41Hz AMP10 in aanbouw, status: Klaar, met enkele vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Implo schreef:
Of mijn bron (M-audio Delta 24/96) moet een uitgangscondensator hebben.
Dat heeft hij dus, echter zit daar nog een weerstandsnetwerkje achter. Zie afbeelding (excuses voor mijn paint-skills).

Kan ik hier ongestraft 2.5V vanuit de ingang van mijn versterker (zonder ingangsC) op zetten? Of is het mogelijk om deze condensator te overbruggen, omdat de ingang van mijn versterker (met C) al ontkoppelt is?

Of heeft dit geen nut, en is de enige upgrade andere ingangsC's in de versterker? De C's op de geluidskaart zijn kleine elco's.
Bijlagen
outputstageAP2496.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Begin maar eens met de C aan de ingang van jouw versterker weg te laten. Je kunt daarna altijd proberen aan de uitgang van jouw geluidskaart een condensator van hoge kwaliteit te plaatsen.
Waarschijnlijk zit daar nu één of ander elcootje in. Die kun je beter vervangen door een goede condensator.
Als je verder geen andere apparatuur toepast, kun je overwegen om die weerstanden ook weg te laten zodat je alleen maar via de condensator van je geluidskaart naar je versterker gaat.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

RobertD schreef:
Begin maar eens met de C aan de ingang van jouw versterker weg te laten. Je kunt daarna altijd proberen aan de uitgang van jouw geluidskaart een condensator van hoge kwaliteit te plaatsen.
Waarschijnlijk zit daar nu één of ander elcootje in. Die kun je beter vervangen door een goede condensator.
Als je verder geen andere apparatuur toepast, kun je overwegen om die weerstanden ook weg te laten zodat je alleen maar via de condensator van je geluidskaart naar je versterker gaat.
Okee dat is mooi. Wat is de functie van die weerstandjes dan?

Er zit nu een elkootje in, maar 22uF is een best grote waarde, dat levert een hele grote MKP op..

Liever overbrug ik de elko's van de geluidskaart, en stop goede ingangscondensatoren in de versterker, aangezien deze met 2.2uF toe kan.

Wat misschien ook wel het vermelden waard is: De ingangsC levert samen met de ingangsweerstanden een highpassfilter op, heeft het weglaten van deze C dan nog verdere gevolgen behalve dat dit filter niet meer bestaat (lijkt mij alleen maar positief?)

Nog even de ingangstrap van de versterker en het complete schema toegevoegd.

En ik waardeer jullie hulp enorm! Het is alleen dat ik liever iets 2x vraag dan dat ik straks mijn geluidskaart en/of versterker in rook op zie gaan...
Bijlagen
41hzAMP10.PDF
(22.06 KiB) 73 keer gedownload
inputstageAMP10.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het 130 Ohm weerstandje aan de uitgang van de geluidskaart ziet er naar mijn idee volslagen nutteloos uit. Misschien zijn er andere forummers die weten waarom het er zit.

De weerstand naar massa is er om ervoor te zorgen dat de uitgang van de kaart inderdaad "nul" is, als er geen signaal is. Wanneer je die weerstand weglaat, heb je nog steeds een vorm van DC op de uitgang. Zodra de voorliggende trap wordt ingeschakeld moet die uitgangscondensator tot een bepaald DC niveau opgeladen worden. Dat opladen kan alleen maar als die condensator ook aan massa ligt. Anders gaat die condensator zich opladen via de volgende trap en hoor je dus "plop".

Als je zeker weet dat je de geluidskaart en jouw versterker altijd als een combi blijft gebruiken, dan zou ik die elco van je geluidskaart afhalen, en die twee weerstandjes ook. Aan de ingang van jouw versterker kun je dan uit de voeten met de 2u2 condensator, of een 3u3.

Die 22uF in de geluidskaart is trouwens ruim overbemeten. Het kantelpunt van 22uF en 10kOhm ligt bij 0,7Hz. Met een condensator van 2u2 wordt dat 7Hz, dat is voor audio laag genoeg.

Als je die plop wilt voorkomen, schakel dan eerst je eindversterker uit en daarna pas je bron. Inschakelen andersom, eerst je bron inschakelen en dan je versterker.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ah dat is goed nieuws! Ik heb maar 1 bron, de pc. Daarom heb ik ook geen voorversterker nodig.

Bedankt voor je hulp, ik mod eerst de geluidskaart, met de originele ingangsC in de versterker, dan op zoek naar een mooie C. Nog suggesties?

Mvg
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

RobertD schreef:
Het 130 Ohm weerstandje aan de uitgang van de geluidskaart ziet er naar mijn idee volslagen nutteloos uit. Misschien zijn er andere forummers die weten waarom het er zit.
Dat zit er waarsschijnlijk om de stabiliteit van de uitgangsopamp - in het geval van grote kabelcapaciteit - te waarborgen.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

daniel schreef:
RobertD schreef:
Het 130 Ohm weerstandje aan de uitgang van de geluidskaart ziet er naar mijn idee volslagen nutteloos uit. Misschien zijn er andere forummers die weten waarom het er zit.
Dat zit er waarsschijnlijk om de stabiliteit van de uitgangsopamp - in het geval van grote kabelcapaciteit - te waarborgen.
Deze heeft dus ook weinig nut gezien de oehlbach kabel van 1 meter?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Net even de ingang van de versterker gemeten op gelijkspanning, wat blijkt nou, bij het inschakelen zit er een piek van 2.2volt op de ingang. Veiligheidshalve heb ik daarom de C in de geluidskaart overbrugt, maar het netwerkje van weerstanden intact gelaten. Volgens mij wordt die offset van de versterker nu weggevoerd via de 10k weerstand naar ground, of zit ik er helemaal naast?

Maar het klinkt weer een stukje beter! Binnenkort maar eens op zoek naar 2 mooie C's voor de versterker.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Implo schreef:
Net even de ingang van de versterker gemeten op gelijkspanning, wat blijkt nou, bij het inschakelen zit er een piek van 2.2volt op de ingang. Veiligheidshalve heb ik daarom de C in de geluidskaart overbrugt, maar het netwerkje van weerstanden intact gelaten. Volgens mij wordt die offset van de versterker nu weggevoerd via de 10k weerstand naar ground, of zit ik er helemaal naast?

Maar het klinkt weer een stukje beter! Binnenkort maar eens op zoek naar 2 mooie C's voor de versterker.
Ik zou de C mooi laten zitten. Die spanning loopt ook met de C wel weg van de ingang. Je wil alleen geen DC vanuit de eindversterker naar de uitgang van je geluidskaart !

Waar de DC vandaan zou kunnen komen? Geen idee, daar ken ik die versterkers niet goed genoeg voor. Je zou eens kunnen informeren op hun forum.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

mischa72 schreef:
Implo schreef:
Net even de ingang van de versterker gemeten op gelijkspanning, wat blijkt nou, bij het inschakelen zit er een piek van 2.2volt op de ingang. Veiligheidshalve heb ik daarom de C in de geluidskaart overbrugt, maar het netwerkje van weerstanden intact gelaten. Volgens mij wordt die offset van de versterker nu weggevoerd via de 10k weerstand naar ground, of zit ik er helemaal naast?

Maar het klinkt weer een stukje beter! Binnenkort maar eens op zoek naar 2 mooie C's voor de versterker.
Ik zou de C mooi laten zitten. Die spanning loopt ook met de C wel weg van de ingang. Je wil alleen geen DC vanuit de eindversterker naar de uitgang van je geluidskaart !

Waar de DC vandaan zou kunnen komen? Geen idee, daar ken ik die versterkers niet goed genoeg voor. Je zou eens kunnen informeren op hun forum.

Groeten,
Mischa
De C in de versterker blijft echt wel zitten, wordt binnenkor vervangen door een beter exemplaar.

De ingangspiek ziet op de scoop eruit als een zaagtand, en bij het uitschakelen komt er een klein dalletje (negatieve spanning). Afaik, dit komt door het opladen van de condensator. Deze piek geeft ook een klein inschakelplopje. Oplossing hiervoor is het verkleinen van de C, echter deze C geeft samen met de weerstanden eromheen een hoogdoorlaatfilter, dus oneindig klein kan ik niet gaan. De grens ligt ongeveer bij 2.2uF (er zit nu een elco van 3,3uF in)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

mischa72 schreef:

[...]

Waar de DC vandaan zou kunnen komen? Geen idee, daar ken ik die versterkers niet goed genoeg voor. Je zou eens kunnen informeren op hun forum.

Groeten,
Mischa
die 41Hz versterkers draaien op een asymmetrische voedingsspanning. Het ingangscircuit draait op een enkele +5V. Om daar dus een wisselspanning mee te kunnen verwerken, moet je je ingang dus op de halve voedingsspanning biassen.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

daniel schreef:
mischa72 schreef:

[...]

Waar de DC vandaan zou kunnen komen? Geen idee, daar ken ik die versterkers niet goed genoeg voor. Je zou eens kunnen informeren op hun forum.

Groeten,
Mischa
die 41Hz versterkers draaien op een asymmetrische voedingsspanning. Het ingangscircuit draait op een enkele +5V. Om daar dus een wisselspanning mee te kunnen verwerken, moet je je ingang dus op de halve voedingsspanning biassen.
Inderdaad, en deze +5v wordt extern aangeleverd door een dubbele LM317 trap.

Maar er moet dus minimaal 1 C tussen het IC en de bron zitten, vandaar mijn zoektocht naar een goede C.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

volgens mij staat er standaard DC op die ingang.

Maar je moet gewoon even in de datasheet kijken, daar staat vast wle het eea uitgelgd.
http://www.xolab.net/shop/pdf/TA2022.pdf
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

b_force schreef:
volgens mij staat er standaard DC op die ingang.

Maar je moet gewoon even in de datasheet kijken, daar staat vast wle het eea uitgelgd.
http://www.xolab.net/shop/pdf/TA2022.pdf
Ja klopt, +2,5v.

Dit omdat de ingang geen negatieve spanningen kan verwerken (wat hiervoor al aangegeven werd, de ingang werkt op +5v). Meer dan zo'n 4,5v piek-piek kan hij ook niet aan, dan gaat de ingang clippen. Het wordt zelfs aangeraden om niet boven de 2v piek-piek uit te komen. Dat komt neer op 1.42V RMS.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Gister even Fakkert in Zwolle binnengelopen, deze hadden alleen de bekende blauwe doosjes van Monacor. 2 stuks van 2.2uF meegenomen en gelijk in de versterker gezet. Klinkt nu al een stuk beter dan de elco's. :) Moest wel een plaatje afscherming tussen de nieuwe MKP's en de versterkerprint maken.. de VN10 generator stoorde op de ingang (deze zit er een paar milimeter naast). Plaatje alu ertussen en helemaal bromvrij :D
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Alu?
Naar mijn weten kun je alleen met geleidende materialen goed afschermen. Staal, koper, geleidende coatings etc.
Niet om je te ontmoedigen hoor ;), ben het weetje in mijn zoektocht naar afscherming voor mijn zelfbouw preamp/toonregeling tegengekomen.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Rody »

Sikalot schreef:
Alu?
Naar mijn weten kun je alleen met geleidende materialen goed afschermen. Staal, koper, geleidende coatings etc.
Dus heeft hij het goed gedaan. Aluminium is namelijk vele malen beter electrisch (en thermisch) geleidend dan staal, naderend aan koper. Het probleem is dat aluminium een stabiele, electrisch isolerende oxidehuid vormt waardoor het lastig is om een electrische verbinding met aluminium te maken.

Gr rOdy
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Rody schreef:
Sikalot schreef:
Alu?
Naar mijn weten kun je alleen met geleidende materialen goed afschermen. Staal, koper, geleidende coatings etc.
Het probleem is dat aluminium een stabiele, electrisch isolerende oxidehuid vormt waardoor het lastig is om een electrische verbinding met aluminium te maken.
Geen enkel probleem als je de invloeden van buitenaf isoleert met een pasta. Die gebruiken wij ook als er aluminium bedrading in onze klemmen gebruikt worden.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Helaas had ik geen koper liggen, second best leek mij alu. De storing is niet hoorbaar meer, dus afscherming is geslaagd dacht ik zo ;)

Nu zit ik weer na te denken over verdere verbeteringen:

- Snubbers (kleine keramische C's over de diodes)?
-...?

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Heb nog wat aardige info over afscherming kunnen vinden :): http://aluminium.matter.org.uk/content/ ... 2144416283
Blijkt inderdaad dat aluminium erg goed is voor afscherming van elektromagnetische velden (radar, telecom, trafo's), maar slecht tegen hele hoge frequenties daarvan (vanwege de oxidatielaag).
Ook is solderen heel lastig, opschuren en direct met flux insmeren is het enige wat je kan doen.
Daarna moet het redelijk soldeerbaar zijn.

Snubbertjes over de gelijkrichtdiodes kan nooit kwaad en ze kosten toch bijna geen fluit.
Ik zou ze niet weglaten, maar eigenlijk zou je het even met een scoop moeten bekijken of ze echt nodig zijn.

Een paar ideetjes voor verbetering:
- Een 'MOV (metal oxide varistor)' tussen de mains draden plaatsen? Deze vangen vervelende spanningspieken op van het net (o.a. van een koelkast).
- Ontlaadweerstanden voor de voedingscondensators (kan helaas niet zien of ze er al opzitten).
- Zekeringen zowel op de primaire als secundaire wikkeling (kan hiervan ook niet zien of ze er al op zitten).
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Sikalot schreef:
Een paar ideetjes voor verbetering:
- Een 'MOV (metal oxide varistor)' tussen de mains draden plaatsen? Deze vangen vervelende spanningspieken op van het net (o.a. van een koelkast).
- Ontlaadweerstanden voor de voedingscondensators (kan helaas niet zien of ze er al opzitten).
- Zekeringen zowel op de primaire als secundaire wikkeling (kan hiervan ook niet zien of ze er al op zitten).
Mooie link, zal straks even rustig doorlezen. Misschien het plaatje alu eens vervangen voor koper.

De scoop die ik heb staat ergens in het begin van dit topic. Hij meet niet echt super nauwkeurig, maar ik zie wel de piekjes van de gelijkrichtdiodes. Dus een keertje 8 keramische condensatortjes erin zetten. Welke waarde moet ik dan in denken? Ik zag ergens dat iemand 47nF had gebruikt, of komt dat niet zo precies?

-Een MOV krijgt dus een hogere weerstand bij een spanningspiek, waardoor deze gedempt wordt?
-Ontlaadweerstanden zijn aanwezig, in het schema wat ik hier gepost heb, staan ze in de voeding.
-De primaire kant is gezekerd, secundair niet. De chip heeft zelf een stroombeveiliging van uit mijn hoofd 8A.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Vanmiddag even bij de lokale elektroboer geweest voor snubbertjes, en deze er net in gezet. Hiervoor zag ik de recoveryspikes van de diodes terug op de scope, maar nu ligt de ruis op de voedingslijnen onder de ruisdrempel van de scoop.. Naar mijn idee geslaagd ;)
Ooit nog een keer ergens een labscoop zien te lenen om het een en ander door te meten.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heb je hier ook weerstanden in serie met de snubbers gezet? Dat zie je namelijk ook vaker. Ik vermoed dat dit is voor het afwakken van de spikes om de C´s te beschermen (correct me if I´m wrong).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

mischa72 schreef:
Heb je hier ook weerstanden in serie met de snubbers gezet? Dat zie je namelijk ook vaker. Ik vermoed dat dit is voor het afwakken van de spikes om de C´s te beschermen (correct me if I´m wrong).

Groeten,
Mischa
Nee, de voorbeelden die ik heb gezien met snubbers hadden geen serieweerstanden. Just de keramische C parallel over de diodes.

De C's maak ik mij niet zoveel zorgen om, ze kunnen 100V aan, en de ripple current van een recoveryspike zal vast niet zo hoog zijn.

Juist nu kan ik natuurlijk weer geen voorbeelden vinden :?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Implo schreef:
-Een MOV krijgt dus een hogere weerstand bij een spanningspiek, waardoor deze gedempt wordt?
Nee juist andersom de spanningspieken worden kortgesloten ;).
Omdat die maar heel kort zijn geeft het verder geen schade en als het langer duurt moet de primaire zekering voor bescherming zorgen (dan is er al eigenlijk iets mis).
Wiki heeft een mooi stukje hierover, weet je gelijk hoe zo'n componentje eruit ziet: http://nl.wikipedia.org/wiki/VDR
Plaats reactie