Hivi B3S in bassreflex: een zomerbox
Moderator: Beheerdersteam
Hivi B3S in bassreflex: een zomerbox
Hoi,
Ondanks ik hier heel lang niet actief ben geweest, heb ik wel meegelezen op het forum.
De afgelopen dagen ben ik zelf aan het bouwen geweest. Niet alleen, maar met mijn vriendin Kitti. We hebben een paar luidsprekers gemaakt met de Hivi b3s.
De basis voor deze luidsprekers is het design van John Krutke van Zaphaudio:
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
De breedte van de baffle en daarmee het correctienetwerk zijn direct overgenomen van zijn ontwerp. De box is echter anders gebouwd, ik heb gekozen voor een bassreflex box ipv een gesloten box.
De wanden zijn gemaakt van 12 mm MDF bedekt met 4 mm loodbitumen. De box is goed gevuld met pritex, steenwol en baf.
De afwerking is simpel parketlak.
En hoe klinkt het?
"Smashing awesome!" aldus mijn vriendin. Nee, het klinkt serieus heel goed. Je hoort wel dat hij in het hoog niet helemaal vlak is, maar overall klinken deze luidsprekers heel volwassen. Er is ruim voldoende body, midbass komt er ook gewoon uit, ook op een flink verhoogd luisterniveau.
Een heel volwassen luidspreker waarmee je in onze huiskamer prima uit de voeten kunt. Tijd voor wat plaatjes van de bouw en het resultaat.
Ondanks ik hier heel lang niet actief ben geweest, heb ik wel meegelezen op het forum.
De afgelopen dagen ben ik zelf aan het bouwen geweest. Niet alleen, maar met mijn vriendin Kitti. We hebben een paar luidsprekers gemaakt met de Hivi b3s.
De basis voor deze luidsprekers is het design van John Krutke van Zaphaudio:
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
De breedte van de baffle en daarmee het correctienetwerk zijn direct overgenomen van zijn ontwerp. De box is echter anders gebouwd, ik heb gekozen voor een bassreflex box ipv een gesloten box.
De wanden zijn gemaakt van 12 mm MDF bedekt met 4 mm loodbitumen. De box is goed gevuld met pritex, steenwol en baf.
De afwerking is simpel parketlak.
En hoe klinkt het?
"Smashing awesome!" aldus mijn vriendin. Nee, het klinkt serieus heel goed. Je hoort wel dat hij in het hoog niet helemaal vlak is, maar overall klinken deze luidsprekers heel volwassen. Er is ruim voldoende body, midbass komt er ook gewoon uit, ook op een flink verhoogd luisterniveau.
Een heel volwassen luidspreker waarmee je in onze huiskamer prima uit de voeten kunt. Tijd voor wat plaatjes van de bouw en het resultaat.
Thx! Het is allemaal schuurwerk, en de tekst kan je nog zien ook. In eerste instantie hadden we het (per ongeluk) met non-permanente marker geschreven. Toen we de lak aanbrachten veegden we het er zo af, dus we hebben het er nadat de lak droog was nog een keer opgeschreven en opnieuw gelakt.
Ook deze "permanente" marker loopt wat uit, maar het is nog steeds leesbaar.
Ook deze "permanente" marker loopt wat uit, maar het is nog steeds leesbaar.

