto's.
KEF CS7, dit is een gesloten systeem met een inhoud van ca 70 liter (foto).
De Concerto maakt gebruik van de middentoner B110 SP1003, terwijl de andere twee systemen gebruik maken van de B110 SP1057. Qua drivers lijkt het systeem van de topic starter dus het meest op de Concerto/KEFKit3.
Update! Eerste ontwerp is klaar. Graag jullie adviezen.. 
Ben uitgegaan van 2cm MDF. Hoe diep zal ik de kasten maken ongeveer?
De voorkant ligt een beetje verzonken in de rest van de kast. Dit heb ik gedaan omdat ik deze ruimte wil gebruiken om later iets van een frame te maken voor speakerdoek. Dit past hier dan mooi in.

Ben uitgegaan van 2cm MDF. Hoe diep zal ik de kasten maken ongeveer?
De voorkant ligt een beetje verzonken in de rest van de kast. Dit heb ik gedaan omdat ik deze ruimte wil gebruiken om later iets van een frame te maken voor speakerdoek. Dit past hier dan mooi in.

Met de drivers die je nu hebt zou ik gaan voor een gesloten systeem met een inhoud van ca 50 liter voor de woofer (B139-SP1044), en een gesloten compartiment van ca 6 liter voor de middentoner (B110-SP1003).
Het compartiment voor de B110 kun je bijvoorbeeld maken dmv een horizontaal schot over de volle breedte en diepte van de kast boven de woofer, met daarop een vertikaal schot tot aan de bovenzijde van de kast, die ca 10cm achter de baffle komt te staan. Op deze manier krijg je twee kleine gesloten compartimenten boven in je kast. Het achterste compartiment maak je open, door grote gaten te maken in het gedeelte van het horizontale schot dat zich achter het vertikale schot bevindt (hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Het achterste compartiment staat dan in open verbinding met de ruimte voor de woofer. De schotten zorgen verder voor extra versteviging van de kast.
Je kan het compartiment voor de middentoner natuurlijk ook op een andere manier realiseren, maar in ieder geval moet de middentoner zijn eigen behuizing krijgen.
Ga bijvoorbeeld uit van een kast met een totale interne inhoud van ca 60 liter, waar dan ca 6 liter afgaat voor het gesloten compartiment voor de middentoner, plus nog een paar liter voor de interne horizontale en vertikale schotten. Je houdt dan ca 50 liter over voor het woofer.
In je openingspost heb je aangegeven dat je voorkeur uitgaat naar een wat slankere en hoger kast dan die op de foto. Een interne breedte van 29cm vind ik dan toch vrij veel. Mijn eigen systeem met B139 SP1044 heeft een interne breedte van 26cm, en dat is ruim voldoende (de oudere versie van de B139 zou wat meer ruimte nodig kunnen hebben).
Voorbeeld voor interne afmetingen van de complete kast:
HxBxD = 75cm x 26cm x 31cm (inhoud 60,45liter)
Afmetingen van middentoner compartiment:
HxBXD = 23.5cm x 26cm x 10cm (inhoud 6,11 liter). De interne schotten nemen een ruimte van ca 3 liter in, zodat je ruim 50 liter overhoudt voor de woofer.
Overigens zijn voor zover ik weet de standaard diktes van MDF platen 18mm en 22mm, en dus niet 20mm.
Hieronder een foto van mijn eigen 3-weg systeem met B139-SP1044, B110-SP1057 plus Vifa DT275 tweeter. Dit systeem heeft een interne breedte van 26cm. Dikte van het gebruikte MDF is 22mm. De totale inhoud van het woofer-compartiment is bij mij ongeveer 70 liter, maar als ik het systeem opnieuw zou bouwen zou ik voor een kleinere inhoud van 50 liter voor de woofer gaan. De Q-factor van het systeem zal daardoor van ca 0.65 naar ca 0.7 gaan, wat gehoormatig een bas-weergave met iets meer "body" zal opleveren.

Met de afmetingen die ik hierboven voorstel krijg je een systeem dat lager en minder diep is dan het systeem op de foto hierboven. In verband met de lagere hoogte, zou ik de tweeter dan boven de middentoner plaatsen.
Hier houd ik het even bij...
Het compartiment voor de B110 kun je bijvoorbeeld maken dmv een horizontaal schot over de volle breedte en diepte van de kast boven de woofer, met daarop een vertikaal schot tot aan de bovenzijde van de kast, die ca 10cm achter de baffle komt te staan. Op deze manier krijg je twee kleine gesloten compartimenten boven in je kast. Het achterste compartiment maak je open, door grote gaten te maken in het gedeelte van het horizontale schot dat zich achter het vertikale schot bevindt (hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Het achterste compartiment staat dan in open verbinding met de ruimte voor de woofer. De schotten zorgen verder voor extra versteviging van de kast.
Je kan het compartiment voor de middentoner natuurlijk ook op een andere manier realiseren, maar in ieder geval moet de middentoner zijn eigen behuizing krijgen.
Ga bijvoorbeeld uit van een kast met een totale interne inhoud van ca 60 liter, waar dan ca 6 liter afgaat voor het gesloten compartiment voor de middentoner, plus nog een paar liter voor de interne horizontale en vertikale schotten. Je houdt dan ca 50 liter over voor het woofer.
In je openingspost heb je aangegeven dat je voorkeur uitgaat naar een wat slankere en hoger kast dan die op de foto. Een interne breedte van 29cm vind ik dan toch vrij veel. Mijn eigen systeem met B139 SP1044 heeft een interne breedte van 26cm, en dat is ruim voldoende (de oudere versie van de B139 zou wat meer ruimte nodig kunnen hebben).
Voorbeeld voor interne afmetingen van de complete kast:
HxBxD = 75cm x 26cm x 31cm (inhoud 60,45liter)
Afmetingen van middentoner compartiment:
HxBXD = 23.5cm x 26cm x 10cm (inhoud 6,11 liter). De interne schotten nemen een ruimte van ca 3 liter in, zodat je ruim 50 liter overhoudt voor de woofer.
Overigens zijn voor zover ik weet de standaard diktes van MDF platen 18mm en 22mm, en dus niet 20mm.
Hieronder een foto van mijn eigen 3-weg systeem met B139-SP1044, B110-SP1057 plus Vifa DT275 tweeter. Dit systeem heeft een interne breedte van 26cm. Dikte van het gebruikte MDF is 22mm. De totale inhoud van het woofer-compartiment is bij mij ongeveer 70 liter, maar als ik het systeem opnieuw zou bouwen zou ik voor een kleinere inhoud van 50 liter voor de woofer gaan. De Q-factor van het systeem zal daardoor van ca 0.65 naar ca 0.7 gaan, wat gehoormatig een bas-weergave met iets meer "body" zal opleveren.

Met de afmetingen die ik hierboven voorstel krijg je een systeem dat lager en minder diep is dan het systeem op de foto hierboven. In verband met de lagere hoogte, zou ik de tweeter dan boven de middentoner plaatsen.
Hier houd ik het even bij...
Laatst gewijzigd door CornelisJ op do 27 aug 2009, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de tips.
Ik wil graag een kast bouwen en ga niet werken met verschillende compartimenten. Dat wordt te veel werk. Volgens meer mensen die ik heb gesproken is dat ook niet echt nodig. Zolang de kast voor de rest maar goed gesloten en gedempt is.
Minder breed kan ik op zich wel naar kijken. Dan moet ik wel zeggen dat de woofer van mij al 24cm breed is. Dan houd je maar 1cm aan beide kanten over en dat is niet heel veel.
Ik denk dat ik maar gewoon moet gaan beginnen met bouwen. Van iedereen blijf ik wel dingen horen en dan kan je blijven uitstellen. De handen gaan uit de mouwen.
Ik wil graag een kast bouwen en ga niet werken met verschillende compartimenten. Dat wordt te veel werk. Volgens meer mensen die ik heb gesproken is dat ook niet echt nodig. Zolang de kast voor de rest maar goed gesloten en gedempt is.
Minder breed kan ik op zich wel naar kijken. Dan moet ik wel zeggen dat de woofer van mij al 24cm breed is. Dan houd je maar 1cm aan beide kanten over en dat is niet heel veel.
Ik denk dat ik maar gewoon moet gaan beginnen met bouwen. Van iedereen blijf ik wel dingen horen en dan kan je blijven uitstellen. De handen gaan uit de mouwen.
Wanneer je woofer en middentoner samen in dezelfde afgesloten ruimte monteert heb je een probleem. De lage tonen gaan dan de middentonen beinvloeden, doordat elke beweging van de woofer kracht gaat uitoefenen op de achterkant van de middentoner. Wanneer de konus van de woofer naar achteren beweegt, zal de konus van de middentoner naar voren geduwd worden. Dit heeft zowel invloed op de weergave van de lage tonen als op de weergave van de middentonen.apatN schreef:Ik wil graag een kast bouwen en ga niet werken met verschillende compartimenten. Dat wordt te veel werk. Volgens meer mensen die ik heb gesproken is dat ook niet echt nodig. Zolang de kast voor de rest maar goed gesloten en gedempt is.
Je hebt echt een apart compartiment voor de middentoner nodig, bijvoorbeeld dmv een klein kastje in de grote kast (zoals in de CS7), of dmv een stuk rioolbuis die je aan de achterkant dicht maakt.
Ik denk dat de mensen die je gesproken hebt of geen verstand van luidsprekers hebben, of niet begrepen hebben dat de middentoner die je gebruikt (de B110-SP1003) van zichzelf geen eigen behuizing heeft.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste project: KEF
Een vraag aan CornelisJ; Ik ben nieuw op dit forum en zag je KEF CS7-achtige kit van een tijd geleden, en vroeg me af of je de Vifa 275 in het CS-7 kef filter hebt geplaatst, of dat je het filter hebt aangepast? Of zelfs een heel ander (geen KEF-filter) hebt toegepast? Ben benieuwd want wil de kef T33 in mijn CS7 misschien vervangen... een mailoptie zag ik niet, dus misschien dat deze weg werkt...


