Hivi B3S in bassreflex: een zomerbox

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Hivi B3S in bassreflex: een zomerbox

Bericht door lepain »

Hoi,

Ondanks ik hier heel lang niet actief ben geweest, heb ik wel meegelezen op het forum.
De afgelopen dagen ben ik zelf aan het bouwen geweest. Niet alleen, maar met mijn vriendin Kitti. We hebben een paar luidsprekers gemaakt met de Hivi b3s.
De basis voor deze luidsprekers is het design van John Krutke van Zaphaudio:
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

De breedte van de baffle en daarmee het correctienetwerk zijn direct overgenomen van zijn ontwerp. De box is echter anders gebouwd, ik heb gekozen voor een bassreflex box ipv een gesloten box.
De wanden zijn gemaakt van 12 mm MDF bedekt met 4 mm loodbitumen. De box is goed gevuld met pritex, steenwol en baf.

De afwerking is simpel parketlak.
En hoe klinkt het?
"Smashing awesome!" aldus mijn vriendin. Nee, het klinkt serieus heel goed. Je hoort wel dat hij in het hoog niet helemaal vlak is, maar overall klinken deze luidsprekers heel volwassen. Er is ruim voldoende body, midbass komt er ook gewoon uit, ook op een flink verhoogd luisterniveau.
Een heel volwassen luidspreker waarmee je in onze huiskamer prima uit de voeten kunt. Tijd voor wat plaatjes van de bouw en het resultaat.
Bijlagen
P1010948.JPG
P1010945.JPG
P1010947.JPG
P1010944.JPG
P1010949.JPG
P1010939.JPG
P1010932.JPG
P1010929.JPG
P1010909.JPG
P1010859.JPG
P1010710.JPG
solidworks.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nice :) mooi schuur/freeswerk. Zie je de text nog door de blanke lak?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Thx! Het is allemaal schuurwerk, en de tekst kan je nog zien ook. In eerste instantie hadden we het (per ongeluk) met non-permanente marker geschreven. Toen we de lak aanbrachten veegden we het er zo af, dus we hebben het er nadat de lak droog was nog een keer opgeschreven en opnieuw gelakt.
Ook deze "permanente" marker loopt wat uit, maar het is nog steeds leesbaar.
Bijlagen
P1010955.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wow, een romatische box 8) en nog op mijn verjaardag ook :D
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Wat een snoepje!

Enneh... HJ: congrats :)
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Leuk project! En bekend hoofd! Dat kan wel kloppen aangezien je om de hoek woont. Ook nog naar de feestweek? :D
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Gefeliciteerd Henkjan! :) Al op vakantie ondertussen?

@ Xander: Om de hoek, dat is dichtbij!
Kleine kans trouwens dat je me op de feestweek zult zien. Woensdag ga ik op vakantie, en ik hou niet zo van de feestweek. :oops:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Wat gaaf, samen aan de knutsel - jaloers :P

En wat een stoere uitstraling, zo'n vierkante korf op een baffle met 'dikke' afrondingen. Complimenten.

Tegens John's advies in gewoon BR laag, gaat dus prima - goed om te weten :-)
Gesloten