Aankooptips gevraagd schuurmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Aankooptips gevraagd schuurmachine

Bericht door bartsegers »

Tja vandaag heeft mijn trouwe Bosch vlakschuurmachine de geest gegeven.
Oorzaak was het vele nat schuren wat ik gedaan heb de laatste tijd.
Komt ook misschien omdat ik schuurpapier gebruik zonder gaatjes, terwijl de machine wel afzuigt...
Kogellager is helemaal vastgekookt, en plastic schuurzool heeft ook geleden en loopt dus niet meer goed.

Tijd voor wat nieuws dus, maar....
Ik vind een excentre fijn werken, heb nu een vlakschuurmachine, maar kom af en toe wat sap tekort. Maar wie kan mij vertellen of ik ook zeer fijn schuurpapier op een excentre kan monteren?
Dat is namelijk het vooprdeel van de vlakmachine, ik kan altijd zeer fijn papier erop zetten. (klemmen dus)

Dus wie kan mij goede raad geven?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Voor excenterschuurmachines kun je ook zeer fijn schuurpapier krijgen. De vraag is alleen hoe makkelijk het is om dat als doe-het-zelver ook in wat kleinere hoeveelheden te krijgen.

Ik zou zelf een goede vlakschuurmachine kopen. Dan ben je een stuk flexibeler in wat voor schuurpapier je gebruiken wilt.

Met een excenter kun je vaak wel wat sneller meer afnemen, maar meestal wordt het er niet strakker van als je je werkstukken op maat probeert te schuren :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oké, ja ik kom meestal schuurschijven tegen die tot korrel 240 gaan bijvoorbeeld.
Voor het lakwerk en polijstwerk gebruik ik tot korrel 2500, en dat ben ik nog niet tegen gekomen....

Dan moet ik alsnog eens gaan kijken wat een goede vlakschuurmachine is. de bosch die ik had, beviel wel eigenlijk. Volgende mag een hoger toerental hebben overigens.

Ik zag bij de GAMMA, een metabo excentre, iemand ervaringen?

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/deta ... ion=detail
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik heb zo'n Metabo, een iets ouder, iets zwaarder model, en wat daar heel erg aan tegenviel, was dat na zeer korte tijd het klittenband van de zool niet meer klitte. Dan vliegen de schuurschijfjes je om de oren. Ook is het mechanisme kapot wat er voor moet zorgen dat de zool in onbelaste toestand niet op volle snelheid gaat ronddraaien. Nu is het meer een soort slijptol :?

Maar dat hoeft natuurlijk niet bij alle Metabo's zo te gaan natuurlijk.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oke arno, dank voor je input.
Ik denk dat een 200 watt ook wat weinig is voor een goedce excentre, klopt dat?
De fiks duurdere modellen tikken regelmatig de 400+ watt aan zie ik.
Dat is niet een beetje meer, maar het dubbele....

Ik denk dat ik uiteindelijk én een excentre én een vlakschuurmachine moet kopen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Nadeel van excenters vind ik ook dat ze vaak randjes stukslaan. Bijvoorbeeld randjes van drivergaten om het maar even bij zba te houden.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Polijstwerk komt minder vaak voor dan schuurwerk, en vormt ook een mindere belasting voor de schuurmachine. Wat je kan doen, is een goede excenter kopen en een trilvoetje van een paar tientjes erbij. De laatste gebruik je dan voor polijstwerk en eventueel voor het soort randjes waar Arno over spreekt. Gaat hij vroegtijdig stuk, dan gooi je hem weg en koop je t.z.t. een nieuwe (je hebt dan immers nog altijd je andere machine).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

als je een festool koopt ben je wel een hoop geld kwijt,maar je kunt wel een enorm assortiment aan schuurvellen p/s krijgen :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Wat is een trilvoetje als ik vragen mag?
Geld voor zo een festool is er gewoon weg niet, en ik ga me die extra 100€ bezuren denk ik.

Ik had dus een bosch PSS 240A. (een 240 watt)

Ik ga op zoek naar een gelijkende, en koop een excenter daarnaast voor het schuurwerk.

Een fotoke van wat er kapot is, in het midden dat zwarte gat is doorgebrand. daar zat ook nog een plastic backplate, en die is weg. speling tot gevolg.
Kogellager is ook naar zn gootje. Simpelweg omdat stof vrij toegang heeft tot die lager. Slecht ontwerp dus!

Als er IEMAND is die toevallig die schuurzool heeft liggen, houd ik me aanbevolen....

Kogellager ga ik ook zoeken overigens.

EDIT. bij kruis.nl hebben ze een nieuwe schuurplaat en kogellager, ben dan wel 35€ armer.... Dat steek ik liver in een nieuw machientje denk ik :?
Bijlagen
Sjolefest-0390_1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kijk ook eens naar Ryobi. Is nagenoeg onverslijtbaar en zeer betaalbaar.

Voor het fijnere werk heb ik lang geleden deze gekocht, een 1/4 sheet vlakschuurmachine. Gebruik ik eigenlijk meer dan mijn Bosch excenter, ook voor groter werk. Je hebt hiermee veel meer controle, vooral op/met randen.
Bijlagen
Ryobi.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik zie idd dat de prijs HEEL scherp is.
Ken het merk totaal niet overigens....

Werkt de klem goed om papier vast te zetten?
Bij mijn oude bosch werkte dit perfect, een echt stevige klem over de volle breedte.

ze hebben op hun eigen site maar 2 types helaas, en ik denk dat de klem niet goed is. Lastig zonder hem in de handen te hebben als jullie begrijpen wat ik bedoel...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, het is gewoon goed spul, vergelijkbaar met de Pro-lijn van Makita. Op de site staat niet alles maar daar kun je de PDF catalogus downloaden. Daar staat ie wel in.

Zelf heb ik overigens niet helemaal de afgebeelde versie maar de S-550-i, een industriële versie die ik gewoon in een winkel in R'dam gekocht heb. Doet het na zo'n 20 jaar nog als een zonnetje.

Het is i.d.d. niet zo'n heel bekend merk. Gamma verkocht het destijds ook maar is daarmee gestopt omdat ze er te weinig aan verdienden. En de Chinese meuk die ze nu verkopen nog goedkoper was. (Vertelde de manager van een Gamma vestiging mij eens toen ik er naar vroeg)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zie alleen maar .de, .fr, .uk en .se sites... http://www.ryobitools.co.uk/
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

http://www.ryobi-nederland.nl/

Ik heb de catalogus besteld, ff afwachten dus.
Ik vind ze er goed uitzien overigens!

Her en der hebben ze online ook hun producten in een webshop staan.

Ik denk dat ik de 240 watters ga bestellen, de vlak en excenter...
(tenzij ze sterkere modellen hebben in de catalogus)

(oa. haak-reparaties)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Uhh...? Onder het download kopje kun je hem gewoon als PDF downloaden evenals de prijslijst.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

klopt!

Site was daarnet extreem traag 8)

Ik ga eens bladeren!
Goede tip trouwens dit merk, veelbelovend!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zowel de vlak als excentre gisteren getest.
(beide gekocht voor 100€ incl zenden :shock: )
Gaan als de brandweer! zeer solide, minimale polstrilling etc.
Prachtige afwerking etc.
Kan het iedereen aanbevelen!
Supertip, waarvoor dank dus.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”