Afwerken met onderhoudsolie geeft een heel mooi resultaat.Edo schreef:We zullen zien wat de hadrwax doet op het metaal. Voorlopig ziet het er goed uit. Hier na de tweede laag. Niet zo gek veel verschil met de eerst zo te zien op de foto, echter je voelt het wel goed. Het is wat gladder.
Drie-weg openbaffle met BR-kastje (Pegasus)
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Onderhoudsolie kwam ik ook tegen ja. Eens proberen later. Thanks
@audioot: Ik ken mononck verder niet, maar hieronder wat ik op internet heb gevonden over Osmo:
@audioot: Ik ken mononck verder niet, maar hieronder wat ik op internet heb gevonden over Osmo:
Gebaseerd op natuurlijke, plantaardige oliën en wassen:
zonnebloemolie, sojaolie, carnaubawas, candelillawasen paraffine.
Loodvrije sikkatieven (drogers) en waterafstotende additieven.
Vluchtige bestanddelen: Alifatische koolwaterstoffen (aromaten-vrij).
Is bestand tegen wijn, bier,cola,, koffie, thee, vruchtensap, melk en water conform DIN 68861-1C.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
in 1 woord: Prachtig
wat een inspiratie opwekker, mooie foto's ook!
Bij de BR afstemming dacht ik ineens; wordt het actief? Zo niet, dan weet ik niet of uiteindelijk die BR afstemming zo gaat kloppen. Het is nu erg ideaal, terwijl een filter rond 200Hz en de Rdc van de spoel graag roet in het eten gooit. Uiteindelijk zal je dan hoger uitkomen met je afstemming. Of mis ik iets?!
Succes verder!
wat een inspiratie opwekker, mooie foto's ook!
Bij de BR afstemming dacht ik ineens; wordt het actief? Zo niet, dan weet ik niet of uiteindelijk die BR afstemming zo gaat kloppen. Het is nu erg ideaal, terwijl een filter rond 200Hz en de Rdc van de spoel graag roet in het eten gooit. Uiteindelijk zal je dan hoger uitkomen met je afstemming. Of mis ik iets?!
Succes verder!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Filter heb ik nog geen idee van, wel dat het passief wordt en geen bi-wire.RobertD schreef:Hoi Edo,
Leuk ontwerp zeg. Ben zeer benieuwd hoe dat gaat klinken.
Hoe ga je de bedrading wegwerken achter de baffle?
Heb je al ideetjes voor het filter? Bi-Wire?
De bekabeling voor de drivers in de plank gaan via kleine pijpjes (6 mm of zo) vanuit de baskast ophoog en dan achtr de driver een bochtje van 90 graden richting de driver waar dan weer de kabel uitkomt.
En waarschijnlijk nog wel iets van een verstevigingsblokje hout ergens, maar eerst de kast eesn maken en dan gaan we eens kijken wat we precies met de bedrading gaan doen.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nee, het wordt niet actief, en ik denk dat de BR-afstemming wel gaal lukken zo. De pijp kan ik nog bijstellen eventueel voor het laag dus dat komt wel goed. De overname frequentie tussen het laag en "mid" ga ik nog bepalen, maar het wordt wel hoger dan 200Hz. Hoe en wat precies moet ik nog even kijken, maar dat na de metingen.wouter schreef:in 1 woord: Prachtig
wat een inspiratie opwekker, mooie foto's ook!
Bij de BR afstemming dacht ik ineens; wordt het actief? Zo niet, dan weet ik niet of uiteindelijk die BR afstemming zo gaat kloppen. Het is nu erg ideaal, terwijl een filter rond 200Hz en de Rdc van de spoel graag roet in het eten gooit. Uiteindelijk zal je dan hoger uitkomen met je afstemming. Of mis ik iets?!
Succes verder!
Edo, gaat goed hier zie ik! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de BR-kast ook klaar is, maar het is veelbelovend! 
Heb je al enig idee wat het maximale volume van de mid is op verschillende frequenties? Ik wil evt. wel wat simulaties/berekeningen doen, met de Excel-sheet van Linkwitz of met ABC Dipole.
Heb je al enig idee wat het maximale volume van de mid is op verschillende frequenties? Ik wil evt. wel wat simulaties/berekeningen doen, met de Excel-sheet van Linkwitz of met ABC Dipole.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik ook, net fineer wezen halen in A'dam...Ronkel schreef:Edo, gaat goed hier zie ik! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de BR-kast ook klaar is, maar het is veelbelovend!
Heb je al enig idee wat het maximale volume van de mid is op verschillende frequenties? Ik wil evt. wel wat simulaties/berekeningen doen, met de Excel-sheet van Linkwitz of met ABC Dipole.
Als je eens zou willen kijken voor het mid zou ik zeer op prijs stellen. Had er nog niet zozeer naar gekeken. Maar graag dus bij deze.
Bedoel je met de BR-woofer overlappend met de mid? Klinkt mij nogal onwaarschijnlijk... de mid kan ten eerste geen lage frequenties produceren in zo'n open constructie, ten tweede zijn de afstraalpatronen volledig verschillend en ten derde is de afstand tussen de drivers te groot. Dat laatste is sowieso ook iets om goed naar te kijken bij het maken van een 3-weg filter ivm interferentie...sietse schreef:Als je nog wat filter spulletjes hebt liggen, zou ik het toch zeker ook ff 2,5 weg proberen. Ik heb maar steeds het voorgevoel dat het dan een beter klankbeeld neer zal zetten dan met een drieweg filter.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kleine update....
Kast 1 is bijna klaar. Fineer zit erop, poort achterin en bevestigingsgaten vaan plank/kast is ook klaar. Om die twee met elkaar te verbinden zitten er in de plank 4 rampamoeren (inderdaad doen die dingen hun naam eer aan....ramp om ze goed recht te krijgen...) en via de baskast zitten er 4 M6 bouten met wat ringetje ertussen wat alles zo lekker bij elkaar houdt.
Vanmiddag de kast schuren en in de hardwax zetten, zodat die kan drogen en beginnen met kast 2...
Kast 1 is bijna klaar. Fineer zit erop, poort achterin en bevestigingsgaten vaan plank/kast is ook klaar. Om die twee met elkaar te verbinden zitten er in de plank 4 rampamoeren (inderdaad doen die dingen hun naam eer aan....ramp om ze goed recht te krijgen...) en via de baskast zitten er 4 M6 bouten met wat ringetje ertussen wat alles zo lekker bij elkaar houdt.
Vanmiddag de kast schuren en in de hardwax zetten, zodat die kan drogen en beginnen met kast 2...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jazeker, gewoon diezelfde olie. Erg lekker spul moet ik zeggen. Werkt super.RobertD schreef:Gaan die kastjes ook in dezelfde olie?
Ik ben écht heel benieuwd hoe dit gaat klinken.
Wat verwacht je voor rendement te kunnen halen met deze speakers?
Het verwachte rendement vind ik nog moeilijk. Ik heb nog geen idee hoe het filter gaat uitpakken, maar 85..88dB is misschien te doen. Maar zoals ik al zei....ik heb nog geen echt idee.
Ik zou zeggen: meteen in een sticky waarin basismaterialen vermeldt staan met daarin links eventuele prijzen en ervaringen met de betreffende (web)winkel.dre schreef:zonde,ik heb een leuk adres alles tot 6mm rvs en 8mm aluminium en uiteraard staal voor zeer leuke prijzen.
maar jij bent ook niet al te duur uit zag ik al
Een zeer mooi resultaat overigens. Ik ben overigens ook zeer benieuwd naar de klank van deze beauty´s.
Groeten,
Mischa
Ziet er al goed uit Edo, gaat er wel weer leuk uit zien straks.
Hij weet wat mijn Rambo's doen. 
Tja, weet je Ronkel, ik snap je bedenkingen echt wel, maar ik denk dat die afstand tussen mid en bas juist netjes wordt opgelost met 2,5 weg. En de mid hoeft ook niet echt laag te gaan, want dat gaat het BR kastje wel doen. Tja, Edo moet er nog maar ff over na denken.Ronkel schreef:Bedoel je met de BR-woofer overlappend met de mid? Klinkt mij nogal onwaarschijnlijk... de mid kan ten eerste geen lage frequenties produceren in zo'n open constructie, ten tweede zijn de afstraalpatronen volledig verschillend en ten derde is de afstand tussen de drivers te groot. Dat laatste is sowieso ook iets om goed naar te kijken bij het maken van een 3-weg filter ivm interferentie...sietse schreef:Als je nog wat filter spulletjes hebt liggen, zou ik het toch zeker ook ff 2,5 weg proberen. Ik heb maar steeds het voorgevoel dat het dan een beter klankbeeld neer zal zetten dan met een drieweg filter.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Optisch alvast weer een geslaagd resultaat!
De RS-125 springt er in dit ontwerp ook fraai uit. Afhankelijk van de toegepaste behuizing vind ik hem soms ietwat kitscherig ogen, maar deze baffle maakt er echt een chique drivertje van.
Ps: zie ik op de 1e foto nu een buitenluidspreker? Alhoewel, bij nader vind ik dat zuiltje toch meer weghebben van tuinverlichting. Hoe dan ook, het idee is geboren: mijn tuin gaat in de toekomst vermomde rondstralers herbergen!
Ps: zie ik op de 1e foto nu een buitenluidspreker? Alhoewel, bij nader vind ik dat zuiltje toch meer weghebben van tuinverlichting. Hoe dan ook, het idee is geboren: mijn tuin gaat in de toekomst vermomde rondstralers herbergen!
