Drie-weg openbaffle met BR-kastje (Pegasus)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Wat is de beste manier van opbrengen? Met een doek of een platte kwast? Het spul ziet er nogal stroperig uit in de pot..

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Arno schreef:
Mooi zeg. Ik vind notenhout ook echt schitterend.
Ook goed dat je de Osmo ontdekt hebt. Ik werk vaak mee en ik vind het een heel fijn produkt.
Is het zeker Arno. Het werkt erg lekker deze wax/olie.
Ik heb het aangebracht (dun) met een platte kwast. Gisteravond nog een tweede keer gedaan en het geheel hangt nu nog te drogen. Als ik zo thuis ben van werk eens kijken wat het geworden is. Voor massief hout zoals dit vind ik dit mooier dan lakken wat ik vroeger veel deed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hoe heb je voorkomen dat de hardwax ook op de RVS strip komt? Afplakken of nauwkeurig werken, of naderhand afvegen van het RVS?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Niets gedaan eigelijk. Gewoon eroverheen. Lijkt me geen probleem.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Edo schreef:
Niets gedaan eigelijk. Gewoon eroverheen. Lijkt me geen probleem.
Hmmm... ben bang dat dat gaat vergelen. Zeker weten doe ik het niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik neem aan dat de hadwax niet echt zal 'hechten/intrekken' op het RVS. Kun je niet met een wattenstaafje of iets dergelijks de hardwax weer van het RVS afwrijven? Zal wel een pokke werkje zijn maar dan weet je wel zeker dat het mooi zal blijven.

Ik ben trouwens benieuwd naar foto's van het resultaat na de tweede laag!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

We zullen zien wat de hadrwax doet op het metaal. Voorlopig ziet het er goed uit. Hier na de tweede laag. Niet zo gek veel verschil met de eerst zo te zien op de foto, echter je voelt het wel goed. Het is wat gladder.
Bijlagen
P1070426.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op zo 26 jul 2009, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Walt schreef:
Ik neem aan dat de hadwax niet echt zal 'hechten/intrekken' op het RVS. Kun je niet met een wattenstaafje of iets dergelijks de hardwax weer van het RVS afwrijven? Zal wel een pokke werkje zijn maar dan weet je wel zeker dat het mooi zal blijven.

Ik ben trouwens benieuwd naar foto's van het resultaat na de tweede laag!

Groetjes Walter
Ik veeg altijd de hardwax van het oppervlak (hout dus) af nadat ik het heb aangebracht. Doe ik het nu verkeerd?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

In de gebruiksaanwijzing van de Osmo zeggen ze niet dat je de hardwax na het opbrengen er weer moet afwrijven.

Er staat wel dat je de lagen dun moet aanbrengen dus als je dat wat dikker gedaan hebt, dan zal het denk ik wel goed zijn om het overtollige weer eraf te wrijven.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen een naampje verzonnen voor de creatie. Ik blijf (meestal) bij wat grieks, dus had ik het idee om deze Pegasus te noemen.

Afbeelding

Hier nog wat closer van laag 2 en terwijl ik bezig was met het metaal voor plank 2 komt de oudste dochter even meekijken hoe papa dat nu allemaal doet.... :)
Bijlagen
P1070432.jpg
P1070435.jpg
P1070442_small.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Interficior schreef:
Ik veeg altijd de hardwax van het oppervlak (hout dus) af nadat ik het heb aangebracht. Doe ik het nu verkeerd?
Je kan het natuurlijk niet echt fout doen (hoewel een té dikke laag slecht droogt). Het ligt er ook aan wat je mooi vindt, en wat voor objekt je behandelt.
Vloeren, trappen, aanrechtbladen en andere oppervlakken die aan slijtage onderhevig zijn, moeten niet te dun behandeld worden. Sierobjekten, wat luidsprekers natuurlijk zijn :) , mag je zo dun behandelen als je zelf mooi vindt. Ik veeg zelf ook altijd de 'overtollige' wax weg, nadat het hout verzadigd is, en de tweede laag zet ik zo dun mogelijk op met een dot lappen.

Maar dat ziet er beestachtig mooi uit, Edo 8)
Mocht de wax op het rvs toch gaan vergelen, dan lijkt een wattenstaafje met thinner mij voldoende.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Arno schreef:
Mocht de wax op het rvs toch gaan vergelen, dan lijkt een wattenstaafje met thinner mij voldoende.
Bedankt Arno. Ik moet zeggen dat ik dit jaren eerder had moeten weten zeg. Ik had nog wat eiken, merbau en palissander liggen hier in de schuur (reststukjes) en daar ook eens wat op getest....en da's toch wel erg mooi. Maar goed, het lakken van vroeger ging ook goed.. :)

Ik heb trouwens de eerste laag vrij dun opgebracht en afgenomen met en (pluisvrije) doek zodat al het overtollige eraf was. Daarna laten drogen (24 uur), Beetje staalwol gebruikt om het geheel weer netjes glad te maken en daarna nog een dunne laag erop gebracht. Ook hier weer het overtollige met een doek verwijderd en laten drogen.

De baskast die erbij komt zal een inhoud krijgen van rond de 10 liter en 350x350 mm zijn) de dikte is 149 mm.
Hoezo 149? Simpel. Ik heb stroken MDF van 105mm breedt. Plaat links en rechts daarvan (waar de woofer inkomt) is 22mm dik. Kom je uit op 149mm. Dan nog het fineer erop (0.6mm dik) kom je uit op 150,2mm.
Beetje schuren en het geheel is net zo dik als het front breedt is.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dilemma:

Zwart of RVS-look(nikkel)?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ik denk dat zwarte schoeven voor de units beter zal staan. Het geheel ziet er dan rustiger uit dat past goed bij het notenhout.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

De zwarte staan wel wat rustiger, maar de RVS-bouten passen wel weer mooi bij het RVS in de Baffle. Ik zou zelf de RVS gebruiken.

Het is trouwens een erg mooie speaker! Ook leuke units.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Toch, 9 van de 10 keer ziet het er minder mooi uit van die blinkende schroeven bij zwarte units. In zulke gevallen hoor ik vaak het advies de schroeven toch maar te vervangen door zwarte exemplaren.

Ik ben benieuwd wat Edo op langere termijn gaat kiezen...

Groeten Walter
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Bericht door ProXius »

Echt een te gaaf project Edo! (En nog betaalbaar ook)
Ben vreselijk benieuwd hoe dit zal klinken...
Heb meteen zin om zelf ook aan de slag te gaan. :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Zeker bij die mid waar zes schroeven ingaan is zilver wel erg bling-bling [-X
Ik stem op zwart.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Zoals Jeremy Clarkson zou zeggen... Sweet mother of god !

En idd.. sjeez wat ziet dat donkere hout kleurtje mooi uit !
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ProXius schreef:
(En nog betaalbaar ook)
Kostenplaatje tot nu toe:

Midwoofers: 66 euro
Tweeters: 132 euro
Woofers: 156 euro

Notenhout: 90 euro
RVS: 50 euro
Osmo Hardwax: 25 euro
Alu pijpjes 20 euro
Lijm 30 euro


Komt later nog bij:
MDF
Noten fineer
Spikes (of iets dergelijks)
Aansluitterminal
BR-pijpjes

Dus nu rond de 570 euro voor twee kastjes en dan de rest nog.
(gok dat het rond de 650....700 euro uitkomt)

Ondertussen de twee soorten schroefjes laten zien hier thuis en daar kwam ook zwart uit. Inderdaad was de rede ook iets teveel "bling-bling".

ProXius schreef:
Ben vreselijk benieuwd hoe dit zal klinken...
Ik ook.... :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Komt later nog bij:
MDF
Noten fineer
Spikes (of iets dergelijks)
Aansluitterminal
BR-pijpjes


Geen filtercomponenten............ :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ohja.....natuurlijk die ook nog.... :oops:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen begonnen aan de br-kastjes.
22mm MDF met 4 kleine paaltjes voor wat versteviging.
Bijlagen
P1070448.JPG
P1070446.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De rest van het RVS kwam ook vanmiddag binnen...Da's leuk spul zeg... :)
Bijlagen
P1070450.JPG
P1070449.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

sorry voor het toppic vervuilen edo,maar die osmo hardwax is dat iets in de zin van boenwas/harde bijenwas van mononck b.v.?
mcg
audioot
Gesloten