Dayton GHP-Monitor, RS225S-8 & RS28A-4

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Dayton GHP-Monitor, RS225S-8 & RS28A-4

Bericht door arjank »

Er is weer een nieuw project in aantocht (terwijl ik nog druk in de weer ben met de home cinema speakers).
Bukem had een setje drivers over, de RS225S-8 en de RS28A-4.
Met deze drivers had ik altijd al een GHP monitor willen maken, nu wordt ie dus werkelijkheid :D .

De 20cm woofer komt in een compacte 16 liter kast waarbij hij dus in serie een condensator krijgt van pakweg 470uf.
In de simulatie kun je mooi zien dat het werkt, rode lijn is met condensator.
Deze woofer is hier ideaal voor, ook omdat hij een xmax van 7mm heeft dus voor een compact kastje zal hij flink hard kunnen 8)
De x-over frequentie zal zo rond de 1,5khz komen te liggen.
Stay tuned!
Bijlagen
DaytonRS225s.jpg
Dayton-RS28A-4.jpg
RS225S-8 GHP.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

b_force schreef:
Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Dat afstraalgedrag wordt in het middengebied toch al vrijwel geheel bepaald door diffractie, tenzij je grote facetten of afrondingen gebruikt. Een breder stralende middentoner kan daarbij zelfs averechts werken doordat relatief meer energie op de randen wordt gereflecteerd, waardoor meer interferentie en een smaller afstraalpatroon ontstaat (en een grotere diffractiepiek on-axis).
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, dan kan ik meer zo'n ghp monitor maken zoals laats in de HobbyHifi heeft gestaan (met excel units).
Maar de RS-225s-8 heeft tot 1500hz een goed afstraalgedrag, het gebied van 0 tot 30 graden is dan goed afgedekt. Met meer dan 30graden krijg je waarschijnlijk een minder mooi en gelijkmatig afstraalgedrag. Om dat te compenseren zou je die mid dome moeten gebruiken.
Maar een te brede afstraling is ook weer niet goed (meer last van diffractie).

Het is alleen zo dat ik het huidige concept zo mooi compact en elegant vind :D .
Hmm, misschien iets voor een poll 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ronkel schreef:
b_force schreef:
Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Dat afstraalgedrag wordt in het middengebied toch al vrijwel geheel bepaald door diffractie, tenzij je grote facetten of afrondingen gebruikt. Een breder stralende middentoner kan daarbij zelfs averechts werken doordat relatief meer energie op de randen wordt gereflecteerd, waardoor meer interferentie en een smaller afstraalpatroon ontstaat (en een grotere diffractiepiek on-axis).
Daarom moet je juist dat voorkomen natuurlijk :wink:

Maargoed kan wel hoor met een 8inch, enkel moet je daarbij ook een tweeter zoeken die goed genoeg bundelt. Beter is dan om een goeie (kleine mid te nemen) en de kast daarop aan te passen.
Een 8inch en een tweeter sluiten vrij wel nooit echt lekker aan. Zelfs een 6,5inch is al problematisch.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat loopt die Arjan dan ook ineens met tweeters te doen? breedbandertje boven die woofer :!: :wink:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

wat loopt die Arjan dan ook ineens met tweeters te doen? breedbandertje boven die woofer
Hahah, JA, ik weet het al, een W8-1702 :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Maargoed kan wel hoor met een 8inch, enkel moet je daarbij ook een tweeter zoeken die goed genoeg bundelt.
Wat dacht je van die grote dayton wave-guide? of die van monacor.
Moet toch niet zo moeilijk zijn om die mooi op de tweet te laten aansluiten.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Vanavond kwam ik op nog een idee, geen GHP, maar Linkwitz Transform.
Hiermee zou ik deze monitor vanaf bijv 30hz kunnen laten lopen.
Het mooie is dat ik de voor- en eindtrap van mijn versterker van elkaar kan loskoppelen, ik zou hier dus dat circuitje tussen kunnen zetten.

Heeft iemand al ervaringen opgedaan met Linkwitz Transform?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja, LT vreet vermogen en je moet heel erg oppassen voor je woofers.
RS225 kan met zijn xmax van 7 nooit lekker hard op 30Hz spelen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ja, LT vreet vermogen en je moet heel erg oppassen voor je woofers.
RS225 kan met zijn xmax van 7 nooit lekker hard op 30Hz spelen.
Lekker hard zal het systeem dan ook niet meer kunnen als ik hem vanaf 30hz wil laten lopen, met GHP is dat een ander verhaal.
Misschien is rondom de 40hz realistischer.
Het vreet vermogen dat weet ik, maar mijn versterker is een redelijk zware die duwt die rs225s zo naar zijn limiet :D
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Maar zou je een LT ook wel willen? Naast het enorme vermogen wat je nodig hebt boost je de relatief hoge vervorming in het laag ook veel.
Het is wel een Alu cone, maar toch vermoed ik dat de bass er erg modderig van wordt.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Maar zou je een LT ook wel willen? Naast het enorme vermogen wat je nodig hebt boost je de relatief hoge vervorming in het laag ook veel.
Het is wel een Alu cone, maar toch vermoed ik dat de bass er erg modderig van wordt.
Je zou inderdaad gaan denken dat het erg modderig wordt, maar de Q van het systeem wordt ook aangepast. Hierdoor wordt de impulsresponse beter.
En, de dayton reference woofers hebben "shorting rings" waardoor de vervorming aan het einde van de xmax meevalt. In mijn VIDA's gebruik ik de RS150 en die kunnen flink uitslag maken voordat de vervorming hoorbaar is.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

40 Hz met een LT lijkt me een aardig idee. Koppel daar nog een 40 Hz 2e orde highpass aan en je heb een perfecte 4e orde akoestische afval vanaf 40 Hz. Dan heb je maximale belastbaarheid, beter dan met een GHP.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Vandaag de speakers opgehaald en natuurlijk effe aan de versterker gehangen :D
De tweeters klinken zo zonder filter en baffle al erg goed, totaal niet scherp (hoezo metal dome).
De woofer kunnen een flink vermogen wegstouwen voordat ze gaan vervormen (zonder behuizing). Ik verwacht dus ook dat ze in een kleine gesloten kast al voor flink wat herrie zullen zorgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Dayton GHP-Monitor, RS225S-8 & RS28A-4

Bericht door arjank »

IK ben weer aan het simuleren geslagen :D
Ik heb in boxsim een voorbeeldje gemaakt met de Al200 en de KE25 van Visaton, beide units zijn te vergelijken met die twee van dayton. In heb de Al200 de parameters van de RS225s gegeven waardoor de simulatie in het laag realistischer is.
Het kastje wordt 20 liter.

Ik heb nu toch weer gekozen voor GHP maar dan eentje met een 12dB/oct high-pass :mrgreen: Dit werkt heel erg goed voor die 8" dayton. Het enige probleem is natuurlijk de dip in het impedantieverloop, bijna 2ohm :lol: Maar goed, die versterker van mij is stabiel tot 2 ohm dus dat is geen probleem. Wat ik ook kan doen is er een weerstand/potmeter tussen zetten om de spoel wat af te zwakken, zo heb je natuurlijk een kleinere bassboost maar is hij vriendelijker voor de versterker.
Bijlagen
RS225s GHP 12dB.JPG
RS225s GHP 12dB met en zonder filter.JPG
RS225s GHP 12dB filter verloop.JPG
Gesloten