LM3886 versterker met 6N11 buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door sevenup »

Hallo allemaal,

Ik heb al meerdere buizenversterkers gemaakt. Nu was ik van plan om een transistor versterkertje te maken met wat meer vermogen. Mijn oog viel op van die bouwpakketjes zoals de plaatjes hieronder. ( Deze is trouwens met buis :) )

Wie heeft er ervaring met dit soort versterkertjes? Voornamelijk de geluidskwaliteit en de betrouwbaarheid. Ook zou ik graag willen weten of de ICs erg warm worden of niet, ivm koeling keuze.

Alvast bedankt,

Michiel
Bijlagen
c_audio_amplifier_board_6n11_03.jpg
c_audio_amplifier_board_6n11_02.jpg
!BUP,IVgBGk~$(KGrHgoOKi0EjlLmUvDqBKMdtO)1HQ~~_1.jpg
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 10 jul 2009, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Grappig ding. istie mono of stereo?
Koelings eisen zou je uit de datasheet van het IC moeten kunnen halen.
Heb je ook een linkje naar de leverancier van dat ding? (china??)
sevenup

Bericht door sevenup »

Hij is stereo. Staat regelmatig op ebay zoals hier
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De LM3886 is op zich een uitstekende all round versterker chip die uitstekend klinkt.

Koeling hangt een beetje van het gebruik af. Voor een all round huiskamer versterker is 150mm x 50mm x 40mm (L x H x D) per kanaal voldoende (dat is wat ik destijds er voor gebruikt heb). Speel je continue op hoog vermogen of is ie als sub versterker bedoeld, dan zou ik 2x zo groot nemen. Maar dan zou ik de gelijkrichterbrug ook van een koelprofieltje voorzien of zorgen dat ie zijn warmte naar de kast kwijt kan.
ray5150

Bericht door ray5150 »

hier iseen artikel over het berekenen van koelblokken.
Zou die buis op hoog of laagspanning draaien? staat niks over in de tekst.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inmiddels luister ik een jaartje of 6 naar LM3886's. Ondanks dat ik in die tijd aardig wat andere versterkers hoorde, waaronder de UCD's, voel ik nog altijd geen behoefte om mijn versterkers te vervangen. Niet dat het niet beter kan, maar zoals Pjotr aangeeft klinken ze uitstekend. Bij een upgrade vind ik de kosten niet opwegen tegen de baten, omdat op andere vlakken veel meer winst te behalen valt. Een ijzersterk punt is overigens de strakke controle in het laag.

Wat koeling betreft: de gebruikte voedingsspanning is medebepalend. Van diverse bouwers die een trafo van 18VAC toepasten las ik dat de chip slechts lauw werd, en dat montage tegen een kleine aluminium behuizing voldoende warmte afvoerde. Bij trafo's van 22VAC zie je vaak het formaat koelprofielen waar Pjotr over spreekt. Zelf gebruik ik 25VAC, wat neerkomt op ca. 34VDC (verlies over diodes meegerekend). Dat is behoorlijk hoog. Met zo'n zelfde profiel en de volumeknop half open komt binnen 10 min. de SPIKE-beveiliging in. Bij dat volume genieten echter de buurtbewoners volop mee, dus gewoonlijk kom ik niet zover. De profielen zijn in mijn situatie dan ook net toereikend, al houdt het niet over. Met een dubbel zo groot profiel danwel bij minder dan 30VDC verwacht ik geen beperking meer..... én een langere levensduur.
sevenup

Bericht door sevenup »

De buizen draaien op laagspanning. Het printje heeft alleen maar 28V-0-28V en 8V nodig. Er zit geen spanningsverdubbelaar in.

Toch wel verbazingwekkend dat dit te koop is voor 35 Dollar. En ziet er ook nog netjes uit. Moet het wel zelf in elkaar solderen, maar dat is juist leuk.

Ik heb zelf nog een mooie ingegoten ringkerntrafo liggen van 2x24V AC. Deze wil ik graag gebruiken,

Als koelblok heb ik nog een mooie groene liggen van ongeveer 100x220x45mm liggen. Zal nog wel een paar foto's posten.

De bestelling van de versterker is al gedaan :) Hopelijk komt hij snel binnen...
sevenup

Bericht door sevenup »

Hier een foto van de trafo en het koelblok.
Bijlagen
1.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk zo'n hybride concept. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Je koelblok lijkt me wel wat krap, maar het ligt er ook maar net aan hoeveel power je nodig hebt.

Wanneer je het koelblok tegen te achterwand van de behuizing aan bouwt, zou het lekkerder zijn wanneer de ribben haaks op de richting staan waarin ze nu staan. Dan is de warmte afvoer beter.

Koellichamen hebben een waarde die uitgedrukt wordt in K/W Kelvin per Watt. Hoe kleiner de waarde, des te groter het koellichaam.
(Ga maar na, als de temperatuur per Watt met meer Kelvin toeneemt, wordt het sneller heet, dus zal het een kleiner koellichaam zijn)

De berekeningen zijn mij te lang geleden, maar te groot is nooit een probleem.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een mooi concept. Best of 2 worlds???

Om ook even iets toe te voegen aan het dissipatieverhaal:
Ik heb zelf een dubbel-mono setje van de LM3875 draaien (op een voedingsspanning van 2x22Vac en een belasting van 8 ohm). Na een kwartiertje knoeperthard draaien, is het profiel heet, maar niet zo heet als de radiatoren in huis op een koude winterdag. Eigenlijk net te heet om je handen aan te houden. Met SPIKE heb ik nog geen kennis gemaakt. Als koelprofiel heb ik de profielen uit een oude Philips versterker gehaald (ca 70x50mm met vinnen van ca 100mm).

Groeten,
Mischa
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Oef dat is toch eigenlijk wel echt te heet, zo'n koelblokje moet je gewoon met de hand vast kunnen houden zonder dat het onaangenaam wordt.
De temperatuur in de chip is vele malen hoger.

Maar het belangrijkste is dat je de omgevingstemperatuur meerekent.
Je wilt tenslotte niet dat het dingetje het begeeft op een warme zomerdag (of als hij in de zon staat).
In een kastje loopt het bij kamertemperatuur al gauw op tot zo'n 35 graden.
Ook gaat de levensduur sterk achteruit als je hem de hele tijd warm laat draaien.
Op circuitsonline is wat info te vinden hoe je z'on koelblokje kan berekenen: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10

Edit: >< helemaal gemist dat Ray5150 het linkje al gepost heeft, sorry!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Sikalot schreef:
Oef dat is toch eigenlijk wel echt te heet, zo'n koelblokje moet je gewoon met de hand vast kunnen houden zonder dat het onaangenaam wordt.
De temperatuur in de chip is vele malen hoger.
Ho ho, niet het hele koelprofiel he? Ik voel dan gewoon aan de chip. Sorry als ik de indruk gewekt heb dat het hele koelprofiel zo heet wordt. Dat kan natuurlijk niet. Maar goed, bij mij gaat de SPIKE-protectie er niet in, dus zal het wel goed zijn.

Groeten,
Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Al ruim voordat de SPIKE-protectie inkomt, kan je de chip en zijn omgeving niet meer aanraken. Het is absoluut beter om te voorkomen dat deze inkomt, maar bij mij heeft de praktijk uitgewezen dat zo'n LM3886 héél wat kan hebben.

Ik gebruik 3 stuks, waarbij de derde 2 parallel geschakelde 12" woofers aanstuurde. Met z'n drietjes hebben ze jaren lang op een vlakke montageplaat gezeten voor een ATX moederbord. De laatste 2 jaren staat het volume nooit meer echt hard, maar de 4 jaren daarvoor stond het volume nooit echt zacht. De chip die de laagweergave verzorgde was in die tijd constant heet, waardoor na "1 nummertje uit mijn dak" de protectie al inkwam. 's Zomers kwam hij al bij minder volume in. Zat ik dan net lekker in de tuin zat, dan nam ik vaak de moeite niet om het volume lager te zetten. De chip vertoonde toch al witgrijze vlekken. Tot mijn verbazing heb ik nog altijd de reservechip niet hoeven te gebruiken.

Als je dan bedenkt dat ze op 34V spelen, en dat ik pas vorig jaar de woofers in serie heb geschakeld ... (toen pas ontdekte ik dat mijn versies niet 8 Ohm maar 4 Ohm zijn :oops: )

Er is dus wel wat ruimte om te experimenteren. ;)
sevenup

Bericht door sevenup »

Het groene koelprofiel is behoorlijk groot hoor.

lengte 215 mm
breedte 115 mm
hoogte 38 mm

Gewicht is 1,5 Kg, dus behoorlijk veel aluminium.

Ik probeer het wel eerst en zie wel hoever ik ermee kom.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

mischa72 schreef:
Een mooi concept. Best of 2 worlds???
De Mugen Hybride van Elektor ?
sevenup

Bericht door sevenup »

Het versterker printje is binnen :)

Zier er goed uit. Kun je zelf niet maken voor het geld. Ik heb het koelblok al gemonteerd. Dit was zeer makkelijk te doen. Er zat al een gleuf in waar 2 moertjes inpassen voor de LM3668 ICs. Beetje koelpasta er tussen en met een klein boutje monteren.
Bijlagen
4.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ben toch zeer benieuwd naar de eerste luisterervaringen.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Ik ben toch zeer benieuwd naar de eerste luisterervaringen.

Groeten,
Mischa
Moet even tot morgen wachten :( Heb nog een kleine trafo nodig van 8-9V voor de gestabiliseerde gloeispanning.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb hem draaien. Nu zit er iets niet goed. 1 kanaal begint hard te brommen na ongeveer 30 seconden. Dit wordt erger als ik met mijn vinger de LM3886 aanraak. Het andere kanaal werkt prima. Het probleem treedt altijd op, ook als het IC nog helemaal koud is. Misschien vervangen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

misschien een slechte soldering die door uitzetting bij warmte net wel kontakt maakt? Even een busje koudespray erbij en dan zoeken. Je zou eventueel ook preventief de zaak kunnen doorsolderen.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
misschien een slechte soldering die door uitzetting bij warmte net wel kontakt maakt? Even een busje koudespray erbij en dan zoeken. Je zou eventueel ook preventief de zaak kunnen doorsolderen.

Groeten,
Mischa
Ik heb het hele bord al doorgesoldeerd, maar dit heeft niet geholpen. Het probleem blijft. Nu treedt ook de luidspreker beveiliging in na een paar minuten. Ik verdenk toch het IC.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Is de amp zoveel brom aan het versterken? Als het de spike protectie is die inkomt (volume gaat laag) wordt de chip waarschijnlijk behoorlijk heet. Wat ik op de foto niet goed kan zien: het lijkt erop dat je geen gebruik maakt van isolatienippels in de montagegaatjes. Zou het kunnen dat het schroefje de isolatielaag op de chip beschadigde en daardoor kontakt maakt?
fluppie

Bericht door fluppie »

Ik wilde net vragen, is het een LM3886TF ? De geïsoleerde variant ?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja, dat zie je toch overduidelijk op het plaatje :wink:
Die isolatie haal je trouwens niet zomaar weg hoor.
Bijlagen
lm_3886tf.jpg
lm_3886t.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Die isolatie is inderdaad vrij stevig, maar een braampje of scherp randje aan het schroefdraad kan aardig snijden. You never know...
Plaats reactie