Al ruim voordat de SPIKE-protectie inkomt, kan je de chip en zijn omgeving niet meer aanraken. Het is absoluut beter om te voorkomen dat deze inkomt, maar bij mij heeft de praktijk uitgewezen dat zo'n LM3886 héél wat kan hebben.
Ik gebruik 3 stuks, waarbij de derde 2 parallel geschakelde 12" woofers aanstuurde. Met z'n drietjes hebben ze jaren lang op een vlakke montageplaat gezeten voor een ATX moederbord. De laatste 2 jaren staat het volume nooit meer echt hard, maar de 4 jaren daarvoor stond het volume nooit echt zacht. De chip die de laagweergave verzorgde was in die tijd constant heet, waardoor na "1 nummertje uit mijn dak" de protectie al inkwam. 's Zomers kwam hij al bij minder volume in. Zat ik dan net lekker in de tuin zat, dan nam ik vaak de moeite niet om het volume lager te zetten. De chip vertoonde toch al witgrijze vlekken. Tot mijn verbazing heb ik nog altijd de reservechip niet hoeven te gebruiken.
Als je dan bedenkt dat ze op 34V spelen, en dat ik pas vorig jaar de woofers in serie heb geschakeld ...
(toen pas ontdekte ik dat mijn versies niet 8 Ohm maar 4 Ohm zijn
)
Er is dus wel wat ruimte om te experimenteren.
