Technics platenspeler

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Technics platenspeler

Bericht door amanda »

Misschien wil ik er een platenspeler bij :roll:

Nu is de SL12xx serie van Technics een zeer gewaardeerde platenspeler die ook erg robuust is.
Kan deze tegen bv een Thorens in dezelfde prijsklasse (tussen de 6 en 7 honderd euro) op?

Of moet ik in die prijsklasse naar een echt aanrader kijken?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

in die prijsklasse is enorm veel te koop,zeker 2e-hands :wink:
ik zou het loopwerk en de arm 2e-hands kopen en dan een mooi elementje erin laten parkeren 8)
dan speel je gelijk op goed niveau en kan je er jaren tegenaan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

voorbeeld:bv. een project rpm4 met een rega armpje en een denon dl160 element dit kun je voor een kleine €500 voor elkaar krijgen.
speelt de sterren van de hemel.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

dre schreef:
voorbeeld:bv. een project rpm4 met een rega armpje en een denon dl160 element dit kun je voor een kleine €500 voor elkaar krijgen.
speelt de sterren van de hemel.

Ik heb zo'n Pro-ject en een Technics gehad, hier verschillen wij heel erg van mening :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik noem maar een weg,misschien is zo`n technics beter maar ik bedoel dat je voor leuk geld een zeer behoorlijk niveau kan halen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik heb al jaren een sl 1210 mk2 en ben daar heel erg gelukkig mee. perfect op pitch, start snel, geen enkel motorgeluid. het model gaat ook al bijna 40 jaar mee... met reden.
als ik een nieuwe zou moeten kopen zou het er weer zo een worden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

moet je `m wel gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Mag ik een Linn voorstellen?
Een oerdegelijk kwaliteits draaitafel die (gebruikt) in jouw budget valt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zag nog een mooie linn 2e -hands.....(maar ben vergeten waar...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Marktplaats mischien?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Heb een beetje zitten surfen naar de platenspelers die hier voorbij komen....
Wat is nu eigenlijk het belangrijkste? het element, de arm, of het loopwerk
De loopwerken zijn soms echt enorm duur, als die gewoon goed is heeft dat toch niet zoveel met de geluidskwaliteit te maken?

Zijn er ook platenspelers die je gelijk aan je versterker kan pluggen zonder phono versterker er tussen en is dat misschien bij de Technics het geval?

Tja...... genoeg vragen :wink:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Nog een vraag.... :roll:

Als ik een uiteindelijk een complete platenspeler zou hebben van rond de 1000 euro, klinkt deze dan beter dan een cd speler uit dezelfde prijsklasse?

Wat ik toch wel kan concluderen is dat hoe duurder de platenspeler des te beter klinkt die, bij cd spelers wordt het verschil op den duur minder (in hogere prijsklasse) maar bij een platenspeler niet?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat zijn nogal wat vragen :shock:

ik vind het element meest klankbepalend,maar zou wel met een goed loopwerk beginnen,dan kan je in de toekomst nog doorgroeien :wink:

een goede platenspeler klinkt anders als een goede cd-speler.
ik vind het beter,maar daar verschillen de meningen over.
het klinkt voor mij echter,zeker met live albums.
tevens is het ook een `hobby`plaatjes erop borstletje erover enz. 8)

als je geen phono pre in je versterker hebt,dan zul je dus met een losse pre moeten aan werken,en daarin is de keuze ook weer oneindig....

ik ben ook op advies van ervaren mensen afgegaan,en daar heb ik in ieder geval geen spijt van gehad.
laat je in ieder geval niet enorm dure spullen aanpraten,want je kan al een zeer behoorlijk niveau halen voor leuk geld.
of je moet het er duidelijk voor overhebben.
die technics met bv een denon dl160 of een dl103r element is een mooie basis.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Tja veel vragen...... nooit een platenspeler gehad :oops:

Op de TNT audio site staat wel interessante info, zo ook deze review van een SL1200 http://www.tnt-audio.com/sorgenti/techn ... 0_2_e.html

Is weliswaar aangepast door http://www.kabusa.com/ maar komt er toch wel goed uit qua prijs/kwaliteit.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Tja veel vragen...... nooit een platenspeler gehad
ik heb `m ook pas een half jaar! :wink:
en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

er zijn veel mensen die het achteraf toch vervelend vinden om elke keer weer op te staan om de plaat om te draaien,want vergeet niet dat sommige kant net 10 min. duren.
die vraag moet je je eigen goed stellen,daarom is het vaak beter om wat goedkoper te beginnen en dan later eens door te kijken.
ik moet wel zeggen dat ik wel gelij keen berg geld heb uitgegeven :D
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

dre schreef:
Tja veel vragen...... nooit een platenspeler gehad
ik heb `m ook pas een half jaar! :wink:
en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

er zijn veel mensen die het achteraf toch vervelend vinden om elke keer weer op te staan om de plaat om te draaien,want vergeet niet dat sommige kant net 10 min. duren.
die vraag moet je je eigen goed stellen,daarom is het vaak beter om wat goedkoper te beginnen en dan later eens door te kijken.
ik moet wel zeggen dat ik wel gelij keen berg geld heb uitgegeven :D
Dat wisselen heb ik niet zo moeite mee hoor, doe ik met mijn cd's ook :wink:

Bij het blad Stereo hebben ze een recente test van de Technics, deze kost bij Redcoon 625 euro...
http://www.stereo.de/index.php?id=491
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

amanda schreef:
Nog een vraag.... :roll:

Als ik een uiteindelijk een complete platenspeler zou hebben van rond de 1000 euro, klinkt deze dan beter dan een cd speler uit dezelfde prijsklasse?

Wat ik toch wel kan concluderen is dat hoe duurder de platenspeler des te beter klinkt die, bij cd spelers wordt het verschil op den duur minder (in hogere prijsklasse) maar bij een platenspeler niet?
Over deze vragen zijn al duizenden weppagina's volgeschreven, hele discussies met het mes tussen de tanden. (gelukkig niet hier.)

Hier wat algemene info:
http://www.platenspeler.com/draaitafel/nl_index.html
http://www.vinylengine.com/news.shtml
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?board=4.0
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

amanda schreef:
Bij het blad Stereo hebben ze een recente test van de Technics, deze kost bij Redcoon 625 euro...
http://www.stereo.de/index.php?id=491
Dat kan goedkoper...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

amanda schreef:
Als ik een uiteindelijk een complete platenspeler zou hebben van rond de 1000 euro, klinkt deze dan beter dan een cd speler uit dezelfde prijsklasse?
Mijn persoonlijke mening is dat een platenspeler beter kan klinken, maar dat de opname daarbij van grote invloed is. Als die ergens in de productiefase al door de digitale molen is geweest zie ik de meerwaarde van een platenspeler ten opzichte van een goede cd-speler niet in. Of je moet van het ritueel houden wat met het platen draaien samengaat.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Kijk.. Een technics sl1200 is hufterproof gebouwd, zelf goed te servicen en de onderdelen kan je nog gewoon bestellen bij panasonic.

Er is dus niks mis met een marktplaats sl van een "slaapkamer DJ" die overstapt naar ableton oid. Even nalopen (dat ie geen "pitch mod" heeft gehad oid..). Dan nog een mooi elementje en een mooie naald in jouw smaak erbij.. Ben je onder de 500 klaar.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hier staat al 22 jaar een SL-1210MK2-A probleemloos te draaien :idea: toen een rib uit m'n lijf maar elke (gulden)cent waard :!:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Uiteindelijk gaat het toch geen platenspeler worden :roll:

Heb er goed over nagedacht en vindt het zonde als ik al mijn cd's ook nog eens als LP ga aanschaffen.... en de nieuwe LP's zijn erg duur dus liever dan een special edition cd of sacd.

Iedergeval bedankt voor alle links en antwoorden :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

daar krijg je spijt van! :cry:
ik heb al in geen 2 maanden een cd aangeraakt 8)

ik moet ook zeggen dat je vor dat geld een hele leuke speler kan gaan uitzoeken,mooie sony en die laten modden bv.(mijne ga ik vrijdag halen 8) )
Plaats reactie