Meetmic laten calibreren

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Henkjan schreef:
mic is gecalibreerd
Wat heb je betaald aan verzendkosten voor de terugweg? Ik zag bij het bestellen dat ze iets van 30 euro rekenen, dat vind ik dan wat te gortig worden...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weet t niet precies meer, maar 30 was t zeker weten niet. dacht eerder de helft
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Dat lijkt me een beter bedrag. Misschien binnenkort maar eens calibreren.
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

Henkjan schreef:
overigens vind ik die knik boven de 16kHz vervelender dan de rest van de afwijking...
Is waarschijnlijk te wijten aan de grote kap van de Berhinger.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door bertor »

Nou, de mijne is ook gecalibreerd. Ik heb er denk ik eentje met een niet-standaard afwijking, vandaar dat ik zoveel problemen had om het hoog goed te krijgen...
Bijlagen
20091114 - calibratie.png
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door Chris_T »

Opzich valt de afwijking best wel mee met +2.5dB max. Helemaal niet verkeerd voor een budget mic!
Maar dat de fase zo kon afwijken heb ik niet geweten.
Tijd om mijn ECM8000 ook maar een te laten calibreren.

Ik heb alleen een kleine vraag, heeft er iemand ook het probleem dat het kapseltje er los in lijkt te liggen? Als ik de mic heen en weer schud kan je het duidelijk horen ratelen.
Open maken is mij tot nu toe nog niet gelukt en mocht het niet normaal zijn dan koop ik liever een nieuwe (al gecalibreerde mic) dan deze op te laten sturen :(.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door Pjotr »

Bij de Behringer zit het electret kapseltje gelijmd in het eind kapje. Dat eindkapje zit dan weer met epoxy gelijmd op het buisje van de mic.

Je kan dat op de volgende manier los halen: Kapje in de bankschroef en met wat kracht draaien aan het huis. Op een gegeven moment springt het los. Je zit dan wel met een zwaar gekrast kapje. Beter is om een malletje te maken. Boor een gat met de diameter van het kapje in een stuk hard hout (beuken of zo) of beter een blokje alu. Maak een zaagsnede naar het gat zodat het kan klemmen en klem het kapje daarmee in de bankschroef, eventueel met een stukje beschermend papier er omheen. Het kapje is van messing en metallic grijs gespoten.

Het is wel oppassen, de draadjes aan het kapseltje zijn kort. Heel voorzichtig doen anders trek je de draadje los van de print verderop of het kapseltje en kun je de hele mic uit elkaar gaan halen. Het kapseltje zelf ook voorzichtig behandelen. Het alu huisje is erg dun en je hebt er zo een deuk in en dan is het waardeloos.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door Chris_T »

Ah hartstikke bedankt voor de tip, ik heb even snel een malletje van vurenhout gemaakt (had nog een paar restblokjes liggen) en het kapje is er nu eindelijk af :).
Gelukkig bleek het vals alarm te zijn, het was het printplaatje in de buis dat zo ratelde.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door MichaelB »

bertor schreef:
Nou, de mijne is ook gecalibreerd. Ik heb er denk ik eentje met een niet-standaard afwijking, vandaar dat ik zoveel problemen had om het hoog goed te krijgen...
Hoi Bertor,

ik zie dat jij je microfoon ook bij IBF hebt laten kalibreren (ik wil die van mij ook laten kalibreren).

Hoe gaat dat in z'n werk? Ik zie op de site alleen een bestel mogelijkheid voor de kalibratie, maar hoe stuur je dan je microfoon op (ik bedoel, krijg je dan tijdens de bestelling een referentienummer o.i.d.?).
Op de site kan ik geen verdere informatie vinden, dan wat de kalibratie inhoud.

Groet,

Michael
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
ik zie dat jij je microfoon ook bij IBF hebt laten kalibreren (ik wil die van mij ook laten kalibreren).

Hoe gaat dat in z'n werk? .....
heb ik ook daar laten doen. stuur de beste man een mail (duits of engels) voor t totaal bedrag, betaal per bank*) of paypal, stuur de mic naar 'm op, en je hebt 'm vrij vlot weer terug. calibratiebestand krijg je gewoon per mail, en op papier bij je mic.


*) : let op dat je bij de overschrijving shared aangeeft bij kosten, dan is t voor allebei gratis, kies je een van de andere opties dan zit een van de partijen aan belachelijke kosten
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door MichaelB »

Ah, super bedankt! Ga ik dat doen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door MichaelB »

Mailtje verstuurd, kijken wat 'ie doet :)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Meetmic laten calibreren

Bericht door MichaelB »

Zo, dat verklaard de scherpe dip na de 10Khz... :roll:

De calibratie van mijn mic.
Mic-cal.JPG
Plaats reactie