Cappuccino Amplissimo - 3x LM3886 Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ziet er goed uit man!

Zo'n LMxxxx, is dat een klasse AB versterker?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Dankje, ik vind het project zelf ook de goede kant op gaan :wink:

Over AB versterker, de datasheet van National Semiconductor zegt:
Class B Amplifier: The most common type of audio power
amplifier that consists of two output devices each of which
conducts for 180° of the input cycle. The LM3886 is a
Quasi-AB type amplifier.
Gr Olav
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

ziet er strak uit! Ben benieuwd naar het eindplaatje.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Jep dat is een typische AB versterker.
Klasse A voor kleine signalen (tot aan de ruststroom) en bij grotere signalen gaat hij over in klasse B bedrijf.

Het begint al aardig wat vorm te krijgen zo te zien, heel benieuwd naar het eindresultaat :).
Ik ben zelf van plan om een van deze chipjes (uit de overture serie) als meetversterker te gebruiken.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Sikalot schreef:
Jep dat is een typische AB versterker.
Klasse A voor kleine signalen (tot aan de ruststroom) en bij grotere signalen gaat hij over in klasse B bedrijf.
Dus de ruststroom wat hoger afstellen (wel goed koelen), zodat je tot 2-3 watt een klasse A hebt...
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Implo schreef:
Dus de ruststroom wat hoger afstellen (wel goed koelen), zodat je tot 2-3 watt een klasse A hebt...
Lijkt mij een mooi projectje om te proberen. :wink: Volgens mij heeft hier iemand hetzelfde idee:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=28218


Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Even een update over de versterker. Heb nu dus twee prints klaar, en ben begonnen met het afwerken van de versterker.De koellichamen zijn gespoten, het aluminium is gebrusht en in hoogglans lak gespoten. Verder ben ik bezig geweest de wiring netjes te gaan doen. Aangezien de voorplaat nog niet klaar is liggen er nog wat dingen los, maar het begint een net geheel te worden. Hier wat foto's, betere volgen nog als k mn SD kaartje terug heb gevonden :wink:

Wat nog volgt:

- 3e vesterkerprint maken
- Voorplaat maken
- Blauwe leds inbouwen
- DC blocker toevoegen
- Bovenplaat maken
- en nog wat dingen die ik nog wel tegenkom :wink:

Groeten,

Olav
Bijlagen
18072009375.jpg
18072009374.jpg
18072009373.jpg
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Vandaag de voorplaat gemaakt en de knoppen erin gebouwd. Hieronder de foto's. Blauwe led in de knop ziet er echt gaaf uit. Ben benieuwd hoe het samen eruit gaat zien met de blauwe leds in de bodemplaat. Next up het bouwen van de volgende print.

Groeten,

Olav
Bijlagen
19072009380.jpg
19072009379.jpg
19072009378.jpg
19072009377.jpg
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

De versterker is zo goed als klaar. Enkel de bovenplaat moet nog worden gemaakt.

Alles werkt prima, met 3 LM3886 versterkers om de Center en Rear speakers aan te sturen. Ik moet alleen nog iets vinden om de versterker voor de centerspeaker een mono signaal te laten versterken. Simpele schema's om stereo in mono om te zetten zorgen ervoor dat alle 3 de versterkers mono worden onder andere omdat de ground van iedere versterker aan elkaar gekoppeld is bij de voeding. Een ander schema dempt juist de versterkers voor de rear speakers. Gebruikte schema's zijn:

Geval 1:
Afbeelding

Geval 2:
Afbeelding

Beide heel simpel dus.

Momenteel heb ik 3 ingangen: voor iedere versterker dus een. Het idee is dat ik ook een stereo signaal kan aanbieden en met een druk op de knop dat signaal te splitten en mono de centerversterker in kan sturen.

Ik hoop dat het enigzins duidelijk verwoord is. Verder zijn hieronder foto's bijgevoegd.

Groeten, Olav
Bijlagen
PICT4728.JPG
PICT4727.JPG
PICT4722.JPG
PICT4720.JPG
PICT4716.JPG
PICT4719.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

héél 'cool' gedaan met die blauw verlichte plexi ! :shock: :D
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Bedankt! :D Het is nu nog wel wat afleidend bij het film kijken: de blauwe verlichting trekt toch steeds mijn aandacht :wink:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Wow je maakt echt mooi spul! Ook je DAC ziet er heel strak uit.

Klinkt 'ie ook zoals hij eruit ziet? ;)
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Dankje, ben ook erg tevreden over het resultaat. :D De versterker klinkt echt heel strak. Ook grotere speakers kan de versterker aan zonder dat het klinkt alsof de versterker er moeite mee heeft. Ondans de te lage voedingsspanning lijkt er voldoende vermogen beschikbaar.
Verder is er voldoende laag ondanks het highpass filter. Voor wat ik tot nu toe heb gehoord ben ik ook over het hoog te spreken: gewoon helder en niet 'rommelig'.
De versterker klinkt naar mijn mening beter dan menig gemiddelde (Sansui AU4400 en akai AA1020 ter vergelijking) versterker en hij klinkt niet slechter dan m'n Kenwood KR7600 die destijds kenwood's 'flagship' was.

De sound is vooral heel flat maar wel met 'ening karakter' als het ware. Ergens heb ik het idee dat de LM toch een iets warmere sound geeft zoals veel vintage versterkers, maar dan in een veel mindere mate.

Gr Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op do 06 aug 2009, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

De 'flagships' van vroegah ken ik... Heb een tijd met een Yamaha CR-1020 gedraaid.. is ook geen onbekende onder de vintage liefhebbers, echter is mijn 41hz klasse D eindbakje stukken beter, veel opener en neutraler. Van mij hoeft het niet zo warm te zijn ;)
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Ik zal binnenkort eens iets maken dat ik de speakers kan switchen tussen de twee versterkers, dan kan ik de LM en de vintage mooi vergelijken. Heb tot nu toe enkel los geluisterd. Zal de bevindingen hier posten. :)
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Wow, ik vind het echt heel mooi geworden!

Voor het omzetten van stereo in mono kun je even kijken naar bijvoorbeeld het linkwitz transform circuit op de site van Rod Elliot. Heb je wel een opampje nodig, maar je hebt toch al voeding aan boord ;-)

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Ik heb vandaag de bovenplaat op maat gemaakt. Dat ziet er dan opeens wel erg strak uit!

Wat betreft stereo-mono bouw ik denk ik een los kastje waar ik dat inbouw. Zit te denken aan iets in dezelfde stijl met ook nog switches en een volumeknop voor meerdere kanalen.

Bijgevoegd wat foto's

Gr Olav
Bijlagen
PICT4732.JPG
PICT4734.JPG
PICT4737.JPG
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Zo dat glimt best! Alleen een beetje jammer van de schroefjes, had van mij wel wat cleaner gemogen.. maarja hoe bevestig je dan de panelen...

Maar zeker een mooi kastje, vooral de blauwe bodemplaat :o
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

=D> Heel fraai!

Die 'bodemverlichting' is weliswaar niet mijn smaak, maar die alu 'hoeken' vind ik geweldig! Hoe heb je ze zo rond gekregen?

(En die schroefjes vind ik juist wèl leuk 8) )
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Bedankt voor de complimenten :D De alu hoeken heb ik uit de hand gebogen. Ik heb het letterlijk op het oog uitgemikt en gebogen totdat ik de vorm rond genoeg vond. Een beetje één met het project worden dus :P
Leuke van de schroefjes vind ik dat dat het zwart iets breekt.

Gr Olav
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ha, dat geeft mij moed om deze methode ook te gebruiken / van je af te kijken :wink:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Olaffel schreef:
Een beetje één met het project worden dus :P
Een echte Hornbacher dus :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Implo schreef:
Een echte Hornbacher dus :mrgreen:
"ahja ahja jippie jippie jee" :P

Gr Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Nijn schreef:
Voor het omzetten van stereo in mono kun je even kijken naar bijvoorbeeld het linkwitz transform circuit op de site van Rod Elliot. Heb je wel een opampje nodig, maar je hebt toch al voeding aan boord ;-)
Ik heb net deze schakeling klaar, en er was geen magische rook. Het werkt! :D Bedankt voor de link van deze schakeling :)

De center geeft nu prima mono geluid weer. Nu even een tijdje luisteren of alles heel blijft:P

Ben van plan om in de looks van de versterker iets te maken met deze schakeling erin gebouwd en een master volume om ook de andere versterker te regelen. Een switch tussen kanalen wil ik ook inbouwen, iets met relais lijkt mij wel netjes. Ben alleen nog op zoek naar een schakeling hiervoor.

Verder zal de stereo to mono schakeling nog iets netter worden gemaakt wat betreft de bedrading en aansluitingen.

Gr Olav
Bijlagen
PICT4739.JPG
PICT4740.JPG
Plaats reactie