Aankooptips gevraagd schuurmachine
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Aankooptips gevraagd schuurmachine
Tja vandaag heeft mijn trouwe Bosch vlakschuurmachine de geest gegeven.
Oorzaak was het vele nat schuren wat ik gedaan heb de laatste tijd.
Komt ook misschien omdat ik schuurpapier gebruik zonder gaatjes, terwijl de machine wel afzuigt...
Kogellager is helemaal vastgekookt, en plastic schuurzool heeft ook geleden en loopt dus niet meer goed.
Tijd voor wat nieuws dus, maar....
Ik vind een excentre fijn werken, heb nu een vlakschuurmachine, maar kom af en toe wat sap tekort. Maar wie kan mij vertellen of ik ook zeer fijn schuurpapier op een excentre kan monteren?
Dat is namelijk het vooprdeel van de vlakmachine, ik kan altijd zeer fijn papier erop zetten. (klemmen dus)
Dus wie kan mij goede raad geven?
Oorzaak was het vele nat schuren wat ik gedaan heb de laatste tijd.
Komt ook misschien omdat ik schuurpapier gebruik zonder gaatjes, terwijl de machine wel afzuigt...
Kogellager is helemaal vastgekookt, en plastic schuurzool heeft ook geleden en loopt dus niet meer goed.
Tijd voor wat nieuws dus, maar....
Ik vind een excentre fijn werken, heb nu een vlakschuurmachine, maar kom af en toe wat sap tekort. Maar wie kan mij vertellen of ik ook zeer fijn schuurpapier op een excentre kan monteren?
Dat is namelijk het vooprdeel van de vlakmachine, ik kan altijd zeer fijn papier erop zetten. (klemmen dus)
Dus wie kan mij goede raad geven?
Voor excenterschuurmachines kun je ook zeer fijn schuurpapier krijgen. De vraag is alleen hoe makkelijk het is om dat als doe-het-zelver ook in wat kleinere hoeveelheden te krijgen.
Ik zou zelf een goede vlakschuurmachine kopen. Dan ben je een stuk flexibeler in wat voor schuurpapier je gebruiken wilt.
Met een excenter kun je vaak wel wat sneller meer afnemen, maar meestal wordt het er niet strakker van als je je werkstukken op maat probeert te schuren
Ik zou zelf een goede vlakschuurmachine kopen. Dan ben je een stuk flexibeler in wat voor schuurpapier je gebruiken wilt.
Met een excenter kun je vaak wel wat sneller meer afnemen, maar meestal wordt het er niet strakker van als je je werkstukken op maat probeert te schuren
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Oké, ja ik kom meestal schuurschijven tegen die tot korrel 240 gaan bijvoorbeeld.
Voor het lakwerk en polijstwerk gebruik ik tot korrel 2500, en dat ben ik nog niet tegen gekomen....
Dan moet ik alsnog eens gaan kijken wat een goede vlakschuurmachine is. de bosch die ik had, beviel wel eigenlijk. Volgende mag een hoger toerental hebben overigens.
Ik zag bij de GAMMA, een metabo excentre, iemand ervaringen?
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/deta ... ion=detail
Voor het lakwerk en polijstwerk gebruik ik tot korrel 2500, en dat ben ik nog niet tegen gekomen....
Dan moet ik alsnog eens gaan kijken wat een goede vlakschuurmachine is. de bosch die ik had, beviel wel eigenlijk. Volgende mag een hoger toerental hebben overigens.
Ik zag bij de GAMMA, een metabo excentre, iemand ervaringen?
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/deta ... ion=detail
Ik heb zo'n Metabo, een iets ouder, iets zwaarder model, en wat daar heel erg aan tegenviel, was dat na zeer korte tijd het klittenband van de zool niet meer klitte. Dan vliegen de schuurschijfjes je om de oren. Ook is het mechanisme kapot wat er voor moet zorgen dat de zool in onbelaste toestand niet op volle snelheid gaat ronddraaien. Nu is het meer een soort slijptol
Maar dat hoeft natuurlijk niet bij alle Metabo's zo te gaan natuurlijk.
Maar dat hoeft natuurlijk niet bij alle Metabo's zo te gaan natuurlijk.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Oke arno, dank voor je input.
Ik denk dat een 200 watt ook wat weinig is voor een goedce excentre, klopt dat?
De fiks duurdere modellen tikken regelmatig de 400+ watt aan zie ik.
Dat is niet een beetje meer, maar het dubbele....
Ik denk dat ik uiteindelijk én een excentre én een vlakschuurmachine moet kopen.
Ik denk dat een 200 watt ook wat weinig is voor een goedce excentre, klopt dat?
De fiks duurdere modellen tikken regelmatig de 400+ watt aan zie ik.
Dat is niet een beetje meer, maar het dubbele....
Ik denk dat ik uiteindelijk én een excentre én een vlakschuurmachine moet kopen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Polijstwerk komt minder vaak voor dan schuurwerk, en vormt ook een mindere belasting voor de schuurmachine. Wat je kan doen, is een goede excenter kopen en een trilvoetje van een paar tientjes erbij. De laatste gebruik je dan voor polijstwerk en eventueel voor het soort randjes waar Arno over spreekt. Gaat hij vroegtijdig stuk, dan gooi je hem weg en koop je t.z.t. een nieuwe (je hebt dan immers nog altijd je andere machine).
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Wat is een trilvoetje als ik vragen mag?
Geld voor zo een festool is er gewoon weg niet, en ik ga me die extra 100€ bezuren denk ik.
Ik had dus een bosch PSS 240A. (een 240 watt)
Ik ga op zoek naar een gelijkende, en koop een excenter daarnaast voor het schuurwerk.
Een fotoke van wat er kapot is, in het midden dat zwarte gat is doorgebrand. daar zat ook nog een plastic backplate, en die is weg. speling tot gevolg.
Kogellager is ook naar zn gootje. Simpelweg omdat stof vrij toegang heeft tot die lager. Slecht ontwerp dus!
Als er IEMAND is die toevallig die schuurzool heeft liggen, houd ik me aanbevolen....
Kogellager ga ik ook zoeken overigens.
EDIT. bij kruis.nl hebben ze een nieuwe schuurplaat en kogellager, ben dan wel 35€ armer.... Dat steek ik liver in een nieuw machientje denk ik
Geld voor zo een festool is er gewoon weg niet, en ik ga me die extra 100€ bezuren denk ik.
Ik had dus een bosch PSS 240A. (een 240 watt)
Ik ga op zoek naar een gelijkende, en koop een excenter daarnaast voor het schuurwerk.
Een fotoke van wat er kapot is, in het midden dat zwarte gat is doorgebrand. daar zat ook nog een plastic backplate, en die is weg. speling tot gevolg.
Kogellager is ook naar zn gootje. Simpelweg omdat stof vrij toegang heeft tot die lager. Slecht ontwerp dus!
Als er IEMAND is die toevallig die schuurzool heeft liggen, houd ik me aanbevolen....
Kogellager ga ik ook zoeken overigens.
EDIT. bij kruis.nl hebben ze een nieuwe schuurplaat en kogellager, ben dan wel 35€ armer.... Dat steek ik liver in een nieuw machientje denk ik
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Ik zie idd dat de prijs HEEL scherp is.
Ken het merk totaal niet overigens....
Werkt de klem goed om papier vast te zetten?
Bij mijn oude bosch werkte dit perfect, een echt stevige klem over de volle breedte.
ze hebben op hun eigen site maar 2 types helaas, en ik denk dat de klem niet goed is. Lastig zonder hem in de handen te hebben als jullie begrijpen wat ik bedoel...

Ken het merk totaal niet overigens....
Werkt de klem goed om papier vast te zetten?
Bij mijn oude bosch werkte dit perfect, een echt stevige klem over de volle breedte.
ze hebben op hun eigen site maar 2 types helaas, en ik denk dat de klem niet goed is. Lastig zonder hem in de handen te hebben als jullie begrijpen wat ik bedoel...

Ja, het is gewoon goed spul, vergelijkbaar met de Pro-lijn van Makita. Op de site staat niet alles maar daar kun je de PDF catalogus downloaden. Daar staat ie wel in.
Zelf heb ik overigens niet helemaal de afgebeelde versie maar de S-550-i, een industriële versie die ik gewoon in een winkel in R'dam gekocht heb. Doet het na zo'n 20 jaar nog als een zonnetje.
Het is i.d.d. niet zo'n heel bekend merk. Gamma verkocht het destijds ook maar is daarmee gestopt omdat ze er te weinig aan verdienden. En de Chinese meuk die ze nu verkopen nog goedkoper was. (Vertelde de manager van een Gamma vestiging mij eens toen ik er naar vroeg)
Zelf heb ik overigens niet helemaal de afgebeelde versie maar de S-550-i, een industriële versie die ik gewoon in een winkel in R'dam gekocht heb. Doet het na zo'n 20 jaar nog als een zonnetje.
Het is i.d.d. niet zo'n heel bekend merk. Gamma verkocht het destijds ook maar is daarmee gestopt omdat ze er te weinig aan verdienden. En de Chinese meuk die ze nu verkopen nog goedkoper was. (Vertelde de manager van een Gamma vestiging mij eens toen ik er naar vroeg)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
http://www.ryobi-nederland.nl/
Ik heb de catalogus besteld, ff afwachten dus.
Ik vind ze er goed uitzien overigens!
Her en der hebben ze online ook hun producten in een webshop staan.
Ik denk dat ik de 240 watters ga bestellen, de vlak en excenter...
(tenzij ze sterkere modellen hebben in de catalogus)
(oa. haak-reparaties)
Ik heb de catalogus besteld, ff afwachten dus.
Ik vind ze er goed uitzien overigens!
Her en der hebben ze online ook hun producten in een webshop staan.
Ik denk dat ik de 240 watters ga bestellen, de vlak en excenter...
(tenzij ze sterkere modellen hebben in de catalogus)
(oa. haak-reparaties)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
