wegvallend geluid???
Moderator: Beheerdersteam
wegvallend geluid???
middag mensen,
ik zit me een probleem ,heb een versterker die met tijd en wijlen ruis geeft aan de rechter speakers.
ik heb dit probleem eerder gehad toen heb ik de zekeringen vervangen alles schoongemaakt en in gespoten met contact spray, dat is nu 3 of 4 weken geleden en hij begint het weer te doen
iemand vaker dit probleem gehad???
word de versterker te heet ofzo dat hij dat kan gaan vertonen?
elke tip is welkom
alvast bedankt
Roy
ik zit me een probleem ,heb een versterker die met tijd en wijlen ruis geeft aan de rechter speakers.
ik heb dit probleem eerder gehad toen heb ik de zekeringen vervangen alles schoongemaakt en in gespoten met contact spray, dat is nu 3 of 4 weken geleden en hij begint het weer te doen
iemand vaker dit probleem gehad???
word de versterker te heet ofzo dat hij dat kan gaan vertonen?
elke tip is welkom
alvast bedankt
Roy
waarom is het relevant het merk en type te wete?
ik ging ervanuit dat het een electrisch probleem is.
het is een pioneer versterker type moet ik even na kijken.
hij is wel op leeftijd (jaar of 25 )
heb m gekregen van men schoonvader
dus niemand kan mij vertellen wat het probleem zou kunnen zijn zonder type nr?
naja toch bedankt! type nummer volgt nog
ik ging ervanuit dat het een electrisch probleem is.
het is een pioneer versterker type moet ik even na kijken.
hij is wel op leeftijd (jaar of 25 )
heb m gekregen van men schoonvader
dus niemand kan mij vertellen wat het probleem zou kunnen zijn zonder type nr?
naja toch bedankt! type nummer volgt nog
Waarom?RoYKeJ schreef:waarom is het relevant het merk en type te wete?
Omdat als je de garage belt als je auto stuk is ze ook willen weten om wat voor auto het om gaat.
Omdat ik / wij dan de versterker beter kunnen dateren.
Omdat er duizenden verschillende versterker ontwerpen zijn met allemaal hun eigen voor en nadelen, en typische mankementen die per merk verschillen
Omdat versterkers nooit bedoeld zijn om langer dan een jaar of 20 mee te gaan, anders waren al driekwart van de fabrikanten falliet.
Omdat je anders geadviseerd word om voor 50 a 100 euro aan onderdelen te vervangen om dat men niet kan weten of het een kostbaar topmodel is geweest
of een budget uitvoering die een straatwaarde van nog geen 25 euro heeft.
Omdat ik mij afvraag waroom je de zekeringen hebt vervangen, waren ze daadwerkelijk wel gesprongen?
Omdat ik vermoed dat je teveel contactspray in de potmeters hebt gespoten terwijl deze waarschijnlijk versleten zijn, en nu het smeervet in de assen opgelost is en op de kontakten gaan zitten.
Omdat er malloten zoals ik zijn die service manuals verzamelen en er een paar honderd op de computer hebben staan
Nou, daarom.
Omdat ik / wij dan de versterker beter kunnen dateren.
type nummer krijg je morge
Omdat er duizenden verschillende versterker ontwerpen zijn met allemaal hun eigen voor en nadelen, en typische mankementen die per merk verschillen
pioneer
Omdat versterkers nooit bedoeld zijn om langer dan een jaar of 20 mee te gaan, anders waren al driekwart van de fabrikanten falliet.
der zijn altijd mensen die nieuwe versterkers kopen aangezien techniek verder gaan dus daar zal een faillisement niet aan liggen
Omdat je anders geadviseerd word om voor 50 a 100 euro aan onderdelen te vervangen om dat men niet kan weten of het een kostbaar topmodel is geweest
of een budget uitvoering die een straatwaarde van nog geen 25 euro heeft.
daarom probeer ik uit tevissen wie weet wat er aan de hand is want mischien is het mogelijk om voor 10 euro te maken en dan zit ik nog onder de 25 euro straat waarde
Omdat ik mij afvraag waroom je de zekeringen hebt vervangen, waren ze daadwerkelijk wel gesprongen?
die waren inderdaad gesprongen
Omdat ik vermoed dat je teveel contactspray in de potmeters hebt gespoten terwijl deze waarschijnlijk versleten zijn, en nu het smeervet in de assen opgelost is en op de kontakten gaan zitten.
Wat zijn potmeters?
Omdat er malloten zoals ik zijn die service manuals verzamelen en er een paar honderd op de computer hebben staan
ieder zijn eige verzameling maar zeker wel een handige
ik ben nog niet zo thuis in de hobby muziek daarom heb ik een oudere versterker om mee te kunnen experimenteren:-)
Nou, daarom.
OOOOOOOOW Daarom
type nummer krijg je morge
Omdat er duizenden verschillende versterker ontwerpen zijn met allemaal hun eigen voor en nadelen, en typische mankementen die per merk verschillen
pioneer
Omdat versterkers nooit bedoeld zijn om langer dan een jaar of 20 mee te gaan, anders waren al driekwart van de fabrikanten falliet.
der zijn altijd mensen die nieuwe versterkers kopen aangezien techniek verder gaan dus daar zal een faillisement niet aan liggen
Omdat je anders geadviseerd word om voor 50 a 100 euro aan onderdelen te vervangen om dat men niet kan weten of het een kostbaar topmodel is geweest
of een budget uitvoering die een straatwaarde van nog geen 25 euro heeft.
daarom probeer ik uit tevissen wie weet wat er aan de hand is want mischien is het mogelijk om voor 10 euro te maken en dan zit ik nog onder de 25 euro straat waarde
Omdat ik mij afvraag waroom je de zekeringen hebt vervangen, waren ze daadwerkelijk wel gesprongen?
die waren inderdaad gesprongen
Omdat ik vermoed dat je teveel contactspray in de potmeters hebt gespoten terwijl deze waarschijnlijk versleten zijn, en nu het smeervet in de assen opgelost is en op de kontakten gaan zitten.
Wat zijn potmeters?
Omdat er malloten zoals ik zijn die service manuals verzamelen en er een paar honderd op de computer hebben staan
ieder zijn eige verzameling maar zeker wel een handige
Nou, daarom.
OOOOOOOOW Daarom
http://nl.wikipedia.org/wiki/PotentiometerRoYKeJ schreef:Wat zijn potmeters?
Nee, helaas. het merendeel is uit de jaren '70 en '80. ook veel manuals van studioapperatuur.dre schreef:ook 1 van een vincent sv-233?
Heb je dat ding van HondaSNL overgenomen?
Als je effe googlet kom je erachter dat het een probleem is wat vaker voorkomt. probleempje in de uigangsrelais.
Hmmm als de zekeringen gesprongen waren zou het wel eens wat anders kunnen zijn dan versleten potmeters.
Zo heb ik hier nog een Pioneer SX-434 staan (die ouder is dan dat ik ben) en dieheeft behalve een versleten (of vuile) balans potmeter al meerdere malen een defecte eindtrap heeft gehad... (langzaam uitfadend krakend geluid)
Echter is een diagnose op afstand behoorlijk lastig.
Zo heb ik hier nog een Pioneer SX-434 staan (die ouder is dan dat ik ben) en dieheeft behalve een versleten (of vuile) balans potmeter al meerdere malen een defecte eindtrap heeft gehad... (langzaam uitfadend krakend geluid)
Echter is een diagnose op afstand behoorlijk lastig.
dat zou het goed eens kunnen zijn!
het is een wegvallend en krakend geluid aan de rechter kant!
hoe kom ik er achter dat het de eindtrap is???
en hoe zit dat er uit????
een diagnose op afstand is inderdaad lastig , maar ben er nog niet zo in thuis dus meedenkende mense die er wel verstand van hebbe is zeker welkom!
dus hartelijk bedankt
groetjes roy
het is een wegvallend en krakend geluid aan de rechter kant!
hoe kom ik er achter dat het de eindtrap is???
en hoe zit dat er uit????
een diagnose op afstand is inderdaad lastig , maar ben er nog niet zo in thuis dus meedenkende mense die er wel verstand van hebbe is zeker welkom!
dus hartelijk bedankt
groetjes roy
Eerst maar eens even wat gegevens opgezocht:
- Bijlagen
-
- hfe_pioneer_sa-508_specs[2].pdf
- (240.29 KiB) 110 keer gedownload
-
- hfe_pioneer_sa-508_schematic[1].pdf
- (643.84 KiB) 117 keer gedownload
-
- hfe_pioneer_sa-508[1].pdf
- (1.71 MiB) 129 keer gedownload
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
hoe bedoel je???
de componenten die te heet werden???
ik denk dat ie helemaal te heet werd want me ps3 stond er ook nog eens op en die produceert ook nog eens een hoop hitte. nu heb ik een vent van een oude pc op 12 volt travotje gesoldeert en die weer vast gemaakt in me versterker voor continu doorstroom van verse KOELE lucht
ik hoop dat het hierbij is opgelost zoniet horen jullie het zeker weer:-)
de componenten die te heet werden???
ik denk dat ie helemaal te heet werd want me ps3 stond er ook nog eens op en die produceert ook nog eens een hoop hitte. nu heb ik een vent van een oude pc op 12 volt travotje gesoldeert en die weer vast gemaakt in me versterker voor continu doorstroom van verse KOELE lucht
ik hoop dat het hierbij is opgelost zoniet horen jullie het zeker weer:-)
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Als je een motor van een auto hebt die warm loopt en je bouwt daar een extra ventilator in zodat hij niet meer te warm wordt dan ben je bezig met symptoom bestrijding.
Een eindtrap is het deel van de versterker waar het signaal uiteindelijk versterkt wordt. (dus na de volumeregeling, toon regeling, enz)
De eindtrap is ook dat deel wat warm wordt in een versterker en dus voordeel heeft bij extra koeling.
Als het de eindtrap is die (bijna) stuk is kom je daar uiteindelijk vanzelf wel achter als hij er helemaal mee stopt.
Waar ik mij persoonlijk al veel langer over verbaas is dat een transistor kennelijk ook half stuk kan zijn
Een eindtrap is het deel van de versterker waar het signaal uiteindelijk versterkt wordt. (dus na de volumeregeling, toon regeling, enz)
De eindtrap is ook dat deel wat warm wordt in een versterker en dus voordeel heeft bij extra koeling.
Als het de eindtrap is die (bijna) stuk is kom je daar uiteindelijk vanzelf wel achter als hij er helemaal mee stopt.
Waar ik mij persoonlijk al veel langer over verbaas is dat een transistor kennelijk ook half stuk kan zijn
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Je moet een forse eindtrap natuurlijk niet zo inbouwen dat de natuurlijke ventilatie wordt verstoord. Dan kan hij inderdaad te warm worden.
Dus niet op een hete bron zetten of iets op de ventilatiegaten zetten.
Verder kan de ruststroom te hoog zijn waardoor de versterker ook te heet wordt. De versterker moet dan opnieuw worden afgeregeld.
En er zijn mensen die de versterker de godganse dag veel en veel te hard zetten....
Dus niet op een hete bron zetten of iets op de ventilatiegaten zetten.
Verder kan de ruststroom te hoog zijn waardoor de versterker ook te heet wordt. De versterker moet dan opnieuw worden afgeregeld.
En er zijn mensen die de versterker de godganse dag veel en veel te hard zetten....
het was denk ik voornamelijk het feit dat mijn ps3 er bij stond en die produceert ook een hoop hitte.
nu heb ik een 12 volt ventje op 5 volt aangesloten dus hij draait nagenoeg geruis loos en koelt heerlijk me versterker en zelfs een beetje men ps3
het was inderdaad de eindtrap die zo warm werd.
maar dat probleem is nu opgelost
nu vraag ik mij meer af hoe een opamp versterkt.
weet iemand dat antwoord
of moet ik daar even een nieuwe topic voor openen?
groetjes
nu heb ik een 12 volt ventje op 5 volt aangesloten dus hij draait nagenoeg geruis loos en koelt heerlijk me versterker en zelfs een beetje men ps3
het was inderdaad de eindtrap die zo warm werd.
maar dat probleem is nu opgelost
nu vraag ik mij meer af hoe een opamp versterkt.
weet iemand dat antwoord
groetjes
