Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Ben zelf in het bezit van een Weller SP40 bout. Na wat mishandelingen mijnerzijds ziet hij er niet meer uit (te lang op temperatuur gehad), in de stift vallen complete gaten!
Meteen maar een vraagje (scheelt weer een separaat topic): als ik nu een nieuwe stift koop (of meteen maar twee), kan ik dan ook gewoon een stif met kleine punt bij bestellen als ik maar zorg dat de schacht dezelfde diameter heeft als die van de huidige stift? Of kan dat alleen op van die soldeerstations?
Heb ik echt zo'n soldeerstation nodig als ik bijvoorbeeld wat wil prutsen aan de HK Dac of kan het ook met deze pook en wat beleid?
Ben van plan eerst wat lekker te gaan oefenen in alle rust, ben niet echt een soldeerwonder op dit moment.
Oh ja, nog een foto van mijn heet hangijzer:
Meteen maar een vraagje (scheelt weer een separaat topic): als ik nu een nieuwe stift koop (of meteen maar twee), kan ik dan ook gewoon een stif met kleine punt bij bestellen als ik maar zorg dat de schacht dezelfde diameter heeft als die van de huidige stift? Of kan dat alleen op van die soldeerstations?
Heb ik echt zo'n soldeerstation nodig als ik bijvoorbeeld wat wil prutsen aan de HK Dac of kan het ook met deze pook en wat beleid?
Ben van plan eerst wat lekker te gaan oefenen in alle rust, ben niet echt een soldeerwonder op dit moment.
Oh ja, nog een foto van mijn heet hangijzer:
Hangt er vanaf Richard. Koper lost op in gesmolten tin. Daarom werden de Ersa punten destijds vernikkeld. Dat was maar een dun laagje en als het beschadigd raakte was het snel gedaan met de punt.
Weller verijzerde de punten en met een veel dikkere laag. Die Weller punten gingen behoorlijk lang mee. Maar ook daar, als het ijzerlaagje beschadigd raakt door mishandeling is het snel gedaan. Daar moet je overigens wel je best op doen want zo snel raken ze niet beschadigd. Mijn Wleller punten gaan jaren mee.
Weller verijzerde de punten en met een veel dikkere laag. Die Weller punten gingen behoorlijk lang mee. Maar ook daar, als het ijzerlaagje beschadigd raakt door mishandeling is het snel gedaan. Daar moet je overigens wel je best op doen want zo snel raken ze niet beschadigd. Mijn Wleller punten gaan jaren mee.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Hmm...en zo heel erg mishandeld heb ik hem toch niet. Ik ben geen soldeerwonder, dat geef ik toe. De punt van de praxis-bout die ik hiervoor had, heeft het langer uitgehouden.
Maar daar smolt op een gegeven moment de handgreep van (isookniefijn).
Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Maar daar smolt op een gegeven moment de handgreep van (isookniefijn).
Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Oei das echt wel vreemd, mijn bout staat soms uuuuuuuuuren aan achter elkaar. Ik gebruik geen sponsje, ik krab met een stanleymes de punt steeds schoon. En ding gaat al 5j mee ofzomikekiwi schreef:Hmm...en zo heel erg mishandeld heb ik hem toch niet. Ik ben geen soldeerwonder, dat geef ik toe. De punt van de praxis-bout die ik hiervoor had, heeft het langer uitgehouden.
Maar daar smolt op een gegeven moment de handgreep van (isookniefijn).
Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Ik heb er ook zo een, afgelopen zaterdag ging ik een nieuwe punt inzetten. (de tweede pas) trok ik de hele sodeerbout uit elkaar!!Wowly schreef:Ik heb er zo een:
Mede door mijn onachtzame gebruik is deze erg slecht geworden (knopje afgebroken, stiften gaan snel kapot) en de temp is niet afleesbaar dus kwestie van gokken.
echt balen. okee, hij was maar twee tientjes, een paar jaar geleden.
draden zijn van het verwarmingselement afgebroken en niet meer te repareren.
werk nu met een Ersa TIP260 15 Watt maar ik mis hem toch wel. temp instellen is een kwestie van gevoel, pcb is zeg maar 11 uur. TO3 torren en zware brugcellen op 2 uur en dikkel kabels vol open.
Ik zou het liefste een regelbare Weller willen maar die kan en wil ik niet betalen.
denk dat ik maar weer een nieuwe ga halen...
Vreemd, zit er wel een verijzerde stift in? Bij veel goedkope Wellers uit de bouwmarkt/DHZ-zaak is dat niet het geval.mikekiwi schreef:Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Of heb je soms soldeervloeistof gebruikt? Dan zijn de punten ook zo weg.
Ik heb ook eens zo'n rode Weller gehad, een 25 Watter. een rampending van jewelste. dat zit namelijk zo: de stift zit in het verwarmings element geschoven en vastgezet met een M4 boutje. Dat boutje heeft de vervelende neiging om na een tijdje vast te gaan zitten. heel erg vast.
Als je het met een schroevendraaier los wil draaien breekt het boutje geheid af. moet je weer gaan uit boren en nieuw draad in tappen.
na een jaartje brak het nieuwe boutje ook weer af.
Toen kreeg ik een Ersa in handen. hier zit de punt over het verwarmings element geschoven en vast geklemd met een veerbeugel.
Punten verwisselen doe je letterlijk in een handomdraai, ik heb de Weller gelijk in de vuilnisbak gegooid en 10 jaar lang met de Ersa gesoldeerd tot die letterlijk uit elkaar viel. toen kwam dat Velleman wrak.
Als je het met een schroevendraaier los wil draaien breekt het boutje geheid af. moet je weer gaan uit boren en nieuw draad in tappen.
na een jaartje brak het nieuwe boutje ook weer af.
Toen kreeg ik een Ersa in handen. hier zit de punt over het verwarmings element geschoven en vast geklemd met een veerbeugel.
Punten verwisselen doe je letterlijk in een handomdraai, ik heb de Weller gelijk in de vuilnisbak gegooid en 10 jaar lang met de Ersa gesoldeerd tot die letterlijk uit elkaar viel. toen kwam dat Velleman wrak.
Het word blijkbaar gebruikt bij het repareren van mobieltjes. Zo kan met spanning erop bekeken of het device wee gaat werken oid.......Niet dat ik mobiltjes ga repareren, maar lijkt me leuk om te kijken of je hierme bepaalde circuitje kunt testen. Daarbij, dit was een van de goedkoopste stations, alle andere zijn fors duurder. Zojuist betaald, ik verwacht hem ergens volgende week binnen te krijgen. Zal dan meer posten.
Tsja, dat hot air, daar moet ik me nog eens goed inlezen, maar ic's schijnen er makkelijk mee te verwisselen. Ook lijkt het me makkelijk voor krimpkous enzo
Heb destijds voor 2 tientjes een boutje gekocht, met in het achterhoofd eens een betere te kopen voor meer geld. Welnu, the time has come...
Jan
Tsja, dat hot air, daar moet ik me nog eens goed inlezen, maar ic's schijnen er makkelijk mee te verwisselen. Ook lijkt het me makkelijk voor krimpkous enzo
Heb destijds voor 2 tientjes een boutje gekocht, met in het achterhoofd eens een betere te kopen voor meer geld. Welnu, the time has come...
Jan
Ik heb er geen verstand van, maar leek me toch eens leuk om te proberen. Misschien valt het mee? Ik hoef er niet proffesioneel mee te werken off-course...Pjotr schreef:Die goedkope boutjes van Ali Jojo zijn prima maar zo'n hete lucht ding is zut Leuk voor krimpkous maar verder heb je er niet veel aan. De meeste hete lucht soldeer stations zijn trouwens prut. Alleen aan de dure pro (en precisie) dingen heb je wat, zoals die van JBC b.v.
Jan
Hoi Jan,
Ik heb het geprobeerd en het valt niet mee
Er zijn eigenlijk maar 2 goede manieren om SMD te solderen: Met de hand met een fijne tip en dun soldeer of met soldeerpasta en een goed afgestelde doorloopoven.
Voor de hobby heeft soldeerpasta het nadeel dat het relatief erg duur is en dat het maar eem 1/2 jaar goed blijft.
Ik heb het geprobeerd en het valt niet mee
Voor de hobby heeft soldeerpasta het nadeel dat het relatief erg duur is en dat het maar eem 1/2 jaar goed blijft.
Idd, dat van die soldeerpasta had ik al gelezen....Als ik er al goed mee kan desolderen was ik eigenlijk al tevreden, je zou er de smd-items gewoon "af kunnen blazen". En dat is al beter dan wat ik eerst deed, om en om blijven verhitten tot het loslaat. Smd is goed te doen met een fijne tip, dus ik zal het wel op die manier blijven doen.
Jan
Iemand trouwens een goede tutorial over hot air solderen?
Jan
Iemand trouwens een goede tutorial over hot air solderen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Met een niet al te dunne soldeerstift en een druppel tin zijn kleine SMD componentjes razendsnel te verwijderen. Het onderdeeltje blijft dan gewoon in de druppel tin aan de soldeerbout hangen. Even afkloppen en klaar.Wowly schreef:Als ik er al goed mee kan desolderen was ik eigenlijk al tevreden, je zou er de smd-items gewoon "af kunnen blazen". En dat is al beter dan wat ik eerst deed, om en om blijven verhitten tot het loslaat.



