Als je toch die L15 wilt inzetten, zou ik crossen op 300 Hz naar de woofer. De woofer moet je dan naar voren richten of ervoor zorgen dat de response recht naar voren nog in orde is in je filter. Voorwaarde is dan wel dat de afstand tussen woofer en middentoner niet te groot wordt.
Je maximale geluidsdruk kun je inschatten met
deze Excel-sheet. Voor de dipoolafstand (path difference) moet je ongeveer de membraandiameter van de speaker nemen voor een optimale afstraling. Kijk ook
hier voor voor uitleg over wat de effective path difference nou is. Verder kun je op de site van Linkwitz en op Music and Design lezen over bijv. afstraalgedrag en frequentierespons en de correcties die hiervoor in het filter nodig zijn.
Zelf heb ik ook het tooltje
A,B,C, Dipole gekocht, dat is naar mijn mening best nuttig om inzicht te krijgen in de frequentierespons en afstraling van een dipoolspeaker.
Verder zijn Bertor, Jeroen_d, dioot en ikzelf erg actief met dipoolontwerp. Commentaar en tips m.b.t. theorie en praktijk kun je hier dus genoeg krijgen, maar het is zeker nuttig om die websites gewoon eens hier en daar door te lezen, vooral de wat algemenere pagina's over luidsprekerontwerp en dipoolontwerp.
Wat ga je als filter inzetten? Een analoog filter met opamps, DSP, BruteFIR?