Vifa Format center luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Peertje

Vifa Format center luidspreker

Bericht door Peertje »

Naast mijn bestaande vifa format front luidsprekers wil ik een format center bouwen van de unit/filter die ik over heb.

de oude Binnenmaten zijn 1036x250x320
de nieuwe binnenmaten zijn 924x230x400

Wederom zal de luidspreker uit 22mm MDF worden gebouwd

Wat is het gevolg dat de luidspreker wat smaller wordt en de units meer tegen de kant zitten?
Wat voor gevolgen heeft het dat ik de tweeter/middentoner horizontaal tegen elkaar zet?
Kan ik ook 2 basreflexpijpen gebruiken? wat moet dan de diameter/lengte zijn?
Moet de tweeter in de kamer voor de middentoners?
Is het erg nadelig om de center in een kleine behuizing (meubel) te zetten?
Bijlagen
format_1.jpg
2 stuks back.jpg
2 stuksa.jpg
Svartrose

Bericht door Svartrose »

Wat is de reden dat je een centerspeaker wil? Fysiek komt het stemgeluid lager te zitten dan als je de fronts zou gebruiken als center. De vraag is of je er op vooruit gaat...

Heb sowieso het nut van een enkele center onder of boven een TV nooit begrepen. Als je dan toch een center wil, waarom niet twee op dezelfde hoogte als de TV?
richard

Re: Vifa Format center luidspreker

Bericht door richard »

Peertje schreef:
Wat is het gevolg dat de luidspreker wat smaller wordt en de units meer tegen de kant zitten?
Als de afstand groter is dan de halve golflengte van de hoogst door de woofers weer te geven frequentie krijg je kamfiltereffecten. Bovendien zal het lage midden gaan bundelen in horizontale richting
Wat voor gevolgen heeft het dat ik de tweeter/middentoner horizontaal tegen elkaar zet?
Zie hierboven, je krijgt dan bundeling en kamfiltereffecten op de overnamefrequentie tussen middentoner en tweeter
Het totale poortoppervlak gelijk aan het oorspronkelijke oppervlak, en de lengte overeenkomstig de oorspronkelijke lengte
Kan, niets moet
Krijg je dan geen gerammel en getril?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Dat is wel een hele andere discussie, maar een center kan echt bijzonder veel toevoegen aan beleving van een film en het uit het scherm komen van de dialogen, als je niet op de sweetspot zit.

Zelfs met high end speakers prefereer ik wel een center bij het kijken van films boven geen center. Ik vind de centerspeaker samen met de subwoofer ook de belangrijkste speaker bij het kijken van een film.

Om je vragen te beantwoorden:
Moeilijk te zeggen, maar met een kleinere baffle kan het laag eerder afvallen. Maar omdat je hem in een kast legt, kan het juist veel extremer worden.
Dat zal dan echt heel anders gaan klinken. Indien mogelijk zou ik de tweeter en de midrange boven elkaar gebruiken, dan klinken ze veel meer als je fronts.
Ja dat kan. Alleen zou je dat bv even in een simulatieprogramma moeten uitrekenen. Je kan ook een smalle platte (rechthoekige) basreflexpoort maken, die kan je misschien makkelijker in de behuizing verwerken.
Ik denk dat de tweeter een eigen behuizing heeft en dat-ie gewoon vanwege praktische overwegingen in de kamer van de midtoner zit. Die laatste moet je wel apart doen van de woofers.
Mjah, valt wel mee. Alleen ga je het laag dan alleen heel erg boosten. Als je de speaker ontwerpt om goed te klinken in een meubel, gaat het prima. Als je precies het filter uit de normale speaker gaat gebruiken, vrees ik dat je veel te dik laag krijgt....

Ik weet niet of dit zo echt mooi gaat worden... Als je de mogelijkheid hebt om het filter aan te passen aan de nieuwe speaker, gaat het goed werken.
Peertje

Bericht door Peertje »

Persoonlijk vind ik de center de belangrijkste speaker bij een surround beleving.
60 tot 70% van het geluid komt namelijk dan uit de center.

Nar aanleiding van de reacties heb ik de tweeter/middentoner vertikaal geplaatst, net zoals de fronts.

Het baffle is ook nu iets groter.

Morgen zal ik eens uitzoeken hoe het zit met die smalle rechthoekige BR poort, een zeer bruikbare tip.

Ik heb zelf geen verstand van filter(aanpassingen)
Misschien zet ik de center wel bovenop het (oude) meubel.
Het meubel moet ik namelijk ook nog maken

Hier mijn nieuwe ontwerp:
oude binnen afmetingen 1036x250x320
nieuwe binnen afmetingen 838x250x406

Te veel bracing en op de verkeerde plaatsen?
Zit het filter zo nu wel goed?
In het originele ontwerp zitten de woofers dicht bij elkaar, in mijn ontwerp niet, ga ik dan fase verschillen krijgen?
Bijlagen
294  achter.jpg
294 voor.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

over wel/geen center zijn er verschillende meningen en ervaringen... zie bv deze draad op htforum.
arjank

Bericht door arjank »

Het gene wat echt aangepast moet worden is het filter.
Normaal is de behuizing iest van 27cm breed, maar nu is ie iest van 85cm breed. Het filter van de format is zo ontworpen om de bafflestep van een 27cm brede behuizing te compenseren, dit is bij de nieuwe behuzing niet het geval. Het filter zal dus echt compleet anders worden, zonder meettechniek zou ik hier niet aan beginnen. Je moet zorgen dat de frequentiekarakteristiek nagenoeg gelijk wordt aan de front speakers anders zal het niet homogeen klinken.
Peertje

Bericht door Peertje »

arjank schreef:
Normaal is de behuizing iest van 27cm breed, maar nu is ie iest van 85cm breed. Het filter van de format is zo ontworpen om de bafflestep van een 27cm brede behuizing te compenseren, dit is bij de nieuwe behuzing niet het geval. Het filter zal dus echt compleet anders worden, zonder meettechniek zou ik hier niet aan beginnen. Je moet zorgen dat de frequentiekarakteristiek nagenoeg gelijk wordt aan de front speakers anders zal het niet homogeen klinken.
oude afmetingen HxBxD 1036x250x320
nieuwe afmetingen HxBxD 250x838x406

Wat eerst de breedte van de luidspreker was is nu exact de hoogte,
feitelijk is de luidspreker 90 graden gedraait en is de breedte ingekort en de diepte vergroot.
Kan ik dan beter de center de originele afmetingen geven met tweeter/middentoner in het midden,
of moeten deze in het de hoek zitten ivm het filter?

ik dacht: dit projectje doe ik wel "effe". valt vies tegen dus :lol:
arjank

Bericht door arjank »

arjank schreef:

oude afmetingen HxBxD 1036x250x320
nieuwe afmetingen HxBxD 250x838x406

Wat eerst de breedte van de luidspreker was is nu exact de hoogte,
feitelijk is de luidspreker 90 graden gedraait en is de breedte ingekort en de diepte vergroot.
Kan ik dan beter de center de originele afmetingen geven met tweeter/middentoner in het midden,
of moeten deze in het de hoek zitten ivm het filter?

ik dacht: dit projectje doe ik wel "effe". valt vies tegen dus
Als je het filter enigzins zou willen behouden dan kun je misschien het volgende doen. Maakt het gedeelt waar de mid en tweet in zitten net zo breed als bij de fronts (25cm dus), dan maak je aan iedere zijkant een paneel schuin naar achteren (45° of zo) waar de woofers in passen. Zo lijkt het voor de mids dat ze in een baffle van maar 25cm breed zitten. Het zal niet helemaal werken zoals ik schets maar het zal in iedergeval met het bestaande filter een beter resultaat geven.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Lastig. Ik denk dat je het voorgestelde project beter niet kunt oppakken. Het lijkt mij verstandiger enkel de tweeter en mid te gebruiken en deze verticaal ten opzichte van elkaar te plaatsen. Vervolgens dien je een speciaal filter voor de centre te ontwikkelen.
Een centre heeft doorgaans veel minder bafflestepcompensatie nodig dan een vrijstaande luidspreker. De centre bevindt zich vaak dicht bij de achterwand, heeft onder zich een meubel en soms zelfs een tv-scherm er precies boven. Omdat de opstelling van de centre vaak zo veel verschilt in HT's (in vergelijking met frontspeakers, die je in feite gewoon vrij moet opstellen), zou je een centre eigenlijk specifiek op zijn situatie moeten filteren.
De woofers zou ik verkopen of bewaren voor iets anders. Er zit meestal weinig bas in het centrekanaal. Bovendien zou je veel te veel rendement in het laag hebben, waardoor je niet wegkomt met het crossover.
arjank

Bericht door arjank »

Een centre heeft doorgaans veel minder bafflestepcompensatie nodig dan een vrijstaande luidspreker.
Dit heb ik in bovenstaande berichten reeds uitgelegd, in deze vorm is het filter niet her te gebruiken.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Peertje schreef:
arjank schreef:
ik dacht: dit projectje doe ik wel "effe". valt vies tegen dus :lol:
Loopt het nogwel? Hoe staat het ervoor nu?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

arjank schreef:
Martijn M schreef:
Een centre heeft doorgaans veel minder bafflestepcompensatie nodig dan een vrijstaande luidspreker.
Dit heb ik in bovenstaande berichten reeds uitgelegd, in deze vorm is het filter niet her te gebruiken.
Die uitleg haalde ik niet goed uit je bericht, dus ik dacht nog wat toe te kunnen voegen. Over de conclusie zijn we het in ieder geval eens: het filter van de Vifa Format is niet bruikbaar.
Peertje

Bericht door Peertje »

Bedankt voor de reacties!

Als ik dan toch bij het zelfde merk wil blijven, zou ik een vifa Carat kunnen kopen.
Volgens speaker co/land kan ik deze wel op elk gewenste front baffle maken. (deze info heb ik gekregen medio 2007)

Waarom zou je deze units wel in elk gewenste baffle afmeting kunnen stoppen?

Hoe ver mijn project is:
1 paar Extra vifa format's 2de hands gekocht
1 stuk wil/wou ik voor de center gebruiken.
1 stuk wil/wou ik als reserve gebruiken voor de front/center ivm niet meer te krijgen onderdelen.
huidige status: 2de hands format's nog in takt, hout voor center is nog niet gezaagd maar zaaguitslag ligt al wel bij zager.

Hoe meer ik weet, hoe moeilijker het wordt!
ik ben jaloers op mensen die zo maar een willekeurige winkel in lopen
en vervolgens op afmetingen kleur en uiterlijk design een speaker kunnen kopen :cry:

17:19 kleine wijziging gedaan
Laatst gewijzigd door Peertje op di 11 aug 2009, 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

Die uitleg haalde ik niet goed uit je bericht,
Ik dacht dat dit toch wel de lading dekt :D
:D
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Uit dat stukje wordt niet m.i. enkel duidelijk dat de kantelfrequentie van de BSC ivm andere baffleafmetingen aangepast moet worden. Echter, behalve de kantelfrequentie zal, door plaatsing van de speaker dicht bij grote objecten, ook de diepte van de shelved lowpass anders zijn. Dat laatste wordt m.i. niet duidelijk benadrukt in het stukje dat je van jezelf hebt gequote.
arjank

Bericht door arjank »

De kantelfrequentie hoeft niet perse veranderd te worden, natuurlijk wel hoe je deze filterd. Je wil uiteindelijk dezelfde response als de frontspeakers. Natuurlijk lukt dit niet on- en off-axis omdat de baffle een ander formaat heeft.En natuurlijk moet de lowpass ook aangepast worden, ik heb niks genoemd van of dat alleen het filter voor de mid aangepast moet worden. Naar alle waarschijnlijkheid moeten alle filter takken aangepast worden. Maar dat zie je pas als je het geheel gaat meten.
De conclusie is nog steeds dat het filter een complete overhaul nodig heeft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoe breder het baffle, hoe lager de kantelfrequentie van de BSC.
Maar we gaan offtopic en ik vermoed dat we het stiekem wel eens zijn :wink: .
arjank

Bericht door arjank »

Hoe breder het baffle, hoe lager de kantelfrequentie van de BSC.
De bafflestep treed op een lagere frequentie in, maar dat heeft toch weing met kantelfrequentie te maken?

Maar, we zijn het inderdaad met elkaar eens maar leggen het op een andere manier uit :D :lol:
Laatst gewijzigd door arjank op di 11 aug 2009, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Aah, kijk, daar zat dus miscommunicatie in: het -3dB-punt van de BSC noem ik hier de kantelfrequentie van de bafflestep. In het midden dus. Ik weet eigenlijk ook niet of deze term hier correct is.
Peertje

Bericht door Peertje »

Weet iemand hier het antwoord op.

Als ik dan toch bij het zelfde merk/klank kleur wil blijven, zou ik een vifa Carat kunnen overwegen.
Volgens speaker co/land kan ik het baffle op elk gewenst formaat maken.
(deze info heb ik gekregen medio 2007)

Waarom zou je deze units wel in elk gewenste baffle afmeting kunnen stoppen?
arjank

Bericht door arjank »

Dus speakerenco en speakerland zeggen dat?
Dan hebben ze je toch verkeerde informatie gegeven.
Je kunt ook een Carat niet zonder het filter aan te passen ombouwen naar een center met breede baffle.
JvS

Bericht door JvS »

Het kan wel, maar hij gaat wel anders klinken.

Overigens weet ik wel dat de vorm van de baffle invloed heeft, maar niet hoeveel en op welke manier. Ik heb al wat boeken gelezen, maar daarin wordt dit niet echt behaneld. Waar kan ik die info vinden>
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Probeer dit eens: http://www.tolvan.com/edge/help.htm

Met Boxsim kun je het overigens ook heel goed simuleren.
arjank

Bericht door arjank »

Het kan wel, maar hij gaat wel anders klinken.
Natuurlijk kan dat, je kan ook de speakers op de achterzijde monteren, dat klinkt ook anders :D hahaha.

Het zit (in het kort) zo, de breedte van de kast is bepalend voor de frequentie waar de baffle-step op treedt, des te breder de baffle des te lager is de frequentie waar de baffle-step zich manifesteert.
Bij een twee maal zo brede baffle zal de frequentie van de baffle-step halveren en visa versa.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”