Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

dit topic is volgens mij wel een suc6:) :D :shock:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ben zelf in het bezit van een Weller SP40 bout. Na wat mishandelingen mijnerzijds ziet hij er niet meer uit (te lang op temperatuur gehad), in de stift vallen complete gaten!

Meteen maar een vraagje (scheelt weer een separaat topic): als ik nu een nieuwe stift koop (of meteen maar twee), kan ik dan ook gewoon een stif met kleine punt bij bestellen als ik maar zorg dat de schacht dezelfde diameter heeft als die van de huidige stift? Of kan dat alleen op van die soldeerstations?
Heb ik echt zo'n soldeerstation nodig als ik bijvoorbeeld wat wil prutsen aan de HK Dac of kan het ook met deze pook en wat beleid?

Ben van plan eerst wat lekker te gaan oefenen in alle rust, ben niet echt een soldeerwonder op dit moment.

Oh ja, nog een foto van mijn heet hangijzer:
Bijlagen
bout.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Stiften met diverse punten moet je zonder probleem kunnen kopen en gebruiken. Als de schacht maar de goede dia heeft.
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Ik heb zo'n boven genoemde ersa, een 25w weller en een gevoelsmatig 100w antiek moordwapen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dat wegvreten van de punt, is dat afhankelijk van de kwaliteit van de punt of ligt het aan onkundig gebruik van de bout?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hangt er vanaf Richard. Koper lost op in gesmolten tin. Daarom werden de Ersa punten destijds vernikkeld. Dat was maar een dun laagje en als het beschadigd raakte was het snel gedaan met de punt.

Weller verijzerde de punten en met een veel dikkere laag. Die Weller punten gingen behoorlijk lang mee. Maar ook daar, als het ijzerlaagje beschadigd raakt door mishandeling is het snel gedaan. Daar moet je overigens wel je best op doen want zo snel raken ze niet beschadigd. Mijn Wleller punten gaan jaren mee.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Hmm...en zo heel erg mishandeld heb ik hem toch niet. Ik ben geen soldeerwonder, dat geef ik toe. De punt van de praxis-bout die ik hiervoor had, heeft het langer uitgehouden.
Maar daar smolt op een gegeven moment de handgreep van (isookniefijn).

Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mikekiwi schreef:
Hmm...en zo heel erg mishandeld heb ik hem toch niet. Ik ben geen soldeerwonder, dat geef ik toe. De punt van de praxis-bout die ik hiervoor had, heeft het langer uitgehouden.
Maar daar smolt op een gegeven moment de handgreep van (isookniefijn).

Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Oei das echt wel vreemd, mijn bout staat soms uuuuuuuuuren aan achter elkaar. Ik gebruik geen sponsje, ik krab met een stanleymes de punt steeds schoon. En ding gaat al 5j mee ofzo
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
Ik heb er zo een:

Afbeelding

Mede door mijn onachtzame gebruik is deze erg slecht geworden (knopje afgebroken, stiften gaan snel kapot) en de temp is niet afleesbaar dus kwestie van gokken.
Ik heb er ook zo een, afgelopen zaterdag ging ik een nieuwe punt inzetten. (de tweede pas) trok ik de hele sodeerbout uit elkaar!! :cry:
echt balen. okee, hij was maar twee tientjes, een paar jaar geleden.
draden zijn van het verwarmingselement afgebroken en niet meer te repareren.
werk nu met een Ersa TIP260 15 Watt maar ik mis hem toch wel. temp instellen is een kwestie van gevoel, pcb is zeg maar 11 uur. TO3 torren en zware brugcellen op 2 uur en dikkel kabels vol open. 8)

Ik zou het liefste een regelbare Weller willen maar die kan en wil ik niet betalen.

denk dat ik maar weer een nieuwe ga halen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

mikekiwi schreef:
Denk dat ik de Weller nu bij elkaar 5 a 6x heb gebruikt. Vrijdag en zaterdag wel een uurtje of anderhalf achter elkaar. Op die dagen vielen de gaten er ook in.
Wellicht te lang heet gestookt? Elke keer ook wel schoongemaakt op 't sponsje (al laat het plaatje nu wat anders zien). Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Vreemd, zit er wel een verijzerde stift in? Bij veel goedkope Wellers uit de bouwmarkt/DHZ-zaak is dat niet het geval.

Of heb je soms soldeervloeistof gebruikt? Dan zijn de punten ook zo weg.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Heb hem cadeau gekregen, weet het dus niet. De stiften ga ik nu bij Conrad bestellen (moet daar toch nog een bestellinkje doen).
En nee, ik gebruik geen soldeervloeistof...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik heb ook eens zo'n rode Weller gehad, een 25 Watter. een rampending van jewelste. dat zit namelijk zo: de stift zit in het verwarmings element geschoven en vastgezet met een M4 boutje. Dat boutje heeft de vervelende neiging om na een tijdje vast te gaan zitten. heel erg vast.

Als je het met een schroevendraaier los wil draaien breekt het boutje geheid af. moet je weer gaan uit boren en nieuw draad in tappen.
na een jaartje brak het nieuwe boutje ook weer af. :cry:

Toen kreeg ik een Ersa in handen. hier zit de punt over het verwarmings element geschoven en vast geklemd met een veerbeugel.

Punten verwisselen doe je letterlijk in een handomdraai, ik heb de Weller gelijk in de vuilnisbak gegooid en 10 jaar lang met de Ersa gesoldeerd tot die letterlijk uit elkaar viel. toen kwam dat Velleman wrak.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb net een ebayitem "gewonnen". De Aoyue 909 repair station. in huis voor 99 euro 8)

I'll love it. en hoop dat het een beetje werkt, zo'n ding :P

Afbeelding

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die is wel heel erg luxe !!!!!!!!!!!!!!!

zelfs hot air en alles.

Ik zie Jan al SMD solderen :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Je lijkt nogal wat van plan, Jan. :D Hopelijk gaat dat luchtgedoe je een beetje bevallen.

Wat ik me alleen afvraag... vanwaar die "Mobile Phone Connectors"?
Wowly schreef:
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat vroeg ik me ook al af................
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Marp schreef:
Wat ik me alleen afvraag... vanwaar die "Mobile Phone Connectors"?
Om 112 te kunnen bellen met een lege batterij? Of zou je met een combi van hotair en een speciale code op het soldeerstation een GSM simlockvrij kunnen maken?

Desalniettemin een puike soldeerdevice!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het word blijkbaar gebruikt bij het repareren van mobieltjes. Zo kan met spanning erop bekeken of het device wee gaat werken oid.......Niet dat ik mobiltjes ga repareren, maar lijkt me leuk om te kijken of je hierme bepaalde circuitje kunt testen. Daarbij, dit was een van de goedkoopste stations, alle andere zijn fors duurder. Zojuist betaald, ik verwacht hem ergens volgende week binnen te krijgen. Zal dan meer posten.

Tsja, dat hot air, daar moet ik me nog eens goed inlezen, maar ic's schijnen er makkelijk mee te verwisselen. Ook lijkt het me makkelijk voor krimpkous enzo 8)

Heb destijds voor 2 tientjes een boutje gekocht, met in het achterhoofd eens een betere te kopen voor meer geld. Welnu, the time has come...

Jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die goedkope boutjes van Ali Jojo zijn prima maar zo'n hete lucht ding is zut Leuk voor krimpkous maar verder heb je er niet veel aan. De meeste hete lucht soldeer stations zijn trouwens prut. Alleen aan de dure pro (en precisie) dingen heb je wat, zoals die van JBC b.v.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

mikekiwi schreef:
Misschien sponsje te nat, waardoor er te veel vocht op kwam.
Als het sponsje te nat is schijnt het nikkel- of ijzerlaagje te barsten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Pjotr schreef:
Die goedkope boutjes van Ali Jojo zijn prima maar zo'n hete lucht ding is zut Leuk voor krimpkous maar verder heb je er niet veel aan. De meeste hete lucht soldeer stations zijn trouwens prut. Alleen aan de dure pro (en precisie) dingen heb je wat, zoals die van JBC b.v.
Ik heb er geen verstand van, maar leek me toch eens leuk om te proberen. Misschien valt het mee? Ik hoef er niet proffesioneel mee te werken off-course...
Jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan,

Ik heb het geprobeerd en het valt niet mee ;) Er zijn eigenlijk maar 2 goede manieren om SMD te solderen: Met de hand met een fijne tip en dun soldeer of met soldeerpasta en een goed afgestelde doorloopoven.

Voor de hobby heeft soldeerpasta het nadeel dat het relatief erg duur is en dat het maar eem 1/2 jaar goed blijft.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Idd, dat van die soldeerpasta had ik al gelezen....Als ik er al goed mee kan desolderen was ik eigenlijk al tevreden, je zou er de smd-items gewoon "af kunnen blazen". En dat is al beter dan wat ik eerst deed, om en om blijven verhitten tot het loslaat. Smd is goed te doen met een fijne tip, dus ik zal het wel op die manier blijven doen.

Jan

Iemand trouwens een goede tutorial over hot air solderen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Als ik er al goed mee kan desolderen was ik eigenlijk al tevreden, je zou er de smd-items gewoon "af kunnen blazen". En dat is al beter dan wat ik eerst deed, om en om blijven verhitten tot het loslaat.
Met een niet al te dunne soldeerstift en een druppel tin zijn kleine SMD componentjes razendsnel te verwijderen. Het onderdeeltje blijft dan gewoon in de druppel tin aan de soldeerbout hangen. Even afkloppen en klaar.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

JuuL schreef:
Afbeelding
Geweldig boutje :D
ook zo eentje :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”