Branden FLAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Branden FLAC

Bericht door Barry2001 »

Ik heb hier wat muziek in FLAC staan op mijn pc. Nu wil ik deze zo audiofiel mogelijk op een cd-te hebben, hebben jullie hier ervaring mee?

Branden met een FLAC plugin met Nero, of met een programma als Express Burn http://www.nch.com.au/burn/ ?

Of is het lood om oud ijzer, branden is branden?
Laatst gewijzigd door Barry2001 op ma 10 aug 2009, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Ooit is een keer een add-on gedownload voor Nero.

Werkt goed ! weet alleen niet meer welke het is.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Als je Foobar of Winamp gebruikt zijn er ook plugins waarmee je met voorgenoemnde programma's cd's kunt branden.

Voor Foobar2000:
http://www.foobar2000.org/components/view/foo_burninate
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

met Roxio 9 kun je ook zo de flac (en een heleboel andere formaten) zo op de audio-cd zetten.

Kees
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Branden FLAC

Bericht door sjons »

Barry2001 schreef:
Of is het lood om oud ijzer, branden is branden?
Een beetje wel, voor zover ik weet maken de meeste (zo niet alle) programmas gebruik van de standaard flac bibliotheken, dus is de keus van een programma meer een 'welk programma bevalt me beter' kwestie.

Anders is deze pagina ook 'leuk leesvoer'...

Suc6
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Burrrn werkt hier erg goed! Vooral als je ook een *.cue file hebt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nou, met deze info kan ik wel even verder. Ik ga eind vd week met vakantie, daarna zal ik es wat gaan proberen. Dank voor jullie reacties allemaal!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

TubeHead schreef:
Ooit is een keer een add-on gedownload voor Nero.

Werkt goed ! weet alleen niet meer welke het is.
Was dat deze? (die link kwam een tijdje terug voorbij)

--
Zelf converteer ik eerst naar WAV met FLAC Frontend en brand ik de schijf met EAC, maar dat is slechts omdat Nero vertikt te installeren op een IE-vrij systeem. Zoals veel programma's kunnen beiden overweg met CUE-files, en voor audiokwaliteit maakt het niets uit: FLAC is immers lossless, omdat geen audio- maar data-compressie wordt toepast.

Je kan dus inderdaad met een gerust hart het burnprogramma gebruiken waar je voorkeur naar uitgaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gewoon Wav naar Flac converteren met Flac zelf of ander progje wat als front end voor Flac fungeert, zials b.v. EAC. Daarna kun je de Flac files op een data CD branden. I.t.t. een reguliere muziek CD is Flac gewoon een data file op een CD.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Gewoon Wav naar Flac converteren met Flac zelf of ander progje wat als front end voor Flac fungeert, zials b.v. EAC. Daarna kun je de Flac files op een data CD branden. I.t.t. een reguliere muziek CD is Flac gewoon een data file op een CD.
Ik heb het vermoeden dat de topicstarter juist van FLAC naar een muziek-CD wilde.. Een Data-CD met FLAC-files lijkt me niet heel nuttig.. Daar zijn betere media voor te bedenken :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, dan is het terug converteren naar wav en dan met Nero een audio CD samenstellen van de losse wav files.

Weet niet of Nero dat in 1 slag kan doen. Flac flies moeten toch eerst uitgepakt worden (gedecodeerd) naar PCM data, wat wav in feite is.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Hier is een FLAC plugin voor Nero:

http://www.bitburners.com/software/flac-v10033/3816/
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Heb ik dan toch voor niets gezocht?
Marp schreef:
TubeHead schreef:
Ooit is een keer een add-on gedownload voor Nero.

Werkt goed ! weet alleen niet meer welke het is.
Was dat deze? (die link kwam een tijdje terug voorbij)
[quote=""een tijdje terug""]
sterremuur schreef:
Pjotr schreef:
sterremuur schreef:
Kun je FLAC niet gewoon rechtstreeks branden vanuit Nero?
Ja, op een data CD maar daar heb je niets aan in een gewone CD speler.

Om een gewone audio CD te kunnen branden moet het toch eerst terug geconverteerd worden naar lineaire PCM. Volgens mij zit er geen FLAC de-compressie plug-in in Nero
Jawel hoor:

http://www.bitburners.com/nero-audio-plugins/
Marp schreef:
Meestal zit daar dan ook een CUE-file bij (*.cue). Dat is een bestand wat de posities van alle tracks bevat. Hier kan Nero mee overweg, dus in dat geval hoef je de tracks niet te scheiden.
sterremuur schreef:
In Nero kun je gewoon de .cue inladen. Het lijkt me dat je het containerbestand in dezelfde map zet.
ray5150 schreef:
sterremuur schreef:
In Nero kun je gewoon de .cue inladen.
Jawel!, het is gelukt !!
weer wat geleerd :)
[/quote]
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Branden FLAC

Bericht door the cosmic gate »

het kan ook veel simpeler.
Pak het freeware programma burrrn.http://www.burrrn.net/?page_id=4
Dit progje is alleen maar om audio CD's te branden en kan met heel veel formaten standaard overweg.
Dus ook flac / ape / mp3 / wmw enz enz
Werkt prima (helaas niet lekker onder win7 x64 )
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Branden FLAC

Bericht door Marp »

Och, wat is "veel simpeler"?

Voor wie met Nero werkt is het toevoegen van een plugin nou niet echt omslachtiger dan het installeren van nog een programma.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Branden FLAC

Bericht door ray5150 »

Ik heb onderhand al tientallen FLAC CD's gebrand met die Nero Plugin en het werkt uitstekend.
Doe eigenlijk al het brandwerk met Nero, ik zie ook niet de noodzaak om dan met een ander programma te gaan werken.
Als nero niet je je standaard brandprogramma is, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Branden FLAC

Bericht door the cosmic gate »

veel simpeler is in mijn ogen drag en drop , en dat kan hiermee.En je hoeft geen licentie van nero te hebben etc
Marp schreef:
Och, wat is "veel simpeler"?

Voor wie met Nero werkt is het toevoegen van een plugin nou niet echt omslachtiger dan het installeren van nog een programma.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Branden FLAC

Bericht door Marp »

In programma's als Nero kan je toch ook gewoon alle ondersteunde files binnenslepen? Of mis ik nou iets? :-s
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Branden FLAC

Bericht door Barry2001 »

http://www.bitburners.com/nero-audio-plugins/ deze gebruik ik ook, ik zal als topicstarter even reageren :)

De .dll moet je in C:\Program Files\Common Files\Nero\AudioPlugins installeren, tenminste als je net als ik Nero 8 gebruikt, In het commentaar onder de download staat ook nog een hint naar een andere dir als je bv Nero 7 gebruikt.

Het resultaat vind ik verbluffend. Ik heb een cd-tje gedownload die ik hier ook als gekocht in de kast heb staan om te proberen, Diana Krall - The girl in the other room. Dit gebrand met de flac plugin voor Nero, ik hoor het verschil niet! Erg interessant dus om een als "audiofiel" aangeprijste cd ook te beoordelen op daadwerkelijk goed opgenomen. Zodat je vervolgens met een gerust hart je euri's kunt uitgeven aan iets waarvan je weet dat het goed klinkt, dit valt nog wel ens tegen zoals in een ander topic ook al verteld wordt!
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Branden FLAC

Bericht door Ivo »

Barry2001 schreef:
ik hoor het verschil niet!
Marp schreef:
FLAC is immers lossless, omdat geen audio- maar data-compressie wordt toepast.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”