Cappuccino Mini: budget project en klaar

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Cappuccino Mini: budget project en klaar

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Van de zus van m'n vriendin kreeg ik de vraag om mooie speakers te bouwen. Geen probleem, da's namelijk hobby :wink: Voor op de kleine studentenkamer wilde ze leuke boekenplankluidsprekers. Ook geen probleem. Echter een vraag naar het budget deed mij eens goed nadenken. Budget 80 tot 100 euro...En ze heeft geen versterker.

Gelukkig heb ik nog een Akai Am-U02 versterker staan die ik er dan min of meer voor nop bij, dus dat scheelt. Verder stuitte ik bij de kringloop op 2 prima boxen van Sony. Deze leken op het eerste gezicht dezelfde speakers te hebben als de boxen die ik voor de verjaardag van m'n vriendin had gemaakt. Dus voor 2 tientjes heb ik die maar meegenomen.

Plan is om een 10 liter gesloten kast te maken met die sony speaker, en voor het hoog de HiVi K1 te gebruiken. Het filter zal simpel zijn, 1e of 2e order scheiden rond de 2500 Hz. Uit een snelle meting met Arta blijkt dat de sony speaker tot de 3500 Hz redelijk continu is. Heb geen super meetmicrofoon dus het is een kleine indicatie. Filteren rond de 2500 Hz lijkt mij wel veilig.
Verder moet ik de lelijke gelige metalen rand van de speaker even bijwerken dat deze mooi zwart is.

Bijgevoegd een idee voor de kast, alleen k moet nog eens vragen welke kleuren het gaan worden. Ook bijgevoegd de boxen die ik voor mijn vriendin had gemaakt, in de kleur wine red :wink:

Ik moet zeggen dat zelf een kast bouwen om dergelijke speakers een erg verassend resultaat geeft.

Edit: De sony speaker wordt dus niet gebruikt, de gebruikte drivers voor dit project zullen HiVi's zijn zoals later beschreven.

Groeten, Olav
Bijlagen
De midwoofer
De midwoofer
Idee
Idee
Box voor mn vriendin
Box voor mn vriendin
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 25 nov 2009, 15:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hmm ik stuit op de Bmm site op de HiVi B4N. Zal best wel lekker klinken gepoort in een al kleine speaker van 6.5 liter.

Misschien die sony's maar terugbrengen (zit nog garantie op :P ) en een leuke kleinere HiVi combinatie maken.

Iemand positieve ervaringen met de HiVi B4N?


Gr Olav
Bijlagen
WinISD_B4N.JPG
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Olaffel, je bent wel met een uniek project bezig geweest. Speakers recyclen komt niet iedere dag voor op dit forum.
Zeker in deze tijd, moet alles groen en milieu bewust. En het ziet er heel netje uit!

Geen ervaring met de HiVi B4N.
Wat ik mij wel afvraag is; hoe presteert die tweeter?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

Het idee kwam van de "my first Tony's" in dit topic: viewtopic.php?t=6507

Destijds stuitte ik op nette sony speakers die mijn oude midi set ook had, het experiment met een betere kast leek mij wel een leuke gok. En het pakte gelukkig goed uit, door o.a ongeveer de maten van de originele kast aan te houden. Verder heb ik de bestaande tweeter gebruikt omdat ook nog een versterker moest worden aangeschaft binnen een "verjaardagscadeau budget"

Denk dat ik nu meer overweeg een kleine Hivi speaker te maken, ook vanwege de wens 'klein'.
hilbren schreef:
Wat ik mij wel afvraag is; hoe presteert die tweeter?
Welke tweeter doel je op? De Hivi K1 of degene in de gerecyclede box?

Gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hmm een projectje met de B4N kan wel leuk worden als ik zo wat in winisd speel. Lekker compact en toch redelijk laag. Wel heeft de B4N een nare bult rond de 3000Hz.

Specs van de drivers zijn te vinden onder de volgende links:

B4N - Midwoofertje
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6970

K1 - Tweeter
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6988

Aangezien het geheel toch low budget moet blijven kan het filter niet te ingewikkeld zijn. Denk zelf aan 2e een orde lowpass filter voor de B4N rond de 1800 a 2000 Hz en de tweeter 1e orde filteren. De tweeter moet ook een paar dB worden gedempt.

Zit met de drivers op 55 euro, hout is wegens een meevaller gratis. Laat ik zeggen dat ik +/-20 euro aan een filter kan spenderen, dan moet het wel enigzins kunnen lukken.

Groeten, Olav
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Olaffel schreef:
Welke tweeter doel je op? De Hivi K1 of degene in de gerecyclede box?

Gr Olav
De tweeter in deze speaker:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

Die tweeter presteert naar behoren. Net iets te vel als je het aan mij vraagt, maar niet schel oid. Ik vind het voor een paper tweeter wel oke klinken.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

M'n gedachtewisseling gaat snel wat betreft dit project. Ik stuit na wat googlen op het volgende project:

http://undefinition.googlepages.com/diy ... sensations

Dit is eigenlijk de box die ik zoek voor dit project, klein en kwalitatief. Vanavond na het werk eens beter naar het filter kijken en de ervaringen ermee lezen.

Edit: Er wordt gefilterd rond de 4000Hz, en vervolgens geklaagd dat er veen mid te horen is. Lijkt mij vanwege de bult van de B4n. Ik ga dus sowieso lager filteren en kijken hoe een grotere tweeter eruit ziet.

gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

ik heb even bekeken hoe de B4N er in een ontwerp uitziet. Ook gespeeld met het filter. Vanwege de kosten wordt het wss een simpele 1e orde filter. Tweede optie is een 1e orde hoog en 2e orde laag, gefilterd rond de 2400 Hz.

Andere optie is nog om een kleinere tweeter te kiezen, maar ik vond dit nu wel tof eruitzien.

Heb het plan voorgelegd, doel is om inclusief afwerking onder de 100 euro voor een paar te blijven.

gr Olav
Bijlagen
render_front.jpg
render.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Die mount everest moet je toch echt flink knijpen ! (@3Khz)



Afbeelding
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

bartsegers schreef:
Die mount everest moet je toch echt flink knijpen ! (@3Khz)
Afbeelding
Hey,

Ja ik had het gezien :wink: , dat is ook hetgene dat bij dat "voorbeeldproject" ( http://undefinition.googlepages.com/diy ... sensations ) het teveel mid geeft. Zij filteren om een een of andere niet gegeven reden op 4000Hz:?:

Zal het werken om de B4N al laag 2e orde te filteren @2000Hz om zo de berg genoeg weg te werken, en de tweeter op 2400Hz 1e orde te filteren? Ik zal er nog eens goed naar kijken.

Gr Olav
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Je zou ook eens kunnen kijken naar de M4n. Deze doet het goed in een gesloten kastje wat als voordeel heeft dat er geen excessieve conus bewegingen onder de afstem frequentie zullen optreden. Zo is de mechanische belastbaarheid toch net wat hoger en met een f3 rond de 70Hz toch niet verkeerd.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Zelf ben ik bezig met een project met de M4n en een vifa tweeter. Voor het filter werk zou ik een impedantie box moeten hebben om dit juist te kunnen doen.

Ik hou dit in de gaten.

gr Kevin
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Kevin,

Heb je de M4N al thuis of in een kastje? Ik was namelijk juist gechameerd van de WinIsd simulatie van de B4N. De M4N is wel een stuk fijner te filteren omdat deze geen ontzettende bult heeft. Ik ben alleen bang dat de M4N niet genoeg laag gaat geven.

Gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik kwam dit topic tegen: viewtopic.php?t=4415

Idee is om het deel van de M4N over te nemen. Zelf denk ik aan een andere tweeter die zich makkelijker laat filteren. Bijvoorbeeld de SS1II en dan de tweeter 6dB verzwakken en 1e orde te filteren rond de 2300 Hz

Het filter mag niet te duur zijn, maar wel vind ik het belangrijk dat de M4N goed tot zijn recht komt. Bijgevoegd is een idee voor het filter en de frequentierespons van de M4N.

gr Olav
Bijlagen
filter.PNG
M4N.PNG
Laatst gewijzigd door Olaffel op do 13 aug 2009, 16:05, 3 keer totaal gewijzigd.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Dag Olav,

Ik heb de m4n al in een kastje getest met een crossover op 3KkHz 12dB/Oct met de vifa tweeter. Dit heb ik gedaan met de DCX 2496 nog zonder fase correctie en goede metingen. Zo op het eerste gehoor klonk het best goed, maar dat ligt meer aan het feit dat ik niet objectief kan oordelen over mijn eigen werk ;). De laag weergave valt mee. Je mist uiteraard wat, maar er is zeker wat laag aanwezig. De bult rond de 70Hz heeft hier misschien ook wel invloed op en ik denk dat als de speaker dicht bij een wand komt te staan dat je dan niet veel zal missen. Het blijft bij die kleine drivers altijd een afweging tussen diepgang en output. Bij mijn project gebruik ik twee m4n speakers per luidspreker wat voor een hogere efficiëntie en output mogelijkheid zorgt.

Gr Kevin
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Als je de Sony bas/mid driver gaat gebruiken, monteer hem van de achterkant op de baffle. Het ziet er naar uit dat deze driver voor die toepassing gemaakt is. Het lelijke gele ben je dan ook direct kwijt. Je zou daarnaast, als je de baffle maakt van dik hout (zeg >18mm), de opening in de baffle voor de driver aan de voorkant schuin kunnen affrezen ('t maakt de uitstraling van de luidsprekerkast ook direct wat minder 'dozig'?).

succes met je groene project !



Wolf
Bijlagen
PICT4738.jpg
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik heb de sony boxen teruggebracht naar de kringloop. Zat garantie op, dus met de smoes dat mn huisgenoot ze niet mooi vond klinken kreeg ik mijn geld terug. :D

Ik ben gister eens begonnen aan de kastjes, aangezien het vast staat dat ik een 4" driver van Hivi ga gebruiken.

foto's zijn bijgevoegd, er moet nog een hoop gebeuren. Ik denk dat het laatst geplaatste filter wel oke is, ook omdat de metingen in het topic waar het filter vandaan komt zijn verricht in een vergelijkbare kast.

De tweeter zal hoger 1e orde worden gefilterd, namelijk rond de 3000hz.

@Kevin Heb jij ze dan 2e orde gefilterd zonder correctie? Verder zal ik ze best weleens willen beluisteren.

@Wolf Bedankt voor de tip,maar de "Als" was correct schuin geplaatst, want ik ben van het idee om de sony speakers te gebruiken afgestapt.

Groeten,

Olav
Bijlagen
PICT4744.JPG
filter2.PNG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Ik filter ze hoe je maar wilt ;) . Ik gebruik namelijk een DCX 2496. Voor verdere metingen en filtering heb ik eigenlijk nog een impedantie "meter" nodig. Als ik weer in Enschede ben kan ik hem wel mee nemen of je komt bij mij langs. Als het goed is heb ik tegen die tijd ook mijn subwoofer af en als je maar een fractie zo benieuwd bent als dat ik ben, dan wil je hem heel graag horen ;).

gr Kevin
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino Mini: Hivi project (Voorheen Cappuccino budget)

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Dit topic heeft een tijdje stilgelegen. Met het plan dat ik had, de HiVi's te gebruiken werden het toch wel dure kleine boxjes. Want hoe leg ik uit aan iemand die gewoon geluid wil dat de speakers zegmaar 50 euro kosten, en het filter ook nog eens 30 a 40 euro.
Simpel gezegd kwam het project tot stilstand. Echter heb ik de afgelopen tijd via wat handige constructies wat speakers weten te bemachtigen voor vrijwel nop. Dus ik heb de speakers afgemaakt en ze gaan alsnog als cadeau naar degene waarvoor ze bedoeld waren.

Als tweeter heb ik een Philips lijkend op de AD 0152, er stond geen typenummer op. Woofertjes zijn JVC's waar ik de herkomst niet van weet. Met wat testen met verschillende lengten basbuis en dempen van de tweeter heb ik ze nu leuk klinkend. Het filter is zeer simpel en gemaakt van materialen die ik nog had: 1e orde highpass rond 2 kHz voor de tweeter en 1e orde lowpass voor de woofer waar ik de scheidingsfrequentie niet van weet. Kwam namelijk van het filter van de JVC af. In ieder geval filtert deze spoel het schelle van de woofer weg in vergelijking tot wanneer je deze ongefilterd laat spelen.

Wederom is het een leuk budget geworden met enig geluk en een prima resultaat met wat uitproberen en luisteren. Kosten: potje verf en 5 euro voor de speakers. Bijgevoegd de foto's.

Olav
Bijlagen
PICT4882.JPG
PICT4881.JPG
PICT4879.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Cappuccino Mini: budget project en klaar

Bericht door bartsegers »

mooie mini's!
Afwerking is erg netjes, mooi lakwerk!

Tijs voor een "kringloop bouwsels" topic... :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”