vifa premium 22 xt in massief hout

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

De kasten zijn geschuurd en vanbinnen bekleed.
Trouwens best wel zweten dat schuren bij 30 gr. :shock:
Bijlagen
buiten slapen 012.JPG
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Bericht door german »

Zo te zien had je wel een inwendige koeling bij de hand :lol:
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

De lichte is met kleurloze olie en de donkere heb ik eerst gekleurd met waterbeits en daarna in de olie.
Ze zijn beide wel mooi,misschien eerst een nachtje over slapen. :roll:
Bijlagen
in de olie 002.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je zou er een Poll van kunnen maken.

Persoonlijk vind ik de lichte afwerking mooier, dat laat veel meer de natuurlijke kleur van het hout zien.

Prachtig resultaat hoor.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik zou ze kleurloos behandelen. Met de tijd wordt het hout vanzelf nog donkerder.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Idem hier, ik zeg kleurloos, dus de lichte versie.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Ook hier de kleurloze. :)

ZOu cool zijn als er 30 man de kleurloze zeggen en jij dan lekker de gebeitste neemt :).
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Heb je zo'n donker jaren 70 huis of is het licht en modern?

Ik zou gaan voor de kleurloze :P .
Laatst gewijzigd door Vuurkat op vr 14 aug 2009, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kleurloos 8)
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik vind de donkere ook wel sjiek! Ik weet niet wat voor interieur je hebt, het belangerijkste is dat het er tussen past.
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

Jaja ,de kleurloze versie dus.
De lichte komt het meest in de buurt van de houten vloer en juist ja die donkere past bij de meubels.(oud eiken/mahonie) :o
Ik zal morgen bij daglicht onder het genot van een HJ er eens goed naar kijken ! 8)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

EJH schreef:
De lichte komt het meest in de buurt van de houten vloer en juist ja die donkere past bij de meubels.(oud eiken/mahonie)
Mijn ervaring is dat "komt het dichtst bij" vaak de slechtste keuze is, onder het motto: bijna raak is totaal mis. Ik zou kiezen voor de donkere variant. Omdat meubels er vaker wat verder vanaf staan is vergelijken wat lastiger, op je vloer is het meteen goed vergelijken of je de kleur net wel of net niet gevonden hebt.

Maar goed, het blijven JOUW speakers en JOUW keuze. Sterkte hierbij alvast.

Groeten,
Mischa
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Bericht door german »

Absoluut donker!

Ik vind het juist goed dat een speaker niet op de overige meubelen lijkt qua kleur! Ik vind de donkere kleur ook mooier dan de lichte. Sterkte met je keuze.
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

Heel lastig in te schatten vanaf een klein stukje hout!
De keuze is gevallen op de kleurloze versie en als ik het resultaat zie denk ik een goeie keuze < de houtkleur en tekening komen goed tot hun recht. 8)
Bijlagen
olie 001.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er zeer fraai uit zeg.

=D>
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Goede keuze!!!
:wink:
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Erg mooi! Goede keuze.

Hoe houd het massieve hout zich verder. Geen last van barsten of kromtrekken?

Groeten,

Rade
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

Ik heb nog geen last van de problemen die je kunt krijgen bij massief hout, gelukkig!(afkloppen) :)
Nu nog de boel bedraden en dan genieten hoop ik.
Wat kan ik het beste gebruiken voor het solderen een licht boutje of een soldeerpistool ? (ik soldeer nooit namelijk) :?:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

50 W soldeert prima. Als je een veel zwaardere bout gaat nemen (zoals een pistool) moet je veel beter weten waar je mee bezig bent.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

afkloppen gaat nu niet meer 8) :lol:

50W is inderdaad goed voor zulk spul. Echter fik je printplaten + componenten er compleet mee weg.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Echter fik je printplaten + componenten er compleet mee weg.
Valt best mee, als je weet waar je mee bezig bent. De enige sporen die ik heb weggefikt waren sporen op een pertinax print in een ruim 30 jaar oude MFB-speaker. Voor de rest in ca 25 jaar solderen nog nooit last van gehad.

Tin erbij, bout erop, lekker laten vloeien en vervolgens de bout weghalen. in elk geval NOOIT blazen, want dan koelt het tin te snel af en kunnen haarscheurtjes in je soldeer ontstaan.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Doe mij maar liever een soldeer station.

Ik had het overigens ook over een Gamma 50W bout zo'n 10 jaar geleden ofzo :P, waarschijnlijk zou dat ding zelfs nog meer warmte verstoken (zeker zonder thermostaat). Zeker die dikke punt.

Ik blijf ze onhandig vinden. Maargoed voor klussen als filters enzo gaat het best :)

@EJH

Ik vind de kleur verbazingwekkend goed uitgepakt. Hopelijk matched hij ook bij jullie kamer.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Doe mij maar liever een soldeer station.
Dat gebruik ik ook, 50W temperatuurgeregeld, een Weller WECP 20.

In principe geldt: hoe zwaarder de bout, hoe meer je op je hoede moet zijn. Ook bij het solderen van metalen delen in een kunststof vatting. Hou er rekening mee dat als het kunststof begint te smelten, het eigenlijk al te laat is, want dan stroomt er nog wat warmte naar het kunststof toe, ondanks dat je de bout al weggehaald hebt (vraag maar niet hoe ik dat weet).

Mocht je het zelf niet aandurven of niet de materialen hebben, er is vast wel iemand in de buurt die je even wil helpen. Als alles voorbereidt is, moet dit klusje in een half uurtje geklaard zijn.

Groeten,
Mischa
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

Soldeerbout gekocht, een Weller 40W en luidspreker 1 doet het inmiddels :D
Ik moet nog wel een kleine beschadiging wegwerken (schuifmaat flikkerde van het gereedschapbord op de zijkant van de kast). :cry:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Erg mooie behuizing hoor!
EJH schreef:
Ik moet nog wel een kleine beschadiging wegwerken
Een groot voordeel van dergelijk door-en-door echte materialen met natuurlijke afwerking is dat je reparaties vaak onzichtbaar kan uitvoeren, maar ook dat het ouder worden (inclusief gebruiksporen) het geheel vaak fraaier doet worden.
Plaats reactie