Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp
Moderator: Beheerdersteam
Hallo,
Dankje, ik vind het project zelf ook de goede kant op gaan
Over AB versterker, de datasheet van National Semiconductor zegt:
Dankje, ik vind het project zelf ook de goede kant op gaan
Over AB versterker, de datasheet van National Semiconductor zegt:
Gr OlavClass B Amplifier: The most common type of audio power
amplifier that consists of two output devices each of which
conducts for 180° of the input cycle. The LM3886 is a
Quasi-AB type amplifier.
Jep dat is een typische AB versterker.
Klasse A voor kleine signalen (tot aan de ruststroom) en bij grotere signalen gaat hij over in klasse B bedrijf.
Het begint al aardig wat vorm te krijgen zo te zien, heel benieuwd naar het eindresultaat
.
Ik ben zelf van plan om een van deze chipjes (uit de overture serie) als meetversterker te gebruiken.
Klasse A voor kleine signalen (tot aan de ruststroom) en bij grotere signalen gaat hij over in klasse B bedrijf.
Het begint al aardig wat vorm te krijgen zo te zien, heel benieuwd naar het eindresultaat
Ik ben zelf van plan om een van deze chipjes (uit de overture serie) als meetversterker te gebruiken.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Lijkt mij een mooi projectje om te proberen.Implo schreef:Dus de ruststroom wat hoger afstellen (wel goed koelen), zodat je tot 2-3 watt een klasse A hebt...
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=28218
Olav
Hallo,
Even een update over de versterker. Heb nu dus twee prints klaar, en ben begonnen met het afwerken van de versterker.De koellichamen zijn gespoten, het aluminium is gebrusht en in hoogglans lak gespoten. Verder ben ik bezig geweest de wiring netjes te gaan doen. Aangezien de voorplaat nog niet klaar is liggen er nog wat dingen los, maar het begint een net geheel te worden. Hier wat foto's, betere volgen nog als k mn SD kaartje terug heb gevonden
Wat nog volgt:
- 3e vesterkerprint maken
- Voorplaat maken
- Blauwe leds inbouwen
- DC blocker toevoegen
- Bovenplaat maken
- en nog wat dingen die ik nog wel tegenkom
Groeten,
Olav
Even een update over de versterker. Heb nu dus twee prints klaar, en ben begonnen met het afwerken van de versterker.De koellichamen zijn gespoten, het aluminium is gebrusht en in hoogglans lak gespoten. Verder ben ik bezig geweest de wiring netjes te gaan doen. Aangezien de voorplaat nog niet klaar is liggen er nog wat dingen los, maar het begint een net geheel te worden. Hier wat foto's, betere volgen nog als k mn SD kaartje terug heb gevonden
Wat nog volgt:
- 3e vesterkerprint maken
- Voorplaat maken
- Blauwe leds inbouwen
- DC blocker toevoegen
- Bovenplaat maken
- en nog wat dingen die ik nog wel tegenkom
Groeten,
Olav
Hallo,
De versterker is zo goed als klaar. Enkel de bovenplaat moet nog worden gemaakt.
Alles werkt prima, met 3 LM3886 versterkers om de Center en Rear speakers aan te sturen. Ik moet alleen nog iets vinden om de versterker voor de centerspeaker een mono signaal te laten versterken. Simpele schema's om stereo in mono om te zetten zorgen ervoor dat alle 3 de versterkers mono worden onder andere omdat de ground van iedere versterker aan elkaar gekoppeld is bij de voeding. Een ander schema dempt juist de versterkers voor de rear speakers. Gebruikte schema's zijn:
Geval 1:

Geval 2:

Beide heel simpel dus.
Momenteel heb ik 3 ingangen: voor iedere versterker dus een. Het idee is dat ik ook een stereo signaal kan aanbieden en met een druk op de knop dat signaal te splitten en mono de centerversterker in kan sturen.
Ik hoop dat het enigzins duidelijk verwoord is. Verder zijn hieronder foto's bijgevoegd.
Groeten, Olav
De versterker is zo goed als klaar. Enkel de bovenplaat moet nog worden gemaakt.
Alles werkt prima, met 3 LM3886 versterkers om de Center en Rear speakers aan te sturen. Ik moet alleen nog iets vinden om de versterker voor de centerspeaker een mono signaal te laten versterken. Simpele schema's om stereo in mono om te zetten zorgen ervoor dat alle 3 de versterkers mono worden onder andere omdat de ground van iedere versterker aan elkaar gekoppeld is bij de voeding. Een ander schema dempt juist de versterkers voor de rear speakers. Gebruikte schema's zijn:
Geval 1:

Geval 2:

Beide heel simpel dus.
Momenteel heb ik 3 ingangen: voor iedere versterker dus een. Het idee is dat ik ook een stereo signaal kan aanbieden en met een druk op de knop dat signaal te splitten en mono de centerversterker in kan sturen.
Ik hoop dat het enigzins duidelijk verwoord is. Verder zijn hieronder foto's bijgevoegd.
Groeten, Olav
Hallo,
Dankje, ben ook erg tevreden over het resultaat.
De versterker klinkt echt heel strak. Ook grotere speakers kan de versterker aan zonder dat het klinkt alsof de versterker er moeite mee heeft. Ondans de te lage voedingsspanning lijkt er voldoende vermogen beschikbaar.
Verder is er voldoende laag ondanks het highpass filter. Voor wat ik tot nu toe heb gehoord ben ik ook over het hoog te spreken: gewoon helder en niet 'rommelig'.
De versterker klinkt naar mijn mening beter dan menig gemiddelde (Sansui AU4400 en akai AA1020 ter vergelijking) versterker en hij klinkt niet slechter dan m'n Kenwood KR7600 die destijds kenwood's 'flagship' was.
De sound is vooral heel flat maar wel met 'ening karakter' als het ware. Ergens heb ik het idee dat de LM toch een iets warmere sound geeft zoals veel vintage versterkers, maar dan in een veel mindere mate.
Gr Olav
Dankje, ben ook erg tevreden over het resultaat.
Verder is er voldoende laag ondanks het highpass filter. Voor wat ik tot nu toe heb gehoord ben ik ook over het hoog te spreken: gewoon helder en niet 'rommelig'.
De versterker klinkt naar mijn mening beter dan menig gemiddelde (Sansui AU4400 en akai AA1020 ter vergelijking) versterker en hij klinkt niet slechter dan m'n Kenwood KR7600 die destijds kenwood's 'flagship' was.
De sound is vooral heel flat maar wel met 'ening karakter' als het ware. Ergens heb ik het idee dat de LM toch een iets warmere sound geeft zoals veel vintage versterkers, maar dan in een veel mindere mate.
Gr Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op do 06 aug 2009, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wow, ik vind het echt heel mooi geworden!
Voor het omzetten van stereo in mono kun je even kijken naar bijvoorbeeld het linkwitz transform circuit op de site van Rod Elliot. Heb je wel een opampje nodig, maar je hebt toch al voeding aan boord
Groetjes,
Martin
Voor het omzetten van stereo in mono kun je even kijken naar bijvoorbeeld het linkwitz transform circuit op de site van Rod Elliot. Heb je wel een opampje nodig, maar je hebt toch al voeding aan boord
Groetjes,
Martin
Hallo,
Ik heb vandaag de bovenplaat op maat gemaakt. Dat ziet er dan opeens wel erg strak uit!
Wat betreft stereo-mono bouw ik denk ik een los kastje waar ik dat inbouw. Zit te denken aan iets in dezelfde stijl met ook nog switches en een volumeknop voor meerdere kanalen.
Bijgevoegd wat foto's
Gr Olav
Ik heb vandaag de bovenplaat op maat gemaakt. Dat ziet er dan opeens wel erg strak uit!
Wat betreft stereo-mono bouw ik denk ik een los kastje waar ik dat inbouw. Zit te denken aan iets in dezelfde stijl met ook nog switches en een volumeknop voor meerdere kanalen.
Bijgevoegd wat foto's
Gr Olav
Ik heb net deze schakeling klaar, en er was geen magische rook. Het werkt!Nijn schreef:Voor het omzetten van stereo in mono kun je even kijken naar bijvoorbeeld het linkwitz transform circuit op de site van Rod Elliot. Heb je wel een opampje nodig, maar je hebt toch al voeding aan boord![]()
De center geeft nu prima mono geluid weer. Nu even een tijdje luisteren of alles heel blijft:P
Ben van plan om in de looks van de versterker iets te maken met deze schakeling erin gebouwd en een master volume om ook de andere versterker te regelen. Een switch tussen kanalen wil ik ook inbouwen, iets met relais lijkt mij wel netjes. Ben alleen nog op zoek naar een schakeling hiervoor.
Verder zal de stereo to mono schakeling nog iets netter worden gemaakt wat betreft de bedrading en aansluitingen.
Gr Olav

