Multi Purpose CAR PC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gobla schreef:

Dus mooi circuit in elkaar solderen. Die bij te weinig spanning de extra accu gebruikt en bij "overspanning" de boordspanning wat terug brengt.
Wat dacht je van een standaard laadregelaar ??? Deze laadt je accu bij als de motor loopt. Standaard haal je je energie gewoon altijd uit ja accu. Afhankelijk van je maximale voedingsspanning zet je er een low-drop regelaar tussen om mooi de maximale spanning in te stellen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Het gaat niet rap. Maar stukje bij beetje kom ik er wel.

Een notebook lader gehaald voor in de auto. Daar achter weer een step down regulator die altijd (+/- 1%) 12 geeft @ 5 A.

Overigens 2x 30 liter onbenutte ruimte in de auto gevonden!
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Dalijk een poging wagen met Centrafuse voor in de auto.

http://www.fluxmedia.net/Default.aspx
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gave software. Zit alles er gewoon in? Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld equaliser, navigatie en alle andere functies? Prijs valt mij nog heel erg mee trouwens. Maak je gebruik van een touchscreen?

Heb je trouwens je boordspanningsprobleem al opgelost? Als je continue een te hoge spanning hebt, kun je ook gebruik maken van 2 diodes in serie, zo raak je meteen 1,4V kwijt en je kunt veel verder gaan dan 5A !

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Ik raad aan dat je even de screenshots pagina bekijkt.
Equalizer (10 band) zit er standaard in en voor navigatie zijn er een aantal mogelijkheden.

Wat vooral fijn is aan deze software, is dat er een opensource SDK bestaat. Hiermee wil ik bijvoorbeeld VLC als media player engine gaan gebruiken indien er niet al een standaard plugin voor te krijgen is.

Op dit moment moet ik maandag nog even een condensator halen van 100nF zodat ik (na een step up naar 15 of 16 volt). Stabiel een step down kan maken dmv een BD712 en LM7812. Met 3.5A voorlopig ruim voldoende voor de thin client.

Ik ga eerst aan de slag met een 15" LCD scherm zonder touchscreen, maar ik wil overgaan op een met touchscreen van 7 tot 10". Tot die tijd zorg ik voor een muis die aan het stuur bevestigd wordt die je met je duim kan bedienen (en zal er later mogelijk ook nog zitten).
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Werkt prima. Ik moet zeggen dat een 1 ghz Via proccessor echt het minimum is op de software op te draaien, maar het werkt.

Overigens heb ik deze plugin bijna klaar ;):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Hierbij een klein schema wat ik gebruik als step down converter.
Brugcel en C1 vervallen gezien ik al 3.5A op 15 a 16 volt stabiel binnen krijg.

Eventueel nog ledjes gebruiken om te zien of de transistor ook wat doet of niet.

Overigens gebruik ik een BD712 IPV 2N2955
Bijlagen
12v5a.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, nu ik binnenkort een Intell D945GCLF bordje kado krijg van een bekende (en wellicht een 2e tegen een leuk prijsje meepak) groeit mijn interesse wel heel erg. Ik ga het geheel nog eens opnieuw lezen om te zien of ik nog handige links of andere zaken tegenkom.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Mijn schermpje is onderweg:
http://mountainscompuserve.nl/product_i ... cts_id/374

Deze week dus inbouwen. Na diverse reviews gelezen te hebben is dit scherme voor 7" de beste in prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb reeds een 2e dashboardkastje aangeschaft waarin ik het scherm ga monteren. Ik vermoed dat ergens in de komende 2 weken ik de gehele basis van de car pc af heb inclusief motor management.

@Mischa72
Die bordjes zijn uitstekend voor dergelijke projecten. Leuk als je die gaat aanschaffen.
Bijlagen
EBY701-NP_b.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mooi schermpje hoor ! Ik ben toch benieuwd naar je OBD-interface.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Hierbij het schema dat ik heb gebruikt (en werkt).

Overigens klopt de onderdelenlijst niet, het schema zelf wel.

Bron: http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/
Bijlagen
OBD2.pdf
Bron: http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/
(7.6 KiB) 92 keer gedownload
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Vanwege een paar klungels van de TNT is het schermpje automatisch retour gegaan. Kan ik weer een tijd wachten. :evil:
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Schermpje binnen!

Wederom deed TNT een poging een 220 euro kostend pakketje OPEN EN BLOOT voor de deur te zetten!!!
Dat wordt nog een leuke klachtenbrief.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Het schermpje werkt zeer goed. Ben erg te spreken over de grote invalshoek. Geen enkele dode pixel what so ever. Touchscreen werkt ook fijn.

Moet voor buiten nog de helderheid afstellen, maar lijkt me vooralsnog geen probleem.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

En een lekkere fout met de BT stack => Windows reinstall :cry: .
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Jammer dat dit soort mooie software minder beschikbaar is via linux. Met LXDE zou dit ook een veel lagere systeembelasting opleveren.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Ik meen dat er wel soortgelijke linux front-end programma's zijn. Alleen mijn voorkeur gaat nu uit voor windows xp gezien in nog VS# plugins wil gaan maken voor de front-end.

Ondertussen de installatie weer draaiende. Nu nog een mooie manier vinden om de reutel in de auto weg te werken.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Hmmm, nadat ik gister in een ongeval betrokken ben geweest, lijkt het mij toch handig eerst een andere auto te vinden om de set in te bouwen.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Niks aan overgehouden hoop ik...

Wat was er gebeurd? Goed verzekerd?

Sterkte!
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Auto is veilig en wel terug. Alleen is het bios van de car pc corrupt nu.

Iemand in staat om 29F002 of 49F002 Flash memory (PLCC32) te herprogrammeren? Ik heb de bios bestanden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Gobla schreef:
Auto is veilig en wel terug. Alleen is het bios van de car pc corrupt nu.

Iemand in staat om 29F002 of 49F002 Flash memory (PLCC32) te herprogrammeren? Ik heb de bios bestanden.
Is het een losse chip of zit die vast op het mobo?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Losse Chip. Ik heb er meerdere van dezelfde type (van andere moederborden).
Nu inclusief bios:
Bijlagen
V6504-00.zip
Bios
(256.12 KiB) 41 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gobla op wo 23 dec 2009, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Als je er niet teveel haast mee hebt, kan ik wel wat voor je regelen. Een vriend van me is één van de ontwikkelaars bij Elektor en hij denkt hem wel te kunnen programmeren.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Zou geweldig zijn. Hoe kunnen we dit verder regelen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Je stuurt de chip(s) naar mij en ik zorg dat ze bij hem komen.

Hij komt volgende week als het goed is weer bij Elektor en kan hem dan proggen.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”