ja, heb ik gedaan Rob, de resultaten staan beschreven in dit topic bij mijn postings van 17 mei.Rob Dingen schreef:Ik neem aan dat je al getest hebt wat het klankverschil is tussen wol en pritex?
Groeten,
Ed.
Moderator: Beheerdersteam
Ik zou in elke nieuwe kast toch weer de meting opnieuw doen. Ik heb ook de ervaring gehad in een kast van Montana dat de pritex duidelijk minder goed klonk. Dit bleek door een meting bevestigd te worden, een duidelijke onregelmatigheid bij 2kHz. Ik heb gemerkt dat een en ander erg kast afhankelijk is en dat je niet mag generaliseren met Pritex. In principe is het gewoon prima spul.asterduc schreef:ja, heb ik gedaan Rob, de resultaten staan beschreven in dit topic bij mijn postings van 17 mei.Rob Dingen schreef:Ik neem aan dat je al getest hebt wat het klankverschil is tussen wol en pritex?
Groeten,
Ed.
Als je zorgvuldig gaat testen, dwz zorgt dat de respons in beide situaties gelijk is, dan valt er hoegenaamd niets meer te horen van verschil. Dat is ook niet vreemd, er zijn geen verklaringen voor deze gehoormatige verschijnselen te geven anders dan wat er zich tussen de oren afspeelt.Rob Dingen schreef:Als pritex achter een driver zit klinkt hij minder dynamisch als met wol.
Het is een beetje alsof je de handrem er op zet.
Altijd moeilijk te omschrijven maar makelijk te horen.
Rob
Die heb ik eens geprobeerd en ik vond het eerlijk gezegd rot lijm (zo'n zwarte/gele tube). Bleef totaal niet goed zitten naar mijn mening.MichaelB schreef:Hmmm, boter na de vis, mosterd na de maaltijd, maareh: had je niet beter een trasparante lijm kunnen gebruiken (o.a. Pattex heeft deze voor plexiglas op hout enz.).
[jaloersmodus]asterduc schreef:Frontplaatjes zijn gefreesd.
Aangezien dat de Illuminator drivers geen opstaande rand hebben is het volgens mij zinvol om ze alle ruimte te geven vanaf de montageplaat.
De frontplaat doorgang heeft hier een schuine wand van 30%.
Zodoende blijft er meer als 100% van het membraanoppervlak open.
De montagegaten zijn gelijk door de CNC frees gemaakt met een freesje van 2mm. Daarmee staan ze 100% op hun plaats. De draad is uit de hand getapt met een M3 machinetap in een accu boormachine. Dit is minder handig omdat de gaten op deze manier niet volledig haaks kunnen worden getapt. Een kolomboor met een L/R schakeling of een vertikale houder voor de accuboormachine zou hier een oplossing zijn.
Ed.
De metingen vertellen inderdaad de waarheid over wat je aan het meten bent maar dat zegt verder niets over klank.omdat telkens is gebleken dat metingen de waarheid vertellen
Dit is bijv precies mijn punt met pritex kun je niets veranderen ook als het overgedempt is met wol wel.Als je met pritex of wol via metingen controleert dat staande golven voldoende zijn onderdrukt, of althans dat geen verdere verbetering ontstaat door meer demping, dan kun je dat verder zo laten zonder verdere aanpassingen.
Laten we niet over filters beginnen en een knop dat vergelijk is ver zoek.Dit heeft als grote voordeel dat je maar aan 1 knop (het filter en dat is al lastig genoeg) draait en niet met vreselijk veel variabelen een optimum probeert te bereiken.
precies, een stukje plexi eronder monteren en het deel dat in de weg staat wegfrezen.. In deze kast komt ook de korte tweeter versie, Daarbij zit er slechts een paar mm in de weg!fluppie schreef:Wat ga je doen, een stuk uit de tussenplaat frezen/vijlen/boren ? Ik denk alleen dan wel dat die tussenplaat veel te dun zal worden ?
Metingen zeggen alles over de klank. Daar waar je duidelijke effecten meet, zoals effecten op respons en afstraalgedrag, zul je ze zeker horen. Op dat moment moet je op gehoor gaan optimaliseren want we kunnen op die gebieden nog niet voldoende de relatie leggen tussen wat we zien in metingen en wat we horen. Smaak speelt hierbij ook een rol, bovendien heeft een bepaalde respons en afstraalgedrag in elke andere luisterruimte weer een specifiek resultaat.Rob Dingen schreef:Hoi Jeroen
De metingen vertellen inderdaad de waarheid over wat je aan het meten bent maar dat zegt verder niets over klank.omdat telkens is gebleken dat metingen de waarheid vertellen
Op het gevaar af dat ik voorbij ga aan de bedoeling van deze quote: Ik denk juist dat het jammerlijke van audio is dat een enkeling maar gelijk heeft en heel veel mensen ongelijk vanwege een gebrek aan kennis/ervaring en objectieve luistertesten.Het mooie van audio in het algemeen is dat niemand gelijk heeft of juist iedereen gelijk heeft.