Mastodont: fullrange met de Philips 9710M

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

heej,
Hier onder staat het plaatje dat ik gisteren beloofd had. En ik weet het, het is lelijk. Maar wel functioneel.
De box is net als de subwoofer 45 cm breed. De 9710M is 217 mm in diameter. De 116,5 millimeter die nu aan beide kanten van de 9710 overblijft ga ik gebruiken voor een grote afronding. Ik hoop dat diffractieverschijnselen daarmee uit blijven.
Om te voorkomen dat de tweeter gaat bundelen krijgt het bovenste deel van de baffle grote facetten. De richel die je nu tussen de afronding en de facetten ziet wordt ook nog afgerond, maar daar had het 3d programma niet zo'n trek in.
Ik denk dat ik dit weekend de binnenkant van de baffle kan ontwerpen. Dat wordt even goed nadenken. Want daar moet natuurlijk bracing in, en daar moet de driver netjes in worden opgenomen, en er moet een mogelijkheid zijn om andere tweeters (met een andere diameter) te installeren. En de "willie wortel" deflector/ diffussor moet er op en af gehaald kunnen worden. Reden genoeg om nachten wakker te liggen dus.
Bijlagen
wakkawakka.jpg
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Geen geïntegreerde fles?
Jeroen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 20:31
Locatie: Almkerk

Bericht door Jeroen »

He Lepain, ziet er goed uit. Vraagje, hoe maak jij die grote afronden op de zijkanten van je speakers? Ik neem aan dat je niet zo'n groot freesje hebt?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Prachtig trouwens die handvaten!
Beetje retro look :wink:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Jeroen schreef:
He Lepain, ziet er goed uit. Vraagje, hoe maak jij die grote afronden op de zijkanten van je speakers? Ik neem aan dat je niet zo'n groot freesje hebt?
Ik gok dat de clou hiervan in het plaatje ligt met de vijlen op de speakers. ;)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Interficior schreef:
Jeroen schreef:
He Lepain, ziet er goed uit. Vraagje, hoe maak jij die grote afronden op de zijkanten van je speakers? Ik neem aan dat je niet zo'n groot freesje hebt?
Ik gok dat de clou hiervan in het plaatje ligt met de vijlen op de speakers. ;)
De plaatjes vertellen eigenlijk het hele verhaal. De radius is 36 millimeter. Om deze te maken haal ik eerst het grootste stuk weg met een cirkelzaag. Vervolgens rond ik het af met een grove rasp en een vijl. Daarna heb ik het geschuurd met korrel 60 schuurpapier.
Interficior schreef:
Geen geïntegreerde fles?
Neen. Nog niet. De baffle ga ik denk ik een paar gaten met inslagmoeren geven. Dan kan ik daar verschillende beugels met "flessen" opschroeven.
Jeroen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 20:31
Locatie: Almkerk

Bericht door Jeroen »

Ik dacht al zoiets, al leek het me een behoorlijk hoeveelheid werk en misschien wist Lepain wel een makkelijkere manier ;).
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Heej allemaal,

ik heb de afgelopen weekenden weer lekker kunnen werken aan dit project. Er zijn dus weer wat vorderingen die ik kan laten zien. :D

Ik heb de baffle opgebouwd uit mdf platen. De tweede plaat is hol, daar zit zand in. De buitenkant heb ik de vorm kunnen geven die hij in het 3D model had. Het was veel werk, en ik mag het nog een keer doen, want ik heb nu nog maar 1 van de boxen op dit niveau.

De baffle is nog niet op de box gelijmd. Voordat ik dat doe wil ik beide delen (box en baffle) zo ver mogelijk af hebben. Anders wordt het geheel zo onhandelbaar dat ik het niet goed meer kan bewerken.

De tweeter ga ik in een vierkant plaatje bevestigen zodat ik later nog met andere tweeters kan experimenteren. Op de foto's zie je de tweeter nu in dit vierkante gat liggen.

Voordat ik de box dicht kan lijmen moet ik de volgende dingen nog doen:
plamuren, schuren, eerste laklaag op beide delen
experimenteren met de hoeveelheid demping
soepele binnenbekabeling kopen

Ik twijfel nu of ik op de binnenkant van de mdf baffle nog wat berkenmultiplex moet lijmen. Door de grote facetten is de baffle aan de bovenkant erg dun geworden, en hij heeft wel wat eigengeluid. Maar als hij eenmaal vastgelijmd is op de box wordt hij wel op heel veel punten met de box verbonden. Dan is het probleem misschien weg. Nu nog een puntje van twijfel dus. De toevoeging van het multiplex zou 0,8 liter kosten, niet echt veel dus op een totaal van 35 liter.
Bijlagen
P1011054.JPG
P1011055.JPG
P1011058.JPG
P1011057.JPG
P1011056.JPG
nope, hij krimpt niet
nope, hij krimpt niet
lelijk, groot, onhandelbaar, waar ben ik aan begonnen?!
lelijk, groot, onhandelbaar, waar ben ik aan begonnen?!
de binnenkant vd baffle
de binnenkant vd baffle
bafflevoorkant.jpg
3D model van de opbouw vd baffle
3D model van de opbouw vd baffle
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

allemaal handwerk joh? :shock:

maar waar moet de colafles nou?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ziet er verdomd knap uit man
congratz
mvg
audioot :shock:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ja, da's best wel ff volhouden...
Mooi gedaan.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Henkjan schreef:
allemaal handwerk joh? :shock:

maar waar moet de colafles nou?
nee, gekkenwerk! :|
Je zou bijna denken dat ik een cnc-frees heb gebruikt, nou, mooi niet dus! Een zaag, een rasp, een vijl en schuurpapier, thats all.

Op de foto's zie je het niet duidelijk, maar er zitten twee gaten in de baffle, daar zitten inslagmoeren in en daar kan ik bouten in schroeven om daar de MDF (still to be made) geintegreerde colafles mee vast te maken.

Bedankt voor alle aanmoediging!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ach so.. gaan we ze in Breda zien?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat een prachtig stukje vakwerk zeg! Sorry dat ik 't zeg, maar uhh.. Sjonge, waarom dit alles voor zo'n ouwe Phillips breedbander? Zou je hier niet liever een iets betere driver voor gebruiken?


Offtopic EDIT: Ik check nu je site. Wat een originele tekeningen! Top zeg!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Henkjan schreef:
ach so.. gaan we ze in Breda zien?
Ik hoop wel dat ik beide kasten voor die tijd klaar heb, maar misschien krijg ik dat niet voor elkaar. We zien wel.

En Martijn, tja, de laatste tijd heb ik daar ook af en toe over nagedacht. De 9710 is een bijzondere luidspreker, en was in de jaren zestig het beste wat Philips maakte. Daarnaast heb ik deze van mijn opa gekregen, dat maakt ze net weer ietsie bijzonderder.
Maar ik vraag me wel af of de 9710 goed genoeg is om de bijzondere boxen te rechtvaardigen. Toen ik begon met ontwerpen wilde ik compromisloos bouwen, ik wou alles toepassen wat ik wist over luidsprekerkasten. Toen vond ik de 9710 een uitsekende driver, die niet alleen goed, maar ook heel bijzonder is.
Al met al klopt het wel denk ik. Het is en wordt iets heel bijzonders. Wellicht wordt het niet zo goed als het zou kunnen zijn met een moderne driver, maar luisteren en kijken naar deze speakers zal wel een fantastische belevenis zijn.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik zou de 9710 niet zo snel afschrijven, zelfs die exotic van Seas doet het maar een haar beter (en voor welke prijs?)
ALs je de 9710 met een paar notchfilters recht trekt dan klinkt deze speaker zeer goed, vooral stemmen klinken geweldig (menig meerweg systeem kan hier niet aan tippen).
Ik heb ook nog twee van deze drivers (die te koop staan), als ze niet verkocht worden ga ik er in de toekomst iets heel leuks mee maken.
Ik dacht aan een FAST systeem met 2 20cm woofers ter ondersteuning.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

arjank schreef:
Ik zou de 9710 niet zo snel afschrijven, zelfs die exotic van Seas doet het maar een haar beter (en voor welke prijs?)
Eens. Sterker nog, er stond laatst een vergelijk tussen deze drivers in de HH. Opvallend was dat de vervormingsmetingen van de 9710 veel gunstiger leken dan van de Seas, al impliceerde de tekst erbij dat niet. Mits je de juiste EQ toepast is het helemaal geen gekke driver. Of zoals lepain het doet met een fles. Ik heb zelf ook eens zitten meten aan een fles voor een 8" breedbander, en het grappige is dat de gemeten respons heel erg lijkt op de zeg maar inverse van de response van de 9710. Ik verwacht daarom ook dat je met die fles helemaal niet zoveer meer hoeft te EQ-en.
Laatst gewijzigd door GeertM2 op ma 02 mar 2009, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Zeer mooi gemaakt !! complimenten !
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik sluit me bij Geert aan, Seas Excotic beter?

Idd in de HH test was hij beduidend slechter, zeker als je kijkt naar de giga prijs die je er voor betaald.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Wat een prachtige kasten zijn dat geworden, hoewel apart vind ik de mdf look met lak echt prachtig!
Worden ze net als je subs?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Eens. Sterker nog, er stond laatst een vergelijk tussen deze drivers in de HH. Opvallend was dat de vervormingsmetingen van de 9710 veel gunstiger leken dan van de Seas, al impliceerde de tekst erbij dat niet.
Inderdaad, in de HH zie je duidelijke dat de philips de laagste vervorming heeft. Het enige wat de philips het minste doet is zijn Rms, de mechanische weerstand. Naar mijn idee zijn echter de andere " eigenschappen" belangrijker.
Het mooiste aan de philips is het feit dat deze ondanks de grillige response niet onaangenaam klinkt. Als een normaal meerweg systeem zo'n response heeft dan klinkt het nergens na.
Voor mij blijft de 9710 een mijlpaal in de luidspreker geschiedenis.

Ik heb trouwens ook nog twee ad1200's, die klinken ook erg goed!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

arjank schreef:
...Het enige wat de philips het minste doet is zijn Rms, de mechanische weerstand. Naar mijn idee zijn echter de andere " eigenschappen" belangrijker.
een luidspreker met lage Rms is meestal wel wat makkelijker leven in te blazen dan een luidspreker met hoge. Het is één van de factoren die de kwaliteit van een luidspreker bepalen (en naar mijn idee best een belangrijke).
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

een luidspreker met lage Rms is meestal wel wat makkelijker leven in te blazen dan een luidspreker met hoge. Het is één van de factoren die de kwaliteit van een luidspreker bepalen (en naar mijn idee best een belangrijke)
Hier zijn de meningen over verdeeld, ik heb speakers gehoord met een hoge rms die "levendiger" of detailrijker klinken (in het laag) dan sommige met een lage rms en visa versa natuurlijk. Volgens HH zou het vooral hoorbaar zijn in de laagweergave. Ik heb de 9710 nog niet goed beluisterd op dat gebied, hij is wel ontzettend snel en detailrijk in het mid/hoog.
Als ik de 9710 ga gebruiken in een project dan wordt deze toch in het laag ontlast. Het laag wordt dan verzorgt door twee eminence 8" woofertjes met een kapton spreekspoeldrager, deze speakertjes hebben een zeer lage rms.
Gebruikersavatar
Benco
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 12:45
Locatie: Antwerpen

Bericht door Benco »

Dat ziet er iig TOP uit , gefeliciteerd met je knappe kunstwerk man !
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Mastodont: fullrange met de Philips 9710M

Bericht door Martijn M »

Hoe staat het met dit prachtige project?
Gesloten