Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Idee was ook niet om een complete surroundversterker te maken, ik speel emt het volgende idee:

Voor normaal stereo signaal stuur ik stereo naar front en rear. Dit is een gekopieerd signaal
Naar de center stuur ik een mono signaal, afkomstig van dat stereo signaal. Dit is wat ik dus nu heb gemaakt.
b_force schreef:
Op die diverse chips zit nmlk een bepaalde licentie (althans, dat was wel altijd zo).
Veel DVD spelers hebben een chip erin zitten zodat ze 5 kanalen uitsturen (front R en L, rear R en L en center). Ik zou kunnen maken dat ik die 5 signalen in de voorversterker kan sturen, het volume ervan kan regelen en dat naar iedere uitgang kan sturen. En dan met relais ervoor zorgen dat er geen signaal in de uitgang van de opamps wordt gestuurd.

Zo kan ik zegmaar switchen tussen twee stereo inputs en een surround input. Enkel bij het bekijken van een DVD heb ik dan echte surround sound zoals de DVD speler dat signaal aanbiedt.

Moet het nog uitwerken, is even een idee om deze voorversterker naar mijn wensen in te vullen.

gr Olav
Nijn

Bericht door Nijn »

Olav,
Olaffel schreef:
@nijn, dan ga ik kijken hoe de LM4562 en de OPA2134 verschillen qua specs in vergelijking tot de NE5532 die nu in de DAC zit. Niet dat ik er veel van weet (eigenlijk 1% :P) maar het kan mij een indicatie geven of de OPA een goed resulaat zal geven.
De NE5532 staat er om bekend dat hij een relatief hoge input bias current heeft. Dat heeft er mee te maken dat er bjt's aan de ingang zijn gebruikt en dat ze zo zijn gebiast dat er een lage ruis ontstaat. Daarnaast is de NE5532 ook instaat relatief lage impedanties aan te sturen (voor een opamp).

Een OPA2134 heeft een iets lager Gain Bandwidth Product, maar een hogere slewrate. De distortion van een 2134 is iets lager dan van een 5532.

In principe zou je verwachten dat je een 5532 in de meeste situaties kunt vervangen door een 2134. Met een LM4562 zou ik iets voorzichtiger zijn, aangezien die nog breedbandiger is.

Uit eigen ervaring weet ik dat een 5532 er over het algemeen geen problemen mee heeft om zware belastingen aan te sturen terwijl de 2134 die ik geprobeerd heb hier iets gevoeliger voor was. (En oh, ik hoorde geen verschil tussen de opamps in die schakeling ;-)) In een andere schakeling die ik gemaakt heb, kwam de 2134 beter uit de verf omdat deze een lagere dc-offset op de uitgang gaf door de lagere input bias current.

Succes met je experiment!

Groetjes,
Martin

P.S. Je kunt ook nog eens zoeken op psuedo-surround schakelingen. Ik meen me te herinneren dat er 'vroeger' ook schakelingetjes waren die het verschil tussen het linker en het rechter kanaal gebruikten om een soort surround effect te creëren. Volgens mij stond er zelfs ooit zoiets in de elektuur.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Heb bij de imputmixer en de buffer een 200Ohm weerstand geplaatst tussen de uitgang van de opamp en de cinch connector. Ook heb ik een weerstand van 10K geplaatst tussen de input van de imputmixer en de ground (van het punt waar C3 en C4 samenkomen naar de ground)

Het oscillerende geluid is alleen te horen wanneer het inputvolume hoger wordt.

Sowieso is de imputmixer bedoeld voor de TL072, dus die plaats ik daar dan gewoon. Opzich bevestigd dit het verhaal van Nijn, de LM werkt niet lekker in deze schakeling, echter wel in andere schakelingen.

Gr Olav
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Deze schakeling is absoluut niet een zware belasting voor de LM4562, het is onzin om te zeggen dat die hier al over zijn nek zal gaan.
Het klopt dat je met de ene opamp meer moet oppassen dan met de andere maar dan zit je toch wel aan het randje van de specs. Je zit nu simpelweg in de audio band van de opamps (pakweg 20-20kHz) dus dat mag absoluut geen problemen geven.

Daarnaast weet ik dat Rod Elliot niet specifiek op een opamp ontwerpt. Vaak neemt hij wat toevallig voor de hand is. Zo specifiek is deze schakeling niet namelijk.

Kijk als je nu iets dergelijks zou hebben met de AD811, zou ik me daar volledig in kunnen vinden. Dat is een opamp die echt lastig is zonder dat hij zichzelf kapot oscilleert. Ook bij lagere frequenties.

Maargoed niet dat er iets mis is met de OPA2134 (je kunt trouwens oo kde OPA2132 nemen, dat is dezelfde), maar ik vind het vreemd dat het ding nu al over zijn nek gaat. Zeker ook omdat er heel erg veel anderen in gelijke schema's geen problemen hebben.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Dan heb ik verder geen idee waardoor dit geluid komt, bij een laag inputsignaal is dit geluid er niet, bij een hoger inputsignaal wel. Het maakt zelfs niet uit of ik het PC volume lager zet of die van de dac of de potmeter in de voorversterker.
Ik kan wel een keer een nieuwe LM kopen en uittsesten, maar het lijkt mij sterk dat beiden stuk of beschadigd zijn.

Groeten, Olav
Nijn

Bericht door Nijn »

Ola(v)!

De schakeling hoeft helemaal geen zware belasting voor de LM4562 te vormen om te zorgen dat deze over zijn nek gaat. Stel dat je een interlink maakt van 1m RG58 (100pF/m) en deze direct aan de uitgang van de opamp knoopt kan deze over zijn nek gaan.

Aan de andere kant heb je misschien wel een hele mooie resonatietank in je voeding gemaakt, door een aantal verschillend condensatoren parallel te zetten. Wellicht heb je hierdoor een probleem dat buiten de bandbreedte van je TL072 zit, maar wel invloed heeft op de andere opamp.

Probeer eens wat er gebeurd als je de non-inverting ingangen van je LM4562 aan ground knoopt, wat staat er dan op de uitgang en is er oscillatie?

Ik weet niet of je een andere voeding en oscilloscoop kunt bemachtigen, maar ik zou even een LM4562 pakken, een buffertje door de uitgang aan de - ingang te knopen en dan een signaal op de + ingang aan te bieden. Kijken of ie dan ook oscilleert.

Groetjes,
Martin

P.S. Wordt je LM4562 warm?
Laatst gewijzigd door Nijn op ma 17 aug 2009, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Misschien stomme vraag, van de opamp de inverting inputs naar de ground of ook de noninverting naar de ground met een R?

Als ik beide invertinginputs naar de ground doe (pootje 6 en 2) dan hoor ik een hele luide ruis. Verder wordt de LM niet warm.

Gr Olav
Nijn

Bericht door Nijn »

Olaffel schreef:
Misschien stomme vraag, van de opamp de inverting inputs naar de ground of ook de noninverting naar de ground met een R?
Het was eigenlijk mijn opzet om even te kijken of je toevallig oscillatie via de voeding had, maar ik zag dat ik een typfoutje maakte. Probeer eens wat er gebeurd als je de non-inverting input van de LM4562 aan ground knoopt. In principe hoort er dan geen signaal uit te komen. Meet dan ook even of er DC op de uitgang van de opamp staat.

Groetjes,
Martin
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Als ik de noninverting input met een weerstand van 10K aan de ground koppel (pootje 3 en 5) dan meet ik geen DC spanning. Wel komt er gewoon signaal uit. Ik heb dit gedaan bij de imputmixer.

Wanneer ik de non inverting input met een draadje verbind aan de ground meet ik ook geen dc spanning en komt we wel een signaal uit.
Edit: ik heb dan geen uitgangssignaal

Bij de buffer zelfde verhaal. De noninverting input aan de ground knopen laat wel signaal doorgaan.
Edit: ik heb dan geen uitgangssignaal

Edit 2: Ik heb de buffer aangepast zodat deze is als de bijgevoegde, echter zonder de C's op de uitgang en met R9 220 Ohm (die zat er namelijk al, maakt dat veel uit?). De LT072 werkt ok, de LM niet. Wat betreft de LM vind ik het wel goed zo, ik bestel OPA's extra mee wanneer ik die voor de DAC bestel. De OPA zal het nu goed moeten doen in de buffer. Jammer van de LM, had hem graag gebruikt.

Ik houd jullie op de hoogte,

Gr Olav
Bijlagen
p88-f4.gif
Laatst gewijzigd door Olaffel op ma 17 aug 2009, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nijn

Bericht door Nijn »

Olav,

Volgens mij praten we langs elkaar heen.. als jij volgens dit schema je buffer gebruikt en je knoopt pootje 3 en 5 van je opamp aan de ground, dan komt er geen signaal uit pootjes 1 en 7 right?

Begrijp ik nu goed, dat je alleen oscillatie hebt als je de LM4562 in dit circuitje gebruikt? Als dat het geval is, zou je dan even je input mixer los willen koppelen van de uitgangen 1 en 7 en kijken of er dan pootjes 1 en 7 als uitgang willen gebruiken en kijken of er dan ook iets oscilleert?

Groetjes,
Martin
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Olaffel schreef:
Ik kan wel een keer een nieuwe LM kopen en uittsesten, maar het lijkt mij sterk dat beiden stuk of beschadigd zijn.
Daar zou ik niet al te stellig van zijn. Héél wat forummers (er waren 3 groupbuys!) hebben exact dezelfde DAC in gebruik. Als dan alleen bij jou de LM4562 daarop oscilleert, is dat op zijn zachts gezegd merkwaardig. ;)

Vandaar dat ik dus voorzichtig een vraagteken zette bij de partij waaruit je LM's afkomstig zijn.
Nijn

Bericht door Nijn »

Marp,
Marp schreef:
Olaffel schreef:
Daar zou ik niet al te stellig van zijn. Héél wat forummers (er waren 3 groupbuys!) hebben exact dezelfde DAC in gebruik. Als dan alleen bij jou de LM4562 daarop oscilleert, is dat op zijn zachts gezegd merkwaardig. ;)
Ik heb het hele dac-gebeuren niet zo gevolgd, maar moest je zelf een complete voeding regelen voor dit bordje of zitten er al regelaars voor de spanningen onboard?

Groetjes,
Martin
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

De dac daar moest je enkel een trafo voor regelen, alleen die ging ook met de groupbuy. DAC en voeding was een pakket.

Gr Olav
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Nijn schreef:
Olav,

Volgens mij praten we langs elkaar heen.. als jij volgens dit schema je buffer gebruikt en je knoopt pootje 3 en 5 van je opamp aan de ground, dan komt er geen signaal uit pootjes 1 en 7 right?

Begrijp ik nu goed, dat je alleen oscillatie hebt als je de LM4562 in dit circuitje gebruikt? Als dat het geval is, zou je dan even je input mixer los willen koppelen van de uitgangen 1 en 7 en kijken of er dan pootjes 1 en 7 als uitgang willen gebruiken en kijken of er dan ook iets oscilleert?

Groetjes,
Martin
Ik heb de buffer inderdaad zo opgebouwd. Pootje 3 en 5 zijn de pootjes waar het inputsignaal binnen komt. Ik heb geen flouw idee wat ik net verkeerd heb gedaan, maar bij het aan elkaar knopen van 3 en 5 aan de ground heb ik inderdaad geen geluid.

het loskoppelen van de input mixer, zodat ik enkel de buffer gebruik geeft ook het geluidje in de tweeters.

Wat ik met dat buffer schema van elliot bedoelde, was dat ik nu een terugkoppeling erin heb zitten zoals die volgens hem zou moeten. Eerder zat die terugkoppeling er niet. Zoals de buffer nu is post ik bij deze post. Schema is even aangepast in Paint, dus er staat een ground wat vreemd omhoog.

Groeten, Olav
Bijlagen
buffer.PNG
Nijn

Bericht door Nijn »

Olaffel schreef:
Ik heb de buffer inderdaad zo opgebouwd. Pootje 3 en 5 zijn de pootjes waar het inputsignaal binnen komt. Ik heb geen flouw idee wat ik net verkeerd heb gedaan, maar bij het aan elkaar knopen van 3 en 5 aan de ground heb ik inderdaad geen geluid.

Ok, dat is ook de bedoeling!
Olaffel schreef:
het loskoppelen van de input mixer, zodat ik enkel de buffer gebruik geeft ook het geluidje in de tweeters.
Ok, dus dat geluidje hoor je op beide kanalen. Hoor je dan ook nog de audio die je erin stopt?
Olaffel schreef:
Wat ik met dat buffer schema van elliot bedoelde, was dat ik nu een terugkoppeling erin heb zitten zoals die volgens hem zou moeten. Eerder zat die terugkoppeling er niet. Zoals de buffer nu is post ik bij deze post. Schema is even aangepast in Paint, dus er staat een ground wat vreemd omhoog.
Die 15k weerstand aan de ingang kun je weglaten, evenals die 100k weerstand aan de uitgang. Gooi eens een condensatortje in de orde grootte 10nF parallel aan R1 en R2.

En ik zou toch even goed je voeding checken, misschien moet je de 220u condensatoren na de 7815 en 7915 even weghalen, en kijken of dat helpt.

Btw, alles doorlezende zie ik net dat ik had geadviseerd een condensator van 100pF tussen pootjes 4 en 8 van je opamps te zetten, dit moet 100nF zijn :oops:
Groetjes,
Martin
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hoi Martin,

Ik ga morgenmiddag weer kijken naar de versterker, zal de laatst genoemde tips morgen toepassen en testen.

Gr Olav
Nijn

Bericht door Nijn »

Hoi Olav,

Succes ermee! Mocht je erg gefrustreerd raken van je LM4562's, gooi ze asjeblieft niet weg. Als ik weer terug ben in Enschede, wil ik er graag een keertje een blik op werpen ;-)

Groetjes,
Martin
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

De LM's liggen mooi op m'n bureau, zoals ze daar al een paar maandjes liggen. Dus die gooi ik niet weg :wink:

Gr Olav
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik heb de volgende suggesties toegepast op de buffer:
Nijn schreef:
Die 15k weerstand aan de ingang kun je weglaten, evenals die 100k weerstand aan de uitgang. Gooi eens een condensatortje in de orde grootte 10nF parallel aan R1 en R2.

En ik zou toch even goed je voeding checken, misschien moet je de 220u condensatoren na de 7815 en 7915 even weghalen, en kijken of dat helpt.

Btw, alles doorlezende zie ik net dat ik had geadviseerd een condensator van 100pF tussen pootjes 4 en 8 van je opamps te zetten, dit moet 100nF zijn
Het maakt geen verschil, op hoger volume hoor ik door het audiosignaal een snerpend kraakje. Ik heb 2 NE5532's en 2 TL072's besteld. Van de TL072 weet ik zeker dat deze het goed doet, en dan heb ik 2 identieke. Hoe de NE5532 het doet probeer ik nog uit.

Verder heb ik een idee om het zo te maken dat ik 2 stereo ingangen heb, die ik middels de buffer en inputmixer "transform" naar 5 uitgangen. Ook maak ik het 3e kanaal een 5 kanaalsinput. Ik kan dan schakelen tussen:

Stereo input | Stereo input | 5 kanaals input

van de 5 kanaals input kan ik het volume regelen van alle 5 de kanalen, de 5 kanalen verkrijg ik dan door een DVD speler te gebruiken die 5 analoge signalen uitgeeft. Ik zal als ik de onderdelen binnen heb foto's plaatsen en een schema.

Groeten, Olav
hardy

Bericht door hardy »

Je bent toch niet de enige met het probleem met de lm's in de HK-dac, ik loop ook al een tijdje te zoeken naar wat er fout is (zie het HK-dac vragen topic).
Ik dacht ook eerst dat de opamp stuk was, maar het is vermoedelijk toch oscillatie.
Er gaat vermoedelijk weer een nieuwe groupbuy starten, dan bestel ik in iedergeval enkele nieuwe lm's mee om te proberen.

Hardy
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

hardy schreef:
Er gaat vermoedelijk weer een nieuwe groupbuy starten, dan bestel ik in iedergeval enkele nieuwe lm's mee om te proberen.
Vrijwel zeker. Ik heb al kontakt gehad met de verkoper :D

Groeten,
Mischa
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik ben vandaag begonnen aan de behuizing. Bij deze een foto ervan. Momenteel is alles nog wit, alleen dat is gewoon het beschermfolie.
Evenals bij de Cappuccino Amplissimo zijn de gebogen zeikanten gemaakt van brushed aluminium en de voorplaat van zwart plexiglas.

De hoge L-profielen die in de behuizing worden gebruikt zullen behalve voor de stevigheid dienen ter afscherming van de trafo's. Er moeten er nog meer worden ingebouwd.

De boven en onderplaat worden gemaakt van acrylaatglas. Ik moet nog even kijken of ik deze doorzichtig laat of zwart spuit vanaf de binnenkant zodat er een mooie hoogglans zwarte bovenplaat ontstaat.

@Hardy: Het klinkt vreemd, maar ik ben blij dat jij ook een oscillerend geluid uit je DAC hebt met de LM4562. Ik dacht namelijk dat mijn broer en ik de enigen waren. Ik denk dat ik dan misschien ook 2 LM's mee bestel. Ik ga sowieso ook de OPA2134 of OPA2132 testen. Heb je al een oorzaak kunnen vinden voor het oscillerende geluid, en heb jij de print's van de DAC wel of niet ingebouwd? De bevindingen met de OPA's zal ik posten in het DAC vragentopic :wink:

Gr Olav
Bijlagen
PICT4755.JPG
hardy

Bericht door hardy »

Ik heb voorlopigde de standaard dac in een eenvoudige kunstof behuizing gemonteerd met in eerste instantie geen modificaties.
Hier was direct al de vervorming met de lm aanwezig.
Toen ben ik de mod's die hier, http://theartofsound.net/forum/showpost ... stcount=96 gegeven worden, toegepast, maar zonder verandering.
Dus helaas nog geen oplossing gevonden.
Ik vind de Dac nu toch ook al wel erg mooi klinken met de 5534.
Zal mij ook benieuwen hoe de opa's klinken.

Hardy

[/url]
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

De preamp is in een vergevorerd stadium. De behuizing is op de bovenplaat en afwerkingsdingen klaar en alle electronica is ingebouwd. Ook moet ik nog een mooie draai aan en uitschakelaar inbouwen.

Ik zal binnenkort even een compleet schema maken, zodat de precieze werking duidelijk is. B_force, nog bedankt voor het herrinneren aan 5.1 functionaliteit, daardoor is de preamp gewoon uitgebreider geworden.

In feite heb ik een actieve preamp middels een buffer met een gain van 2, en een imputmixer die een mono signaal voor de center uitgeeft. De buffer maakt nu gebruik van de NE5532 opamp die prima werkt.

De 5 kanaalsinput is een passief deel waardoor ik 5 kanalen in gezamelijk in volume kan regelen. Om dit te realiseren heb ik met tandwielen 3 potmeters aan ekaar gekoppeld, zodat deze alle 3 tegelijk roteren. In de toekomst wil ook nog wel naar betere potmeter kijken.

Bij deze wat foto's, ik houd jullie op de hoogte.

Gr Olav
Bijlagen
vlnr: Dac, preamp en 3 kanaals versterker
vlnr: Dac, preamp en 3 kanaals versterker
Binnekant preamp
Binnekant preamp
Olaffel
Contacteer:

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik heb de voorversterker nu een tijdje spelen en dat speelt goed. Ik kan geen verschil horen tussen direct aansluiten van mn dac of met de voorversterker ertussen. Ook werkt het gebruiken van de 5 uitgangen van de DVD spelen of juist stereo "omzetten" naar 5 kanalen goed.

Wat betreft het oscillerende geluid dat ik zowel in de Dac als deze versterker hoor bij gebruik van de LM4562, dat kan van de PC afkomen. Toen ik laatst iets met MIDI aan mn pc koppelde kreeg ik hier vreemde storingen (tikkend geluid) wat5 mij aan het denken zette. Ik denk dat mn PC een storing in het SPDIF signaal meegeeft dat buiten het "bereik" van de NE5532 of LT072 ligt maar wat wel effect heeft op de LM. Ik hoop dat dit weg is bij het gebruiken van de usb-SPDIF converter.

Verder is de elektra hier een bende ('s avonds flikkerende lampen...:S) wat misschien ook wel zo een effect heeft op dit soort apparatuur. Binnenkort m'n DC-blocker maar eens afmaken en testen.

Groeten,

Olav
Plaats reactie