Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.....en ze zitten erin. Nu nog een filter. :D
Bijlagen
DSCF5694_web.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat ziet er imposant uit Tony... :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

tsja............................................IK OOK!!!

Ik vind hem ook mooi, ik wil hem ook etc etc.

ben benieuwd hoeveel pecunia het filter gaat kosten. Zal niet mis zijn en ben dan ook HEEL erg benieuwd naar de klank!

Jan
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Wowly schreef:
tsja............................................IK OOK!!!

Ik vind hem ook mooi, ik wil hem ook etc etc.

ben benieuwd hoeveel pecunia het filter gaat kosten. Zal niet mis zijn en ben dan ook HEEL erg benieuwd naar de klank!

Jan
Ik ook :D

Maar ik heb al wel een luistersessie gehad.
Nu al erg mooi, terwijl er nog wat verbeteringen in komen kwa filter en de 15 inch zat er ook nog niet in.

Onderdelen welke nodig zijn zit een levertijd op, dus nog een paar weken voordat ik weer kan gaan luisteren.

Kan bijna niet wachten.
Maar goed ik ben ook iets van 18 maanden bezig geweest met de kasten bouwen, dus een paar maandjes kan er nog wel bij.

Rond Kerst kunnen er wel een paar mensen komen luisteren.

Grt R
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wow, wat een indrukwekkende verschijningen! Ik had echt mijn twijfels over de zwarte PA-achtige spikkels, maar uiteindelijk straalt het geheel toch wel klasse uit.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het filter is redelijk overzichtelijk gebleven: alle drivers behalve de tweeter hebben een LCR-netwerk parallel om de impedantie vlak te trekken. De tweeter heeft een L-pad. Voor de rest allemaal "standaard" 2e-orde netwerken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Tony,

Hoe klinkt de speaker nu? Met welke van de modellen die je op je humble site hebt staan is deze speaker kwalitatief vergelijkbaar?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Martijn M schreef:
Tony,

Hoe klinkt de speaker nu? Met welke van de modellen die je op je humble site hebt staan is deze speaker kwalitatief vergelijkbaar?
Ik ben nog aan het fine-tunen, maar globaal gezegd klinkt het heel open en gedetailleerd maar tegelijkertijd met enorm veel rust. Dit komt denk ik door de extreem lage vervorming (met name in het laag), de grote konus oppervlaktes en het grote dynamisch bereik. Als je hem harder zet, wordt het alleen harder, compressie treedt niet op. Het laag is indrukwekkend vanzelfsprekend. Geen overrommpelend gedonder, maar gewoon strak en fysiek laag als er om gevraagd wordt.

Vergeleken met HHH-speakers moet je denk ik kwa laag denken aan de Andromeda maar dan nog beter en voor de rest niets. Deze speaker is van een totaal ander concept dan wat ik tot nu toe op HHH heb geplaatst. Misschien dat die openheid en resolutie vergelijkbaar is met die van de Humble Statement, maar hij heeft een heel ander karakter.

Ik heb hierdoor mijn onderschrift gewijzigd. 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als jij zo enthousiast bent, dan moet 't wel echt iets zijn! Ik ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
Ik heb hierdoor mijn onderschrift gewijzigd. 8)
oef, lukt me nog net! :lol:
:mrgreen:
Bijlagen
genius [320x200].png
genius [320x200].png (13.98 KiB) 3424 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit is echt een gaaf project! :lol: Moeten we zeker eens gaan beluisteren.

Tony, als ik die contrabas erachter zie, dan zijn die woofers eigenlijk nog steeds te klein. :twisted: Maar het begint in de buurt te komen...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Tony, als ik die contrabas erachter zie, dan zijn die woofers eigenlijk nog steeds te klein. :twisted: .......
Jeroen, de slaat de spijker precies op z'n kop! Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor grote woofers, maar wat jij zegt is waar het volgens mij precies om draait. De laagste toon op een 4-snarige contrabas is de E met een frequentie van 41,2Hz. Op zich niet super laag, maar weergegeven door een 15" woofer klinkt het zo veel natuurlijker en vanzelfsprekender dan weergegeven door een 8" woofer.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Dit is echt een gaaf project! :lol: Moeten we zeker eens gaan beluisteren.
Als ToTo geen bezwaar heeft, mogen mensen ook alvast bij mij komen luisteren......
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een beetje offtopic.. :roll:

Het is me nooit duidelijk geworden waarom die geweldige subs van je in de verkoop zijn gegaan. Die gaven toch ook effortless laag?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Martijn M schreef:
Een beetje offtopic.. :roll:

Het is me nooit duidelijk geworden waarom die geweldige subs van je in de verkoop zijn gegaan. Die gaven toch ook effortless laag?
Uiteindelijk ook voor onze woonkamer nogal aanwezig. :) Maar meer omdat mijn eigen hoofdluidsprekers 15-inch woofers krijgen en dan is 2x 21" en 2x 15" in de kamer iets te veel van het goeie. Ik zou eerst slanke zuilen maken met 4x 18cm aan woofers per kant en dan waren de 21" subwoofers een mooie aanvulling. Nu de hoofdluidsprekers totaal anders worden passen de 21"-ers niet meer in het concept.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
jeroen_d schreef:
Dit is echt een gaaf project! :lol: Moeten we zeker eens gaan beluisteren.
Als ToTo geen bezwaar heeft, mogen mensen ook alvast bij mij komen luisteren......
Helemaal geen bezwaar, ben wel benieuwd naar de meningen van anderen.

Maar als ze af zijn kan er bij mij ook geluisterd worden hoor.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zou ze graag eens beluisteren. Zo nu en dan ben ik bij Montana. Tony woont niet ver van hem. Lijkt me leuk.
Toto, waar woon jij?
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Martijn M schreef:
Ik zou ze graag eens beluisteren. Zo nu en dan ben ik bij Montana. Tony woont niet ver van hem. Lijkt me leuk.
Toto, waar woon jij?
Midden Nederland (Amersfoort).
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het filter nadert inmiddels de eind-fase. Mijn oorspronkelijke idee om de PHL-drivers en de tweeter als een 3-weg te filteren en als dat naar tevredenheid klaar was, de 15" daar bij te mengen is niet geworden wat ik wilde. Ik heb eindeloos veel filter varianten voor de 15" geprobeerd, met de fase gespeeld, maar telkens had het net niet "dat ene". Op een gegeven moment zat ik met een 3e-orde laagdoorlaat op de 15" bestaande uit 18mH / 600uF / 10mH. Voor mij is naadloze coherentie één van de belangrijkste dingen bij een speaker. De speaker klonk al fantastisch maar dat vonkje sprong bij mij niet over. Ik heb het hier over mieren-fornicatie niveau, maar toch.
Bron: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Ant_tending_scales3.jpg
Bron: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Ant_tending_scales3.jpg
Uiteindelijk had ik van het weekend het idee om de 15"en de 12" maar gewoon parallel met elkaar te schakelen en van een gezamelijk laagdoorlaat filter te voorzien. Na wat spelen met de waardes: bingo! In dit geval gaat "less-is-more" duidelijk op. De luidspreker heeft nu complete coherentie en eenheid, enorme detaillering van hoog tot de laagste oktaven en een zeer goede ruimtelijke weergave. Hij verbergt niets maar heeft tegelijkertijd veel rust en vanzelfsprekendheid. Wat bijna beangstigend is, is de dynamiek: ik was gisteravond aan het luisteren naar de Hudson Music DVD sampler "Drums on DVD 2007" - alsof je erbij bent! 8) Mijn voorversterker heeft een digitale aanduiding voor het volume, bij deze speakers is normaal nivo rond 100, als het wat harder gaat dan richting 120. Tijdens één van de vele drum-solo's draaide ik het nivo omhoog naar 175 (hij kan tot maximaal 200). WOW :shock: Ik moest hardop lachen, wat was dat kicken! De enorme slamm en fysieke aanwezigheid van een drumstel krijg je alleen met dit konus-oppervlak.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
Het filter nadert inmiddels de eind-fase. Mijn oorspronkelijke idee om de PHL-drivers en de tweeter als een 3-weg te filteren en als dat naar tevredenheid klaar was, de 15" daar bij te mengen is niet geworden wat ik wilde. Ik heb eindeloos veel filter varianten voor de 15" geprobeerd, met de fase gespeeld, maar telkens had het net niet "dat ene". Op een gegeven moment zat ik met een 3e-orde laagdoorlaat op de 15" bestaande uit 18mH / 600uF / 10mH. Voor mij is naadloze coherentie één van de belangrijkste dingen bij een speaker. De speaker klonk al fantastisch maar dat vonkje sprong bij mij niet over. Ik heb het hier over mieren-fornicatie niveau, maar toch.
Afbeelding
Uiteindelijk had ik van het weekend het idee om de 15"en de 12" maar gewoon parallel met elkaar te schakelen en van een gezamelijk laagdoorlaat filter te voorzien. Na wat spelen met de waardes: bingo! In dit geval gaat "less-is-more" duidelijk op. De luidspreker heeft nu complete coherentie en eenheid, enorme detaillering van hoog tot de laagste oktaven en een zeer goede ruimtelijke weergave. Hij verbergt niets maar heeft tegelijkertijd veel rust en vanzelfsprekendheid. Wat bijna beangstigend is, is de dynamiek: ik was gisteravond aan het luisteren naar de Hudson Music DVD sampler "Drums on DVD 2007" - alsof je erbij bent! 8) Mijn voorversterker heeft een digitale aanduiding voor het volume, bij deze speakers is normaal nivo rond 100, als het wat harder gaat dan richting 120. Tijdens één van de vele drum-solo's draaide ik het nivo omhoog naar 175 (hij kan tot maximaal 200). WOW :shock: Ik moest hardop lachen, wat was dat kicken! De enorme slamm en fysieke aanwezigheid van een drumstel krijg je alleen met dit konus-oppervlak.
Lekker Tony, ik kan niet wachten om weer een keer te komen luisteren.
Heb je al bevestiging van de levertijd van de bestelde onderdelen gekregen?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De Wax-Coil voor het midden, etc verwacht ik volgende week. Ik moet nu alleen nog de definitieve spoel voor de woofers bestellen (E-130 trafokern / 8,2mH / 0,15 ohm).
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het filter ziet er op dit moment zo uit:
Bijlagen
Galactica_filter.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Zou je eigenlijk kunnen stellen dat de 12" in dit concept een beetje overbodig is, of voegt-ie toch wel wat toe?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

fgroen schreef:
Zou je eigenlijk kunnen stellen dat de 12" in dit concept een beetje overbodig is, of voegt-ie toch wel wat toe?
Naast het toevoegen van extra konus oppervlakte, heeft hij toch een iets ander karakter. De output van beide woofers in het lage midden gebied is ongeveer gelijk, dus de PHL 4531 bepaalt toch voor zo een 50% het karakter. De konus van de 12" weegt ruim minder dan de helft van de 15" en de acceleratie factor is een stuk hoger. Daarnaast heb je natuurlijk nog de visuele aspecten. :wink:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

lol,

Hoe mierengeneuk kan leiden tot mierentietjes (kippenvel) op de arm. Mooi dat de hele combi nu klopt.

Groet Roland
Gesloten