2 Luidsprekers met KEF B139

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

2 Luidsprekers met KEF B139

Bericht door Firehunter »

Ik heb hier 2 luisprekers staan:
http://i25.tinypic.com/seu1yr.jpg

De constructie is vrijwel het zelfde als
http://members.home.nl/ton.van.der.mark ... ront_r.jpg

Ik vind het geluid ervan op z'n zachts gezegd bagger :P
Maar dit zal wel gewoon door de kapotte mid komen.

Is het het waard om er een nieuwe speaker voor te kopen?
Of kan ik beter de anderen er uit halen en hergebruiken/verkopen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De bekende roger monitor.

Heel erg persoonlijk zou ik de B139 houden en in een leuke slanke TL bouwen. Daarbij een leuke nieuwe mid en tweeter uitzoeken.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ben het eens met b_force, maar haal toch ff voor alle zekerheid de mid en hoog units er uit en kijk ff of er nog leesbare text achterop staat. Kenne we misschien de gegevens achterhalen. Ze zijn denk ik wel een beetje oud.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mid is de B110, tweeters zullen denk ik Audax zijn.
Of maybe is die ribbon een Philips ofzo.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Gevonden in Remo gids 1987/-88,
basmid kef B110B,
hoog Audax HD13D34H
superhoog Visaton RH12S

Ik denk, dat Remo vast wel vervangende units heeft als bestaande units defect zijn. De Rogers Monitor heb ik nooit gehoord maar heb er alleen maar positieve reacties van gelezen. Ik meen ook op dit forum?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn vader heeft ze staan zonder die top tweeter (na mijn idee ook niet nodig) Destijds (jaaaaaren geleden) heeft hij als vervanger een Davis mid genomen die ze toen aanraadde. Ik zou ze tegenwoordig niet meer nemen.

Binnenkort ga ik wel aan de slag met zijn Roger Monitor, want bij hem klinken ze ook niet lekker en zijn veel te lomp en groot.
Dit wordt gewoon een mooie slanke TL zuil (dat kan nmlk lekker met die B139 :D). Ik blijf wel bij de Davis mid en de KEF T27 (die hij nog heeft) wil ik vervangen voor een leuke (goedkope) Seas.
(tekening heb ik ergens liggen, mocht je die willen hebben)

1 op 1 vervangen zal denk ik helaas niet er in zitten voor je. Elke driver is nmlk weer anders. Je zult dan helemaal opnieuw een filter moeten maken.
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kan (en wil) iemand je er bij helpen.
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Ik had de mid er al uit gehaald, er zit een sticker achterop die zegt dat het een Focal 5N401 is.
De hoog speakers zal ik morgen even kijken.

Ik vind ze ook te lomp en te groot. Vooral voor in mijn slaapkamer.

Ik denk dus dat ik de B139's ga gebruiken voor een nieuwe luidspreker.
Misschien een rare vraag, maar wat is een TL kast? :oops:
En ik luister vooral naar hardstyle, kan hij dat wel aan?

Ik woon in het oosten van de provincie Groningen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Firehunter schreef:
Misschien een rare vraag, maar wat is een TL kast? :oops:
Geen rare vraag, TL staat voor TransmissieLijn. De Rogers is ook een transmissielijn. Het kenmerk is dat de woofer aan het eind van een (gevouwen) buis zit. De lengte van de buis, of de lijn is 1/4 (of 1/2) van de golflengte bij de resonantiefrequentie van de woofer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeetje een Focal als mid :P, ik wist niet dat die variant van de Rogers er ook nog was.

Ik denk persoonlijk dat een TL voor hardstyle (toch redelijk snelle bassen) niet geheel geschikt is. Ik zou dan eerder naar een gesltoen systeem gaan of anders een bass reflex systeem.
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Okee, maar is de B139 wel krachtig genoeg voor een goeie bass?

En waar kan ik het beste andere speakers kopen, voor als ik er nog een mid of hoog bij wil?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je moet je ook bedenken dat er dus een filter gemaakt moet worden en dat het eea met een microfoon etc gemeten moet worden.

Daarnaast, wat is je budget?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

De kans is groot dat je die B139 opblaast in een TL. Zonde van die oude klassieke driver. Die is niet zo geschikt voor Hardstyle denk ik.

Je kunt denk ik beter een grotere driver in een te kleine gesloten kast zetten. Meer druk en minder kans op ploffen van de driver.

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom zou je een B139 opblazen??
Laatst gewijzigd door b_force op di 18 aug 2009, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Filter e.d. heb ik nog niet zo veel over nagedacht.
Het hoeft op zich ook niet allemaal zo heel precies, de bedoeling was een simpele sub ter aanvulling van mijn stereo setje.
En als het niet al te duur zou worden misschien gewoon vervangers van maken.
Omdat ik toch nog die luidsprekers had staan, wou ik die wel daarvoor gebruiken.

Mijn budget is ook niet al te groot, ik ben 15 jaar en dus nog schoolgaand.
En ik wil binnenkort nog een nieuwe pc, wat ook een wat duurdere word omdat ik veel met grote bestanden in Photoshop bezig ben.

De kast maken is op zich geen probleem, mijn vader is timmerman. Elektronica kan ik zelf solderen.

Ik lees dus net nog het berichtje van Roland.
Ik ga ze denk ik dus wel gewoon verkopen, iemand interesse? :P

Is het mogelijk om een fatsoenlijke luidspreker te maken voor maximaal ongeveer 200 euro?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn vader heeft zelf die B139 in een TL en dat gaat best. Je moet ze alleen niet al te laag laten gaan en niet op snoeiharde disco niveau.

Daarentegen hebben ze menig film met gebrul al overleeft.
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Ik heb dus even gekeken, het klopt wat sietse zei, behalve dan die mid.

De 'oude' speakers ga ik denk ik dus gewoon verkopen, want ik vind het zonde als ik ze wel opblaas :P
Waar kan ik het beste nieuwe kopen?
En waar gaat het meeste geld in zitten? Speakers, filter of kast?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nogmaals waarom denk je dat je ze zal opblazen??
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Ik weet niet hoe veel ze kunnen hebben. En ik wil de bass wel kunnen 'voelen'.
Ik heb even een foto gemaakt van de achterkant. Deze ziet er niet meer zo goed uit. Heeft dit ook gevolgen voor het geluid?
http://i31.tinypic.com/2ahz0ya.jpg
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

b_force schreef:
Nogmaals waarom denk je dat je ze zal opblazen??
1. Deze Kef heeft een papieren spreekspoel drager. Dat is al minder "vuurvast".
2. Hardstyle: http://www.youtube.com/watch?v=m0aixYEk76g

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hardstyle is wel luidruchtig, maar het gaat niet waanzinnig dieplaag ofzo.
Maargoed je oet wel oppassen met die B139 dat ben ik wel met Roland eens.
De woofer heeft nmlk ook maar 6mm xmax piek-piek, wat niet heel veel is.

Ik zie net dat je eigenlijk je huidige sterke wil aanvullen met een subwoofer. Ik dacht eerst dat je zelf een 3-weg wilde maken met die B139. Dat veranderd de zaak wel even.

Wat je dan beter kunt doen is een actieve subwoofer maken.
Het is dan een beetje wat je wilt hebben. Ik denk dat je bij hardstyle (snelle bassen) beter geen bassreflex kunt maken, dat wordt volgens mij echt soep.

Voor 200 euro kun je denk ik best iets aardigs maken.
Hoe groot kan het maximaal worden?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Firehunter schreef:
Ik denk dus dat ik de B139's ga gebruiken voor een nieuwe luidspreker.
Misschien een rare vraag, maar wat is een TL kast? :oops:
En ik luister vooral naar hardstyle, kan hij dat wel aan?

Ik woon in het oosten van de provincie Groningen.
Tja, gaat ie weer...:D Firehunter, lees onderstaand artikel eerst maar es wat door. En die B139 gaat het heus wel doen in jouw kamertje.

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Sorry dat ik zoveel van gedachten verander, maar is het ook mogelijk om er een 2 weg luidspreker van te maken en dan als vervanger voor die die ik nu heb?
En wat voor een zou er dan goed bij passen?

Grootte ongeveer dxbxh 30x30x50

(Trouwens, bedankt voor de snelle reacties :) )

Edit: Of is het beter om de hogere tonen apart te doen? Bijvoorbeeld:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9228
En dan de B139's als subwoofer?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Je zou met zo'n breedbander er een 2weg systeem van kunnen maken. Dan gebruik je de B139 als (sub)woofer. Cross-over frequentie niet te hoog kiezen, bijv. ca. 150 Hz.
De B139 kun je ook goed in een CB (gesloten box) zetten; is makkelijker te bouwen en minder kritisch kwa afstemming. Ik heb zelf jaren geleden een 3weg systeem gebouwd met B139 in CB en dat klonk absoluut niet slecht. (daar zat trouwens ook Focal mid (5N402) in.) De B139 kan zo in ca. 35 liter vrij laag: ca. 44 Hz en kan toch aardig wat lawaai maken (ca. 104 dB RMS).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hans, ik heb begrepen dat hij ze zuiver als subwoofer wil gebruiken.
Althans dat maak ik op uit zijn post.

Dan zou ik eerder het eea actief aan gaan sturen.
Laatst gewijzigd door b_force op do 20 aug 2009, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Ik heb een hoekbureau, waarbij ik de luidsprekers aan de zijkanten wil hangen.
Ze moeten vooral niet te groot worden. Daarom zit ik te denken om de B139's in een aparte kast te doen.
Zou 1 dan al genoeg zijn? Mijn kamer is ongeveer 3m x 3,5m x 2,5m
Actief is wel het handigste, want ik heb een speciale subwoofer uitgang op mijn mengpaneel zitten.
Passen deze er bij? De grootte daarvan is perfect.
http://www.vikash.info/audio/W3-871S/index.asp
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”