wegvallend geluid???

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

wegvallend geluid???

Bericht door RoYKeJ »

middag mensen,

ik zit me een probleem ,heb een versterker die met tijd en wijlen ruis geeft aan de rechter speakers.
ik heb dit probleem eerder gehad toen heb ik de zekeringen vervangen alles schoongemaakt en in gespoten met contact spray, dat is nu 3 of 4 weken geleden en hij begint het weer te doen
iemand vaker dit probleem gehad???
word de versterker te heet ofzo dat hij dat kan gaan vertonen?
elke tip is welkom
alvast bedankt
Roy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Het zou leuk zijn als we een merk en type wisten.
Mijn glazen bol is wat mistig vandaag....
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

waarom is het relevant het merk en type te wete?
ik ging ervanuit dat het een electrisch probleem is.
het is een pioneer versterker type moet ik even na kijken.
hij is wel op leeftijd (jaar of 25 )
heb m gekregen van men schoonvader :-)
dus niemand kan mij vertellen wat het probleem zou kunnen zijn zonder type nr?

naja toch bedankt! type nummer volgt nog
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Wat heb je allemaal ingespoten met die contactspray?

Als je dat vervagnt zou hij het weer moeten doen lijkt me.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Contactspray moet je geen potmeters mee inspuiten, het trekt vuil aan.
Ik zou ook de potmeters vervangen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RoYKeJ schreef:
waarom is het relevant het merk en type te wete?
Waarom?
Omdat als je de garage belt als je auto stuk is ze ook willen weten om wat voor auto het om gaat.
Omdat ik / wij dan de versterker beter kunnen dateren.
Omdat er duizenden verschillende versterker ontwerpen zijn met allemaal hun eigen voor en nadelen, en typische mankementen die per merk verschillen
Omdat versterkers nooit bedoeld zijn om langer dan een jaar of 20 mee te gaan, anders waren al driekwart van de fabrikanten falliet.
Omdat je anders geadviseerd word om voor 50 a 100 euro aan onderdelen te vervangen om dat men niet kan weten of het een kostbaar topmodel is geweest
of een budget uitvoering die een straatwaarde van nog geen 25 euro heeft.
Omdat ik mij afvraag waroom je de zekeringen hebt vervangen, waren ze daadwerkelijk wel gesprongen?
Omdat ik vermoed dat je teveel contactspray in de potmeters hebt gespoten terwijl deze waarschijnlijk versleten zijn, en nu het smeervet in de assen opgelost is en op de kontakten gaan zitten.
Omdat er malloten zoals ik zijn die service manuals verzamelen en er een paar honderd op de computer hebben staan
Nou, daarom.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ook 1 van een vincent sv-233? :shock:
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

Omdat ik / wij dan de versterker beter kunnen dateren.
type nummer krijg je morge
Omdat er duizenden verschillende versterker ontwerpen zijn met allemaal hun eigen voor en nadelen, en typische mankementen die per merk verschillen
pioneer
Omdat versterkers nooit bedoeld zijn om langer dan een jaar of 20 mee te gaan, anders waren al driekwart van de fabrikanten falliet.
der zijn altijd mensen die nieuwe versterkers kopen aangezien techniek verder gaan dus daar zal een faillisement niet aan liggen
Omdat je anders geadviseerd word om voor 50 a 100 euro aan onderdelen te vervangen om dat men niet kan weten of het een kostbaar topmodel is geweest
of een budget uitvoering die een straatwaarde van nog geen 25 euro heeft.
daarom probeer ik uit tevissen wie weet wat er aan de hand is want mischien is het mogelijk om voor 10 euro te maken en dan zit ik nog onder de 25 euro straat waarde
Omdat ik mij afvraag waroom je de zekeringen hebt vervangen, waren ze daadwerkelijk wel gesprongen?
die waren inderdaad gesprongen
Omdat ik vermoed dat je teveel contactspray in de potmeters hebt gespoten terwijl deze waarschijnlijk versleten zijn, en nu het smeervet in de assen opgelost is en op de kontakten gaan zitten.
Wat zijn potmeters?
Omdat er malloten zoals ik zijn die service manuals verzamelen en er een paar honderd op de computer hebben staan
ieder zijn eige verzameling maar zeker wel een handige :-) ik ben nog niet zo thuis in de hobby muziek daarom heb ik een oudere versterker om mee te kunnen experimenteren:-)
Nou, daarom.
OOOOOOOOW Daarom
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RoYKeJ schreef:
Wat zijn potmeters?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer
dre schreef:
ook 1 van een vincent sv-233? :shock:
Nee, helaas. het merendeel is uit de jaren '70 en '80. ook veel manuals van studioapperatuur.
Heb je dat ding van HondaSNL overgenomen?
Als je effe googlet kom je erachter dat het een probleem is wat vaker voorkomt. probleempje in de uigangsrelais.
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

Type Nummer = SA-508
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Bericht door JBHC »

Hmmm als de zekeringen gesprongen waren zou het wel eens wat anders kunnen zijn dan versleten potmeters.

Zo heb ik hier nog een Pioneer SX-434 staan (die ouder is dan dat ik ben) en dieheeft behalve een versleten (of vuile) balans potmeter al meerdere malen een defecte eindtrap heeft gehad... (langzaam uitfadend krakend geluid)

Echter is een diagnose op afstand behoorlijk lastig.
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

dat zou het goed eens kunnen zijn!
het is een wegvallend en krakend geluid aan de rechter kant!
hoe kom ik er achter dat het de eindtrap is???
en hoe zit dat er uit????

een diagnose op afstand is inderdaad lastig , maar ben er nog niet zo in thuis dus meedenkende mense die er wel verstand van hebbe is zeker welkom!
dus hartelijk bedankt
groetjes roy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Eerst maar eens even wat gegevens opgezocht:
Bijlagen
hfe_pioneer_sa-508_specs[2].pdf
(240.29 KiB) 110 keer gedownload
hfe_pioneer_sa-508_schematic[1].pdf
(643.84 KiB) 117 keer gedownload
hfe_pioneer_sa-508[1].pdf
(1.71 MiB) 129 keer gedownload
pioneer79-13.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als het met schoonmaken even weggebleven is kan het ook wel iets van een koude las zijn.. Kijk even op de soldeerzijde van de print of je daar iets afwijkends kan zien. Met name bij de componenten die zwaar zijn of ergens anders aan bevestigd zitten, zoals de eindtransistoren/IC's

Kees
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

Dank u voor de schemas :)
alleen nu weet ik nog niet wat de eind trap is.
en wat doet ie???


ik heb ook de soldeer punten na gekeken maar ziet er allemaal zuiver uit
ook geen schroeiplekjes ofzo.
componenten zitten er fatsoenlijk op.
maar toch bedankt voor de tip
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

hij werd dus te heet :-) ik heb m open gemaakt een vent erop gezet zodat ie mooi koelde
paar uur volle gas aan gestaan en geen wegval meer :D
WhoopiEEEEEEE
maar toch allemaal hartelijk dank voor de reacties!!!!
hoop vaker antwoord te kunnen krijgen op me vragen :D
tot snel spreeks
RoYKeJ
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

RoYKeJ schreef:
tot snel spreeks
RoYKeJ
Ja, nou niet weggaan he? we willen de boosdoener wel bij naam en toenaam weten...

Kees
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

hoe bedoel je???
de componenten die te heet werden???
ik denk dat ie helemaal te heet werd want me ps3 stond er ook nog eens op en die produceert ook nog eens een hoop hitte. nu heb ik een vent van een oude pc op 12 volt travotje gesoldeert en die weer vast gemaakt in me versterker voor continu doorstroom van verse KOELE lucht :-)
ik hoop dat het hierbij is opgelost zoniet horen jullie het zeker weer:-)
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Hiermee heb je het probleem dus niet opgelost, alleen maar tijdelijk omzeild.
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

is dat zo jah????
waarom denk je dat???
denk je egt dat het de eindtrap is dan???
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Bericht door JBHC »

Als je een motor van een auto hebt die warm loopt en je bouwt daar een extra ventilator in zodat hij niet meer te warm wordt dan ben je bezig met symptoom bestrijding.

Een eindtrap is het deel van de versterker waar het signaal uiteindelijk versterkt wordt. (dus na de volumeregeling, toon regeling, enz)

De eindtrap is ook dat deel wat warm wordt in een versterker en dus voordeel heeft bij extra koeling.

Als het de eindtrap is die (bijna) stuk is kom je daar uiteindelijk vanzelf wel achter als hij er helemaal mee stopt.

Waar ik mij persoonlijk al veel langer over verbaas is dat een transistor kennelijk ook half stuk kan zijn :?
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Je moet een forse eindtrap natuurlijk niet zo inbouwen dat de natuurlijke ventilatie wordt verstoord. Dan kan hij inderdaad te warm worden.
Dus niet op een hete bron zetten of iets op de ventilatiegaten zetten.
Verder kan de ruststroom te hoog zijn waardoor de versterker ook te heet wordt. De versterker moet dan opnieuw worden afgeregeld.

En er zijn mensen die de versterker de godganse dag veel en veel te hard zetten....
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

het was denk ik voornamelijk het feit dat mijn ps3 er bij stond en die produceert ook een hoop hitte.
nu heb ik een 12 volt ventje op 5 volt aangesloten dus hij draait nagenoeg geruis loos en koelt heerlijk me versterker en zelfs een beetje men ps3
het was inderdaad de eindtrap die zo warm werd.
maar dat probleem is nu opgelost
nu vraag ik mij meer af hoe een opamp versterkt.
weet iemand dat antwoord :) of moet ik daar even een nieuwe topic voor openen?

groetjes
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Bedoel je hoe een opamp in elkaar zit? Dat staat vaak in de datasheet.
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Bericht door RoYKeJ »

nee niet hoe die in elkaar zit.
hoe hij versterkt.
dus de werking ervan :-) en het liefst in het nederlands.
Plaats reactie