Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Erik
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 14:06

Bericht door Erik »

Een behuizing bouwen kost veel tijd en geld, om iets te bouwen en te testen zijn oude behuizingen uitermate geschikt.
Het uiterlijk van de versterker komt bij mij later, wanneer ik tevreden ben met het geluid.
Zou toch zonde zijn wanneer het geheel er wel goed uitziet maar voor geen meter klinkt.
Ik heb de voorverterker nu een week spelend en ben zeer tevreden met de bediening.
Volumeregeling en het schakelen van kanalen met het in en out-faden werkt perfekt.
Alleen het geluid vond ik matig, sloom en vlak, geen transparantie en attack, na 4 dagen inspelen was ik het zat.
Een nieuwe voeding moet een oplossing kunnen bieden, deze zijn vaak de oorzaak en hier is zeker iets te verbeteren.
Dus met S-print een nieuwe voeding getekend en de etsbak maar weer aangeslingerd en een nieuw printplaatje gemaakt.
De voeding kan gemakkelijk met één trafo, minder capasiteid en andere diodes.
Na alles ingebouwd te hebben was het al snel duidelijk dat dit de manier is om deze voorversterker te verbeteren.
Nu klinkt hij als een klok, zeker een aanrader. :D
Binnenkort ga ik met de ingang bezig, hier valt ook nog wel wat te verbeteren.
Bijlagen
voeding2.JPG
voeding1.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De voorversterker is bijna helemaal klaar. Vanavond de laatste kabeltjes als het goed is. Het scherm is nu verduisterd zodat je alleen de tekst ziet en niet meer het display en het geheel is volledig zwart als hij uit staat. Erg mooi moet ik zeggen.

Binnenkort pics!

Even een kort vraagje en een beetje vooruitlopend op mijn eindversterker: Ik zit te dubben wat voor aansluitingen ik zal gaan gebruiken voor de speakers:
Gewone traditionele aansluitingen
Afbeelding

Of Speakon aansluitingen van Neutrik (deze zitten ook aan de andere kant van de kabel in de speaker):
Afbeelding

Ik neig zelf heel erg naar de laatste. Ten eerste omdat ik die al gebruik, ze zijn heel degelijk en een nette oplossing. Het nadeel is dat het vrij specifiek is en de uitwisselbaarheid is minder.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

ray5150 schreef:

Gelukkig! Ik ben dus niet de enige recyclemaniac.... :wink:
niks mis mee toch ?
miki
Berichten: 22
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 13:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door miki »

Ik zat zelf ook met die vraag, maar ik ga voor grote glinsterende poolklemmen. Het oog wil ook wat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

miki schreef:
Ik zat zelf ook met die vraag, maar ik ga voor grote glinsterende poolklemmen. Het oog wil ook wat.
Zet jij ze aan de voorkant dan? :wink:

Een Neutrik Speakon heeft eigenlijk alleen zin als je dagelijks de speakers aansluit en ontkoppelt, daar zijn ze ook op ontworpen. (bv. PA versterkers.)
Voor een vaste opstelling kun je in principe beter de rood/zwarte gebruiken. daar passen ook banaanstekkers op.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zo, dit weekend de voorversterker helemaal afgemaakt. Het wachten is nu op de chip met de aangepaste firmware die door Xbake is geflashed.

Het enige wat ontbreekt is een manier om via de remote het apparaat aan/uit te zetten. Ik heb een kleine print liggen die met IR 230V kan schakelen. Nu dacht ik deze te combineren met de door dit forum ontwikkelde DC blocker in een apart kastje.

Bijgevoegd vind je alles mbt de dc blocker alleen vind ik Farnell niets om bij te bestellen oa ivm minimale bestelling van 50,-.

Kan ik onderstaande componenten van Conrad als alternatief gebruiken?
Diode
Cap
Koellichaam
Bijlagen
DC-Blocker.pdf
DC Blocker
(16.54 KiB) 127 keer gedownload
monkie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 15:13
Locatie: Eindhoven

Bericht door monkie »

Interessant om te zien dat er toch meerdere mensen zijn die de AudioLink bouwen. Ben er zelf ook met een bezig en inspiratie aan het opdoen voor het uiterlijk. Dit soort threads met foto's van andere bouwers helpt :D . Ben benieuwd hoe die van Vinculum er uiteindelijk uit gaat zien.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Done!
Na mijn vakantie lag de door xbake opnieuw geprogrameerde chip in de bus. Nu kon er eindelijk getest worden en jawel, het werkt. En het werkt goed!
Ik had even wat problemen met de infrarood aansturing maar dat lag aan een stommiteit van mij. De AudioLink ondersteunt RC5. Ik wist het maar dacht dat mijn Marantz afstandsbediening ook wel RC5 zou zijn. Dit is dus niet. Met mijn Logitech Harmony heb ik even een oude Philips TV geladen (28PW6520) en die kon ik zonder problemen gebruiken.

Hij staat nu te spelen met mijn mediacenter op de digitale ingang via de HK-DAC.
Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vinculum schreef:
De AudioLink ondersteunt RC5. Ik wist het maar dacht dat mijn Marantz afstandsbediening ook wel RC5 zou zijn. Dit is dus niet.
Hm, lijkt me sterk dat dat niet werkt. Je zou eens een andere setting kunnen gebruiken (audio of zo). Hat zou kunnen dat het TV-deel van je remote RC6 is, maar die is normaal gesproken downwards-compatible richting RC5 voor andere apparaten.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

mischa72 schreef:
Vinculum schreef:
De AudioLink ondersteunt RC5. Ik wist het maar dacht dat mijn Marantz afstandsbediening ook wel RC5 zou zijn. Dit is dus niet.
Hm, lijkt me sterk dat dat niet werkt. Je zou eens een andere setting kunnen gebruiken (audio of zo). Hat zou kunnen dat het TV-deel van je remote RC6 is, maar die is normaal gesproken downwards-compatible richting RC5 voor andere apparaten.

Groeten,
Mischa
Dat leek me dus ook sterk, zeker gezien de relatie van Marantz met Philips maar toch werkte het niet. Ik kreeg steeds een andere code met drukken op dezelfde knop en ook werden ze slecht herkent. De philips code deed het direct perfect.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou ja, jij hebt het geprobeerd. Was natuurlijk wel handig geweest als het meteen met 1 afstandsbediening gewerkt had. Ik persoonlijk hou mee van dedicated afstandsbedieningen, dat scheelt veel knopjes drukken als je een andere functie wil gebruiken (al wil ik voor mijn apparatuur een oude Philips Pronto gaan inzetten).

Dan zullen we maar eens wachten op de foto´s van het eindresultaat.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hierbij even een vlugge foto van het stel.
Helemaal links staat het mediacenter maar die moet nog voorzien worden van een frontje.
Bijlagen
100_0983 (Large).JPG
100_0982 (Large).JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

die zijn mooi geworden ! :shock:
complimenten zijn op zijn plaats hier :P
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heel profi. Chapeau !!
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

heb jij zo'n samsung vfd van de cd-rom controller inkoopactie gebruikt? Zo ja, hoe heb je dat gemonteerd? Toevallig ergens m2 of m2.5 afstandsbussen gevonden?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

daniel schreef:
heb jij zo'n samsung vfd van de cd-rom controller inkoopactie gebruikt? Zo ja, hoe heb je dat gemonteerd? Toevallig ergens m2 of m2.5 afstandsbussen gevonden?
Ja die heb ik gebruikt maar heb het zonder bussen gemonteerd. Het gat is zo snoeistrak gezaagd dat hij zonder problemen blijft zitten zonder verdere montage.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

daar heb ik ook niks aan :D

Ik ben namelijk bezig met een controller-pcb dat piggybacked op het pcb van het display. Wil die twee displays dan dus met afstandsbussen aan elkaar bevestigen, maar kwam dus tot de conclusie dat die gaten in het display grotere boutjes dan m2.5 echt niet toelaten.

meeste afstandsbussen zijn dus m3 of groter, maar Velleman zou m2.5 moeten hebben. Eens kijken of ik die ergens kan bestellen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

daniel schreef:
Ik ben namelijk bezig met een controller-pcb dat piggybacked op het pcb van het display. Wil die twee displays dan dus met afstandsbussen aan elkaar bevestigen, maar kwam dus tot de conclusie dat die gaten in het display grotere boutjes dan m2.5 echt niet toelaten.
Begrijp ik het goed dat je een aparte controllerprint wil ontwerpen? Zo ja, dan kun je die toch iets groter maken zodat je in het deel van de controllerprint dat uitsteekt grotere gaten maken voor de montage?

Begrijp ik je verkeerd, dan kun je nog eens in de modelbouwwereld op zoek naar M2,5 afstandsbusjes.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

je begrijpt het goed. Alleen moet het display ook nog ergens aan bevestigd worden. Dat kan dus ofwel aan een frontpaneel, ofwel aan de controllerprint.
Ik moet dan ofwel korte afstandsbusjes gebruiken tussen frontpaneel en displayprint, ofwel wat langere tussen displayprint en controller.

De controller bevestig ik dan met gewone m3 afstandsbussen ook aan het frontpaneel.

modelbouw is inderdaad een goede tip. Daar ga ik eerstdaags eens kijken.

Wellicht dat ik trouwens wat meer van die pcb's laat maken (kosten per stuk zijn verwaarloosbaar tov opstartkosten). Wellicht interessant voor anderen die ook nog zo'n display hebben liggen. Features zijn een dikke PIC processor, i/o poort voor een display (8 bits hd44780), een i/o poort voor een frontpaneel met een combinatie van analoge en digitale i.o's, en twee spi poorten, bijvoorbeeld voor een (stel) pga23xx en een schuifregisters (bijvoorbeeld voor een relaisprint). En een USB aansluiting via ft232 (daarvoor heb ik nog geen functie in gedachten). En dat alles op een print van c.a. 100X39mm, past dus achter het frontpaneel van een 1U hoge kast.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

daniel schreef:
modelbouw is inderdaad een goede tip. Daar ga ik eerstdaags eens kijken.
Kijk eens bij Verspaget

Groeten,
Mischa
monkie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 15:13
Locatie: Eindhoven

Bericht door monkie »

Ziet er mooit uit Vinculum met dat schermpje.
Maar het "donkere halve maan glas", waar heb je dat vandaan? Gewoon ook van Schaeffer? Voor zover ik weet hebben ze alleen rood en transparant plexiglas.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nee dat donkere halve maan glas is geen glas, noch halve maan... ;)
Het frontje heeft idd de halve maan cutout uit het aluminium gedaan door Shaeffer uiteraard. Wat erachter zit is simpele verduisteringsfolie wat voor auto's gebruikt word van de Halfords. Uiteindelijk wil ik er wel een stukje glas/plexi voor zetten maar heeft geen prio. Dit werkt erg goed.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik was me beetje aan het vervelen en even een logo gemaakt voor de voorversterker. Totaal zonder reden eigenlijk...
Bijlagen
AudioLink-Logo.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Fancy logo hoor 8) . Mag ik vragen wat je idee er achter is en hoe en waar deze geplaatst moet worden?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Geen specifiek doel en komt al helemaal niet op de kast zelf. Ik verveelde me en was met Photoshop aan het spelen. Zocht een woord om mee te klooien en dit was het resultaat. ;)
Vond het alleen zonde om aan niemand te laten zien. 8)
Plaats reactie