Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
het moment dat ik zo'n ding ga bouwen komt dan wel erg dichtbij...
Wat let je? Zul je geen spijt van krijgen.
ProXius schreef:
Ook ik overweeg sterk om een Media Center te maken op basis van het nieuwe Zotac bordje.
Doen!! ;) Wat ik als bijkomend voordeel vind: Het is en blijft een volwaardige PC (je kunt er zelfs op gamen volgens de recensies) dus je kunt hem altijd nog als desktop pc gaan gebruiken als het niet bevalt of je gaat upgraden.
ProXius schreef:
In mijn geval zou ik er ook mijn Blu-Rays op willen afspelen, de grote vraag is alleen... Gaat dit echter slechter klinken en slechter ogen dan Blu-Rays uit een Panasonic BD-35 speler?
Geen idee. Je mag wat mij betreft best een keer komen kijken, neem je je speler mee. Ik vermoed dat het nauwelijks tot geen verschil zal maken.
ProXius schreef:
Het liefst zou ik er ook mijn CD's op afspelen, maar ik ben bang dat een stand-alone speler toch beter gaat klinken?
Ook weer geen idee maar ik kan het me haast niet voorstellen. Als je bron materiaal goed overgezet is (goede rip, juiste codec) zou het in mijn optiek zelfs beter moeten zijn omdat je geen last meer hebt van jitter, onstabiele cd's, krassen etc. Is niet voor niets dat het nu ook in de hi-fi wereld helemaal in opkomst is. Denk dat het meer de angst voor het onbekende is.
ProXius schreef:
Kan iemand mij overtuigen?
As I said, je mag best met je speler en wat films langskomen. Als je op tijd laat melden welke films zorg ik dat ik ze ook al klaar heb staan.
Voorlopig alleen niet want ik ga eind van de week op vakantie! 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sja of het beter gaat klinken??

Ik zou persoonlijk gewoon de S/PDIF uit nemen en de D/A conversie door je versterker of DAC laten doen. Dan ligt de kwaliteit dus niet bij je Media Center.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@b_force: Ik ga ook niet helemaal passief, gaat ook niet bij mij. Zoals je ziet op de foto's draait er al een 12cm fan op een zalman regelaartje. De bedoeling was om in het achterpaneel luchtroosters te maken waar koele lucht aangezogen kan worden. Achterkant van mijn meubel is nl open. Ik zie alleen nu dat de fan nu lucht naar beneden blaast. Intake dus... #-o ](*,)

Omdraaien zal niet gaan icm de hoogte. Miss de polariteit omdraaien? En anders pech. Dan worden de sleuven achter blaasgaten... :lol:

Zit ook te denken aan 2x 2.5". 1 voor muziek en 1 voor films. Dan af en toe de muziek kopieren. Die varieert toch stukken minder dan films.
b_force schreef:
Ik zou persoonlijk gewoon de S/PDIF uit nemen en de D/A conversie door je versterker of DAC laten doen. Dan ligt de kwaliteit dus niet bij je Media Center.
Dat doe ik dus ook... Zo heb je bijna geen invloed van het MediaCenter.
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 28 jul 2009, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Twynn

Bericht door Twynn »

Vinculum schreef:
ProXius schreef:
Ook ik overweeg sterk om een Media Center te maken op basis van het nieuwe Zotac bordje.
Doen!! ;) Wat ik als bijkomend voordeel vind: Het is en blijft een volwaardige PC (je kunt er zelfs op gamen volgens de recensies) dus je kunt hem altijd nog als desktop pc gaan gebruiken als het niet bevalt of je gaat upgraden.
Voor zover ik weet zijn de Zotac bordjes in Nederland nog niet te leveren, dus moet je daar nog even geduld voor hebben, of je moet ze via ebay bestellen of in Duitsland halen.

ProXius schreef:
In mijn geval zou ik er ook mijn Blu-Rays op willen afspelen, de grote vraag is alleen... Gaat dit echter slechter klinken en slechter ogen dan Blu-Rays uit een Panasonic BD-35 speler?
Geen idee. Je mag wat mij betreft best een keer komen kijken, neem je je speler mee. Ik vermoed dat het nauwelijks tot geen verschil zal maken.
Ik meen gelezen te hebben dat blu-ray in combinatie met linux (en xbmc) in ieder geval nog niet helemaal goed werkt.

Edit: Even opgezocht:
Does XBMC for Linux support Blu-ray or HD DVD playback with or without menus?

No. There is not yet any C/C++ open source software out there yet capable of fully playing back Blu-ray or HD DVD so we can not add the code from somewhere in any case. FFmpeg (the open source codec-suit that XBMC uses) will probably relativly soon be able to decode all audio and video codecs used in both Blu-ray and HD DVD, but even when that happens you still have to get around the DRM encryptions used by the disc formats and there is not yet any C/C++ open source software library capable of that on-the-fly, nither is there any C/C++ open source software library out there capable of displaying Blu-ray or HD DVD menus. XBMC need C/C++ open source software libraries for all of these things to fully support Blu-ray or HD DVD playback.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Twynn schreef:
Voor zover ik weet zijn de Zotac bordjes in Nederland nog niet te leveren, dus moet je daar nog even geduld voor hebben, of je moet ze via ebay bestellen of in Duitsland halen.
Wel hoor!
Twynn schreef:
Ik meen gelezen te hebben dat blu-ray in combinatie met linux (en xbmc) in ieder geval nog niet helemaal goed werkt.
Geen idee hoe het zit met de speler ondersteuning maar ik speel continu blu-ray films af. Wel bedenk ik me nu dat ze dan wel in een mkv container zitten. Het enige wat je verliest is het menu en eventuele extra's maar persoonlijk keek ik die toch nooit.
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 28 jul 2009, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De FAN op het bordje zou ik ook zeker naar beneden laten blazen, dat is veel gunstiger qua warmte. Maargoed die warmte moet vervolgens ook ergens heen. Je moet gewoon proefondervindelijk even kijken wat het beste uitpakt. Kast later modificeren kan altijd nog, misschien valt het allemaal wel mee.

Polariteit omdraaien heeft geen zin en je hebt zelfs (genoeg) FAN's die dan kapot gaan.
Twynn

Bericht door Twynn »

Vinculum schreef:
Twynn schreef:
Wel hoor!
Maar ook nog niet leverbaar ;)
Iedereen wacht op die bordjes, want het zijn leuke dingen, maar er is nog geen leverancier in nederland die ze echt op voorraad heeft.

Voor mindere computerhelden zijn er overigens ook nog de kant-en-klaar systemen van asrock, die ook al beschikbaar zijn.
Twynn schreef:
Geen idee hoe het zit met de speler ondersteuning maar ik speel continu blu-ray films af. Wel bedenk ik me nu dat ze dan wel in een mkv container zitten. Het enige wat je verliest is het menu en eventuele extra's maar persoonlijk keek ik die toch nooit.
Klopt, mkv's werken goed. 't ging meer om echte blu-ray's :)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Klopt wat je zegt van Conrad. Alleen stond hij bij mij ook steeds op verwacht en ineens was hij er. Ze krijgen ze steeds binnen en die zijn dan ook gelijk weg.

Dat krijg je als je cutting-edge spul wilt. ;) Dat is ook soms het probleem want het is allemaal wat meer uitzoeken of wachten tot er iets ontwikkeld is voor een bepaalde situatie zoals hardware ondersteuning onder windows.

@b_force: Zoiets had ik in gedachten voor de achterkant:
Bijlagen
MediaCenter_achterkant.jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 28 jul 2009, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

http://tweakers.net/pricewatch/240624/z ... x-a-e.html
Ik zie er een al voor 165 euro. Er zullen er vast wel meer zijn...

Kijk ook eens op Duitse websites, die zijn vaak veel goedkoper (en verzendkosten vaak maar 8-10 euro)
edit:
Hier bv http://www.heise.de/preisvergleich/a431583.html

Hier trouwens in een tabel de verschillen tussen de twee bordjes

Afbeelding
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Jammer dat hij nog niet echt goed leverbaar is, maar ach, het leuke aan dat bordje (de A versie) is dat werkelijk alles al aanwezig is. Een prima processor, perfecte GPU, moederbord, voeding, netwerkkaart...

Stel ik stop er een losse Blu-ray speler in, ik vind het namelijk leuk om blu-rays origineel te hebben. Mijn CD's zet ik allemaal digitaal om naar FLAC o.i.d.

De juiste oplossing is in mijn geval het bordje dan via HDMI aan te sluiten op mijn Onkyo Receiver. Als ik het goed heb begrepen doet het bordje ook geluid via de HDMI.

In principe heb ik dan het beste van twee werelden... Én fullHD beeld én ik kan profiteren van de DTS-HD (e.d.) formaten omdat de Onkyo alle decoders aan boord heeft en de HDMI poort op het bordje alles uncompressed doorstuurt. (analoog)

Dan zijn er dus nog die twee punten waar ik achter wil komen;

- Beeld... zal een blu-ray station in deze 'PC' net zo mooi beeld geven als een Panasonic BD-35? (En doet deze PC ook gewoon 24p e.d....)

- Geluid... zullen geripte CD's in FLAC even goed klinken als via een losse CD-speler. (een Marantz, redelijke instapper)

Als dat allemaal okai is, kan mijn Bluray-speler én mijn CD-speler de deur uit... Deze PC is dan best goedkoop te maken. :D

Jammer dat er niet ook nog eens plek is voor een analoge TV-tuner... Dan heb je meteen een DVR erbij. :lol:
sjons

Bericht door sjons »

Nog even over het hele opslag-gebeuren, ik gebruik nu praktisch overal raid, zowel hardwarematig als softwarematig, en alhoewel dat zeker goed bevalt, ga ik later toch weer over op enkele schijven, puur en alleen omdat dat toch beter, sneller en makkelijker werkt.

Mijn tip is dan ook om in je MC een enkele schijf te plaatsen, die je uitzoekt op beste performance/opslag/kostenplaatje/warmteontwikkeling/etc, en daarnaast een aparte machine voor de grote opslag/backups/etc. (kan zowel een 'echte' nas zijn danwel 'een ouwe pc').

Over het algemeen heb je aan 1TB lokale opslag genoeg voor je besturingssysteem en meest gebruikte bestanden, en vandaag de dag kan je je nas machine ook dusdanig instellen dat ie automatisch aan en uitgaat wanneer je dat wilt. (ik heb zelf twee ouwe computers als nas draaien, eentje 'red zichzelf' (dwz gaat een keer per week aan, loopt een lijstje van andere machines af, start ze op als ze niet aan staan, doet een automagische backup van alle belangrijke bestanden, en gaat dan weer uit), en de andere zet ik vanaf mijn 'hoofd-pc' aan en uit als ik iets nodig heb wat op die machine staat.)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

V.w.b. de harddisk worstelde ik onlangs met gelijksoortige dilemma's.

Wachten tot SSD's voldoende groot en betaalbaar zijn was voor mij geen optie, dus schafte ik nog maar een gewone HDD aan. Voor een RAID-opstelling voel ik weinig, dus bewezen betrouwbaarheid staat bij mij voorop. Samsung viel hierdoor buiten de boot, met Maxtor had ik gedurende 18 jaar wisselende ervaringen, en Seagate kampte de laatste jaren met wat akkefietjes. Daarnaast beginnen de lagertjes bij Seagate eerder te fluiten dan bij Western Digital, alhoewel de laatste weer iets duidelijker pruttelt tijdens het zoeken. De doorslag werd gegeven door de veel hogere MTBF bij Western Digital (1.200.000 tegenover 750.000).

De WD10EADS verraste me dusdanig dat ik al spoedig een tweede erbij plaatste. De dunne blikken wand waartegen ze geschroefd zitten geeft soms slechts een zeer beschaafd pruttelgeluidje door. Een siliconen bakmatje van Aktion zal dit volledig oplossen. Daarnaast worden ze amper handwarm, ondanks dat ik hier soms een andere ervaring bespeur. Blijven de schijven ook na enkele jaren zo stil, dan zit ik voor mijn server en HTPC niet meer zo te wachten op een SSD. O:)

Vooralsnog een HDD die ik je zeker kan aanraden, alhoewel vast ook anderen zullen voldoen.

--
Ps: aanvankelijk wilde ik er een 1,5 TB bij kopen, maar ditmaal schijnt ook WD exemplarische problemen te hebben gekend a.g.v. een foutje in bepaalde firmware. Hiermee oppassen dus!

Ps2: WD komt komende maand met een 2.5" disk van 1 TB op de markt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En het ontwerp voor de achterkant is ook klaar.
Bijlagen
MediaCenter-Backpanel.gif
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De WD10EADS verraste me dusdanig dat ik al spoedig een tweede erbij plaatste. De dunne blikken wand waartegen ze geschroefd zitten geeft soms slechts een zeer beschaafd pruttelgeluidje door. Een siliconen bakmatje van Aktion zal dit volledig oplossen. Daarnaast worden ze amper handwarm, ondanks dat ik hier soms een andere ervaring bespeur. Blijven de schijven ook na enkele jaren zo stil, dan zit ik voor mijn server en HTPC niet meer zo te wachten op een SSD. Angel
Ik gebruik in mijn Thin Client een 8Gb CompactFlash kaartje met daarop Ubuntu 8.04 en voor de opslag als enig draaiende onderdeel een WD10EADS, ''de Green'' uitvoering dus. Dit stelletje hoor je pas als je je oor op het kastje legt. Is in gebruik als Nas met de Squeezebox via netwerk werkt prima en geen geluid, tevens een verbruik van zo'n 13Watt continu aanstaan. Heeft een Via 550 Mhz de taak de muziek te leveren en als printerserver te dienen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, je kan dus op een TC wel met HDs werken en een OS er lokaal op zetten?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat ligt er aan hoe groot het kastje is waar het spul allemaal inzit, bij mij nu met een extra eSata kaart en een ruimte voor laptop CD-DVD.
Ik had nog een 1 PCI slot voor een uitbreiding. Een oude Thin Client Winterm van WYSE, maar het werkt prima.
Hans
fluppie

Bericht door fluppie »

Vinculum schreef:
En het ontwerp voor de achterkant is ook klaar.
Zat er niet zon rechthoekige shield bij met alle benodigde uitsparingen ? Zodanig moet je maar een rechthoek uit je achterkant laten frezen en heb je ook al die verende contacten op de connectoren te aarden.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

fluppie schreef:
Zat er niet zon rechthoekige shield bij met alle benodigde uitsparingen ? Zodanig moet je maar een rechthoek uit je achterkant laten frezen en heb je ook al die verende contacten op de connectoren te aarden.
Ja die zit er wel bij maar ik vind dit veel mooier zo dan zo'n gammel plaatje.
Gobla

Bericht door Gobla »

Henkjan schreef:
ah, je kan dus op een TC wel met HDs werken en een OS er lokaal op zetten?
Mijn CarPC (origineel ook een thinclient) draait gewoon volwaardig (en gestript van nutteloze rotzooi voor in een auto) windows XP van een 8Gb CF kaart. Net 1.1 gb in gebruik inclusief front-end software.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dit boardje is op dit moment te koop bij.
http://www.informatique.nl/460977/point ... n-330.html
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Klopt alleen heeft deze geen externe voeding. Dan zit je dus weer met een lompe voeding die je kwijt moet en die ook nog eens herrie maakt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ah, daar had ik even niet opgelet, was al wel aan het experimenteren geweest met het besturingssysteem maar kreeg dat niet aan de praat omdat de monitor waarschijnlijk niet de juiste resolutie heeft. Het ziet er veelbelovend uit. Ik zou het zelf wel willen bouwen, maar dan met een klein schermpje erin om niet de TV/Monitor telkens aan te hoeven zetten als ik muziek wil spelen. een klein 7 inch schermpje zou dan mooi zijn om op afstand de muziek in te schakelen en te selecteren.
XBMC ondersteund dan ook de UpnP van Firefly en andere servers onder Linux.

Hans

Heb het (XBMC) inmiddels geprobeerd op mijn netbookje onder windows en daar werkt het prima.
Henk55

Re: Bouw van complete installatie ~ Part 3: De bron

Bericht door Henk55 »

Ik schuif deze topic even omhoog! :P

Ik heb XBMC (op Ubuntu Minimal 9.04) ge-installeerd op een Asrock ION330 en het werkt goed, later heb ik getracht om XBMC-Live CD 9.11 te installeren op een bootable USB-stick en werkt idem-dito goed, daarnaast heb ik dan nog SqueezeBoxServer ge-installeert en tevens een smb-server zodat ik enkele bestanden via LAN op het USB-stick kan zetten (nl. de de meeste bestanden staan toch op 'n NAS)

Ik ben duidelijk ge-inspireerd door deze posting! :idea:
de_smit

Bericht door de_smit »

Mooi project (ook je andere projecten petje af) vinculum....
Toevallig ook ervaring om het bedienen van je TV te integreren? In mijn geval digitenne. Ik heb een rot-hekel aan losse kastjes. Alles zelfde stijl en simpel te bedienen is mijn voorkeur. Ik werk nu met een losse media speler (voor films / mp3 / foto), losse dvd speler en een los digitenne (inc.l radio) kastje. Bij voorkeur alles overboord en een project zoals jij nu maakt. Nette DAC er tussen en klaar!
Ik hoop dat er wat ervaringen zijn of wellicht is het een idee om het bekijken/bedienen van TV mee te nemen met de opkomst van digatale kastjes e.d.

Gr. Frank
sjons

Bericht door sjons »

Digitenne kan je integreren in een media center, al heb je daar wel een ietwat prijzig kaartje (voor in je pc) voor nodig. Heb zelf een simpel dvbt kaartje in m'n pc zitten, en kan (met een aktieve antenne op zolder) de FTA zenders prima bekijken. Alleen als je ook de commercielen wilt ontvangen moet je dvbt kaart ook een smartcard kunnen accepteren, en dat ging (toen ik er naar keek, jaar terug oid) nog richting 150/200 euro.

Overigens kan dit ook voor kabel/schotel aansluitingen. Voordelen die je dan erbij krijgt is dat je dan ook kan opnemen op je mediacenter, scheelt je weer een harddiskrecorder/vcr/etc. En het bedienen van je mediacenter kan je dmv een universele a.b. weer combineren met je tv.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”