Het zoveelste TNT rack. Finished!

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Tja Thom,

Als polijsten eenmaal lukt, en neem van mij aan, dat gaat snel, dan ben je verslaafd!

Enige nadeel aan dit alles is de ontzettende zooi die je hebt, en de uitgave die je moet doen om goed materiaal te kopen.
Voor niets gaat ze zon op ofziets...

Je hebt gewoon nodig:
- Geduld
- GOED schuurpapier, korrel 600 tot 2500 (nat)
- fleske St-Marc
- polijstmachine met power. (ferm 50€)
- polijstpads. (heb er 12 gekocht, 6 middelzaacht, 6 superzacht)

Verder is het kinderlijk eenvoudig eigenlijk.
Bedenk dat alle stappen die je doet, je grondig moet doen, niet snel snel schuren, (want dát zie je later terug) niet snel snel verven, (want dat is zeer veel schuurwerk). Spuiten kan dus zeer goed.
Wel snel senl polijsten :D Hop die 1400 watt erdoor jagen en zodra je over je lakwerk vliegt is het klaar, merk je vanze;f.

Dus heb je eenmaal die uitgaven gedaan is het snel eenvoudig en een goedkope luxe afwerking.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Klinkt niet moeilijk.

Maar na het verven ga je dus schuren tot 2500 ofzo, en dan polijsten? Of tussen de laklagen door ook al schuren tot 2500?

Groet!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nee,

Tussen de lagen schuur ik met 600. lekker "grof" met de vlakschuurmachine.

Zorg er natuurlijk wel voor dat je gegronde MDF netjes is.
kuiltjes en butsen krijg je nu eenmaal niet weggepolijst en blijf je altijd zien.
Zoals vaker geldt, een goede basis is het halve werk.

Ik stond ervan te kijken hoeveel geduld ik kon opbrengen bij dti meubel overigens.
Steeds 6! platen behandelen is best een uitdaging. Ik had vaak de neiging om zaken sneller te doen etc. Niet doen dus!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Goed bezig Bart! Fijn bezit he, zo'n stevige polijstmachine. O:)

Als ik je nog een tip mag geven:
het is niet aanbevelenswaardig om verse lak zo snel in de was te zetten. Alhoewel lak snel hard genoeg is om te bewerken, duurt het nog lang voordat alle oplosmiddelen zijn verdwenen. Ter info: afhankelijk van de omstandigheden, de laksoort en de laagdikte kan het tot wel 2 jaar duren voordat lak volledig is uitgehard.

Met name de eerste periode is cruciaal. Kunnen oplosmiddelen dan niet vrij ontsnappen, dan sluit de sneller uithardende lak aan de hechtzijde de oplosmiddelen deels in, wat de uithardingsperiode explosief doet toenemen. De lak blijft daardoor niet alleen tijdens het uitharden veel langer kwetsbaar: het eenzijdig uitharden heeft zelfs tot gevolg dat permanent een minder sterke structuur wordt bereikt, waardoor sneller deukjes, krasjes en afdrukken achterblijven.

Daarnaast bestaat het risico dat opgesloten dampen de toplaag aantasten, wat zich kan uiten in grijze vlekken of in een melkachtige waas die (in het minst zichtbare geval) leidt tot minder kleurdiepte.

Beter is het dus om een paar maandjes, of in elk geval enkele weken te wachten voordat je met was aan de slag gaat.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat verhaal klinkt heel aannemelijk!
Ik laat de andere ongemoeid dan.
Ik acht de kans kmlein op verschieten daar de spuitlaag zo dun is, en die spuitlak droogde zo ontzettend snel, na 10 minuten al stofdroog. Kon er zo overheen vegen met de vlakke hand zonder schade :shock:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zere duimen van het moertjes draaien, maar er staat nu wel een flink rackje!

Fotos zeggen weer het meest natuurlijk.
Malletje maken is wel handig voor de hoogte overigens.

Ik ga hem wel nog iets inkrimpen, met een dikke meter hoogte is het wat veel van het goede, en er is teveel lucht tussen de plankjes.

M12 gaat overigens perfect. rack is supersolide.
Staat dan ook wel 1 gehele plaat 22mm mdf op natuurlijk.

Top ligt nu nog los, tot ik klaar ben met tweaken en draaien etc.
Bijlagen
Sjolefest-0410.jpg
Up and running
Up and running
ff checken voor de zekerheid...
ff checken voor de zekerheid...
ff testen en de hoogte bekijken. Pfoe! best hoog...
ff testen en de hoogte bekijken. Pfoe! best hoog...
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Tja, dit kon niet anders dan mooi worden! (zo veel tijd in de voorbereiding gestoken!)

Klasse
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ziet er schitterend uit Bart, chapeau Afbeelding

Dit weekend ook weer eens de sokken in mijn TNT rack gezet. 'Tis toch echt veel meer werk dan je denkt uiteindelijk. Maar goed ik maak dan ook een dubbel rack. Ik heb de bladen van massief berken keuken werkbladen gemaakt (IKEA) en ze afgewerkt met Woca werkbladolie. Geeft een heel mooi zijdeglans resultaat:

Opschuren met 400 en daarna 3x de olie inschuren met een Scotchpad. Als laatste uitpoetsen met een polijstchijf. Is toch een stuk minder werk dan lakken :D

Hoe heb jij het bovenblad vast gezet zonder dat de draadeinden er door heen steken? Zit ik nog over te puzzelen.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

Wauw! ik moet mijn rack nog een kleurtje geven. Ik zat nog te twijfelen of het wederom zwart moest worden (net als de speakers en de hele set) maar door deze foto's ben ik gelijk overtuigd! Ik krijg gelijk weer zin om zelf aan de slag te gaan.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de topplaat zit nu nog los.
Ik heb gewoon een 30mm ingeboord met der speedboor maatje 12. (m12 draadeins past precies erin)
Als het rack definitief zn vorm heeft wil ik met sterke 2 componentenlijm in deze inboringen de zaak fixeren.
Dan heb ik wel een vaste plaat, maar alles wat eronder zit is dan verstelbaar nog.
Die bovenste plaat blijft altijd zitten natuurlijk.

Idd een projectje met heel veel voldoening!
Kan niet wachten tot ik de eerste keer moet stofvegen btw :twisted:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Kan niet wachten tot ik de eerste keer moet stofvegen btw :twisted:
Ja, dat is het nadeel van hoogglans, zeker als het een donkere kleur is.

Ik heb M20 draadeinden gebruikt. Zit voor de bovenplaat te denken aan 2 mm dikke stalen plaatjes en die apart er onder schroeven. De bovenste moer dan idd inboren met een speedboor. Ik wil de bovenste bladen verstelbaar houden omdat mijn DT daar op komt en die ik wil toch graag goed waterpas kunnen zetten.

B.t.w. als je lijmt met 2K lijm neem dan 2K PU lijm van Bison. Lijmt alles aan alles, is vullend (krimpt niet) en blijft enigszins flexibel. Is ook wel definitief, ondanks dat het flexibel blijft is het erg sterk spul.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik heb ook meegekeken Bart, het ziet er gelikt uit. Heb zelf inmiddels het M20 draadeind met plaatjes en moeren binnen, het wordt denk ik in ieder geval een houtkleur. Als ik ermee aan de slag ga zal ik wat picjes posten.

Maar fraai dit, keurig!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Ziet er schitterend uit Bart, chapeau Afbeelding

Dit weekend ook weer eens de sokken in mijn TNT rack gezet. 'Tis toch echt veel meer werk dan je denkt uiteindelijk. Maar goed ik maak dan ook een dubbel rack. Ik heb de bladen van massief berken keuken werkbladen gemaakt (IKEA) en ze afgewerkt met Woca werkbladolie. Geeft een heel mooi zijdeglans resultaat:

Opschuren met 400 en daarna 3x de olie inschuren met een Scotchpad. Als laatste uitpoetsen met een polijstchijf. Is toch een stuk minder werk dan lakken :D

Hoe heb jij het bovenblad vast gezet zonder dat de draadeinden er door heen steken? Zit ik nog over te puzzelen.
Dit lijkt me ook erg fraai Peter, heb je toevallig al wat picjes emaakt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is het een verbouwing, had het eerst enkel gemaakt. Wordt nu dus een dubbel rack.

Heb nog geen foto's, ben niet zo'n tiep dat overal foto's van maakt :D

Hoop dat het van de week een beetje opschiet, avondwerk hè ;) Plaats ik een paar foto's
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Voor iedereen die goedkoop draadiend m12 wilt kopen, moet diegene zich aanmelden bij http://www.toolstation.nl
Om de zoveel tijd is er gratis verzending (ook voor paar € bestellingen)
en dan bestellen die handel.
Vulringen en moeren erbij en klaar is Kees.

EDIT tot 31 juli gratis dus....HUP
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Voor iedereen die goedkoop draadiend m12 wilt kopen, moet diegene zich aanmelden bij http://www.toolstation.nl
Jah, ik wil een Bosch Powerstation

:shock: :P :lol: :lol:

Vind over de 200 euries nog wel duur voor een verlengsnoer met radio en hun assortiment is verder nou niet erg uitgebreid.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 21 jul 2009, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

nee, daarom moet je er draadeind kopen :wink:
Assortiment is erg klein, maar ik vind er het gros van wat ik nodig heb.
Schuurpapier ed.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Hallo Bart,

mijn complimenten het ziet er erg mooi uit.
Heb je de rvs draadeinden gebruikt of die gegalvaniseerde, en zou dit veel uitmaken?

groet John
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

gegalvaniseerde.

Ben niet vies van een beetje oxidatie overigens. De matte look vind ik mooier dan het RVS overigens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
gegalvaniseerde.

Ben niet vies van een beetje oxidatie overigens. De matte look vind ik mooier dan het RVS overigens.
Mee eens, de kleur van RVS combineert niet zo met hout.

Probleem van de bevestiging van de bovenste plank is opgelost: Mij vrouw vond de moeren aan de bovenkant helemaal geen probleem. Integendeel, het geheel heeft tenslotte een techno look en dan hoort het er bij.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Bericht door gervenja »

Dat is duidelijk, gelijk even wat draadeinden besteld. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zo, na een hele middag moeren draaien en waterpassen op verzoek even een snel foto'tje. De laagstaande zon stond er zo mooi op dat ik er even snel wat heb in gezet. Komt nog meer in hoor...... :D En oh ja, heb ook wel wat meer platen, deze staan er in als ballast, maakt het geheel een stuk stabieler op het zwevende parket.
Bijlagen
Double_Rack.jpg
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

je kan aan de bovenkant ook nog altijd dopmoeren gebruiken
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

audioot schreef:
je kan aan de bovenkant ook nog altijd dopmoeren gebruiken
mvg
audioot
Dat vond mijn vrouw er "lullig" uitzien :lol: Was ik het wel mee eens ;)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ook een mooi rackje!
Al is het lichte hout wat minder mijn smaak (icm het staal)
Ik heb trouwens een boortje met rubberflap eraan gepakt om snel de moeren erop te draaien :wink:
scheelt zere vingertjes.
Plaats reactie