Drie-weg openbaffle met BR-kastje (Pegasus)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Bericht door german »

Edo schreef:
We zullen zien wat de hadrwax doet op het metaal. Voorlopig ziet het er goed uit. Hier na de tweede laag. Niet zo gek veel verschil met de eerst zo te zien op de foto, echter je voelt het wel goed. Het is wat gladder.
Afwerken met onderhoudsolie geeft een heel mooi resultaat.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Onderhoudsolie kwam ik ook tegen ja. Eens proberen later. Thanks

@audioot: Ik ken mononck verder niet, maar hieronder wat ik op internet heb gevonden over Osmo:
Gebaseerd op natuurlijke, plantaardige oliën en wassen:
zonnebloemolie, sojaolie, carnaubawas, candelillawasen paraffine.
Loodvrije sikkatieven (drogers) en waterafstotende additieven.
Vluchtige bestanddelen: Alifatische koolwaterstoffen (aromaten-vrij).

Is bestand tegen wijn, bier,cola,, koffie, thee, vruchtensap, melk en water conform DIN 68861-1C.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

audioot schreef:
sorry voor het toppic vervuilen edo,maar die osmo hardwax is dat iets in de zin van boenwas/harde bijenwas van mononck b.v.?
mcg
audioot
Het heet weliswaar hardwax, maar daarmee bedoelen ze dat het bijzonder hard wordt na droging. In het blik is het een soort olie.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Even de delen bij elkaar gezet om te kijken hoe 1 en ander staat.
Bijlagen
P1070455.JPG
P1070452.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En nog een simulatie van de BR-kast.
Bijlagen
laag-simulatie.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Edo,

Leuk ontwerp zeg. Ben zeer benieuwd hoe dat gaat klinken.

Hoe ga je de bedrading wegwerken achter de baffle?
Heb je al ideetjes voor het filter? Bi-Wire?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

in 1 woord: Prachtig

wat een inspiratie opwekker, mooie foto's ook!

Bij de BR afstemming dacht ik ineens; wordt het actief? Zo niet, dan weet ik niet of uiteindelijk die BR afstemming zo gaat kloppen. Het is nu erg ideaal, terwijl een filter rond 200Hz en de Rdc van de spoel graag roet in het eten gooit. Uiteindelijk zal je dan hoger uitkomen met je afstemming. Of mis ik iets?!

Succes verder!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

RobertD schreef:
Hoi Edo,

Leuk ontwerp zeg. Ben zeer benieuwd hoe dat gaat klinken.

Hoe ga je de bedrading wegwerken achter de baffle?
Heb je al ideetjes voor het filter? Bi-Wire?
Filter heb ik nog geen idee van, wel dat het passief wordt en geen bi-wire.
De bekabeling voor de drivers in de plank gaan via kleine pijpjes (6 mm of zo) vanuit de baskast ophoog en dan achtr de driver een bochtje van 90 graden richting de driver waar dan weer de kabel uitkomt.
En waarschijnlijk nog wel iets van een verstevigingsblokje hout ergens, maar eerst de kast eesn maken en dan gaan we eens kijken wat we precies met de bedrading gaan doen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

wouter schreef:
in 1 woord: Prachtig

wat een inspiratie opwekker, mooie foto's ook!

Bij de BR afstemming dacht ik ineens; wordt het actief? Zo niet, dan weet ik niet of uiteindelijk die BR afstemming zo gaat kloppen. Het is nu erg ideaal, terwijl een filter rond 200Hz en de Rdc van de spoel graag roet in het eten gooit. Uiteindelijk zal je dan hoger uitkomen met je afstemming. Of mis ik iets?!

Succes verder!
Nee, het wordt niet actief, en ik denk dat de BR-afstemming wel gaal lukken zo. De pijp kan ik nog bijstellen eventueel voor het laag dus dat komt wel goed. De overname frequentie tussen het laag en "mid" ga ik nog bepalen, maar het wordt wel hoger dan 200Hz. Hoe en wat precies moet ik nog even kijken, maar dat na de metingen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Edo, gaat goed hier zie ik! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de BR-kast ook klaar is, maar het is veelbelovend! :D

Heb je al enig idee wat het maximale volume van de mid is op verschillende frequenties? Ik wil evt. wel wat simulaties/berekeningen doen, met de Excel-sheet van Linkwitz of met ABC Dipole.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ronkel schreef:
Edo, gaat goed hier zie ik! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de BR-kast ook klaar is, maar het is veelbelovend! :D

Heb je al enig idee wat het maximale volume van de mid is op verschillende frequenties? Ik wil evt. wel wat simulaties/berekeningen doen, met de Excel-sheet van Linkwitz of met ABC Dipole.
Ik ook, net fineer wezen halen in A'dam... :)

Als je eens zou willen kijken voor het mid zou ik zeer op prijs stellen. Had er nog niet zozeer naar gekeken. Maar graag dus bij deze.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als je nog wat filter spulletjes hebt liggen, zou ik het toch zeker ook ff 2,5 weg proberen. Ik heb maar steeds het voorgevoel dat het dan een beter klankbeeld neer zal zetten dan met een drieweg filter.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

sietse schreef:
Als je nog wat filter spulletjes hebt liggen, zou ik het toch zeker ook ff 2,5 weg proberen. Ik heb maar steeds het voorgevoel dat het dan een beter klankbeeld neer zal zetten dan met een drieweg filter.
Bedoel je met de BR-woofer overlappend met de mid? Klinkt mij nogal onwaarschijnlijk... de mid kan ten eerste geen lage frequenties produceren in zo'n open constructie, ten tweede zijn de afstraalpatronen volledig verschillend en ten derde is de afstand tussen de drivers te groot. Dat laatste is sowieso ook iets om goed naar te kijken bij het maken van een 3-weg filter ivm interferentie...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kleine update....

Kast 1 is bijna klaar. Fineer zit erop, poort achterin en bevestigingsgaten vaan plank/kast is ook klaar. Om die twee met elkaar te verbinden zitten er in de plank 4 rampamoeren (inderdaad doen die dingen hun naam eer aan....ramp om ze goed recht te krijgen...) en via de baskast zitten er 4 M6 bouten met wat ringetje ertussen wat alles zo lekker bij elkaar houdt.

Vanmiddag de kast schuren en in de hardwax zetten, zodat die kan drogen en beginnen met kast 2...
Bijlagen
P1090371.JPG
P1090370.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gaan die kastjes ook in dezelfde olie?

Ik ben écht heel benieuwd hoe dit gaat klinken.
Wat verwacht je voor rendement te kunnen halen met deze speakers?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

RobertD schreef:
Gaan die kastjes ook in dezelfde olie?

Ik ben écht heel benieuwd hoe dit gaat klinken.
Wat verwacht je voor rendement te kunnen halen met deze speakers?
Jazeker, gewoon diezelfde olie. Erg lekker spul moet ik zeggen. Werkt super.

Het verwachte rendement vind ik nog moeilijk. Ik heb nog geen idee hoe het filter gaat uitpakken, maar 85..88dB is misschien te doen. Maar zoals ik al zei....ik heb nog geen echt idee.
Bijlagen
P1090374.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

heb je een reden dat je die kastjes doet met kwast en niet met roller?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Waarom olie met een roller?
Moet je het eerst in een plat bakje doen etc dus da's niet zo handig.
Doek of kwast is makkelijker. Het is geen lak dus strepen krijg je niet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ok, ik heb hier het bureau van Kirsten gedaan met roller, ging prima en je ziet geen enkele streep. Hoewel dat meer beits was (van dat Rambo spul).
Is dat wezenlijk anders?

Je hebt inderdaad wel een extra bakje nodig.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ik heb het altijd met `n oud T-shirt gedaan.Werkt super.
Bij Osmo moet je het altijd zeer dun aanbrengen dus vandaar mijn keuze.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

dre schreef:
zonde,ik heb een leuk adres alles tot 6mm rvs en 8mm aluminium en uiteraard staal voor zeer leuke prijzen.
maar jij bent ook niet al te duur uit zag ik al :wink:
Ik zou zeggen: meteen in een sticky waarin basismaterialen vermeldt staan met daarin links eventuele prijzen en ervaringen met de betreffende (web)winkel.

Een zeer mooi resultaat overigens. Ik ben overigens ook zeer benieuwd naar de klank van deze beauty´s.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er al goed uit Edo, gaat er wel weer leuk uit zien straks.
Ronkel schreef:
sietse schreef:
Als je nog wat filter spulletjes hebt liggen, zou ik het toch zeker ook ff 2,5 weg proberen. Ik heb maar steeds het voorgevoel dat het dan een beter klankbeeld neer zal zetten dan met een drieweg filter.
Bedoel je met de BR-woofer overlappend met de mid? Klinkt mij nogal onwaarschijnlijk... de mid kan ten eerste geen lage frequenties produceren in zo'n open constructie, ten tweede zijn de afstraalpatronen volledig verschillend en ten derde is de afstand tussen de drivers te groot. Dat laatste is sowieso ook iets om goed naar te kijken bij het maken van een 3-weg filter ivm interferentie...
Tja, weet je Ronkel, ik snap je bedenkingen echt wel, maar ik denk dat die afstand tussen mid en bas juist netjes wordt opgelost met 2,5 weg. En de mid hoeft ook niet echt laag te gaan, want dat gaat het BR kastje wel doen. Tja, Edo moet er nog maar ff over na denken. :D Hij weet wat mijn Rambo's doen. 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kon het even niet laten om er wat drivers in te zetten.
De mid unit heb ik nog niet, maar even de shielded versie erin gezet om toch een idee te krijgen hoe het geheel gaat worden.
Bijlagen
P1090384.JPG
P1090382.JPG
P1090380.JPG
P1090377.JPG
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Bericht door Peertje »

ziet er goed uit, erg mooi geworden.

Hoef je kasten maar 1x in te oliën?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Optisch alvast weer een geslaagd resultaat! 8) De RS-125 springt er in dit ontwerp ook fraai uit. Afhankelijk van de toegepaste behuizing vind ik hem soms ietwat kitscherig ogen, maar deze baffle maakt er echt een chique drivertje van.

Ps: zie ik op de 1e foto nu een buitenluidspreker? Alhoewel, bij nader vind ik dat zuiltje toch meer weghebben van tuinverlichting. Hoe dan ook, het idee is geboren: mijn tuin gaat in de toekomst vermomde rondstralers herbergen! :idea: :D
Gesloten